مقالات

تاثیرات مکمل ژل رویال بر سلامتی

| بازدید : 8317

سابقه ی استفاده از ژل رویال به عنوان یک مکمل تغذیه ای در درمان بیماری ها به دوران مصر باستان و دوره ی ارسطو در یونان باستان برمی گردد. در هنگام استفاده ی موضعی یا خوراکی از مکمل ژل رویال، شاهد بروز تأثیرات مثبت آن بر سیستم ایمنی، بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی(pms)، کنترل وضعیت بیماری دیابت و عوارض آن و بهبود عوارض شیمی درمانی هستیم.

یونانیان باستان از اولین ملت‌هایی بودند که به اثرات مثبت مکمل ژل رویال باور داشته و از آن استفاده می کردند؛ ارسطو بر این باور بود که ژل رویال به دلیل خواص منحصر به فرد خود باید روزانه در وعده ی صبحانه دانش‌آموزان قرار داده شود.

در مصر باستان مردم تمایل زیادی به مصرف ژل رویال داشتند، آن ها بر این باور بودند که مصرف ژل رویال به افزایش طول عمر کمک کرده  و یکی از دلایل زیبایی ملکه های مصری نیز، مصرف ژل رویال است.

 امروزه نیز شاهد استفاده از ژل رویال در بسیاری از محصولات آرایشی و  مکمل های تغذیه ای هستیم.

مکانیسم عمل مکمل ژل رویال

مکمل ژل رویال دارای ترکیبات شیمیایی بسیار متفاوتی است، با این حال ترکیبات اشاره شده ی زیر بیشترین نقش را در بروز تاثیرات مثبت مکمل ژل رویال ایفا می کنند:

  • رویالیزین (10-هیدروکسی- 2- دکانوئیک اسید): میکروب کشی و کاهش التهاب دربدن
  • پپتیدهای ژلئین: از بین بردن باکتری ها
  • فلاونوئیدها: تقویت عملکرد آنتی اکسیدانی بدن

 ژل رویال

تاثیرات مکمل ژل رویال بر سلامتی

تاثیر مکمل ژل رویال بر بهبود آلرژی

در یک پژوهش که بر روی موش‌ها انجام گرفت، مشاهده گردید که ترکیب فعال موجود در ژل رویال (MRJP3) سبب کاهش بروز پاسخ های آلرژیک و حساسیت در افراد می گردد.

مکمل ژل رویال با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن و تعدیل تعداد سلول های ایمنی موجب کاهش آلرژی و حساسیت در افراد می گردد

مصرف مکمل ژل رویال در بهبود وضعیت افرادی که به غذاهای خاصی آلرژی دارند نیز می تواند کمک کننده باشد. نتایج تحقیقات و بررسی ها اثبات می‌کنند که ترکیبی به نام رویالیزین که در مکمل ژل رویال یافت می شود، عامل کاهنده ی آلرژی و حساسیت در افراد است.

 

قدرت آنتی اکسیدانی مکمل ژل رویال

 در صورت افزایش میزان واکنش های اکسیداسیون در بدن شما، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و برخی دیگر از انواع بیماری ها افزایش می یابد. اما خوشبختانه بسیاری از انواع مواد غذایی وجود دارند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و سبب کاهش یا توقف روند اکسیداسیون سلول‌های بدن شما می گردند.

 تحقیقات نشان می دهند که مکمل ژل رویال نیز یکی از ترکیباتی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. بنابر پژوهشی که در سال 2008  در مجله ی  Journal of Agricultural Food Chemistry منتشر گردید، اثبات شد که مکمل ژل رویال حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان های متنوع است.

تاثیر مکمل ژل رویال بر باروری

در یک پژوهش که بر روی 31 انسان انجام گرفت؛ مشخص گردید که مصرف روزانه 3 گرم از مکمل ژل رویال سطح هورمون تستوسترون را افزایش می دهد. همچنین علاوه بر مورد فوق، مشخص گردید که دریافت مکمل ژل رویال در این افراد به کنترل سطح قند خون کمک کرده، تعداد گلبول های قرمز موجود در خون را افزایش داده و موجب بهبود سلامت روانی نیز می گردد.

مکمل ژل رویال در کاهش علائم آزاردهنده ی به وجود آمده در سندرم پیش از قاعدگی (pms)، نیز موثر عمل می کند. پژوهش های انجام شده بر روی ۵۵ خانم، که به مدت دوماه روزانه 1 گرم از مکمل ژل رویال را دریافت کردند؛ نمایانگر آن بود که دریافت مکمل ژل رویال در این افراد به بهبود علائم آزاردهنده سندرم پیش از قاعدگی (pms) کمک می کند.

پژوهشی دیگر که بر روی 90 نفر خانم یائسه انجام گرفت؛ بیانگر آن بود که مصرف کرم‌های واژینال حاوی ۱۵ درصد ژل رویال در طی سه ماه، به بهبود کیفیت زندگی، عملکرد جنسی و ادراری آن ها کمک می کند.

یک پژوهش نیز بر روی نمونه‌های  حیوانی صورت گرفت. در این پژوهش گروهی از خرگوش ها انتخاب شدند و در یک مدت زمانی مشخص توسط رژیم غذایی حاوی ژل رویال تغذیه شدند. در پایان این پژوهش نتایج بیانگر آن بود که سطح هورمون تستوسترون و اسپرم های تولیدی در این خرگوش ها افزایش یافته و سطح سلامت و تحرک در این نمونه ها نیز بهبود پیدا می کند.

در مطالعه ای به بررسی تاثیر ژل رویال در کیفیت سلول های تخمدانی رت های ماده پرداخته شد؛ نتایج حاکی از آن بود که مصرف ژل رویال کیفیت و تعداد سلولهای تخمدانی در رت ها را افزایش می دهد.

اثر مکمل ژل رویال بر دیابت

ژل رویال از دیرباز به خاطر تأثیرات انسولینی خود کاربرد گسترده ای را در میان مردم دارد. انسولین هورمونی است که قند گلوکز دریافتی از غذا را به سلول های بدن منتقل کرده و باعث کاهش سطح قند خون می گردد. برخی از مبتلایان به دیابت به دلیل فقدان هورمون انسولین، از کنترل قند خون ناتوان بوده و ملزم به تزریق انسولین هستند.

در یک پژوهش که به بررسی اثر مکمل ژل رویال بر سطح قند خون پرداخته شد؛ ۲۲ فرد داوطلب مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. در ادامه ی این آزمایش مشاهده گردید که مصرف مکمل ژل رویال به کاهش سطح قند خون در این افراد کمک می کند.

 در مطالعه ای دیگر ۴۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که مکمل ژل رویال دارای  عملکرد آنتی اکسیدانی بوده و به بهبود مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت کمک می کند.

مکمل ژل رویال در مبتلایان به دیابت، به کنترل وزن این افراد نیز کمک می کند. پژوهش انجام شده در این راستا بیان می‌کند که، دریافت روزانه ی یک گرم از مکمل ژل رویال سبب کاهش وزن بدن می گردد. در این پژوهش ۲۵ خانم مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفتند، که در پایان این پژوهش هر کدام از آنها وزنی در حدود 1 پوند را در طی 2 ماه کاهش دادند.

بخوانید : اثر ژل رویال بر دیابت

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نیز نشان داد که مصرف مکمل ژل رویال در موش ها، منجر به کاهش سطح قند خون می گردد.

 فروش اینترنتی ژل رویال

 

تاثیر مکمل ژل رویال بر بهبود سلامت روانی

در یک مطالعه به بررسی اثر مکمل ژل رویال در ۳۱ فرد داوطلب پرداخته شد. در این آزمایش این 31 نفر، روزانه 3 گرم از مکمل ژل رویال را برای مدت شش ماه مصرف کردند. در نهایت نتایج بررسی ها حاکی از آن بود که مصرف مکمل ژل رویال سبب ارتقاء سطح سلامت روان در افراد می گردد.

تاثیر مکمل ژل رویال بر افزایش تعداد گلبول های قرمز خون

یکی از تاثیرات بسزای مکمل ژل رویال، افزایش تعداد گلبولهای قرمز خون و کاهش ریسک ابتلا به آنمی (کم خونی) است. در یک مطالعه که بر روی ۳۱ فرد داوطلب به انجام رسید؛ مشاهده گردید که مصرف روزانه 3 گرم از مکمل ژل رویال در طی شش ماه منجر به افزایش چشمگیری در تعداد گلبول های قرمز خون می گردد. همچنین مکمل ژل رویال توانایی افزایش سطح هورمون تستوسترون در افراد را نیز دارد، که این هورمون نیز متعاقباً تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد.


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات