مقالات

بررسی اثر مکمل ژل رویال در دوران نقاهت پس از جراحی

| بازدید : 12808

خواص ضد باکتریایی عسل در طی هزاران سال مورد توجه و استقبال عمومی قرار گرفته اند. اما امروزه محققان در پی کشف خواص شگفت انگیز یکی دیگر از اعضای خانواده ی عسل، یعنی ژل رویال هستند. دانشمندان عقیده دارند که ژل رویال دارای خواص بسیار مفیدی است که سرعت بهبود زخم ها و اسکارهای ایجاد شده پس از جراحی را افزایش داده و ماده ی تاثیر گذاری برای مصرف در دوران نقاهت پس از جراحی است. 

در پی اثبات اثرات مفید مکمل ژل رویال در دوران نقاهت پس از جراحی، گروهی از پژوهشگران آکادمی علوم اسلواکی  تصمیم گرفتند تا اثر ژل رویال در بازسازی سلول ها و تسریع روند نقاهت پس از جراحی را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند. این پژوهشگران متوجه شدند که مولکول های خاصی در ترکیب ژل رویال وجود دارند که به بازسازی خود به خودی سلول ها، بسته شدن زخم و ترمیم آن کمک می‌کنند.

در هنگام بروز آسیب های پوستی در طی جراحی، دو نوع سلول جهت ترمیم زخم وارد عمل می شوند. این دو نوع سلول، فیبروبلاست ها و کراتینوسایت ها هستند که با تولید مولکول هایی روند تقسیم سلولی و ایجاد سلول های جدید و ترمیم زخم را تسهیل می کنند. 

همانطور که  اشاره کردیم در ترکیب ژل رویال مولکول های پروتئینی به نام defensin-1 وجود دارد که در ترمیم سلول های پوستی نقش دارند.  مولکول های defensin-1 به طور ویژه سرعت تولید آنزیمی به نام  MMP-9 که در بازسازی پوست نقش مهمی را ایفا می کند؛ افزایش می دهند.

در جریان آزمایش هایی که با هدف بررسی اثر مکمل ژل رویال بر دوران نقاهت پس از جراحی مورد انجام قرار گرفت، محققان کشور اسلواکی بیست عدد رت را انتخاب کرده و زخم های مشابهی را بر روی بدن این رت ها ایجاد کردند. تعدادی از این زخم ها در معرض ژل رویال، تعدادی دیگر در معرض مولکول defensin-1 قرار گرفته و تعدادی دیگر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. 

پس از گذشت ۱۵ روز از شروع آزمایش،  نتایج بیانگر آن بود که زخم هایی که در معرض ژل رویال و مولکول defensin-1 قرار گرفته بودند؛ سریع تر بهبود یافتند. در حالی که تقریبا هیچ گونه تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد.

 

تاثیر ژل رویال در دوران نقاهت

این نتایج به عنوان یکی از جالب ترین پژوهش های علمی در  جوامع علمی مطرح گردیدند؛ امروزه شاهد آن هستیم که از مکمل ژل رویال در دوران نقاهت پس از جراحی و بهبود زخم ها و اسکارهای ایجاد شده در طی جراحی استفاده می شود. 

 

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات