مقالات

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

| بازدید : 4212

 

احتمالاً بارها شنیده‌اید که در زمان بیماری، سوپ مرغ یا چای داغ کلید شکست بیمار است. اما آیا واقعا غذا می‌تواند شما را بهتر کند؟ و شاید مهمتر از آن، آیا غذا می‌تواند در وهله اول شما را از بیمار شدن باز دارد؟ دلیل آن چیست؟

در پاسخ این سوالات باید گفت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن به شما در پیشگیری از بیماری و بهبود سریعتر کمک کند. در این مطلب از هانی ژل قصد داریم در مورد مواد غذایی که می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن بخورید، صبحت کنیم. با ما همراه باشید.

 

آیا یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در زمان بیماری کمک کند؟

وقتی بیمار هستید، هیچ غذایی به تنهایی جادو نمی‌کند. اما خوردن یک رژیم غذایی سالم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده که می‌تواند از بیماری جلوگیری و به شما کمک کند وقتی بیمار می‌شوید زودتر به حالت عادی برگردید.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن مدافع بدن در برابر مهاجمانی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا است، نیاز به تغذیه خوب و مفید خواهید داشت. در اینجا یک نکته مثبت وجود دارد: بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی در فروشگاه‌ها موجود است و نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست.

 

تقویت کننده‌های سیستم ایمنی

تغذیه بدن با غذاهای خاص می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. اگر به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌ها هستید، باید وعده‌های غذایی خود را طوری برنامه ریزی کنید که شامل این 15 تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن باشد.

تاثیر تغدیه بر تقویت سیستم ایمنی بدن

  • مرکبات

مرکبات حاوی ویتامین C هستند که به همین خاطر اکثر مردم بالافاصله پس از سرماخوردگی به آن‌های روی می‌آورند. ویتامین C باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون شده که با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. تقریباً همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، از جمله:

  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو
  • لیموترش

از آنجایی که بدن شما این ویتامین را تولید یا ذخیره نمی‌کند، برای ادامه سلامت به ویتامین C روزانه نیاز دارید. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای بزرگسالان عبارت است از:

  • 75 میلی گرم برای زنان
  • 90 میلی گرم برای آقایان

اگر مکمل‌ها را انتخاب می‌کنید، از مصرف بیش از 2000 میلی گرم (میلی گرم) در روز خودداری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه ویتامین C ممکن است به بهبودی سریع‌تر در زمان سرماخوردگی کمک کند، اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر موثر بودن آن در برابر ویروس کرونا وجود ندارد.

  • فلفل دلمه ای قرمز

اگر فکر می‌کنید مرکبات دارای بیشترین ویتامین C در بین میوه‌ها یا سبزیجات هستند، لازم است تجدید نظر کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز تقریباً 3 برابر بیشتر از یک پرتقال (45 میلی‌گرم) ویتامین C (127 میلی‌گرم) دارد. آنها همچنین سرشار از بتاکاروتن هستند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کند. بتاکاروتن که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند، به سلامت چشم و پوست شما کمک خواهد کرد.

  • سیر

سیر تقریبا در همه غذاهای دنیا یافت می‌شود. سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر عمل می‌کند. همچنین ممکن است سفت شدن رگ‌ها را کند کرده و بر اساس برخی مطالاعات باعث کاهش فشار خون خواهد شد. بر طبق تحقیقات انجام شده، خواصی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، ناشی از غلظت ترکیبات حاوی گوگرد موجود در سیر مانند آلیسین هستند.

  • زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از موادی است که بسیاری از افراد در حین بیماری به آن روی می‌آورند. زنجبیل به کاهش التهاب کمک کرده، که می‌تواند به کاهش گلودرد و بیماری‌های التهابی کمک کند. زنجبیل همچنین در درمان حالت تهوع نیز مؤثر است. علاوه بر این موارد، زنجبیل می‌تواند درد مزمن را کاهش داده و حتی ممکن است دارای خواص کاهش دهنده کلسترول باشد.

  • کلم بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های A، C و E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان‌های دیگر است. این سبزی به عنوان یکی از سالم ترین سبزیجاتی که می‌توانید در روز میل کنید شناخته می‌شود.

  • اسفناج

اسفناج منبع غنی از ویتامین C و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و بتا کاروتن است، که همه این خواص به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. مشابه کلم بروکلی، اسفناج زمانی سالم‌تر است که تا حد امکان به مقدار کم پخته شود تا مواد مغذی خود را حفظ کند. با این حال، پخت سبک، جذب ویتامین A را آسان‌تر کرده و به سایر مواد مغذی اجازه می‌دهد از اسید اگزالیک، یک ماده ضد مغذی، آزاد شوند.

  • ماست

ماست، سیستم ایمنی شما را برای کمک به مبارزه با بیماری‌ها تحریک کنند. سعی کنید به جای ماست‌های طعم دار و مملو از شکر، از ماست‌های ساده استفاده کنید. می‌توانید خودتان ماست ساده را با میوه‌های سالم و کمی عسل شیرین کنید.

ماست همچنین می‌تواند منبع عالی ویتامین D باشد، بنابراین سعی کنید مارک‌های غنی شده با این ویتامین را انتخاب کنید. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کرده و تصور می‌شود که دفاع طبیعی بدن را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند.

  • بادام

در زمان سرماخوردگی و مبارزه با عفونت‌ها، ویتامین E می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان بهتر از ویتامین C عمل کرده و به عنوان یک عامل قوی و کلیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که برای جذب مناسب نیاز به وجود چربی دارد. مغزها، مانند بادام، سرشار از این ویتامین و همچنین دارای چربی‌های سالم هستند.

بزرگسالان تنها به 15 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارند. نصف فنجان بادام، که حدوداً 46 عدد بادام پوست کنده کامل است، حدود 100 درصد منبع مطمئن مقدار توصیه شده روزانه را فراهم می‌کند.

  • تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین‌های B-6 و E است. همانطور که اشاره کردیم ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی مهم است. سایر مواد غذایی با مقادیر بالای ویتامین E عبارتند از آووکادو و سبزیجات با برگ‌های تیره.

تخمه‌های آفتابگردان همچنین سرشار از سلنیوم هستند. تنها 1 اونس حاوی تقریباً نیمی از منبع سلنیومی است که یک بزرگسال روزانه به طور متوسط​ به آن نیاز دارد.

  • زردچوبه

ممکن است زردچوبه را به عنوان یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها بشناسید. این ادویه تلخ و زرد روشن سال‌هاست که به عنوان یک ضدالتهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود.

منابع نشان می‌دهد که غلظت بالای کورکومین، که باعث رنگ متمایز زردچوبه می‌شود، می‌تواند به کاهش آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. کورکومین به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و یک ضد ویروس نویدبخش شناخته می‌شود.

بهبود و تقویت ایمن بدن

  • چای سبز

چای سبز و سیاه هر دو مملو از فلاونوئیدها هستند که نوعی آنتی اکسیدان است. چای سبز به دلیل میزان اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) آن که یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است، نسبت به چای سیاه برتری دارد.

در مطالعات نشان داده شده است که EGCG عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در فرآیند تخمیر چای سیاه بسیاری از EGCG از بین می‌رود. از طرف دیگر، چای سبز بخار پز می‌شود و تخمیر نمی‌شود، بنابراین EGCG حفظ می‌شود. چای سبز همچنین سرشار از اسید آمینه L-theanine است. این عنصر مقوی می‌تواند به تولید ترکیبات ضد میکروب در سلول های T  کمک کند.

  • کیوی

کیوی به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C موجود در کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با انواع عفونت‌ها مفید است.

  • طیور

وقتی بیمار هستید و به سراغ سوپ مرغ می‌روید، اثری بیش از دارو داشته که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. سوپ ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، که می‌تواند علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد. مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 است. این ویتامین از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز روزانه شما جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در نظر گرفته می‌شود. ویتامین B6 در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی که در بدن اتفاق می‌افتد نقش مهمی دارد. همچنین برای تشکیل گلبول‌های قرمز جدید و سالم حیاتی است.

پیشنهاد می‌شود در دوران سرماخوردگی آب گوشت جوشانده شده مرغ که حاوی ژلاتین، کندرویتین و سایر مواد مغذی است، میل کنید؛ این ترکیب برای بهبود فرآیند روده و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

  • ماهی

اگر به دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید، ماهی آن چیزی نیست که ذهنتان خطور کند، اما برخی از ماهی‌ها مملو از روی هستند. روی از جمله عناصری است که بدن آن نیاز داشته تا سلول‌های ایمنی بتوانند آنطور که باید از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت کنند. ماهی و غذاهای دریایی همچنین سرشار از امگا 3 هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهند کرد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با‌هانی ژل

ژل رویال نوعی محصول زنبور عسل است که پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی تقویت می‌کند. ژل رویال حاوی MRJPs و اسیدهای چربی است که به عنوان تقویت کننده فعالیت ضد باکتریایی شناخته می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند بروز عفونت را کاهش داده و ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها را افزاش دهند.

محصول هانی ژل ترکیبی از ژل رویال، عسل و عناب بوده که از عوامل مهم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند و می‌توانید با مصرف این محصول بدن خود را در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم کنید. برای سفارش و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با ما تماس بگیرید.

در نهایت درست غذا خوردن و تغذیه مناسب یک شروع عالی است و کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی و محافظت از خود و خانواده خود در برابر آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها انجام دهید.

 

خرید شربت هانی ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات