مقالات

فراورده های زنبور عسل چیست؟

| بازدید : 7069

 

اگر اطراف خود با کمی دقت نگاه کرده باشید، متوجه نعمات بسیار زیادی خواهید شد. یکی از این نعمت‌ها که تقریباً سر سفره همه ما یافت می‌شود، عسل می‌باشد. این غذای مقوی که توسط زنبور عسل تولید می‌شود، تنها یکی از فرآورده هایی است که زنبور عسل آن را تولید می‌کند. به عبارتی عسل در میان محصولات زنبور عسل بیشتر دیده می‌شود و همیشه در دست بوده است. اما محصولات دیگری نیز هستند که زنبور عسل آن‌ها را تولید می‌کند و خواص درمانی بسیار زیادی دارد. یکی از این محصولات خاص و کمیاب ژل رویال است. ما در این مقاله قصد داریم درباره انواع فرآورده های زنبور عسل و خواص هر کدام اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

 

عسل و خواص درمانی آن

اولین محصولی که جز فرآورده های زنبور عسل می‌باشد عسل است. این ماده از زمان‌های دور مورد استفاده بشر قرار گرفته است و ماندگاری بسیار زیادی که دارد. شاید تعجب کنید اگر بگوییم در اکتشافات اهرام ثلاثه مصر و قبر فرعون مصر، کوزه عسل پیدا کردند. به طوری که عسل موجود در آن کوزه کاملاً سالم و تازه بود. این مسئله به خوبی نشان دهنده ماندگاری بالای عسل می‌باشد.

عسل به عنوان اولین فرآورده زنبور عسل همیشه در تمامی فرهنگ‌ها مورد توجه بوده و به عنوان یک منبع غذایی غنی از انرژی به عنوان سمبل شفا و درمان بیماری استفاده ‌شده است. کما اینکه در قرآن کریم نیز از این ماده غذایی با نام شفا یاد شده است.

 این ماده غذایی ارزشمند می‌تواند در درمان بیماری‌های قلبی، اختلالات دستگاه گوارش، اختلالات روده، بیماری کلیه و دیابت، بهبود زخم‌های شدید و سوختگی، زخم‌های دهان و مشکلات دندان استفاده شود. همچنین عسل به عنوان یک ماده غذایی برای افزایش حافظه و درمان ضعف اعصاب مورد توجه است.

بیماران دیابتی ممکن است به علت این مشکل ناچار به قطع عضو شوند، اما متخصصان طب سنتی و اسلامی با کمک عسل زخم‌های دیابتی را درمان می‌کنند تا نیازی به قطع عضو نباشد. البته موارد ذکر شده تنها بخشی از آثار شفابخش عسل در درمان بیماری‌ها می‌باشد و مسلماً این ماده شفابخش اثرات درمانی دیگری نیز دارد که شاید هنوز بسیاری از آن‌ها کشف نشده باشد.

 

 /article/3118/هانی-ژل.html

موم عسل

در گذشته‌های دور که هنوز لامپ اختراع نشده بود و مردم برای روشنایی از شمع استفاده می‌کردند، موم ماده اولیه برای تهیه شمع بود. البته موارد دیگری مانند چربی آب کرده و یا موم‌های نفتی ارزان نیز برای شمع سازی استفاده می‌شد. اما موم زنبور عسل نیز در تهیه شمع به کار می‌رفت.

موم زنبور عسل به علت اینکه در درجه حرارت پایین ۳۲ درجه سانتی‌گراد خاصیت شکل پذیری دارد و یک ماده خنثی محسوب می‌شود، مقاوم در برابر بسیاری از اسیدها است. حتی موم نسبت به سایر موم‌های گیاهی نیز انعطاف بیشتری دارد.

 

موم عسل

 

همه این موارد موجب می‌شود که این ماده به جز در شمع سازی مصارف بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشد. از جمله آن می‌توان به خواص درمانی موم اشاره کرد. به طوری که با کمک موم می‌توان زگیل‌های پوستی، چاک گوشه لب و نقرس را درمان کرد. علاوه بر آن از ضماد موم برای تسکین دادن دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود.

البته محصول دیگر زنبور عسل، بره موم است. در اصل بره موم ترکیبی از موم و رزین‌ها می‌باشد. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت زنبورها حین پرواز رزین‌های محافظت‌کننده از جوانه گل و برگ را با آرواره خود خراش می‌دهند و آن را روی ساق پای خود حمل می‌کنند. این رزین توسط زنبور کارگر استفاده می‌شود تا حفره تخم گذاری را پر کند و یا اگر نیاز به تعمیر دارد از رزین استفاده می‌کنند و شکاف‌های کندو را تعمیر و کم می‌کنند.

 رنگ بره موم بین دو طیف رنگی زرد تا قهوه‌ای تیره متغیر است. البته برای بره موم به غیر از رفع نیازهای زنبور عسل کارگر، خواص درمانی زیادی نیز برای بشر دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به درمان سوختگی و زخم، میخچه، ورم مفاصل، زخم‌های دهانی و تبخال و دندان درد اشاره کرد. حتی از بره موم به عنوان ماده ضد سرطانی و برای زیبایی و جوانی پوست استفاده می‌شود.

 

 گرده گل

زنبور عسل گرده گل را برای تهیه عسل جمع‌آوری می‌کند. گرده گل نیز مانند سایر محصولات و فرآورده های زنبور عسل خواص درمانی زیادی دارد. البته تازگی در آن حرف اول را می‌زند، به عبارتی در صورتی که در فریزر برای مدت بیشتری از یک ماه گرده گل نگهداری شود، ارزش‌های خود را از دست خواهد داد. به همین جهت سعی کنید در صورت تهیه گرده گل، آن را به صورت تازه استفاده کنید تا به مقدار بیشتری از خواص آن بهره ببرید.

 

گرده گل

 خواص درمانی اعجاب انگیز گرده گل شامل درمان یبوست، درمان آلرژی و رفع حساسیت، کنترل وزن بدن و رفع چربی‌های بدن می‌باشد. همچنین به این خواص باید تنظیم عملکرد روده و کنترل کلسترول خون نیز اضافه کرد.

 

 ژل رویال فراورده شگفت انگیز زنبور عسل

 یکی از محصولات اعجاب انگیز زنبور عسل ژل رویال می‌باشد که البته با نام ژل سلطنتی نیز معروف است. ژل رویال توسط غده هیپوفارنژل که همان غده فوق حلقی زنبورهای کارگر جوان است، تولید می‌شود. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت زنبورهای جوان کارگر که به عنوان پرستار ملکه و لاروها هستند، وظیفه تغذیه و رسیدگی به لاروهای زنبور عسل و زنبور ملکه بالغ را بر عهده دارند.

 ماده‌ای که از غده فوق حلقی زنبور عسل پرستار ترشح می‌شود، ژل سلطنتی نامیده می‌شود که مستقیماً توسط لاروها و همچنین زنبور عسل خورده می‌شود و ذخیره از آن باقی نمی‌ماند. در نتیجه می‌توان گفت در گذشته و به روش سنتی برای تهیه عسل، سایر فرآورده های زنبورعسل مانند موم و بره موم به دست می‌آمد. اما به علت ذخیره نشدن ژل رویال، این محصول در شکل سنتی و طبیعی به دست بشر نمی‌رسید. به همین جهت امروزه برای دستیابی به این ماده بسیار ارزشمند باید در پرورش زنبور عسل و ملکه با دقت و ظرافت به این محصول دست پیدا کرد.

به عبارت بهتر با توجه به اینکه ژل سلطنتی برای تغذیه لاروها و ملکه تهیه می‌شود، ملکه به سرعت ژل رویال را مصرف می‌کند. اما لاروها حدود ۴ تا ۵ روز زمان نیاز دارند تا بتوانند از این ژل تغذیه کند. پس می‌توان در این مدت زمان ژل رویال را جمع‌آوری کرد.

 

ژل رویال

 

همچنین با این توضیح مشخص می‌شود که ژل رویال به دست آمده غذایی مشترک ملکه و لاروها است و البته محصول به دست آمده غذای لاروها می‌باشد که به دست ما می‌رسد. زیرا ملکه به سرعت آن را مصرف می‌کند.

 شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید زنبور ملکه جثه‌ای بسیار بزرگ‌تر از زنبورهای کارگر دارد و به میزان پنج تا هشت سال عمر می‌کند. به عبارتی این میزان عمر ملکه چیزی در حدود ۴۰ برابر عمر متوسط یک زنبور عسل کارگر است. علاوه بر آن وظیفه مهم زنبور ملکه این است که به طور روزانه روی ۲۰۰۰ تخم زنبور عسل بخوابد. در نتیجه به تغذیه قوی و مناسب نیاز دارد. ژل رویال یا ژل سلطنتی غذای ملکه است تا بتواند نیازهای ملکه را از نظر غذایی به بهترین شکل برآورده کند.

 

مواد تشکیل دهنده ژل سلطنتی و خواص فیزیکی آن

این ماده غذایی ارزشمند و شاهانه از موادی ساده تشکیل شده است. اما خواص اعجاب انگیزی از نظر درمانی بر روی بدن انسان دارد. حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد ژل رویان از پروتئین تشکیل شده است. آب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم آن را تشکیل می‌دهد. ۱۰ تا ۱۶ درصد قند و ۳ تا ۶ درصد نیز چربی جزء مواد تشکیل دهنده این ماده غذایی سحر آمیز است.

این ماده حالت خمیری شکل و تقریباً مایع دارد و رنگ آن از طیف رنگی سفید تا زرد و بژ متغیر است. همچنین از نظر مزه نیز یک طعم ترش خاص دارد و بوی اسید فنولیک در آن احساس می‌شود. چگالی ژل سلطنتی معادل ۱.۱ بر سانتی متر مکعب است و در آب محلول می‌باشد.

ژل رویال با توجه به ارزش غذایی بسیار خوبی که دارد حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B7 (بیوتین) و ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک به مقدار زیادی در آن وجود دارد و علاوه بر آن کلسیم، روی، منیزیوم، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، گاما گلوبولین، سولفور، آهن، مس، منگنز، اسیدهای نوکلئیک و غیره در آن به مقدار زیاد یافت می‌شود.

 

فواید شگفت انگیز ژل سلطنتی

همانطور که بیان شد عسل محصول غذایی برای زنبور عسل کارگر است و ژل رویال غذای مخصوص ملکه و لاروها می‌باشد. به همان اندازه که زنبور ملکه از خوردن و تغذیه ژل سلطنتی سود می‌برد، استفاده از این ماده غذایی سحر آمیز می‌تواند تاثیرات مفیدی روی رشد بدن، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت باروری انسان داشته باشد.

 

ژل رویال   هانی ژل دایا    خواص ژل رویال

 

 در حال حاضر بسیاری از کشورها با توجه به آگاهی از خواص این ماده بی نظیر در صنایع پزشکی، آرایشی و دارویی از آن به میزان زیادی استفاده می‌کنند. همچنین بر طبق یافته‌های طب سنتی کشورهای آسیای شرقی و اروپا، ژل رویال محصولی موثر در افزایش طول عمر محسوب می‌شود.

 اما برای بیان فواید ژل سلطنتی می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد. از جمله اینکه این ماده تاثیر بسیار خوبی در بهبود زخم‌های بدن و خواص ضد التهابی دارد. اگر به دنبال راهکار طبیعی برای رشد موهای خود هستید، ژل رویال مصرف کنید. زیرا این ژل قدرت شگفت انگیزی درتحریک فولیکول‌های مو و رشد آن‌ها دارد.

 همچنین برای پیشگیری از ام‌اس و جوش خوردن استخوان شکسته و مشکلات مفصلی می‌توان از آن استفاده کرد. ژل رویال دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد سرطانی است و اثرات بسیار خوبی بر روی سیستم عصبی بدن دارد. علاوه بر آن باعث کاهش فشار خون شده و سیستم ایمنی بدن را در فعالیتی منظم و متعادل قرار می‌دهد. به عبارتی با اثر آنتی باکتریایی که دارد، باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر در بدن می‌شود.

 اگر شما به دنبال کاهش روند پیری هستید، می‌توانید از ژل رویال استفاده کنید. زیرا این ماده فرایند پیری را به شکل محسوسی به تاخیر می‌اندازد. به طوری که با افزایش سطح کلاژن در پوست، پوستی شاداب و سرزنده را برای شما ایجاد خواهد کرد.

 همچنین محصولی موثر در بهبود کیفیت عملکرد جنسی است و مصرف آن قدرت باروری را در مردان به شکل خوبی افزایش داده و علائم یائسگی را در زنان کاهش می‌دهد.  ژل رویال علاوه بر موارد گفته شده اثراتی شبیه انسولین دارند و در نتیجه کمک به بیماران دیابتی است و کنترل قند خون را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

 همچنین هورمون‌های زنانه را به شکل خوبی تنظیم می‌کند و از مشکلات ناشی از اختلالات هورمونی در زنان جلوگیری خواهد کرد. اگر دچار بیماری و عارضه کبدی کلیوی و یا پانکراسی شده‌اید، می‌توانید با مصرف ژل رویال تا حدود زیادی این عارضه را درمان کنید.

 ممکن است به علت درمان توسط شیمی درمانی، شخصی دچار التهاب مخاط دهانی شود که به آن علائم موکوزیت گفته می‌شود و همین مسئله باعث ناراحتی چند برابری بیمار تحت شیمی درمانی است. اما با مصرف مداوم ژل سلطنتی می‌تواند اثرات ناشی از علائم موکوزیت را به شکل محسوسی کاهش دهد.

 ژل رویال در همه افراد با سنین مختلف قابلیت استفاده دارد و البته باید زیر نظر پزشک طب سنتی استفاده شود. افراد مسن نیز می‌توانند برای بهبود سلامت قلبی و عروقی خود از این ماده شگفت انگیز استفاده کنند. البته افرادی که داروهای رقیق کننده خون و یا داردهای کاهنده کلسترول خون برای آنها تجویز شده، در مصرف ژل رویال باید احتیاط کنند و حتما نظر متخصص طب سنتی را جویا شوند. زیرا ممکن است که مصرف هم زمان، باعث تداخل دارویی شود.

 

خرید هانی ژل

 

مصرف ژل رویال به چه صورتی باید باشد؟

 اولین مسئله در مصرف ژل رویال این است که باید طبق نظر و تجویز پزشک طب سنتی صورت بگیرد. به عبارت بهتر نمی‌توان آثار خوب این ماده را انکار کرد، اما با توجه به نوع بیماری هر شخص، پزشک طب سنتی تجویز خاصی دارد که باید طبق آن پیش رفت، تا نتایج بهتر به دست بیاید.

 همچنین مطالعات کمی روی میزان مصرف ژل رویال صورت گرفته است. و نمی‌توان مقدار مشخصی را برای همه تجویز کرد. اما مصرف آن به اندازه ۶ تا ۱۰ گرم یعنی حدود یک نخود در طول ۱۴ روز تا ۲۸ روز توصیه شده است. به این صورت که مقدار بسیار کمی در حد یک نخود از ژل سلطنتی را زیر دهان قرار بدهیم تا آرام آرام توسط بزاق دهان جذب شود.

 البته باز هم تاکید می‌کنیم که در مصرف داروهای گیاهی مانند داروهای طب مدرن باید طبق نظر متخصصان آن حوزه عمل کرد، تا نتیجه بهتر به دست بیاید.

 

این‌که در این مقاله سعی شده درباره آثار شگفت انگیز فرآورده های زنبورعسل مطالبی بیان شود. زنبورعسل موجودی ارزشمند در طبیعت است که حتی یکی از سوره‌های قران به نام این حشره مفید (نحل) آمده است. در قرآن کریم نیز از عسل به عنوان شفا یاد شده است. امروزه نیز با تحقیقات بیشتر مشخص شده که فرآورده های زنبورعسل، این حشره کوچک و مفید تا چه اندازه می‌تواند تاثیر مثبت روی سلامتی و درمان بیماری‌های بشری داشته باشد.

 همچنین مهم‌ترین محصول و فرآورده زنبور عسل ژل رویال یا ژل سلطنتی است که آثار شگفت انگیزی در بهبود و درمان بیماری‌ها دارد. البته در مصرف آن باید از نظر متخصص طب سنتی استفاده کرد تا بهترین نتیجه را از این ماده سحرآمیز دریافت کرد. ژل رویال با وجود تمام آثار شگفت انگیزی که دارد به برخی افراد که از مصرف آن دچار ناراحتی‌های گوارشی و یا حساسیت می‌شوند، توصیه نمی‌شود. به همین دلیل باید حتماً در مصرف ژل رویال از نظر متخصص طب سنتی استفاده نمود تا نتیجه بهتر و سریع‌تربه دست آورد.

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات