مقالات

درمان کم خونی با استفاده از ژل رویال

| بازدید : 2930

کم خونی از شایع‌ترین و گسترده‌ترین بیماری‌ها در جهان محسوب می‌شود و حدود یک سوم از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. امروزه علی‌رغم تلاش‌هایی که در طب مدرن انجام شده است، درمان برخی از انواع کم خونی، موفقیت‌آمیز نبوده است. در منابع طب سنتی ایرانی، به دلیل سازگاری بدن با داروهای طبیعی و عوارض جانبی کمتر، گیاهان دارویی زیادی برای پیشگیری و درمان کم خونی معرفی شده است.

هدف از این مقاله، شناسایی و معرفی ژل رویال و یک سری از گیاهان دارویی است که در منابع طب سنتی ایرانی به عنوان داروهای خونساز یا مقوی شناخته شده‌اند. این گیاهان با توجه به خصوصیات درمانی شان طبقه بندی شده‌اند. از مهم‌ترین گیاهانی که در درمان انواع کم خونی مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌توان از انگور، نارگیل، انار، گون و گندم نام برد.

در این مطلب از هانی ژل، به عنوان اولین و تنها دارنده مجوز تولید ژل رویال بر طبق استانداردها و مجوز‌های بهداشت، به بررسی درمان کم خونی با استفاده از طب سنتی و به خصوص استفاده از ژل رویال می‌پردازیم.

 

هانی ژل

 

تشخیص کم خونی

برای تشخیص کم خونی، پزشک احتمالاً از شما در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی‌تان سوال می‌کند و پس از انجام یک سری معاینات بدنی، آزمایش‌هایی را برای شما می‌نویسد. مثلاً آزمایش شمارش کامل خون یا .CBC از CBC برای شمارش تعداد سلول‌های خونی در نمونه خون شما استفاده می‌شود. برای تشخیص کم خونی، پزشک شما به میزان گلبول‌های قرمز موجود در خون (هماتوکریت) و هموگلوبین در خون شما نیاز دارد.

مقادیر طبیعی هماتوکریت در بزرگسالان، در بین اقدامات پزشکی متفاوت است. اما به طور کلی برای مردان، ۴۰ تا ۵۲ درصد و برای زنان ۳۵ تا ۴۷ درصد است. مقادیر طبیعی هموگلوبین بزرگسالان برای مردان، ۱۴ تا ۱۸ گرم در دسی‌لیتر و برای زنان، ۱۲ تا ۱۶ گرم در دسی‌لیتر است. البته آزمایش برای تعیین اندازه و شکل گلبول‌های قرمز خون شما نیز انجام می‌شود. در این آزمایش، برخی از گلبول‌های قرمز خون از نظر اندازه، شکل و رنگ غیر معمول، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در یک سری آزمایشات تشخیص اضافی، در صورت تشخیص کم خونی، پزشک شما ممکن است آزمایشات دیگری را برای تعیین علت انجام دهد. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که نمونه‌ای از مغز استخوان خود را برای تشخیص کم خونی مورد آزمایش قرار دهید.

 

درمان کم خونی

 

درمان کم خونی به علت آن بستگی دارد

اگر علت کمبود آهن از دست دادن خون غیر از قاعدگی باشد، در ابتدا باید منبع خونریزی مشخص شده و درمان شود. در این مورد ممکن است برای قطع خونریزی، شخص ناچار به جراحی باشد. ولی به طور کلی، در طب مدرن امروزی، درمان‌های گوناگونی برای رفع کم خونی وجود دارد. به عنوان مثال، درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن، معمولاً شامل مصرف مکمل‌های آهن و تغییر رژیم غذایی است. یا برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، پزشک اسید فولیک و ویتامین C را برای شما تجویز می‌کند.

درمان کمبود اسیدفولیک و ویتامین c شامل مکمل‌های غذایی و افزایش این ماده مغذی در رژیم غذایی شماست. اگر سیستم گوارشی در جذب ویتامین B12 از غذایی که می خورید مشکل دارد، ممکن است یک روز در میان نیاز باشد که از سیستم گوارشی‌تان عکس بگیرید. اما در نهایت و بسته به شرایط افراد، احتمالاً فقط یک بار در ماه به عکس نیاز خواهید داشت. ناگفته نماند که در کم خونی بیماری‌های مزمن، هیچ درمان خاصی وجود ندارد. در این موارد، پزشکان بر روی درمان بیماری زمینه‌ای تمرکز می‌کنند. اگر علائم شدید شود، تزریق خون یا تزریق هورمون مصنوعی که به طور معمول توسط کلیه‌های شما تولید می شود (اریتروپویتین) ممکن است به تحریک تولید گلبول‌های قرمز کمک کرده و خستگی را تسکین دهد.

درمان کم خونی آپلاستیک هم می‌تواند شامل انتقال خون برای افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون باشد. اگر مغز استخوان نتواند سلول‌های خونی سالم ایجاد کند، ممکن است شخص به پیوند مغز استخوان نیاز پیدا کند. درمان این نوع کم خونی می‌تواند شامل دارو، شیمی درمانی یا پیوند مغز استخوان باشد. مدیریت کم خونی همولیتیک هم شامل درمان عفونت‌ها و پرهیز از مصرف داروهای مشکوک و مصرف داروهایی است که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و می‌تواند به سلول های قرمز خون شما حمله کند. بسته به علت کم خونی همولیتیک، ممکن است شما به یک متخصص قلب و عروق ارجاع داده شوید.

دارو گیاهی کم خونی

علائم کم خونی

 در بیشتر موارد به علائم کم خونی توجهی نمی‌شود. اما باید همیشه به دنبال علائم باشید تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنید. این علائم عبارتند از: خستگی و ضعف عمومی، پوست رنگ پریده، ریزش مو، عدم استقامت، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، ورم دور چشم و اشتهای ضعیف. وقتی سطح خون برای زنان کمتر از ۱۲ گرم در دسی لیتر و برای مردان کمتر از ۱۴ گرم در دسی لیتر باشد، آن را کم خونی می‌نامند. با یک رژیم غذایی سالم و غنی شده از آهن و همچنین مصرف مکمل‌های آهن، می توان به راحتی کم خونی را مدیریت و درمان کرد. کافیست یک سری درمان‌های خانگی ساده و موثر را امتحان کنید تا بتواند ذخیره آهن شما را پمپاژ کرده و انرژی و استقامت شما را تحریک کند.

 

چند داروی طبیعی عالی برای افزایش سطح آهن در بدن

همانطور که گفته شد، کم‌خونی نوعی بیماری است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز خون یا هموگلوبین در خون کاهش می یابد. کلمه کم خونی از mia گرفته شده است که به معنای خون و عدم وجود سلول‌های قرمز خون کافی است. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد اما شایع‌ترین نوع آن، به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به تمام اندام‌های حیاتی بدن منتقل می‌کنند. هموگلوبین، آهن متصل به پروتئین در گلبول‌های قرمز رنگ را به سلول‌های خونی منتقل می‌کند. به آن‌ها اکسیژن می‌رساند، با عفونت‌ها مقابله می‌کند و جلوی از دست دادن خون را می‌گیرد. در ادامه چند ماده خوراکی را برای درمان کم خونی به شما معرفی می‌کنیم:

چغندر: چغندر مملو از آهن، مس، فسفر، منیزیم و ویتامین‌های B1، B2، B12، B6 و C است. ماده مغذی موجود در چغندر، در تحریک تولید گلبول قرمز در بدن مفید بوده و سطح هموگلوبین را بهبود می‌بخشد.

دانه‌های کنجد: کنجد مملو از آهن، مس، روی، سلنیوم و ویتامین  B6، فولات و E است. افزودن دانه کنجد سیاه به غذاها، باعث بهبود سطح هموگلوبین و جذب آهن می‌شود.

خرما و کشمش: این میوه‌های خشک شگفت انگیز، ترکیبی غنی از آهن، منیزیم، مس و ویتامین‌های A و C هستند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت جذب آهن، این میوه‌های خشک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

ظروف مسی: نوشیدن آب درون یک ظرف مسی بسیار توصیه می‌شود. زیرا بازیابی بدن با مواد معدنی طبیعی را تسهیل می‌کند و سطح آهن را افزایش می‌دهد.

سبزیجات برگ‌دار: سبزیجات برگ‌دار به ویژه گیاهان تیره رنگ، از بهترین منابع آهن هستند. این سبزیجات عبارتند: از اسفناج، کلم پیچ و... . رژیم غذایی کم فولاد، ممکن است باعث کم خونی فقر فولاد شود. مرکبات، لوبیا و غلات کامل، منابع خوبی از فولاد هستند. سبزیجات تیره مثل اسفناج و کلم پیچ، علاوه بر آهن، دارای اگزالات زیادی نیز هستند. اگزالات‌ها می‌توانند به آهن متصل شوند و مانع از جذب آهن غیر قانونی شوند. بنابراین، گرچه خوردن سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم کلی کم خونی مفید است، اما فقط برای درمان این بیماری به آنها وابسته نباشید. ویتامین C به جذب آهن در معده کمک می‌کند. خوردن سبزیجات برگ‌دار یا غذاهایی که ویتامین سی دارند، مانند پرتقال، فلفل قرمز و توت‌فرنگی، می‌تواند باعث افزایش جذب آهن شود.

گوشت و مرغ: گوشت و مرغ حاوی آهن است. گوشت قرمز، گوشت بره و گوساله، بهترین منبع هستند و مرغ، مقادیر کمتری از آهن را دارا است. خوردن گوشت یا مرغ با غذاهایی مانند سبزیجات، به همراه یک میوه غنی از ویتامین c می‌تواند باعث افزایش جذب آهن شود.

جگر: جگر منبع بسیار خوبی از آهن است. جگر محبوب‌ترین گوشت اندام داخلی گاو و گوسفند است که غنی از آهن و فولاد است. علاوه بر آن، قلب، کلیه و زبان هم منابع غنی آهن محسوب می‌شوند.

غذاهای دریایی: برخی غذاهای دریایی آهن بدن را تامین می‌کنند. به عنوان مثال: صدف، ماهی‌ها و میگو منابع خوبی از آهن هستند. ماهی هایی که دارای بهترین سطح آهن هستند عبارتند از: ماهی قزل آلا، ماهی تن و ساردین.

 

علائم کم خونی

 

درمان کم خونی با ژل رویال

ژل رویال چیست و چگونه کار می‌کند؟

ژل رویال ترشح شیری است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می‌شود. این ژل به طور معمول، حاوی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب، ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین، ۱۰ تا ۱۶ درصد قند، ۳ تا ۶ درصد چربی، ۲ تا ۳ درصد ویتامین، نمک و اسیدهای آمینه است. ترکیب آن بسته به جغرافیا و آب و هوا متفاوت است. نام این محصول از آنجاست که زنبورها از آن برای رشد و پرورش زنبورهای ملکه استفاده می‌کنند. برخی از مردم از خواص ژل رویال به عنوان دارو استفاده می‌کنند. ژل رویال برای آسم، تب یونجه، بیماری‌های کم‌خونی، کبدی، پانکراتیت، مشکلات بی‌خوابی، سندروم قبل از قاعدگی، زخم‌معده، بیماری کلیه، شکستگی استخوان، علائم یائسگی، اختلالات پوستی و کلسترول بالا استفاده می‌شود. این ماده همچنین به عنوان مقوی عمومی سلامت، برای مقابله با اثرات پیری و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژل رویال که شیره زنبور عسل نیز نامیده می‌شود، مانند خلط سفید رنگ است. بیش از نیمی از آن آب است و مابقی آن ترکیبی از پروتئین‌ها و قندها است. غدد مخصوصی که در سر زنبورهای کارگر قرار دارند، مواد را ترشح می‌کنند که به نوزادان خورانده می‌شود. یک زنبور عسل در حال رشد، منحصراً با ژل رویال تغذیه می‌شود.

 

ژل رویال

 

چند مزیت بالقوه ژل رویال

ژل رویال ماده ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبور‌های ملکه و بچه‌های جوان آنها تولید می‌شود. این داروها اغلب به عنوان مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری‌های جسمی و بیماری‌های مزمن مانند کم خونی به فروش می‌رسد. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است اما تصور می‌شود که تاثیرات مثبت آن بر سلامتی، از پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن ناشی می‌شود. این ماده شامل ۹ گلیکوپروتئین است که در مجموع به عنوان پروتئین‌های مهم ژل رویال شناخته می‌شوند.

ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین ب و مواد معدنی کمیاب است. با این حال، ترکیب مواد مغذی به طور قابل توجهی بین منابع ژل‌ رویال متفاوت است. برخی از ویتامین‌های موجود در ژل رویال عبارتند از: تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، نیاسین، اسید فولیک، اینوزیتول و بیوتین. این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه سلامتی ژل رویال از جمله درمان کم خونی را فراهم آورند. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است.

ژل رویال ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ایجاد کند. ادعا می‌شود که این ماده باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود. به نظر می‌رسد اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال، دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.

ژل رویال با تاثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این ژل بر میزان کلسترول تاثیر مثبت گذاشته و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است اما، پروتئین‌های خاص موجود در ژل، ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.

 

کاهش کلسترول خون با ژل رویال

هانی ژل رویال

 

ژل رویال می‌تواند به بهبود و ترمیم زخم پوست کمک کند. این ژل که هم به صورت موضعی استفاده می‌شود و هم به صورت خوراکی، ممکن است از ترمیم زخم و سایر بیماری‌های التهابی پوستی پشتیبانی کند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند تولید پروتئین‌های مربوط به ترمیم بافت را افزایش دهد.

پروتئین‌های خاص ممکن است فشار خون را کاهش دهند. ژل رویال می‌تواند با کاهش فشار خون، از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. زیرا پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال، باعث شل شدن سلول‌های عضلانی صاف در رگ‌ها و شریان‌های شما می‌شوند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهند.

درمان فشار خون با ژل رویال

قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می‌کند. ژل رویال همچنین می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قندخون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

 

در این مطلب از هانی ژل، به بررسی در‌مان کم خونی با استفاده از طب سنتی، به خصوص استفاده ژل رویال پرداخته شد. باید گفت که در واقع، هیچ دوز توصیه شده رسمی برای ژل رویال وجود ندارد. اما تحقیقات فعلی، مزایای احتمالی 300 تا 6000 میلی‌گرم در روز را نشان می‌دهند. این ژل خطرات و عوارض جانبی ندارد. اما از آنجا که یک محصول از زنبور است، افرادی که به نیش زنبور، گرده گل و یا سایر مواد حساسیت زای محیطی حساسیت دارند، باید احتیاط کنند. برخی از آلاینده‌های محیطی مانند سموم دفع آفات نیز، در ژل رویال یافت شده که می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک شود.

از ژل رویال قرن‌هاست که در شیوه‌های دارویی باستان استفاده می‌شود. این محصول از زنبور عسل که متفاوت از عسل است، هنوز هم به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع بیماری‌های جسمی و روحی استفاده می‌شود. به طور کلی، اگر چه تحقیقات فعلی امیدوارکننده است اما، تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی قرار گرفتن ژل رویال در یک سبک زندگی سالم نیاز است.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات