مقالات

موفقیت طب سنتی در درمان کرونا

| بازدید : 4753

 

چندین ماه است که همه مردم جهان درگیر بیماری کرونا شدند. این میهمان ناخوانده تقریبا تمام جهان را از نظر فکری، اقتصادی و سیاسی درگیر خود کرده و همه درپی یافتن راهی برای رهایی از آن هستند. البته تمامی پزشکان و متخصصین طب مدرن تا به حال تنها راه مطمئن برای جلوگیری از بروز این بیماری را استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تلاش برای حضور کمتر در اماکن عمومی و اجتماعی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای پاکسازی سطوح و دست‌ها معرفی کردند و هیچ روش و دارو و واکسنی برای این مسئله تا به حال اختراع نشده است.

در کنار این موارد توصیه پزشکان طب مدرن ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح با استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده است .هرچند باید قبول کنیم که باید طی چندین وقت آینده منتظر عواقب و عوارض استفاده از مواد ضدعفونی کننده و تاثیر آن بر سلامتی خود نیز باشیم. با توجه به‌تمامی موارد گفته شده شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا برای درمان بیماری کرونا می‌توان به طب سنتی اعتماد کرد یا خیر؟ آیا از زمان آغاز این بیماری پزشکان طب سنتی توانستند راهی برای پیشگیری و یا درمان و توقف این بیماری جهانی پیدا کنند و یا نتوانستند؟

ما در این مقاله قصد داریم درباره میزان موفقیت طب سنتی در درمان کرونا و راهکارهای ارائه شده توسط این طب اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

در مورد خواص ژل رویال چی می دانید؟ کلیک کنید.

 

توصیه طب سنتی در پیشگیری از بروز بیماری کرونا

همانطور که گفتیم مهم‌ترین راهی که طب مدرن برای پیشگیری از کرونا معرفی کرده است، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده است. اما باید نگاهی به بقیه راهکارهای پیشگیری نیز انداخت. طب سنتی در درمان کرونا مهم‌ترین و بهترین شیوه پیشگیری را تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کند. به عبارتی از نظر طب سنتی سیستم ایمنی بدن وظیفه مدیریت تمامی ارگان‌های بدن را برعهده دارد و به مقابله با ویروس‌ها عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌رود و با خود مراقبتی ویروس‌ها را از بین می‌برد. اما آنچه می‌تواند این قوه مدبره سیستم ایمنی بدن را در مواجهه با انواع بیماری و ویروس مقاوم نماید، تقویت آن به بهترین شکل است.

 در این بین با توجه به اینکه چهار نوع مزاج و طبع در طب سنتی برای بدن در نظر گرفته می‌شود؛ هر کدام در مقابل بیماری‌ها واکنش خاصی از خود نشان خواهند داد. برای فهم بهتر این موضوع باید گفت چهار مزاج مطرح در طب سنتی شامل دم، صفرا، بلغم و سودا است.  هر کدام از افراد یکی از این چهار مزاج مطرح را در بدن خود به شکل غالب دارد که در نتیجه آن خصوصیاتی در رفتار، خلقیات روحی و جسمی و میزان سیستم ایمنی بدن خود خواهد داشت.

 

توصیه طب سنتی

 

به طور کلی افراد دموی و صفراوی مزاج گرم دارند و بلغمی‌ها و سوداوی‌ها مزاجی سرد خواهند داشت. از نظر طب سنتی در درمان کرونا افراد با مزاج گرم سیستم ایمنی قوی‌تری خواهند داشت و به تبع آن قدرت بالاتری در مواجهه با انواع بیماری‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌ها و بیماری کرونا دارند.

موضوع دیگر این است که افراد با مزاج گرم در صورت دچار شدن به هر نوع بیماری و عفونت، آن بیماری مدت بسیار کمتر و علائم سبک‌تر و خفیف‌تری در بدن آن‌ها ایجاد خواهد کرد. اما متاسفانه افراد سردمزاج در هنگام هر بیماری عکس‌العمل شدیدتر و بیشتری نشان می‌دهند و بدنشان در مقابل آن عفونت و بیماری ضعیف‌تر خواهد بود.

 

توصیه‌های طب سنتی در درمان کرونا

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که طب سنتی چه راهکاری برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری کرونا پیشنهاد می‌دهد؟ می‌توان گفت یکی از بهترین راهکارها در همه ادوار و زمان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوردن عسل است که یکی از غذاهای بسیار مقوی برای دفاع از بدن در مقابل تمامی بیماری‌هاست. ارزشمندی عسل آن‌قدر بالاست که حتی در یکی از سوره‌های قرآن با نام  زنبور عسل (نحل) از عسل به‌عنوان شفا برای مردم اشاره می‌کند. (فیه شفاء للناس)

 با توجه به ارزشمندی عسل در میان مواد غذایی محتلف، می‌توان از آن در طول روز به شکل‌های مختلف استفاده کرد و میزان توان سیستم ایمنی بدن را در مقابل همه امراض و بیماری کرونا افزایش داد. خوردن سیاه دانه و عسل و یا دم‌نوش آویشن و عسل در طول روز می‌تواند راهکاری مناسب از سوی طب سنتی در درمان کرونا باشد.

 

هانی ژل

 البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که همان‌طور که در طب مدرن دارویی را نمی‌توان بدون تجویز پزشک استفاده کرد، این مسئله در طب سنتی هم قابل‌توجه است و نباید بدون دستور اجازه و تجویز پزشک آگاه و متخصص طب سنتی درمان‌های خودسرانه را در پیش گرفت.

 موضوع دیگر در توصیه طب سنتی در درمان کرونا این است که به طور کلی طب سنتی در پی اصلاح مزاج حرکت می‌کند و معتقد است اگر مزاج شخصی اصلاح و تعدیل شد، بیماری او نیز رفع خواهد شد. به همین جهت می‌توان گفت که طب سنتی ادعا نمی‌کند که راهکار خاصی صرفاً جهت درمان بیماری کرونا ارائه خواهد کرد. بلکه راهکار طب سنتی ارائه روش مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که طی آن بدن در مقابل همه بیماری‌ها ازجمله بیماری کرونا مقاوم خواهد شد.

 به عبارت بهتر از نظر طب سنتی اگر اصول شش‌گانه این طب رعایت شود، بدن در حالت تعادل قرار خواهد گرفت و در مقابل امراض مختلف مقاوم خواهد شد. این اصول شش‌گانه شامل نوع تغذیه، دفع مواد زائد از بدن، وضعیت روحی و خلقی، فعالیت‌های فیزیکی بدن، تنظیم میزان خواب و هوای تنفسی هستند.

 اگر تمامی این موارد بتوانند به بهترین شکل و در وضعیت متعادل و متناسب و سالم قرار بگیرند، بدن در مقابل تمامی امراض مقاوم خواهد شد و حتی اگر دچار بیماری شود به شکل سبک‌تر و کمتری درگیر آن خواهد بود و طول درمان و نقاهت نیز سریع‌تر پایان خواهد یافت.

 یکی از موارد شش‌گانه بیان شده طب سنتی وضعیت روحی و خلقی فرد است. اگر هر کدام از ما دچار اضطراب و استرس بشویم، سیستم ایمنی بدن به‌شدت ضعیف خواهد شد و سریع‌تر بیماری‌ها را به سمت خود جذب خواهد کرد. به همین خاطر اگر هر چیزی که باعث اضطراب و استرس از خود دور کنید تا حدود زیادی به خود کمک کرده‌اید و در مقابل انواع امراض و ازجمله بیماری کرونا قوی و مقاوم خواهید بود.

 آنچه که مخالف استرس و اضطراب است آرامش و خوشحالی است. پس بهتر است سعی کنید هر چه بیشتر خود را در معرض اخبار خوشحال‌کننده، مکان‌های شاد و خوشحال، مطالعه کتاب مورد علاقه، ارتباط با افرادی که دوستشان دارید و شما را شاد می‌کنند و دوری از فضاهای پرتنش قرار دهید .همه این کارها به میزان بسیار زیادی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت خواهد کرد.

 

تقویت قوای جسمی با هانی ژل        رفع سردرد با هانی ژل

 

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد تلاش و هدف طب سنتی حرکت به سمت تعدیل مزاج است. موضوع دیگر در رعایت اصول شش‌گانه طب سنتی اصلاح تغذیه است. به عبارت بهتر اگر مزاج سردی دارید، هر چه بیشتر از خوراکی‌های گرم مانند عسل، زنجبیل، ادویه‌ها، سیر و پیاز استفاده کنید. البته تاکید می‌کنیم که این خوراکی‌ها در افراد با مزاج سرد تقریبا مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر شما مزاج گرمی داشته باشید دچار مشکلاتی خواهید شد. مزاج گرم دموی یا صفراوی با مصرف زیاد این خوراکی‌ها دچار عوارضی خواهید شد.

همچنین موضوع مهم دیگر در مصرف خوراکی‌ها این است که حتماً باید از یک متخصص و مشاور متبحر در این موضوع مشورت گرفت و بعد اصلاح غذایی درست را انجام داد.

 مورد دیگر در موارد ۶ تایی طب سنتی دفع مواد زائد از بدن است. هرچقدر باکتری‌ها و مواد زائد بدن بیشتر باشند، در مقابل آن باکتری‌های مفید حجم کمتری در بدن خواهد داشت که به تبع آن سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر خواهد شد. اما راه دفع مواد زائد از بدن چیست؟

 بهترین راهکار نداشتن یبوست است. متاسفانه باید گفت که داشتن یبوست و دفع نامناسب باعث تجمع مواد زائد در بدن می‌شود و مقدار باکتری‌های مفید را در بدن کاهش می‌دهد و در مقابل باکتری‌ها و مواد زائد افزایش پیدا می‌کنند. پس سعی کنید دچار یبوست نشوید. مورد دیگر هوای تنفسی است. بدون دلیل موجه و مگر در موارد اضطراری از خانه خارج نشوید. البته باید مواظب بود که به علت عدم حضور در اجتماع دچار کم تحرکی و عوارض و عواقب ناشی از آن نشوید.

علاوه‌برآن در طب سنتی میزان خواب مورد نظر است. مطالعات طب مدرن نیز نشان می‌دهد که افراد کم‌خواب در مقابل بیماری‌ها ضعیف‌تر هستند و در این افراد هورمون های بدن به درستی ترشح نمی‌شوند و فرد در مقابل بیماری‌ها مقاومت خوبی نخواهد داشت. نوع تغذیه نیز بسیار مهم است، سعی کنید غذاهایی را بیشتر مصرف کنید که سیستم دفاعی بدن شما را تقویت می‌کند. خوردن ویتامینc، نارنج، لیموشیرین می‌تواند خوراکی های مناسب برای افزایش میزان مقاومت بدن شما در مقابل بیماری کرونا باشد.

 

میزان موفقیت طب سنتی در درمان کرونا چقدر بوده است؟

با توجه به‌تمامی موارد گفته شده شاید بپرسید آیا با رعایت این موارد دیگر دچار کرونا نخواهیم شد و آیا طب سنتی توانسته با رعایت اصول شش‌گانه خود و اصلاح و تعدیل مزاج مشکل بیماری کرونا را حل کند و یا خیر؟ در این‌باره می‌توان به تجربه کشورهایی که به راحتی و بدون سنگ اندازی طب مدرن اقدام به استفاده از راهکارهای طب سنتی کرده‌اند، نگاهی بیندازیم.

 

کرونا و طب سنتی

 

یکی از کشورهای پیشگام در استفاده از طب سنتی از زمان‌های دور کشور چین بوده است. بعد از هجمه یک‌باره بیماری کرونا به این کشور بعد از مدتی کوتاه چین توانست به خوبی بیماری را کنترل کند. اگر همین حالا هم به اخبار دقت کرده باشید، در میان کشورهای درگیر کرونا اسمی از کشور چین برده نمی‌شود. این کشور بعد از مواجهه با بیماری با کمک مدیریت یکپارچه، استفاده از طب سنتی به همراه و هماهنگی با طب مدرن و همچنین اتحاد همه ارگان‌های کشوری و مردمی ‌توانستند بیماری کرونا را تا حد زیادی کنترل کنندو مردم نیز با استفاده از رهنمودهای طب سنتی و البته رعایت کامل بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت اصول پیشگیری در مقابل این بیماری به خوبی ایستادند و بیماری را پشت سر گذاشتند.

 در حال حاضر نیز بیماری کرونا در کشور چین تا حدود بسیار زیادی کنترل‌شده و موارد بسیار کمی از آن در برخی نقاط دیده می‌شود که با توجه به تقویت سیستم ایمنی سایر مردم با کمک طب سنتی در درمان کرونا این کشور موفق عمل کرده است و آن موارد اندک نیز به خوبی قابل کنترل و رفع هستند.

 البته تنها کشور موفق در این زمینه چین نبوده که از طب سنتی در درمان کرونا استفاده کرده است. بلکه نمونه موفق دیگر در این زمینه کشور سنگاپور و ژاپن است که با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب سنتی خود توانستند در مقابله با کرونا موفق عمل کنند. این کشورها به خوبی از تلفیق طب سنتی و طب مدرن و روش‌های پیشگیری بهره گرفتند و تا حدود زیادی از هزینه‌های درمانی کرونا جلوگیری کردند.

همچنین کشور تایوان برای مقابله در برابر کرونا از استراتژی ارتکا به طب سنتی استفاده کرد. تایوان با وجود اینکه کشوری با حمل و نقل و ترافیک شلوغ محسوب می‌شود، اما توانست جلوی این بیماری به خوبی بایستد و تعداد کشته‌های این کشور از بیماری کرونا بسیار محدود بوده است. این در حالی است که ایالت نیویورک که جمعیتی بسیار کمتر از تایوان دارد، تعداد کشته‌های بسیار بیشتری از این بیماری بر جای گذاشته است. همچنین باید گفت تمام کشورهایی که در مبارزه با کرونا موفق بودند، یک استراتژی واحد داشته‌اند. این کشورها علاوه بر رعایت بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماست و ضدعفونی کردن سطوح، طب سنتی را هم به‌عنوان طب کوم و به صورت موازی در کنار طب مدرن برای درمان این بیماری استفاده کرده‌اند و البته تا حدود بسیار زیادی نیز موفق بودند.

 در پایان می‌توان گفت استفاده از تجربه موفق کشورهای دیگر در کاربرد طب سنتی در درمان کرونا می‌تواند روشی موثر برای رفع این بیماری باشد. اما مسئله مهم دیگری که نباید فراموش کرد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت فاصله اجتماعی و تدابیر طب علمی و مدرن در کنار طب سنتی است. همچنین در صورتی که به دنبال استفاده از طب سنتی برای درمان این بیماری و یا هر بیماری دیگری هستید، حتماً از متخصصان و مشاوران متبحر در این زمینه کمک بگیرید و البته مراقب باشید درگیر شیادان در این زمینه نشوید.

 

 


3 نظر ثبت شده است
هانیه

چند هفته پیش کرونا گرفته بودم همسرم برام خریده بود تورخدا تبلیغاتتون رو بیشتر کنید تا بیشتر شناخته بشید ما خیلی ممنونیم خیلی به درمانم کمک کرد. به همه دوستانم هم پیشنهاد کردم

پاسخ
دنیا

سلام داداش من ریه هاش درگیر شده.آیا این ژل رویال تآثیر داره؟

پاسخ
هانی ژل

خیر برای درگیری ریه و درمان ویروس کرونا تاثیری ندارد.

نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات