مقالات

درمان آلرژی با عسل

| بازدید : 11317

 

آلرژی یکی از دردسرسازترین بیماری‌هایی است که در فصل بهار و تابستان گریبان گیر بیشتر افراد می‌شود. این بیماری با آغاز گرده افشانی گل‌ها شروع شده و بعضی اوقات تا انتهای تابستان هم ادامه پیدا می‌کند. به دلیل اینکه گرده گل‌ها به صورت دانه‌های بسیار ریزی هستند که حتی با چشم هم دیده نمی‌شوند، به راحتی می‌توانند به درون منافذ تنفسی رخنه کرده و باعث ایجاد حساسیت فصلی یا آلرژی شوند. در واقع آلرژی یا حساسیت فصلی واکنشی است که بدن نسبت به این گرده‌ها از خود نشان می‌دهد. زیرا آن‌ها را به عنوان یک عامل مزاحم خارجی مانند باکتری یا میکروب شناسایی کرده است.

بنابراین حمله به این عامل خارجی باعث می‌شود که علائمی مانند عطسه، گلودرد، خارش، سرفه، سردرد، آب ریزش از چشم و بینی و مشکلاتی از این دست در بدن فرد به وجود آید. پزشکان داروهای شیمیایی و ضد حساسیت مختلفی را برای مقابله با آلرژی پیشنهاد می‌کنند. اما به دلیل اینکه این داروها تضمینی برای درمان قطعی و دائمی ارائه نمی‌دهند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای خلاصی از این بیماری از درمان‌های طبیعی استفاده کنند تا حداقل نگرانی از بابت عوارض ناشی از داروهای شیمیایی نداشته باشند.

به همین دلیل به سراغ توصیه‌های طب سنتی برای مقابله با این بیماری می‌روند. متخصصان طب سنتی عسل طبیعی را به عنوان یکی از راه‌های درمانی برای آلرژی توصیه می‌کنند. استفاده از عسل خام که هیچ ماده نگه‌دارنده‌ای در درون خود نداشته باشد، یکی از راه‌هایی است که به عنوان درمان قطعی و طبیعی آلرژی توصیه می‌شود.

در مورد ژل رویال هانی ژل بیشتر بدانید.

هانی ژل درمان حساسیت

علت استفاده از عسل به عنوان راه درمانی برای آلرژی

عسل طبیعی خواص بسیاری را در دل خود جای داده است که می‌تواند برای درمان بیشتر بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این شیرین‌کننده معجزه‌آسا منبع سرشاری از ویتامین‌های A، D، E و K است و می‌تواند مواد معدنی مهمی را برای بدن تامین کند. حتما شما هم هنگام سرماخوردگی از تاثیر معجزه‌آسایی که ترکیبات حاوی عسل بر روی کاهش سرفه و التهاب در ناحیه گلو داشته است، آگاه هستید. همین امر موجب شده که بسیاری از افراد به فکر استفاده از عسل در درمان آلرژی بیفتند. زیرا علائم این دو بیماری تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند.

 

استفاده از عسل برای درمان آلرژی

 

عسل طبیعی به دلیل خاصیت ضد التهاب و ضدعفونی‌کننده خود می‌تواند به عنوان راه درمانی موثری در کاهش التهاب و خارش ناشی از آلرژی و حساسیت‌های فصلی استفاده شود. خوردن عسل طبیعی در واقع مانند خوردن یک گرده طبیعی است که باعث می‌شود به مرور زمان بدن به این گرده‌ها عادت کرده و نسبت به آن‌ها آشنا شود. زیرا که هنگامی که زنبور عسل وقتی که به کندوی خود وارد می‌شود، گرده‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. این گرده‌ها می‌توانند روی عسل‌هایی که از قبل در کندو بوده‌اند ریخته و آنها را سرشار از گرده‌های طبیعی کنند. گرده‌هایی که ممکن است در عسل طبیعی وجود داشته باشد، شامل مواردی مانند گرده گندم سیاه، گل لاله، اکالیپتوس، گل آفتابگردان، درخت بلوط و درخت بید است.

بنابراین خوردن عسل طبیعی درست مانند این است که فرد در محلی قرار گرفته که زنبورها در حال گرده افشانی و تولید عسل هستند. به همین دلیل بدن کم‌کم به گرده‌ها عادت کرده و با آنان مانند یک میهمان ناخوانده برخورد نخواهد کرد. تنها تفاوت این شیوه درمانی با قرارگیری مستقیم در معرض گرده‌های گل این است که فرد در هنگام قرارگیری در طبیعت با میزان متفاوتی از گرده مواجه می‌شود. در حالی که با خوردن عسل طبیعی به طور منظم مقدار مشخص و نسبتا زیادی گرده را وارد بدن خود کرده و بنابراین با شیوه های استاندارد عملیات حساسیت زدایی انجام می‌شود.

 

مصرف عسل طبیعی

 

عسل چه تاثیری بر روی حساسیت دارد؟

نکته بسیار مهمی که در هنگام مصرف عسل برای درمان آلرژی باید در نظر داشته باشید، این است که رابطه میان عسل و آلرژی یک رابطه دو طرفه است. به این معنا که خوردن عسل برای درمان آلرژی می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. چرا که عسل خود ترکیبی از گرده‌ها است. بنابراین خوردن عسل در بعضی افراد نه تنها باعث درمان آلرژی نمی‌شود بلکه ممکن است تشدید علائم بیماری را به دنبال داشته باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد عسل حاصل از گرده گل حساسیت کمتری را نسبت به خود گرده گل به وجود می‌آورد.

هنگامی که از عسل به عنوان درمانی برای آلرژی استفاده می‌کنید، نباید انتظار نتیجه‌گیری فوری داشته باشید. در واقع باید بدانید که استفاده منظم و طولانی مدت از عسل می‌تواند بهبود حساسیت فصلی یا آلرژی شما را به دنبال داشته باشد. نتایج پژوهش‌های انجام شده بر روی افراد دارای آلرژی نشان می‌دهد که اثرات درمانی عسل بر روی آلرژی در طی هشت هفته خود را نشان می‌دهد. هرچند این تحقیقات موارد نمونه کمی داشته و نتایج نسبتا ضد و نقیضی در آنها مشاهده می‌شود. به همین دلیل تاکنون توصیه اکیدی بابت میزان و نحوه مصرف عسل طبیعی در درمان آلرژی دیده نشده است.

تاثیر عسل بر روی حساسیتنکته دیگری که هنگام انتخاب عسل مناسب برای درمان آلرژی باید در نظر داشته باشید، این است که عسلی را انتخاب کنید که در نزدیکی محل زندگی شما تولید می‌شود. زیرا این عسل از گرده‌هایی ساخته شده که در اطراف محل زندگی شما وجود داشته و شما با آنها زندگی کرده یا به آنها واکنش نشان داده‌اید. به همین دلیل مصرف مداوم عسلی که در نزدیکی محل زندگی شما تولید شده است، میتواند علائم آلرژی یا حساسیت فصلی را در بدن شما کاهش داده و باعث درمان آن شود.

 

خرید اینترنتی هانی ژل

 

چه توصیه‌هایی را باید در مصرف عسل برای درمان آلرژی در نظر گرفت؟

همان‌طور که گفته شد تاکنون هیچ نسخه موثقی برای تعیین میزان عسل مصرفی که می‌تواند در درمان آلرژی موثر باشد، دیده نشده است. علت این امر این است که هیچ منبعی نمی‌تواند ثابت کند که به طور دقیق چه میزان گرده در عسل مصرفی شما است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود

به دلیل اینکه خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال می‌تواند باعث فلج شدن آنها یا بوتولیسم در آنها شود. به علاوه خوردن عسل طبیعی برای افرادی که در مرحله بسیارحادی از آلرژی خود قرار دارند، می‌تواند باعث تشدید واکنش‌های حساسیتی شود. زیرا عسل خود حاوی گرده‌هایی است که ممکن است ورود آنها به بدن نه تنها بدن را در مقابل سایر گرده‌ها مقاوم نکند بلکه باعث ایجاد واکنش‌های شدیدی نسبت به این گرده‌ها شود. این واکنش شدید که آنافیلاکسی نام دارد باعث ایجاد علائمی مانند خارش یا تورم در ناحیه دهان، گلو یا پوست می‌شود. بنابراین استفاده از عسل برای چنین افرادی توصیه نمی‌شود.

 

چه شیوه درمانی برای استفاده از عسل در درمان آلرژی توصیه می‌شود؟

هرچند که پزشکان طب سنتی توصیه‌های موثقی برای استفاده از عسل به عنوان درمانی برای آلرژی یا حساسیت‌های فصلی نداشته‌اند، اما شیوه‌هایی که در تحقیقات آزمایشگاهی توانسته در درمان این بیماری با عسل موفق عمل کند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که آلرژی یا حساسیت شما به صورت عارضه‌های پوستی خود را نشان می‌دهند، باید عسل را به عنوان یک ضماد بر روی ناحیه حساس مورد استفاده قرار دهید. به این صورت که از ترکیب عسل با مقداری وازلین و روغن گل سرخ ضمادی تهیه کرده و آن را پیش از آنکه بخوابید بر روی موضع حساس خود قراردهید. محلی را که ضماد بر روی آن قرار گرفته در هنگام صبح باید با آب ولرم و صابون شست و شو دهید. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که تا طی شدن کامل دوره درمان از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند، مانند تخم مرغ، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، ادویه، انبه و ماهی خودداری نمایید.

 

درمان با عسل و ژل رویال

 

نکته دیگر در هنگام استفاده از عسل به عنوان درمانی برای آلرژی هنگامی است که می‌خواهید از این داروی معجزه‌آسا به عنوان درمانی برای رفع علائم حساسیت فصلی یا آلرژی استفاده کنید. در این صورت گذاشتن عسل به صورت ضماد چاره کار نیست. برای اینکه بتوانید از خواص درمانی عسل در این مورد استفاده کنید، باید یک لیوان آب ولرم را با عسل شیرین کرده و میل نمایید یا مقداری عسل را در آبی بریزید که در آن سیاه دانه جوشانده‌اید. در صورتی که درمان آلرژی یا حساسیت فصلی خود را در خوردن مستقیم عسل می‌بینید، توصیه می‌شود که روزانه تنها یک قاشق چای خوری از عسلی مصرف کنید که در نزدیکی محل زندگی شما تهیه شده باشد.

 

عسل یک ماده طبیعی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این ماده غذایی به دلیل داشتن منابع سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند بیماری‌های مختلفی را درمان کند. به ویژه به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد التهاب از آن در درمان سرما خوردگی یا کاهش علائم آلرژی یا حساسیت فصلی استفاده می‌شود. اما نکته مهمی که در هنگام استفاده از این ماده معجزه آسا در درمان آلرژی یا حساسیت فصلی وجود دارد، این است که عسل خود ماده ای است که از ترکیب گرده‌های مختلف درست شده است. به همین دلیل به خودی خود می‌تواند در بعضی از افراد باعث ایجاد آلرژی شود. بنابراین به افرادی که دارای علائم حاد تنفسی هستند توصیه می‌شود که تنها با مشورت پزشک از این ماده غذایی استفاده کنند تا از ابتلا به حساسیت‌های بیشتر جلوگیری شود.

 

خرید هانی ژل

 

نکته مهم‌تر این است که هنگامی که از نداشتن حساسیت به عسل مطمئن شدید، باید از عسلی استفاده کنید که در نزدیکی محل زندگی شما تولید شده باشد. زیرا گرده‌های موجود در این عسل با بدن شما سازگارتر بوده و امکان ایجاد واکنش‌های منفی کمتری را به دنبال دارد.

به هر حال باید بدانید که هیچ نسخه دقیقی برای تعیین میزان دوز عسلی که می‌تواند در درمان آلرژی یا حساسیت فصلی موثر باشد، وجود ندارد. با این حال پژوهشهای متفرقه‌ای که برای بررسی تاثیر این ماده غذایی در درمان آلرژی انجام شده ست، نشان می‌دهد که درمان آلرژی با عسل یک درمان کوتاه مدت نیست. برای دیدن تاثیر این ماده دارویی در رفع علائم آلرژی باید حداقل هشت هفته صبوری کنید و به طور منظم مصرف آن را ادامه دهید.


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات