مقالات

تقویت سیستم گوارش بدن با راهکارهای طب سنتی

| بازدید : 6667

 

شاید از این که بدانید طب سنتی می‌تواند به تقویت سیستم گوارش بدن کمک کرده و بسیاری از مشکلات مانند معده درد، رفلاکس اسید، یبوست، اسهال، گاز و نفخ و دردهای شکمی مرتبط با هضم را درمان کند، متعجب شوید. برای داشتن یک گوارش صحیح ابتدا باید اشتهای خوبی داشته و هنگام غذا خوردن، از آن لذت ببرید. در ضمن غذا خوردن بدون بازگشت اسید، نفخ، آروغ زدن یا تولید گاز، از دیگر نشانه‌های عملکرد خوب سیستم گوارشی است. شما همچنین می‌توانید با استفاده از برخی راهکارهای طب سنتی به تقویت سیستم گوارش خود کمک کنید.

هانی ژل

در این مقاله از هانی ژل سعی کرده‌ایم به این موضوع پراخته و راه‌هایی برای تقویت سیستم گوارش بدن ارائه دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید؛ شربت هانی ژل چیست؟

 

برای تقویت دستگاه گوارش چی بخوریم؟

ما معمولاً غذاهایی را انتخاب می‌کنیم که بسیار شیرین، شور یا ترش هستند، زیرا طعم خوبی دارند؛ غذاهای فرآوری شده‌ای که به ما احساس سیری داده ولی بدن را به خوبی تغذیه نمی‌کنند. گاهی آنقدر در مورد اینکه چه بخوریم سردرگم هستیم که به ندرت به نحوه خوردن فکر می‌کنیم. خوشبختانه طب سنتی برای تقویت دستگاه گوارش راهکارهای ویژه‌ای را ارائه داده است که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

بیشتر بخوانید؛ درمان کبد چرب با طب سنتی

تقویت سیستم گوارش بدن

غذاهای گرم و پخته را انتخاب کنید.

مواد غذایی سرد، مانند بستنی، گوارش را خنک کرده و باعث می‌شود سوخت و ساز بدن شما کند شود. به طور مشابه، غذای خام، مانند سالاد، گوارش را به خطر می‌اندازد. چگونه؟ بدن شما گرما را از اندام‌های هضم می‌گیرد تا غذایی که خورده‌اید قبل از عبور از دستگاه گوارش گرم شود.

اگر در حال حاضر انرژی کمی دارید، این غذاها خستگی شما را افزایش داده، ایمنی را کاهش، باعث افزایش وزن شده و حتی می‌توانند باعث شل شدن مدفوع شما شوند. اگر حس می‌کنید که گوارش شما ضعیف شده است، فوراً به خوردن غذاهای گرم و پخته روی بیاورید.

صبحانه بخورید.

دستگاه گوارش در ساعات اولیه صبح به اوج خود می‌رسد. زیرا به یک وعده غذایی کامل در صبح نیاز دارید تا در طول روز انرژی کافی داشته باشید. خوردن یک صبحانه خوب به تقویت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند.

اگر صبح‌ها گرسنه نیستید، سعی کنید یه چیز سبک بخورید. سوپ یک غذای عالی برای صبحانه است. پروتئینی مانند تخم مرغ نیز گوارش را تقویت کرده و نیاز به یک میان وعده در اواسط صبح را از بین می‌برد.

از نوشیدنی‌های سرد خودداری کنید.

درست مانند غذاهای سرد، نوشیدنی‌های سرد نیز معده را منقبض کرده و هضم را کندتر می‌کند. این شامل نوشیدنی‌هایی است که مستقیماً از یخچال درمی‌آید یا شامل قطعه‌های یخ است. همیشه بهتر است نوشیدنی را در دمای اتاق یا حتی گرمتر میل نمایید.

روزانه ورزش به خصوص پیاده روی را انجام دهید.

ورزش باعث تشویق حرکت گرانشی در دستگاه گوارش می‌شود. پیاده روی به ویژه در حمایت از این حرکت رو به پایین موثر است. همچنین تنفس ریتمیک در ورزش، از طریق نوسانات دیافراگم، روده بزرگ را ماساژ می‌دهد.

اگر یبوست دارید ورزش سبک بسیار مهم است. یبوست خفیف را اغلب می‌توان با تمرینات آرام شکم، مانند یوگا، تسکین داد. پیچ و تاب‌های یوگا اندام‌های داخلی را ماساژ داده و باعث تحریک دفع می‌شود.

قبل از ساعت 7 شام بخورید.

معده از ساعت 7 تا 9 شب در ضعیف‌ترین حالت خود قرار داشته و تا ساعت 7 صبح روز بعد قدرت کامل را به دست نمی‌آورد. دیر غذا خوردن می‌تواند باعث نشستن غذا در معده و روده و ایجاد گاز، نفخ، سوزش سر دل و حتی بی خوابی شود. بی‌خوابی می‌تواند به طور مستقیم با زمان خوردن آخرین وعده غذایی در روز مرتبط باشد.

برای تقویت سیستم گوارش بدن سعی کنید آخرین وعده غذایی را قبل از ساعت 7 میل کنید. اگر مجبورید دیر غذا بخورید، سعی کنید یک وعده سبک داشته باشید. مقدار کمی پروتئین، سبزیجات و کربوهیدرات پیچیده شما را سیر کرده و احتمال افتادن قند در اواخر شب را کاهش می‌دهد.

از مصرف شکر، الکل، کافئین و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

شکر نوعی انرژی بسیار تصفیه شده است که فشار غیرضروری به بدن وارد می‌کند؛ تولید بلغم و مخاط را افزایش داده و با وارد کردن انسولین اضافی به جریان خون، پوشش رگ‌های خونی را تحریک می‌کند. برای تقویت سیستم گوارش با طب سنتی بهتر است میزان مصرف شکر را به حداقل برسانید.

الکل نیز باعث تحریک سیستم گوارش شده و به کبد فشار وارد می‌کند. کبد برای پاکسازی سیستم بدن از الکل، نیاز به انرژی داشته و باعث بی خوابی می‌شود.

کافئین همچنین بر قلب و سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد. مصرف بیش از حد کافئین در شب باعث لرزش، تعریق، بی خوابی و تپش قلب خواهد شد. بهتر است در میزان مصرف مواردی مانند قهوه، شکلات و چای دقت داشته باشید. مصرف غذاهای فرآوری شده نیز باعث تضعیف معده شده و فرآیند هضم را بسیار کند می‌کند. بهتر است غذاهای فرآوری شده را با غذاهای سالم خانگی جایگزین کنید.

خواب را در اولویت قرار دهید.

سم زدایی در شب زمانی اتفاق می‌افتد که کبد، نیروگاه قدرتمند دستگاه گوارش، در اوج خود است. سعی کنید حداکثر تا ساعت 11 شب به رختخواب بروید. سم زدایی در این ساعت شروع شده و تا ساعات اولیه صبح ادامه می‌یابد که بهتر است در طول این ساعت در خواب باشید. برای داشتن یک خواب راحت، قبل از ساعت 11 به رختخواب رفته، از مصرف الکل در شب خودداری کنید، شام سبک تری بخورید و ترجیحاً وعده غذایی خود را در اوایل شب میل نمایید.

استرس را کاهش دهید.

هضم غذا یک فرآیند احساسی است که نیاز به استراحت دارد. استراحت به خون اجازه می‌دهد تا به سمت دستگاه گوارش جریان یابد و از سایر قسمت‌های بدن مانند مغز دور شود. استرس نقش مهمی در فرآیند هضم غذا دارد. با کاهش استرس، به بدن و دستگاه گوارش خود استراحت دهید.

برخی بیماری‌های شایع گوارشی ناشی از استرس عبارتند از معده درد، IBS، اسهال، یبوست، گاز و نفخ. هضم ضعیف نیز ارتباط مستقیمی با کاهش ایمنی بدن، افزایش وزن و افسردگی دارد.

اندام‌های گوارشی می‌توانند از طریق انتخاب غذا و نوشیدنی در زمان استرس آسیب ببینند. استرس با غذا خوردن احساسی، پرخوری، کم خوری و پرخوری مزمن همیشه یک پیوند عاطفی داشته و تأثیر منفی بر سلامت شما دارند.

اگر احساس می‌کنید که مشکلات روحی و استرس بر گوارش شما تأثیرگذارند، سعی کنید به جای تمرکز روی آنچه می‌خورید، راه‌های مبارزه با استرس را یاد بگیرید. برای کاهش استرس، از ورزش‌های هوازی مانند یوگا، مدیتیشن و... کمک بگیرید.

روش های بهبود گوارش بدن

تقویت سیستم گوارش با داروهای گیاهی

سبک زندگی مدرن، انتخاب مواد غذایی مضر و عدم توجه سیستم گوارش ضعیف می‌تواند حرکات روده را تحریک کرده و حتی منجر به افزایش وزن شود. خوشبختانه، در حال حاضر داروهای گیاهی بسیاری وجود دارد که می‌توانند به تقویت سیستم گوارش بدن شما کمک کنند. این گیاهان با روغن‌های سالم یا آنزیم‌هایی غنی شده‌اند که می‌توانند برای هضم شما معجزه کنند. در این قسمت به برخی از این گیاهان و فواید آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. زنجبیل

زنجبیل گرم کننده و آرام بخش هضم، ضد تهوع و ضد میکروب است. در ضمن به گرم شدن بدن نیز کمک خواهد کرد.

  1. زردچوبه

زردچوبه نفخ آور است. به این معنی که می‌تواند نفخ را تسکین داده و از کبد حمایت کند. زردچوبه یک ضد میکروب و یک ضد التهاب قوی است و به تقویت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند.

  1. رازیانه

رازیانه همچنین می تواند به تسکین نفخ کمک کند و برای کبد تحریک کننده است. رازیانه اشتها را بهبود بخشیده، تولید شیر را افزایش و قولنج را کاهش می‌دهد.

  1. زیره

زیره یک گیاه عالی برای دستگاه گوارش است، گرفتگی معده و حالت تهوع را تسکین داده، به دفع گاز از روده کمک کرده و از تخمیر در معده جلوگیری می‌کند.

  1. دارچین

دارچین یک محرک گرم کننده برای اشتها و گردش خون و همچنین ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ است. دارچین به کاهش قند خون و زخم عامل هلیکوباکتر پیلوری نیز کمک می‌کند.

  1. سیر

سیر به دلیل داشتن اینولین و سایر ترکیبات ضد میکروبی و پروبیوتیک از سلامت قلب و عروق حمایت می‌کند. پیاز، موسیر، تره فرنگی و غیره نیز دارای خواص مشابهی هستند.

  1. رزماری

رزماری یک ماده ضد عفونی کننده و تحریک کننده است که به پاکسازی کبد و تقویت سیستم گوارش کمک می‌کند.

  1. نعناع فلفلی

نعناع نشاط‌آور و همچنین ضد اسپاسم، خنک کننده و ضد میکروب است. این گیاه در درمان سرفه و سرماخوردگی مفید است، از عملکرد کبد پشتیبانی کرده و به فرآیند هضم کمک می‌کند.

  1. شوید

شوید آرام بخش است و می‌توان از آن به عنوان آرام بخش استفاده کرد. برای داشتن یک خواب آرام، دفع قولنج و دردهای گرفتگی نیز مفید است.

  1. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای گرم است و به روده می‌نشیند. محتوای اوژنول آنزیم‌های گوارشی را تقویت کرده و ضد درد و ضد عفونی کننده است. اگر بتوانید آن را با غذا میل نمایید، گوارش بهتری خواهید داشت.

طب سنتی برای تقویت سیستم گوارش

جمع بندی

طب سنتی پیشنهاد می‌دهد که همیشه به مقدار لازم پروتیئن مصرف کنید. اگر اهل گوشت خوردن نیستید، زمانی که ضعیف هستید، خسته هستید، با یک بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید یا در زمستان سیستم ایمنی بدن شما به دلیل هوای سرد ضعیف شده است، سعی کنید تا جای ممکن مقداری گوشت مصرف کرده و پروئین لازم بدن را تأمین نمایید.

غلات همچنین می‌توانند حیات بخش باشند. مصرف غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. میوه‌ها را در حد اعتدال مصرف کرده، اما به یاد داشته باشید، میوه‌ها فروکتوز هستند و مانند قند در بدن شما عمل می‌کنند. مانند بسیاری از رویکردهای رژیم غذایی، سبزیجات فوق العاده هستند. آنها فرآیند دفع را منظم کرده و انرژی، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی برای بدن تأمین می‌کنند.

اگر از یک گوارش ضعیف رنج می‌برید، شما تنها نیستید، این موضوع یک موضوع عادی بوده و با اصلاح شیوه زندگی و نیز انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید به تقویت سیستم گوارش خود کمک کرده و هضم غذا را بهبود بخشید.

اگر به فکر تقویت سیستم ایمنی بدنتان نیز هستید، پیشنهاد می‌کنیم هانی ژل را امتحان کنید. این شربت معجونی از ژل رویال، عسل و عصاره عناب است که باعث حفظ سلامتی شده و عملکرد صحیح بدن را امکان‌پذیر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هانی ژل با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر عسل وعناب بر سیستم ایمنی بدن

 

 شربت هانی ژل

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات