مقالات

آیا ژل رویال برای درمان بیماری پارکینسون مفید است؟

| بازدید : 4081

 

ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آن تولید می‌شود  این ژل اغلب به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری‌های جسمی‌ و بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود. در حالی که از مدت‌ها قبل در طب سنتی این ژل کاربرد فراوان داشت، امروزه نیز جایگاه خود را حفظ کرده و در حال حاضر بسیاری از مردم از این ژل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

آیا ژل رویال در درمان بیماری پارکینسون نیز مؤثر است؟ در این مقاله از هانی ژل به این موضوع پرداخته و به صورت کامل این موضوع را بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال عصبی است که نورون‌های تولیدکننده دوپامین (دوپامینرژیک) را در ناحیه خاصی از مغز به نام ماده سیاه تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد لرزش در بدن می‌شود. علائم پارکینسون معمولاً در طول سال‌ها به کندی ایجاد می‌شود. پیشرفت علائم اغلب از فردی به فرد دیگر به دلیل تنوع بیماری کمی متفاوت است. افراد مبتلا به PD ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • لرزش، عمدتا در حالت استراحت و به عنوان لرزش در دست توصیف می‌شود.
  • سفتی اندام
  • مشکلات راه رفتن و تعادل

علت بروز بیماری پارکینسون تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. اگرچه هیچ درمان خاصی برای پارکیسنون وجود ندارد، اما برخی از روش‌های پیشگیری و درمان دارویی و جراحی می‌توانند کمک کننده باشند. در حالی که پارکینسون خود کشنده نیست، اما عوارض بیماری می‌تواند جدی باشد.

 علامت بیماری پارکیسون

تاثیر ژل رویال در روند درمانی بیماری پارکیسون

افزایش گسترده جمعیت سالخورده جهان با افزایش خطر بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن مانند بیماری پارکینسون (PD) مرتبط است. PD یک اختلال گسترده است که با از دست دادن تدریجی نورون‌های دوپامینرژیک در جسم سیاه مشخص می‌شود که طیف وسیعی از علائم ناتوان‌کننده حرکتی، عاطفی، شناختی و فیزیکی را در بر می‌گیرد. PD کیفیت زندگی میلیون‌ها بیمار و خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند. علاوه بر این، سیستم‌های رفاه عمومی و مراقبت‌های بهداشتی با هزینه‌های بالای مراقبت مواجه هستند. درمان‌های موجود فقط یک تسکین علامتی ایجاد می‌کنند و دنباله‌ای از عوارض جانبی مضر را به دنبال دارند.

از این رو، محققان اخیراً بر استفاده از مواد مغذی به عنوان درمان‌های کمکی ایمن برای محدود کردن پیشرفت آن و آسیب‌های مرتبط با این بیماری تمرکز کرده‌اند. بره موم که محصول رایج کندو عسل است دارای خواص درمانی زیادی می‌باشد. ژل رویال (RJ) یک محصول زنبور عسل است که در طول زندگی ملکه زنبور عسل تغذیه می‌شود و به آمادگی جسمانی بالا، باروری و طول عمر او کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که بره موم و ژل رویال می‌توانند با جلوگیری از بروز بیماری‌های ناتوان‌کننده مرتبط با سن، سلامتی را بهبود بخشند. بنابراین، آنها برای درمان انواع اختلالات جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان استفاده می‌شوند.

برخی از مطالعات، از این محصول زنبور عسل برای درمان پارکینسون استفاده کرده است. ژل رویال غنی از فسفولیپیدها است که برای عملکرد مغز ضروری‌اند. از این رو، بر اساس تحقیقات انجام شده، ژل رویال برای بیماری های آلزایمر و پارکینسون بسیار مفید بوده، زیرا باعث افزایش خون رسانی در مغز می‌شود.

 درمان بیماری پارکیسون

آیا ژل رویال برای بیماران پارکینسون عوارض دارد؟

اگرچه ژل رویال برای اکثر افراد بی خطر است، اما بدون خطر نیست. از آنجایی که این یک محصول زنبور عسل است، افرادی که به نیش زنبور، گرده یا سایر آلرژن‌های محیطی آلرژی دارند، باید احتیاط کنند. برخی از آلاینده‌های محیطی مانند آفت‌کش‌ها نیز در ژل رویال یافت شده‌اند و می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند. در حالی که استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی خطر است، اما گاهی اوقات عوارض جانبی جدی گزارش شده که عبارتند از:

  • آسم
  • آنافیلاکسی
  • درماتیت تماسی

برخی از این واکنش‌های شدید حتی می‌توانند کشنده باشند. پس در صورت حساسیت، حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

خواص شربت هانی ژل رویال

 

فواید ژل رویال برای درمان پارکیسون و سایر بیماری‌ها

در این قسمت به چند مزیت بالقوه ژل رویال برای درمان انواع بیماری‌ها پرداخته‌ایم:

  • حاوی انواع مواد مغذی است.

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال شناخته نشده، اما تصور می‌شود اثرات مثبت آن بر سلامتی ناشی از پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن باشد. ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی است. با این حال، ترکیب مواد مغذی به طور قابل توجهی بین منابع ژل رویال متفاوت است. برخی از ویتامین‌های موجود در ژل رویال عبارتند از:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • اینوزیتول (B8)
  • بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه ژل رویال را برای سلامتی فراهم کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد  این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است.

 

  • با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می‌دهد که ژل رویال ممکن است بر سطح کلسترول تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است، اما پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند.

 

  • به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک می‌کند.

ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می‌شود. این ژل می‌تواند به بهبود زخم و سایر بیماری‌های التهابی پوست کمک کند. ژل رویال همچنین دارای اثر ضد باکتریایی است که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. همچنین از تاثیر ژل رویال بر زیبایی پوست غافل نشوید!

 

  • پروتئین‌های خاص آن فشار خون را کاهش می‌دهند.

ژل رویال ممکن است با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. چندین مطالعه در لوله آزمایش نشان می‌دهد که پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال سلول‌های ماهیچه‌ای صاف را در رگ‌ها و شریان‌ها شل می‌کنند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهند. یک مطالعه اخیر حیوانی مکمل ترکیب ژل رویال با سایر مواد مشتق شده از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داد که نشان دهنده کاهش قابل توجه فشار خون بود. با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل نامشخص است.

بیشتر بخوانید؛ ژل رویال برای درمان فشار خون

 

  • قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می‌کند.

ژل رویال همچنین ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، به کنترل قند خون و حساسیت به انسولین کمک کند. مطالعات متعدد حیوانی افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی ظاهری را بر روی پانکراس، کبد و بافت تولید مثل در موش‌های چاق دیابتی تحت درمان با ژل رویال نشان داده است.

 

  • خواص آنتی اکسیدانی ژل رویال از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می‌کند.

ژل رویال می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌های ناشی از استرس تحت درمان با ژل رویال سطوح پایین‌تری از هورمون‌های استرس و سیستم عصبی مرکزی قوی‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند. این ژل همچنین منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی شده و بسیاری از علائم بیماری پارکینسون در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. بر طبق برخی مطالعات انجام شده، ژل رویال می‌تواند رسوبات شیمیایی خاصی در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط است را حذف کند.

خواص ژل رویال

  •  اثرات ضد پیری را از طریق روش‌های مختلف ارائه می‌دهد.

ژل رویال ممکن است از راه‌های مختلفی روند پیری را کُند کنَد. ژل رویال همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موضعی برای حمایت از حفظ پوست سالم و جوان‌تر به کار رفته است. بر طبق تحقیقات انجام گرفته، ژل رویال تولید کلاژن را افزایش داده و از پوست در برابر بسیاری از آسیب‌های پوستی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند.

 

  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ژل رویال پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی تقویت می‌کند. MRJPs و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال به عنوان تقویت کننده فعالیت ضد باکتریایی شناخته شده است که می‌تواند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد ایمنی بدن حمایت کند.

 

  • ترشح اشک را افزایش داده و خشکی مزمن چشم را درمان می‌کند.

ژل رویال در صورت مصرف خوراکی به درمان خشکی چشم کمک می‌کند. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است، این ماده مشتق شده از زنبور عسل می‌تواند ترشح اشک را از غدد اشکی در چشم افزایش دهد و به این ترتیب مانع از خشکی چشم می‌شود. در حال حاضر هیچ گونه عوارض جانبی از مطالعه درمان خشکی چشم با ژل رویال گزارش نشده است. بنابراین، ژل رویال می‌تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی مزمن چشم عمل کند.

 

  • عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد.

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) همراه است. ژل رویال می‌تواند برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی درمان‌های سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه، کاهش قابل توجهی از آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی در موش‌های تحت درمان با ژل رویال نشان داد. استفاده از ژل رویال همچنین به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت، یک عارضه جانبی درمان سرطان که باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود، جلوگیری کند. درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره ژل رویال برای درمان سرطان کلیک کنید.

 

  • به درمان برخی از علائم یائسگی کمک می‌کند.

ژل رویال می‌تواند علائم مرتبط با یائسگی را نیز درمان کند. یائسگی باعث کاهش هورمون‌های در گردش می‌شود که با عوارض جسمی و روحی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است. براساس تحقیقات انجام شده، ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در خانم‌های یائسه مؤثر است. مطالعه دیگری روی 42 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش کمردرد و اضطراب ناشی از یائسگی نیز موثر است.

 

جمع بندی

طبق مطالب گفته شده، ژل رویال می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله پارکیسون کمک کرده و از بروز بسیاری از آسیب‌ها در آینده جلوگیری می‌کند. اگر قبلا هرگز از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است با دوز بسیار کم شروع کرده تا از واکنش‌های آلرژیک جدی و عوارض جانبی جلوگیری کنید. شما همچنین می‌توانید با تهیه محصول هانی ژل از خواص بی‌نظیر ژل رویال بهره برده و از خواص درمانی آن در درمان پارکینسون استفاده کنید.

 خرید شربت هانی ژل رویال


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات