مقالات

ژل رویال در محصولات آرایشی و بهداشتی

| بازدید : 20568

برای نخستین بار در تاریخ، فرانسوی ها از ترکیب ژل رویال در محصولات آرایشی استفاده کردند. در سال 1950، فردی به نام  Rémy Chauvin و همکاران وی در کمپانی Orlane کرمی بر پایه ی ژل رویال را تولید کردند؛ که نام این کرم Crème  a la Gelée Royale بود.

پس از آن سایر برندهای فرانسوی مانند Harriet Hubbard Ayer, Alexandra de Markoff, Marie Earle Richard Hudnut, Lesquendieu (Tussy) and Germaine Monteil از این ابتکار عمل تقلید کرده و به تهیه ی کرم هایی بر پایه ی ژل رویال پرداختند. ایده ی استفاده از ژل رویال در محصولات آرایشی و بهداشتی سریعا در سرتاسر اروپا و آمریکا رواج پیدا کرد و بسیاری از مردم به استفاده از این محصولات جدید ترغیب شدند. البته در این میان، محققانی نیز بودند که عقیده داشتند لوازم آرایشی تهیه شده از ژل رویال کارایی چندانی نداشته و مصرف آن ها بی فایده است. با این حال، چنین عقایدی نتوانستند روند استفاده از ژل رویال در بازار را متوقف کنند و همچنان کپسول ها و کرم های تهیه شده از ترکیب منحصر به فرد ژل رویال از محبوب ترین محصولات در بین مصرف کنندگان بودند.

 

تاریخچه ی استفاده از ژل رویال در خاندان سلطنتی

سابقه ی استفاده از لوازم آرایشی تهیه شده از ژل رویال، به پیش از سال 1953 و دوران سلطنت جورج چهارم باز می گردد. لوازم آرایشی مبتنی بر ژل رویال از محصولات محبوبی بوده که مورد استفاده ی خاندان سلطنتی قرار می گرفته است و به نظر می رسد علت تمایل مردم نسبت به مصرف آن در سال های دهه ی 1950 نیز همین مورد بوده است.

 

رویالاکتین ژل رویال در کرم ها و سایر لوازم آرایشی

اخیرا ترکیب شیمیایی که در روند تکامل زنبور عسل ملکه نقش دارد، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. این ترکیب رویالاکتین نام دارد. رویالاکتین پروتئینی است که بر روند رشد زنبورهای عسل تاثیر گذار بوده و فاقد اثرات استروژنی است. پژوهش های انجام شده در زمینه ی تاثیرات ماده ی رویالاکتین موجود در ژل رویال، بیانگر آن هستند که استفاده از این ماده در کرم ها فاقد تاثیرات چشمگیری است زیرا به نظر می رسد که این ماده قابلیت نفوذ به پوست را ندارد.

 

استفاده از ژل رویال در لوازم آرایشی

ژل رویال یک ماده ی ژله ای و شیری رنگ است. رنگ شیری ژل رویال نکته ای مثبت در جهت استفاده از آن در محصولات آرایشی است، زیرا نیازی به بی رنگ شدن نداشته و به خوبی با سایر ترکیبات کرم رنگ یکنواختی را ایجاد می کند.

در طی سال های گذشته، ژل رویال در طیف متفاوتی از محصولاتی مانند کرم های صورت، کرم های دور چشم، لوسیون ها، رژ لب ها و شامپو ها اضافه شده است؛ که امروزه نیز مورد مصرف قرار می گیرند.

البته میزان ژل رویال به کار رفته در محصولات آرایشی، اندک است. برای مثال کرم صورت متعلق برند  Alexandra de Markoff تنها حاوی 100 میلی گرم ژل رویال در هر 30 گرم از کرم است؛ به عبارت دیگر کمتر از 5 درصد ترکیب کرم از ماده ی ژل رویال تشکیل شده است.

کرم های حاوی ژل رویال متعلق به برندهای آمریکایی عموما از 100 تا 200 میلی گرم ژل رویال در هر اونس از کرم تشکیل شده اند؛ و در برندهای اروپایی نیز از 50 تا 1000 میلی گرم ژل رویال در هر 100 گرم از کرم استفاده شده است.

 

تحقیقات انجام شده در جهت بررسی اثر محصولات آرایشی تهیه شده از ژل رویال

دکتر Paolo Rovesti پژوهش هایی را با هدف بررسی اثر محصولات آرایشی تهیه شده از ژل رویال بر سلامت پوست به انجام رسانید. او متوجه شد که در صورت استفاده از کرم ها و ماسک های صورت مبتنی بر ژل رویال تعداد منافذ پوستی و چین و چروک ها در پوست افراد کاهش پیدا کرده و خاصیت الاستیسیته و کشسانی پوست افزایش می یابد.

تصاویر زیر نمایانگر تغییرات پدید آمده پس از مصرف کرم های حاوی ژل رویال هستند.

تصویر سمت چپ، نمایانگر پوستی معمولی قبل از مصرف کرم ژل رویال بوده و تصویر سمت راست نیز، تغییرات بروز یافته پس از مصرف کرم حاوی ژل رویال را نمایان می کند. تعداد منافذ و چین و چروک های پوستی پس از استفاده از کرم حاوی ژل رویال به طور واضحی کاهش یافته و پوست صاف تر و یکنواخت تر می گردد.

 

 ژل رویال در محصولات آرایشی و بهداشتی

 

دکتر Paolo Rovesti تاثیر کرم حاوی ژل رویال بر پوست های چرب را نیز مورد بررسی قرار داد. نتیجه ی مشاهده شده در سمت راست نمایانگر آن بود که سطح منافذ پوست چرب کاهش یافته و پوست بسیار نرم تر می گردد.

 

تاثیر ژل رویال بر محصولا آرایشی

 

مطالعات انجام شده بر روی پوست های خشک نیز بیانگر آن بود که در صورت استفاده از کرم حاوی ژل رویال چین و چروک های پدیدار شده در اطراف دهان تقریبا ناپدید شدند و روند آبرسانی به پوست نیز افزایش یافت. علاوه بر موارد قبلی خاصیت الاستیسیته و کشسانی پوست نیز به طور چشمگیری در این افراد افزایش یافت.

 

 

محصولات آرایشی حاوی ژل رویال

 

البته لازم به ذکر است که، دکتر Paolo Rovesti از کرم هایی حاوی 3% ژل رویال استفاده کرد؛ که دوز ژل رویال موجود در آن نسبت به محصولات آرایشی موجود در بازار بسیار بیشتر است. بنابراین تغییرات مشاهده شده در این آزمایش نیز بسیار بیشتر از کرم های موجود در بازار خواهد بود.

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
2 نظر ثبت شده است
reza

جالب بود

پاسخ
هانی ژل

اگر سوالی بود در خدمت هستیم

نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات