مقالات

درمان آلزایمر و افزایش حافظه با ژل رویال

| بازدید : 18966

 بیماری آلزایمر و راه های افزایش حافظه

 اثر ژل رویال در افزایش حافظه

ژل رویال در بهبود حافظه

درمان آلزایمر و با طب اسلامی سنتی

بیماری آلزایمر و رفع اثرات آن

بیماری آلزایمر  گونه ای از بیماری های عصبی است که علت بروز آن هنوز در هاله ای از ابهام است. بیماری آلزایمر با تخریب نواحی از مغز به خصوص ناحیه ی هیپوکامپ که مسئول حافظه و شناخت می باشد، بروز می‌کند. به نظر می رسد که با افزایش میزان تولید و تجمع پروتئین آمیلوئید بتا، برخی از نواحی مغزی آسیب می بینند. تاکنون هیچ درمان قطعی برای بهبود بیماری آلزایمر شناخته نشده است و تمامی راهکارهای درمانی در جهت آهسته تر کردن سرعت پیشروی بیماری و کنترل علائم آن مطرح می گردند.

 

تاثیر ژل رویال بر بیماری آلزایمر

تاثیر مکمل ژل رویال بر بهبود عملکرد مغزی

مصرف مکمل ژل رویال می تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. در همین راستا آزمایشی با هدف بررسی اثر مکمل ژل رویال در بهبود عملکرد مغزی به انجام رسید؛ نتایج این آزمایش بیانگر آن بود که مصرف مکمل ژل رویال در رت‌های مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند سبب بهبود حافظه ی شناختی، یادگیری و ارتقاء کارکردهای مغزی در آن ها شود.

 

تاثیر مکمل ژل رویال بر تقویت قوای ذهنی

 

مطالعه ای در دانشکده ی داروسازی دانشگاه Gifu کشور ژاپن به بررسی اثر مکمل ژل رویال بر عملکرد مغزی پرداخت. تعدادی از موش های مورد مطالعه در این پژوهش به وسیله ی یک ترکیب سمی که کشنده ی سلول های مغزی بود تغذیه شدند. سپس در مرحله ی بعد، این موش ها با مکمل ژل رویال تغذیه شدند. در نهایت نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که ژل رویال در ترمیم سلول های مغزی نقش دارد.

 

تاثیر ژل رویال در حافظه در طب اسلامی

 سالمندی، یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز اختلالات عصبی همچون بیماری آلزایمر است. داده‌های آماری بیان می کنند که در طی دو دهه ی آینده جمعیت  سالمندان بالای ۶۰ سال  به میزان چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین به نظر می رسد که درمان هایی در جهت بهبود حافظه ی شناختی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

پژوهش های انجام شده بیانگر آن هستند که ژل رویال دارای نقش موثری در بهبود حافظه ی فضایی و عملکرد شناختی است؛ البته هنوز کاملا مشخص نیست که کدام یک از ترکیبات موجود در ژل رویال موجب بهبود حافظه فضایی و عملکرد شناختی می گردد.

در سال ۲۰۱۷ مطالعه ای با هدف بررسی اثر ژل رویال در حافظه ی فضایی و عملکرد شناختی در مجله ی Journal of Agricultural and Food Chemistry  منتشر گردید. نتایج این مطالعه بیان کرد که احتمالا پروتئین های موجود در ژل رویال موجب بهبود حافظه ی فضایی گردیده و می تواند از بروز برخی اختلالات شناختی جلوگیری کند.

تاثیر ژل رویال بر بیماری آلزایمر

مطالعه ای با هدف بررسی اثر ژل رویال بر یادگیری و حافظه در موش‌های صحرایی صورت گرفت که نتایج آن در سال ۲۰۱۲  در مجله ی Advanced Biomedical Research منتشر گردید. ماده ای به نام استرپتوزوتوسين موجب اختلال در یادگیری و حافظه  می گردد. در این مطالعه به تعدادی از موش های صحرایی ماده ی استرپتوزوتوسين  تزریق شد. در مرحله ی بعد برای بررسی  تاثیر ژل رویال در روند بیماری آلزایمر، تعدادی از موش ها به مدت ۱۰ روز با ژل رویال تغذیه شدند.  نتایج این آزمایش بیانگر آن بود که استفاده از ژل رویال در موش‌های صحرایی سبب افزایش یادگیری و بهبود عملکرد حافظه می گردد. تاثیرات ژل رویال در کاهش سرعت پیشروی بیماری آلزایمر در روند مطالعات به اثبات رسیده است؛ اما برای بررسی اثر ژل رویال در پیشگیری از بیماری آلزایمر نیاز به مطالعات بیشتری است.

یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در بروز بیماری های عصبی دارد، استرس اکسیداتیو است. در صورت عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها، روند اکسیداسیون تشدید شده و این حالت استرس اکسیداتیو نام دارد. رادیکال های اکسیژن می توانند به پروتئین ها،  اسیدهای نوکلئیک  و غشا ها حمله کرده و عملکرد سلول را مختل کنند. اخیرا مطالعات نشان داده اند که ژل رویال با خواص آنتی اکسیدانی خود سبب کاهش اکسیداسیون گردیده و از بروز برخی بیماری های عصبی جلوگیری می کند.

بخوانید: ژل رویال چیست؟!

 

بررسی اثر ژل رویال بر افزایش  بهبود حافظه و یادگیری کودکان

 

تاثیر ژل رویال بر بهبود حافظه

مرکز تحقیقات زنبور عسل در کشور چین، مطالعه ‌ای را با هدف بررسی اثر ژل رویال بر افزایش طول عمر و بهبود حافظه و یادگیری انجام داد؛ که نتایج این پژوهش ها در سال ۲۰۱۸ در مجله ی Journal of Asia-Pacific Entomology منتشر گردید. پژوهشگران این مطالعه بیان کردند که ژل رویال، ژن های مربوط به یادگیری و حافظه را افزایش داده و به این طریق سبب بهبود حافظه و یادگیری می گردد. ژل رویال حاوی انتقال دهنده های عصبی مانند استیل کولین و نور اپی نفرین است، که این انتقال دهنده های عصبی نقش کلیدی را در بهبود یادگیری و حافظه  ایفا می کنند.

علاوه بر موارد فوق ژل رویال دارای آنزیم هایی مانند لیپاز و سوپر اکسید دیسموتاز نیز هست، که این آنزیم ها  با حذف رادیکال های آزاد موجود در بدن، سبب بهبود یادگیری و حافظه می گردند.

ژل رویال حاوی اسید چرب غیر اشباع بی نظیری به نام 10-هیدروکسی- 2- دکانوئیک اسید است. پژوهشگران مشاهده کردند که 10-هیدروکسی- 2- دکانوئیک اسید سبب تکثیر سلول های مغزی ناحیه ی هیپوکامپ مغز (مرکز حافظه و یادگیری در مغز) گردیده و بدین طریق دارای تاثیر چشمگیری در بهبود حافظه است. ناحیه ی هیپوکامپ مغز خاطرات گذشته را به شکل کوتاه یا دراز مدت حفظ می‌کند. این ناحیه از مغز جزء اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند؛ بنابراین به نظر می رسد که مصرف ژل رویال دارای تاثیر بسزایی در بهبود حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات