مقالات

مکمل های دوران بارداری

| بازدید : 23437

مکمل های بارداری

مصرف ژل رویال در بارداری

عوارض و مشکلات تغذیه ای در بارداری

مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

مروری بر دوره بارداری

به پروسه رشد جنین در بدن مادر، بارداری گفته می شود. بارداری غالبا به مدت ۴۰ هفته یا 9 ماه به طول می انجامد. به طور طبيعى دوران بارداری حدود 14 روز بعد از بارور شــدن تخمك رســيده توســط يك اسپرم آغاز می شود. تقريبا دوهفته بعد تخمك بارور شده؛ كه در اين زمان توده هاى سلولى به نام بلاستوسيست به داخل جداره رحم نفوذ كرده و با تشكيل جفت اوليه به تكثير ادامه می دهمد. از هفته سوم و چهارم، تمايز ســلول ها آغاز و لوله ی عصبى تشــكيل می گردد. در هفته هاى پنجم و ششـم جوانه هاى چشم و گوش ظاهر شده و به دنبال آن دســتگاه تناسلى، كليه ها، كام و دندان ها تشكيل مى شــوند. اين مرحله كه دوره ی رويانى ناميده مى شود و تا هفته دهم باردارى ادامه مى يابد، توأم با رشــد سريع و ايجاد جوانه هاى اعضاى اصلى بدن است و به همين دليل تراتوژنها وكمبودهاى شديد تغذيهاى مى تواند خطر جدى براى رويان ايجاد كند.

در دوران بارداری حجم خون، برون ده قلبی، اندازه قلب، نیاز مادر به اکسیژن، سطح ویتامین های محلول در چربی و اجزای لیپیدی خون مانند مارکرهای تری گلیسیرید و کلسترول افزایش می یابد. در این مقاله از هانی ژل اطلاعات لازم را درباره مکمل های مفید دوران بارداری بخوانید.

در دوران بارداری عملکرد سیستم گوارش تغییر می کند؛ تهوع و استفراغ در سه ماهه ی اول بارداری بروز می کند و اشتیاق به مصرف برخی غذاها و تنفر نسبت به برخی غذاها در دوران بارداری پدیدار می شود.

در دوران بارداری میزان هورمون پروژسترون افزایش می یابد، که منجر به کاهش حرکات لوله ی گوارشی، افزایش جذب آب و افزایش خطر یبوست می گردد. افزایش حجم رحم و شل شدن اسفنگتر انتهایی مری به علت اثرات هورمون پروژسترون نیز، احتمال بروز رفلاکس معده در دوران بارداری را افزایش می دهد.

در طی سه ماهه ی دوم و سوم بارداری، حجم کیسه صفرا دو برابر شده و توانایی تخلیه آن کاهش می یابد؛ ترکیب صفرا نیز تغییر کرده و غلظت آن بیشتر می شود؛ به همین دلیل مطالعات بیانگر آن هستند که خطر بروز سنگ های صفرا در دوران بارداری افزایش می یابد.

در دوران بارداری امکان دفع گلوکز در ادرار وجود دارد که ممکن است ریسک عفونت ادراری را اندکی افزایش دهد. دفع ادراری ویتامین های محلول در آب نیز در دوران بارداری افزایش می یابد.

توجه به دوران بارداری

شما می توانید در دوران بارداری خود در صورتیکه بیماری قند ندارید از هانی ژل استفاده کنید.


 

ورزش در دوران بارداری

مطالعات، انجام ورزش به مدت ۳۰ دقیقه با شدت متوسط را در دوران بارداری توصیه می‌کنند. ورزش شدید کوتاه مدت بی خطر به نظر رسیده در حالی که ورزش شدید و طولانی مدت ممکن است منجر به وزن گیری ناکافی و رشد کم جنین شود.

 

مصرف مکمل در دوران بارداری

مکمل فولات در دوران بارداری

مصرف مکمل فولات از بروز ناهنجاری هایی مانند نقص لوله ی عصبی در کودک، پیشگیری می کند. مادرانی که سابقه ی بروز این ناهنجاری ها را در حاملگی های قبلی داشتند، باید از سه ماه قبل از بارداری، فولات را مصرف کنند.

مکمل B6

مصرف مکمل B6، در بهبود تهوع بارداری نقش دارد.

مکمل  B12

ویتامین B12 صرفا در مواد غذایی حیوانی وجود دارد؛ به همین دلیل گیاهخواران ممکن است با کمبود این ویتامین روبرو باشند؛ به همین دلیل مصرف این مکمل در این گروه توصیه می شود.

مکمل ویتامین  C  و E

 مصرف این دو مکمل در بارداری توصیه نمی شود.

مکمل ویتامین A

مصرف این مکمل و منابعی با مقادیر بالای ویتامین A، مانند جگر در این دوره منع می شود.

مکمل ویتامین D

مصرف مکمل ویتامین D در اکثر افراد، خصوصا افراد چاق توصیه می شود.

مصرف شبه ویتامین ها در دوران بارداری

کولین

منابع غنی از کولین شامل شیر، تخم مرغ و گوشت است و در گیاهخواران مصرف مکمل این ویتامین توصیه می شود.

مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

ید

برای تامین ید کافی، مصرف نمک ید دار توصیه می شود. مقدار مصرف ید در این دوران نباید محدود شود.

آهن

یکی از مکمل های روتین بارداری آهن است که در این دوران مصرف می گردد.

کلسیم

افزایش دریافت منابع غذایی این ماده توصیه می شود.

منیزیم سولفات

مصرف این مکمل در حالات پره اکلامپسی (فشار خون بالا و دفع پروتئین ادراری) کاربرد دارد.

روی

مصرف این مکمل در دوران بارداری  توصیه می گردد.

 

عوارض و مشکلات تغذیه ای در بارداری

یبوست در دوران بارداری

یبوست یکی از عوارض پدید آمده در دوره بارداری است؛ نوشیدن آب کافی، مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه های خشک و افزایش تحرک بدنی به کنترل این عارضه کمک می کنند؛ در صورت برطرف نشدن مشکل با راهکارهای فوق، نیاز به استفاده از مکمل فیبر است.

 پیکا در دوران بارداری

به مصرف مواد با ارزش تغذیه ای اندک یا بدون ارزش تغذیه ای مانند خاک، نشاسته خواری، یخ و ... پیکا (Pica) گفته می شود؛ سوء تغذیه یکی از نتایج پیکا است؛ چرا که مواد غیر خوراکی نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز را فراهم بیاورند. بروز چاقی و دیابت ملیتوس در اثر مصرف نشاسته بیش از حد، افزایش فشار خون، رابدومیولیز (تخریب عضلات اسکلتی) و کاردیومیوپاتی (اختلال در عملکرد ماهیچه قلب) در اثر مصرف مقادیر بالای جوش شیرین و بروز پره اکلامپسی در اثر دریافت مقادیر بالای بیکینگ پودر، می تواند علائم پره اکلامپسی را تقلید کند.

برخی مواد مصرف شده در پیکا حاوی ترکیبات سمی مثل فلزات سنگین بوده و برخی می توانند با جذب مواد معدنی مانند آهن تداخل ایجاد کنند و مانع جذب آن شوند.

سوزش سر دل در دوران بارداری

سوزش سردل نیز یکی از حالت هایی است که در دوره ی بارداری پدیدار می شود. مادران باردار باید وعده های غذایی کم حجم تر همراه با فیبر بیشتری را میل کرده و از مصرف غذاهای حجیم و پر چرب پرهیز کنند؛ در جهت بهبود این حالت باید از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های کافئینه، مصرف مواد غذایی اسیدی و پرادویه، سیگار کشیدن، فعالیت شدید و دراز کشیدن بعد از صرف غذا و پوشیدن لباس های تنگ به ویژه بعد از مصرف غذا اجتناب شود.

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

در صورت تیره شدن رنگ ادرار یا تورم دست ها، افزایش مایعات دریافتی توصیه می گردد. افزایش مایعات دریافتی همچنین برای گرفتگی عضلانی نیز توصیه می شود. کشش انگشتان پا به سمت پشت بدن توصیه می شود. در این عارضه نیازی به مصرف مکمل منیزم نیست.

فشار خون بارداری

در مواردی که مادر باردار با فشارخون روبرو است؛ رژیم dash پرپروتئین برای فرد تجویز می شود؛ مصرف نمک باید در حد متعادل بوده و تمرینات هوازی برای فرد توصیه می شود. مادران مبتلا به این عارضه باید از مصرف مکمل C و E باهم پرهیز کنند. در زنانی که قبلا سابقه فشار خون داشته اند، کاهش وزن و ورزش قبل از بارداری به همراه مصرف مکمل مولتی ویتامین، افزایش وزن مطلوب در حین بارداری و مصرف رژیم پر فیبر و غذاهای حاوی کلسیم توصیه می شود.

تهوع بارداری

مادران بارداری که دچار حالت تهوع و استفراغ هستند؛ می توانند از زنجبیل استفاده کنند. به علاوه مصرف ویتامین B6نیز در بهبود این عارضه کمک می کند. مادر باردار باید مصرف مکمل مولتی ویتامین را متوقف کند؛ البته لازم به ذکر است که مصرف مکمل فولات قطع نمی شود. برخی زنان تحمل بوها را نداشته و غذاهای سرد را به غذاهای گرم به علت عدم تحریک بویایی ترجیح می دهند. بوییدن لیمو میتواند کمک کننده باشد و مانع از استشمام بوهای ناخوشایند محیط شود. مادر باید از مصرف غذاهای پرادویه و تند اجتناب کرده و از بروز گرسنگی پیشگیری کرده و غذاها را در فواصل کمتر مصرف کند.

 

فروش اینترنتی ژل رویال


 

غذاهای منع شده در دوران بارداری

  • در صورت عدم پخت کامل گوشت، احتمال وجود آلودگی های باکتریایی یا ویروسی در آن وجود دارد؛ که می تواند موجب بروز مسمومیت های غذایی و آسیب به جنین شود.
  • عدم مصرف تخم مرغ خام و همه غذاهای حاوی تخم مرغ خام توصیه می گردد؛ تخم مرغ خام می تواند منجر به بروز آلودگی با سالمونلا گردد.
  • مصرف پنیرهای نرم مانند کاممبرت به دلیل احتمال بروز عفونت با لیستریا منع می گردد.
  • مصرف كم كافئين (قهوه و نوشابه هاى سياه رنگ) و تئين (چاى) خطرناك نيست؛ اما مصرف زياد آن مى تواند باعث تولد نوزاد كم وزن يا نوزاد با عوارض عصبى شود.
  • دم كرده هــاى گياهــى (مانند چاى نعناع يــا گل گاوزبان) گاهى اثرات جانبى مانند حالت تهوع و اســتفراغ دارند، لذا مصرف آنها در دوران باردارى توصيه نمى شود.
  • كليه ی نوشيدنى هاى الكلى موجب رشد غيرطبيعى جنين و كاهش مهارت عقلانى و هوشى او و بروز سندروم الكلى جنين مى شوند.
  • شــكلات علاوه بر اينكه مقادير كمى كافئين دارد، حاوى تئوبروميد نيز هســت كه به كافئين شــبيه است؛ بنابراين، مصرف شكلات بايد محدود شود.
  • استعمال دخانيات در دوران باردارى مى تواند با تولد نوزاد كم وزن همراه باشد. به مادران باردار توصيه مى شود از استعمال دخانيات در دوران باردارى خوددارى كنند و حد المقدور در معرض دود سيگار نيز قرار نگيرند.
  • عفونت با ليستريا يكى از عوامل شناخته شده در بروز سقط غير عمدى و مننژيت جنين و نوزاد است. ليستريا يك ارگانيسم موجود در خاك اســت كه با مصرف غذاهاى حيوانى آلوده و ســبزيجات خام وارد بدن شده و ايجاد عفونت مى كند. شير خام، غذاهاى دريايى دودى، كالباس، كباب كوبيده كه خوب پخته نشــده اســت، پنيرهاى نرم و گوشتهاى پخته نشده و غذاهاى مانده در يخچال منابع احتمالى آلودگى هستند. محصولات آبيارى شده با فاضلاب بايستى قبل از مصرف با آب آشاميدنى شستشو و ضد عفونى شوند.

 

مصرف ژل رویال در بارداری

مصرف ژل رویال در بارداری

کارشناسان ژل رویال را در بسیاری از مراحل زندگی توصیه می‌کنند؛ به این دلیل که دارای مواد مغذی ضروری و خواص مفیدی برای سلامتی است. در واقع، مردم معمولاً از آن به عنوان یک مکمل غذایی به طور منظم استفاده می‌کنند.

با این حال، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ژل رویال در دوران بارداری توصیه می‌شود؟ قبل از شروع، باید تاکید کنیم که همه عسل‌ها حاوی ژل رویال نیستند. این ترکیبی است که به طور خاص برای تغذیه لاروها در مرحله بلوغ آنها طراحی شده است. همچنین توسط زنبورهای کارگر جوان بین 5 تا 10 روز ساخته می‌شود. به علاوه رنگ زرد و طعمی ترش دارد.

حقیقت این است که کارشناسان می‌گویند زنان می‌توانند در دوران بارداری ژل رویال مصرف کنند. هیچ عارضه جانبی در رابطه با انجام این کار وجود ندارد که سلامت مادر یا جنین را به خطر بیندازد.

در واقع، این ماده غذایی دارای چندین ویتامین، مواد معدنی و عناصر کمیاب است که می‌تواند یک بارداری سالم را تضمین کند. بنابراین، حتی در بیشتر موارد توصیه می‌شود.

 

نحوه استفاده و مصرف

در مورد مصرف ژل رویال دو روش اساسی وجود دارد. ابتدا عسل حاوی این ترکیب را پیدا کنید. این امر مستلزم انتخاب یک محصول باکیفیت است که می‌توانید آن را به برخی از محصولات لبنی یا غذاهای خاص آشپزی اضافه کنید.

با این حال، باید مراقب باشید زیرا زنان مبتلا به دیابت بارداری به دلیل محتوای قند آنها نباید این نوع محصولات را مصرف کنند. گزینه دوم مصرف ژل رویال از طریق مکمل‌های غذایی حاوی این ترکیب مانند هانی ژل است. به طور کلی، می توانید آن را در آمپول یا کپسول نیز پیدا کنید. این گزینه‌ها راحت ترین راه هستند و موارد منع مصرف کمتری دارند.

هانی ژل توانایی افزایش توان جسمی را در دوران بارداری دارد، در صورتیکه در دوران بارداری مشکل قند خون ندارید استفاده از رویال ژل هانی ژل توصیه می گردد. باتوجه به اینکه دوران بارداری هر خانم شرایط خاص خود را دارد، بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

تقویت ضعف بدن

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات