مقالات

فواید و خواص زنجبیل

| بازدید : 2265

 

زنجبیل گیاهی گل‌دار است که از جنوب شرقی آسیا منشأ گرفته است. این گیاه یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است و از نزدیک با زردچوبه و هل در ارتباط است. قسمت ساقه گیاه، معمولاً بخشی از گیاه است که به عنوان ادویه استفاده می‌شود و اغلب به آن ریشه زنجبیل یا به طور ساده زنجبیل گفته می‌شود.

زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب استفاده کرد. این یک ماده بسیار رایج در دستورالعمل‌هاست که بعضی اوقات به غذاهای فرآوری شده و آرایشی نیز اضافه می‌شود. در این مطلب از هانی ژل، 13 فایده زنجبیل برای سلامتی آورده شده است.

 

هانی ژل

13 فایده زنجبیل برای سلامتی

  • حاوی جینجرول است که دارای خواص دارویی قوی است

زنجبیل دارای سابقه بسیار طولانی استفاده در اشکال مختلف طب سنتی و جایگزین است. این ماده برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده شده است. بخصوص در شرایط کرونایی این روزها، مصرف این ماده غذایی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. عطر و طعم بی نظیر زنجبیل، از روغن‌های طبیعی آن ناشی می‌شود. جینجرول، ترکیب اصلی فعال زیستی در زنجبیل است که مسئول بسیاری از خواص دارویی آن است. طبق تحقیقات، زنجبیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد. به عنوان مثال، می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند که نتیجه وجود بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن است.

  • می‌تواند اشکال زیادی از حالت تهوع به ویژه تهوع صبحگاهی را درمان کند

 به نظر می‌رسد زنجبیل در برابر حالت تهوع بسیار موثر است. این دارو می‌تواند به رفع حالت تهوع و استفراغ، برای افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند کمک کند. زنجبیل همچنین می‌تواند به حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی کمک کند. اما مطالعات بزرگتری روی انسان مورد نیاز است. با این حال می تواند در هنگام تهوع مربوط به بارداری مانند تهوع صبحگاهی نیز، مفید باشد.

 با این حال، زنجبیل هیچ تاثیری در قسمت‌های استفراغ ندارد. اگرچه زنجبیل بی‌خطر تلقی می‌شود اما، اگر باردار هستید، قبل از مصرف مقادیر زیاد حتماً با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود زنان باردار نزدیک به زایمان یا سقط جنین، از مصرف زنجبیل خودداری کنند. منع مصرف زنجبیل با سابقه خونریزی در بارداری و اختلالات لخته شدن نیز وجود دارد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، فقط یک تا یک و نیم گرم زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از انواع حالت تهوع ازجمله تهوع مربوط به شیمی درمانی، حالت تهوع پس از جراحی و تهوع صبحگاهی کمک کند.

 

خواص زنجبیل

 

  • می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

 طبق مطالعات انجام شده روی انسان و حیوانات، زنجبیل می‌تواند در کاهش وزن نقش موثری داشته باشد. طی یک بررسی در سال ۲۰۱۹، مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن بدن، نسبت دور کمر به لگن و نسبت ران در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می‌شود. زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش شاخص توده بدن(BMI) و سطح انسولین خون کمک کند. سطح بالای انسولین خون، با چاقی همراه است. در بررسی مقالات سال ۲۰۱۹، از غذاهای کاربردی نتیجه گیری شد که زنجبیل تاثیر بسیار مثبتی بر چاقی و کاهش وزن دارد. با این حال مطالعات اضافی همچنان مورد نیاز است.

شواهد در مورد نقش زنجبیل در جلوگیری از چاقی، در مطالعات حیوانی قوی‌تر هم هست. موش‌هایی که به طور مداوم از آب زنجبیل یا عصاره زنجبیل استفاده می‌کردند، کاهش وزن در بدن آن‌ها مشاهده شد. حتی در مواردی که رژیم‌های غذایی پرچربی نیز داشتند.

 توانایی زنجبیل برای تاثیر در کاهش وزن، ممکن است به مکانیسم‌های خاصی مربوط باشد. از جمله توانایی آن در افزایش تعداد کالری سوزانده شده یا کاهش التهاب. اما به طور کلی طبق مطالعات روی حیوان‌ها و انسان‌ها، زنجبیل ممکن است به بهبود اندازه گیری‌های مربوط به وزن کمک کند که این‌ها شامل وزن بدن و نسبت دور کمر و باسن است.

  • زنجبیل می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند

آرتروز یک مشکل شایع سلامتی است که شامل تحلیل رفتن مفاصل در بدن است و منجر به علائمی مانند درد و سفتی مفصل می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که افرادی که از زنجبیل برای درمان آرتروز خود استفاده می‌کردند، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی داشتند. فقط عوارض جانبی خفیف مانند نارضایتی از طعم زنجبیل مشاهده شد. ترکیبی از زنجبیل موضعی، ماستیک، دارچین و روغن کنجد می‌تواند به کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به آرتروز زانو نیز کمک کند.

  • ممکن است قند خون را به شدت کاهش دهد و عوامل خطر بیماری‌های قلبی را بهبود بخشد

این حوزه از تحقیق نسبتاً جدید است اما زنجبیل ممکن است دارای خواص ضد دیابت قدرتمندی باشد. همچنین باعث بهبود چشمگیر هموگلوبین در مدت طولانی می‌شود. به طور کلی زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون و بهبود عوامل مختلف بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

 

درمان فشار خون با ژل رویال

زنجبیل تازه

 

  • می‌تواند به درمان سوء هاضمه مزمن کمک کند

سوهاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت فوقانی معده مشخص می‌شود. اعتقاد بر این است که تخلیه تأخیر معده عامل اصلی سوء هاضمه است. جالب است که تحقیقات نشان داده است که زنجبیل تخلیه معده را تسریع می‌کند و افراد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی که سوء هاضمه در آن‌ها علت مشخصی ندارد، می‌تواند مفید باشد.

  • ممکن است درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد

یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل، برای تسکین درد ازجمله درد قاعدگی است. زنجبیل از بسیاری از داروها موثر‌تر در این زمینه عمل می‌کند و به اندازه داروهایی مانند مفنامیک اسید و استامینوفن می‌تواند موثر باشد.

  • به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند

 سطوح بالای کلسترول بد، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. غذایی که می‌خورید می‌تواند تاثیر زیادی روی سطح کلسترول بد خون داشته باشد. اما اگر از میزان بالای زنجبیل استفاده شود، می‌تواند طی ۴۵ روز حدود ۱۰ درصد میزان کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد .برخی شواهد نشان داده است که، هم در انسان و هم در حیوانات، زنجبیل می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در کلسترول بد و تری گلیسیرید خون شود.

کاهش کلسترول خون با ژل رویال

  • زنجبیل حاوی ماده‌ای است که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

 زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین، برای انواع مختلف سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خواص ضد سرطانی به جینجرول نسبت داده می‌شود که به مقدار زیادی در زنجبیل خام یافت می‌شود. شواهدی وجود دارد که زنجبیل می‌تواند در برابر سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده، لوزالمعده و سرطان کبد موثر باشد. همچنین می‌تواند در برابر سرطان پستان و سرطان تخمدان نیز بسیار مفید باشد. زنجبیل حاوی ماده جینجرول است که به نظر می‌رسد دارای اثرات محافظتی در برابر سرطان است.

 

فواید زنجبیل

 

10- زنجبیل می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از بیماری آلزایمر محافظت کند

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می‌تواند روند پیری را تسریع کند. اعتقاد بر این است که آن‌ها از عوامل اصلی بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مربوط به صحنه هستند. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فعال زیستی در زنجبیل می‌توانند پاسخ‌های التهابی را که در مغز رخ می‌دهد، مهار کنند. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به طور مستقیم به تقویت عملکرد مغز کمک کند.

علاوه بر این مطالعات متعددی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند در برابر کاهش عملکرد مغز مربوط به سن موثر باشد. به طور کلی، مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند از آسیب‌های مغزی ناشی از افزایش سن محافظت کند و به بهبود عملکرد مغز در زنان میانسال موثر باشد.

11-زنجبیل می تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند

جینجرول می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کند. در واقع عصاره زنجبیل می‌تواند از رشد انواع مختلف باکتری جلوگیری کند. زنجبیل تازه همچنین ممکن است در برابر ویروس انسدادی تنفسی مفید باشد. در واقع عصاره زنجبیل می‌تواند از رشد انواع مختلف باکتری جلوگیری کند و در برابر باکتری‌های دهانی که به التهاب لثه و پریودنتیت مرتبط هستند، بسیار موثر باشد. این‌ها هر دو بیماری‌های التهابی لثه هستند. زنجبیل تازه همچنین ممکن است در برابر ویروس انسدادی تنفسی که یکی از علت‌های شایع عفونت‌های تنفسی است مفید باشد. به طور خلاصه، زنجبیل می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر کمک کند و می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

12- زنجبیل داروی ضد التهاب

التهاب یکی از عملکردهای طبیعی حفظ خود بدن است. میکروب‌ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی نامناسب، می‌تواند باعث التهاب بیش از حد شود و به بدن شما آسیب برساند. التهاب برای بسیاری از افراد به تجربه‌ای بسیار متداول تبدیل شده است. برای مبارزه با التهاب مزمن، ممکن است رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی لازم باشد. مصرف زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از التهاب کمک کند. زنجبیل می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد. افرادی که روزانه از مکمل‌های زنجبیل استفاده می‌کنند، درد عضلانی کمتری دارند. درد عضلانی می‌تواند ناشی از التهاب باشد.

 

مصرف زیاد زنجبیل

 

13- خواص آنتی اکسیدانی

 خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از موارد زیر کمک کند:

 بیماری قلبی، بیماری‌های نورو دژنراتیو مانند پارکینسون، آلزایمر، هانتینگتون، سرطان و علائم پیری.

آنتی اکسیدان‌ها، با گونه‌های واکنش اکسیژن که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند و به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کنند. بدن شما به طور طبیعی ROS ایجاد می‌کند. اما برخی از انتخاب‌های سبک زندگی مانند نوشیدن مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن یا تجربه استرس مزمن، می‌تواند باعث تولید بیش از حد ROS شود. مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها با آنتی اکسیدان‌ها مانند آب زنجبیل می‌تواند به جلوگیری و مبارزه با عوارض جانبی منفی  ROS کمک کند.

 

خطرات مصرف بیش از حد زنجبیل

 مانند هر گیاه یا مکمل دیگری، زنجبیل ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تعامل ضعیفی داشته باشد. عوارض جانبی زنجبیل نادر است اما در صورت مصرف بیش از حد، زنجبیل می‌تواند موارد زیر را شامل شود: سوزش سر دل، گاز، معده درد و سوزش در دهان. به همین دلیل، بیش از ۴ گرم زنجبیل را در هر روز و به هر شکل مصرف نکنید. افرادی که بیماری قلبی، دیابت و سنگ صفرا دارند، به خصوص باید قبل از مصرف زنجبیل به عنوان مکمل، با پزشک خود صحبت کنند. همچنین در صورت بارداری، شیردهی و یا تحت عمل جراحی، باید در مورد ایمنی مصرف زنجبیل با پزشک خود صحبت کنید.

 

آیا مصرف زنجبیل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 محققان نقش زنجبیل را در کمک به درمان حالت تهوع و استفراغ در بارداری بررسی کرده‌اند. یک مطالعه منبع معتبر خاطرنشان کرد که شواهد از اثر زنجبیل برای درمان حالت تهوع بارداری پشتیبانی می‌کند. اما ممکن است خطرات ایمنی برای برخی از زنان وجود داشته باشد. با این حال، یک بررسی سیستماتیک از مطالعات متعدد، هیچ عوارض جانبی ناشی از مصرف زنجبیل در زنان باردار را پیدا نکرد.

بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل یا گیاهان در دوران بارداری، با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند. وعده‌های غذایی منظم و کوچک بخورید. از غذاهای چرب و ادویه‌دار پرهیز کنید. زیرا این مواد ممکن است معده شما را ناراحت کند. حداقل هر شب ۷ ساعت بخوابید و هیدراته بمانید.

تغذیه در دوران بارداری

مصرف زنجبیل

 

آیا چای زنجبیل می‌تواند به عنوان یک سم زدا عمل کند؟

تشریفات سم زدایی با هدف گذشت زمان، بدن شما را به آرامی از شر سموم پاک می‌کند. برخی افراد از آب زنجبیل مخلوط با آب لیمو به عنوان سم زدا استفاده می‌کنند. فقط شواهد حکایتی برای تایید این کاربرد وجود دارد. از آنجا که زنجبیل ممکن است با میکروب‌ها، بیماری‌ها، التهاب‌ها و مولکول‌های سرطانی مقابله کند، مصرف هر روز کمی از این ماده، می‌تواند سلامت کلی شما را تضمین کند. زنجبیل یک ریشه طبیعی است. بنابراین با نوشیدن آن، مواد مغذی بیشتری نیز به شما می‌دهد.

 

چگونه زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

 شما می‌توانید براحتی زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای تهیه چای، چند قطعه زنجبیل تازه به آب داغ اضافه کنید. افزودن زنجبیل تازه ریز خورد شده یا زنجبیل پودر شده به کاری یا سیب زمینی سرخ شده، مخلوط کردن کمی زنجبیل به اسموتی صبحگاهی خود یا پختن کلوچه، کیک یا شیرینی با زنجبیل. اگر طعم زنجبیل را دوست ندارید، می‌توانید کپسول زنجبیل را از داروخانه تهیه کنید. در حالی که زنجبیل بسیار بی‌خطر است، بهتر است بیش از یک گرم زنجبیل در روز مصرف نشود. در غیر این صورت، ممکن است دچار گلودرد، سوزش معده یا گاز گرفتن شوید.

 

در این مطلب از هانی ژل، خواص زنجبیل مورد بررسی قرار گرفت. زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، یک داروی گیاهی موثر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله حالت تهوع ، استفراغ و سوءهاضمه است. می‌توانید هر روز چند گرم زنجبیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا با خیال راحت به این فواید سلامتی برسید.

 

خرید هانی ژل


کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات