مقالات

چگونه عسل به سلامت چشم کمک می‌کند؟

| بازدید : 9159

عسل یک شیرین کننده طبیعی عالی و جایگزینی مناسب برای قند است. همچنین در سراسر جهان به دلیل خاصیت ضد میکروبی، بهبود زخم و تسکین دهندگی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که در فرهنگ‌های غربی استفاده از عسل برای سلامت چشم چندان رایج نیست، سنت‌های شفابخش شرقی قرن‌هاست که از عسل برای بهبود شرایط سلامتی چشم استفاده می‌کنند.


هانی ژل حاوی عسل خالص طبی و ژل رویال سلطنتی و عصاره میوه عناب

جهت مشاوره و تهیه هانی ژل رویال با کارشناسان ما در هانی ژل در ارتباط باشید.

 


عسل به صورت موضعی می‌تواند التهاب و سوزش چشم را کاهش دهد. همچنین می‌تواند باکتری‌های مضر که می‌توانند باعث عفونت چشم شوند را از بین ببرد. برخی افراد حتی از عسل استفاده می‌کنند تا سعی کنند به تدریج رنگ چشم خود را تغییر دهند، اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات این امر وجود ندارد. در ادامه این مقاله نکات مهمی در خصوص بهبود سلامت چشم و مراقبت از آن را با استفاده از عسل بیان می‌کنیم. پس با ما باشید تا با این خواص شگفت آور آشنا شوید.

 

مزایای استفاده از عسل برای چشم شما

خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی عسل به همراه توانایی تسکین دهندگی آن، آن را به یک درمان شگفت آور مؤثر برای چندین بیماری چشم تبدیل کرده است. تمام داروهای خانگی زیر برای شرایط چشمی شامل مخلوط کردن عسل درجه یک با قطره‌های چشم استریل و استفاده از مخلوط بصورت موضعی در چشم یا پوست شما است.

عسل، درمان کراتوکنژنکتیویت

در یک مطالعه معتبر که بر روی 60 شرکت کننده انجام شده، قطره چشمی حاوی عسل به عنوان یک درمان مؤثر برای کراتوکنژنکتیویت (التهاب قرنیه به دلیل خشکی) شناخته شده است. این بیماری مزمن با شروع آلرژی‌های فصلی ظاهر می‌شود.

عسل برای زخم‌های قرنیه چشم

زخم‌های قرنیه زخم‌هایی در سطح لایه بیرونی چشم شما هستند. عسل می‌تواند با عفونت‌هایی که باعث ایجاد درد می‌شوند، مبارزه کند و همچنین باعث بهبود زخم‌ها شود. خاصیت ضد زخم عسل و همچنین اثرات ضد میکروبی آن باعث شده است که برای درمان این نوع زخم‌ها بسیار مناسب باشد.

عسل برای خشکی چشم

خشکی چشم هنگامی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی که رطوبت چشم شما را تأمین می‌کنند، به اندازه کافی اشک ایجاد نکنند. اگرچه می‌توان برای رها شدن از خشکی مزمن، از اشک مصنوعی استفاده کرد؛ اما هرگز روش پیشنهادی مؤثری برای درمان کامل آن وجود نداشته است. اشک‌های مصنوعی ساخته شده با عسل مانوکا و ژل چشم تهیه شده از عسل مانوکا اکنون به عنوان یک درمان مؤثر برای خشکی چشم مورد مطالعه قرار دارند. به عنوان مثال، در یک مطالعه 114 نفری، تأثیرات مثبت عسل برای کاهش قرمزی و ناراحتی در افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم مشاهده شده است.

عسل چین و چروک را کاهش می‌دهد

عسل کاربردهای زیبایی متعددی نیز برای حفظ جوانی و سلامتی پوست شما دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عسل می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند و باعث نرمی لایه بالایی پوست شود. عسل همچنین به کاهش علائم پیری نیز کمک می‌کند. بهتر است بدانید که بیشتر مواد شیمیایی و حتی برخی از محصولات ضد پیری که برای صورت خود استفاده می‌کنید، برای استفاده در ناحیه زیر و اطراف چشم شما مناسب نیستند. برای همین شما می‌توانید برای سفت شدن پوست دور چشم خود، عسل را با آب، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و به اطراف چشمان بمالید.

عسل، درمان ملتحمه باکتریایی

خواص ضد میکروبی عسل می‌تواند با عفونت باکتریایی چشم مقابله کند، جلوی انتشار آن را بگیرد و قرمزی را کاهش داده و بهبودی آن را تسریع ببخشد. یک مطالعه قدیمی که در سال 2004 انجام شد، اثرات ضد میکروبی عسل را در برابر انواع مختلف باکتری‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نشان داد که چقدر می‌تواند به‌ویژه در درمان ملتحمه مناسب باشد.

 

آیا عسل می‌تواند رنگ چشم را روشن کند؟

ملانین آن چیزی است که رنگ چشم شما را تعیین می‌کند. هرچه ملانین در چشمان شما بیشتر باشد، چشمان شما تیره‌تر به نظر می‌رسند. برخی افراد بر این باورند که استفاده از مخلوط عسل و آب می‌تواند با گذشت زمان باعث تغییر رنگ چشم شما شود. هرچند هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این راه حل خانگی وجود ندارد؛ اما بعید نیست که عسل در اعماق لایه‌های بیرونی قرنیه شما نفوذ کند و باعث روشن شدن رنگ چشم شود.

 

عوارض جانبی استفاده از عسل برای چشم

 

عوارض جانبی استفاده از عسل برای چشم

 

عسل همان طور که می‌تواند برای چشم مفید باشد، اگر به طرز صحیح استفاده نشود، می‌تواند عوارضی هم داشته باشد. به عنوان مثال شما نباید عسل خام را مستقیماً در چشمان خود بریزید. در عوض می‌توانید قطره‌های مخصوص چشم خشک را که از عسل ساخته شده‌اند از داروخانه خریداری کنید. یا آنکه می‌توانید یک عسل خانگی استریلیزه به روش زیر تهیه کنید.

شما می‌توانید عسل حل شده را با اشک مصنوعی، محلول نمکی یا آب استریل مخلوط کنید تا قطره خانگی خود را بسازید. در مثال زیر از آب استفاده شده است:

با جوشاندن 1 فنجان آب و 5 قاشق چای خوری عسل شروع کنید، ترکیب آن‌ها را خوب هم بزنید.

بگذارید مخلوط کاملاً خنک شود. سپس آن را در یک بطری تیره و تمیز ریخته و درب آن را ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

خنک شدن آن در یخچال باعث می‌شود که استفاده از آن برای چشم‌ها حس بهتری داشته باشد.

شما همچنین می‌توانید از یک قطره با نسبت‌های مختلف از عسل و آب استریل استفاده کنید. مثلاً برای شروع، مقدار بیشتری از آب استریل و مقدار کمتری از عسل را استفاده کنید تا مطمئن شوید که حساسیتی ندارید. بعد از آن می‌توانید به مقدار خیلی کم به غلظت عسل اضافه کنید.

در استفاده از عسل برای چشم خود به قدر کافی مراقب باشید. اگر قصد استفاده از عسل را به عنوان درمانی برای هر بیماری چشمی در نظر دارید، با پزشک خود حتماً صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که ما در مورد تاثیرات مثبت عسل در بهبود بیماری‌های چشم چیزهای زیادی می‌دانیم؛ اما در مورد عوارض جانبی احتمالی آن چیزی نمی‌دانیم. فقط به این دلیل که عسل یک ترکیب «کاملاً طبیعی است»، به این معنی نیست که استفاده از آن بدون خطر خواهد بود؛ اما به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که عسل رقیق شده یک ترکیب بسیار مؤثر برای درمان برخی از بیماری‌های چشمی و همچنین کاهش التهاب و خشکی چشم است.

با این حال هنوز در مورد تغییر رنگ چشم با استفاده از عسل چیز زیادی نمی‌دانیم. توصیه می‌کنیم که بدون مشورت با پزشک خود، قطره چشمی خود را با قطره‌های خانگی عسل جایگزین نکنید. استفاده خودسرانه از عسل برای چشم هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ حتی اگر بیماری چشمی خاصی نداشته باشید.

 

هانی ژل


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات