مقالات

عناب و عسل چه تاثیراتی بر سیستم ایمنی بدن شما دارند؟

| بازدید : 15234

 

سیستم ایمنی سیستم پیچیده‌ای از سلول‌ها، مولکول‌ها و بافت‌ها و اندام‌ها است که هر کدام نقش خاص خود را دارند. سیستم ایمنی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ سیستم ایمنی ذاتی که از بدن در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها دفاع می‌کند و سیستم ایمنی تطبیقی ​​که می‌آموزد با کدام پاتوژن‌ها قبلاً تماس داشته و آنتی‌بادی‌هایی را علیه آنها تشکیل می‌دهد تا به مبارزه با آنها کمک کند. سلول‌های سیستم ایمنی به طور کلی انواعی از گلبول‌های سفید هستند که به تعداد زیادی در بدن یافت می‌شوند و آنتی‌بادی‌هایی را که ما برای مبارزه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی به آن نیاز داریم تولید می‌کنند.

مولکول‌های سیستم ایمنی شامل آنتی‌بادی‌ها و سیتوکین‌ها، انواع مولکول‌های پیام‌رسان برای هشدار دادن به جنبه‌های مختلف سیستم ایمنی از حضور مهاجمان است. در نهایت، بافت‌ها و اندام‌های سیستم ایمنی شامل آپاندیس، طحال، غدد لنفاوی، پوست و مغز استخوان است. هر کدام نقش متفاوتی در محافظت از ما در برابر بیماری و عفونت دارند. اما مانند هر سیستم بدنی، سیستم ایمنی بدن می‌تواند ضعیف و ناکارآمد شود. این تضعیف سیستم ایمنی می‌تواند به دلیل بیماری، استرس، زندگی ناسالم و رژیم غذایی نامناسب باشد

شما می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی مانند عسل یا عناب که در این مقاله شرح خواهیم داد به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.

در مورد ژل رویال چه می دانید؟ کلیک کنید.

هانی ژل

عناب و خواص فراوان آن

عناب به‌طور کلی در مناطق گرم و خشک رشد می‌کند و میوه می‌دهد. درخت عناب تا ده متر رشد کرده و دارای برگ‌های کوچک است. این میوه وقتی هنوز نرسیده، رنگ آن سبز است و به مرور پس از رسیدن به قرمز تغییر رنگ می‌دهد. خرما قرمز و خرمای چینی دیگر نام‌های این میوه است و نام علمی آن Ziziphus jujube است.

به‌طور کلی نمی‌توان رویشگاه اصلی این میوه را به منطقه خاصی نسبت داد ولی کشورهای لبنان، ایران، چین، هند، آسیای میانه و شبه جزیره کره را می‌توان به‌عنوان خاستگاه‌های اصلی آن نام برد. ایران عنوان سومین رتبه درزمینه کشت و تولید عناب را در جهان دارد. استان خراسان جنوبی قطب تولید و کشت عناب در ایران است زیرا 90 درصد از 3000 هکتار زمین که برای کشت عناب در ایران به کار می‌رود متعلق به این استان است.

مطالعات تاریخی نشان می‌دهد مردم این استان از گذشته تا به امروز اهمیت خاص و ویژه برای عناب قائل بودند چرا که مصارف دارویی و خوراکی برایشان داشته است. توجه داشته باشید که بهتر است برای خرید عناب از ماه مرداد تا آبان که در دسترس است اقدام کنید. برای خرید عناب تازه باید توجه داشته باشید که رنگ عناب‌ها سبز روشن و سفت باشد. عناب را می‌توان به مدت یک ماه در یخچال نگهداری و از آن استفاده کرد.

عناب سیستم ایمنی بدن

ارزش غذایی و مصارف خوراکی عناب

  • عناب با وجود ویتامین c و خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود.
  • عناب منبع سرشار از پتاسیم است که باعث کنترل حرکت و تنظیم عملکرد عضلات می‌شود.
  • عناب یک میان وعده خوب به شمار می‌رود؛ زیرا فیبر زیادی دارد و برای کاهش چربی و قند خون مؤثر است.
  • در هر 100 گرم عناب 77.86 گرم آب وجود دارد و عاری از اسیدهای چرب و کلسترول است.
  • عناب به علت اینکه دارای کربوهیدرات و قندهای طبیعی است، قابلیت تأمین انرژی بدن را دارد.

در بسیاری از کشورهای جهان از عناب به‌عنوان خوراکی استفاده می‌شود. برای مثال در بریتانیا و استرالیا از عناب آب نبات می‌سازند که با چای بسیار خوشمزه است. در کشورهای شرق آسیا از عناب شربت می‌سازند و برای مصرف مردم به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. در ساخت چای از عناب به‌عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند و در برخی کشورها برای تهیه سرکه از عناب بهره می‌گیرند. در ایران عناب را خشک کرده و سپس مصرف می‌کنند.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد عناب دارای ویتامین c و خواص آنتی اکسیدانی بوده که تومورها و سلول‌های سرطانی در بدن را کنترل می‌کنند و مانع از رشد رادیکال‌های آزاد می‌شوند. این میوه در برخی دیگر از بیماری‌های بدن مؤثر بوده که به‌اختصار آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • باعث کاهش فشار خون می‌شود: از آنجایی که برای کاهش فشار خون باید سدیم را کمتر مصرف کنیم، عناب دارای میزان پایینی سدیم است که باعث می‌شود فشار خون بدن را کنترل کند.
  • مفید برای کبد چرب و بیماری‌های کبدی: مصرف روزانه عناب باعث از بین رفتن آنزیم‌های کبدی می‌شود که به بافت‌های کبد آسیب می‌رسانند. برای رفع کبد چرب نیز پیشنهاد می‌شود روزانه 20 گرم عناب را بعد از آنکه نیمکوب و سپس جوشاندید، با سکنجبین مخلوط کنید و آن را بخورید.
  • درمان سرماخوردگی: به علت داشتن ویتامین c که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود مصرف آن برای نرمی سینه و صاف کردن گلو بسیار مؤثر است. کافی است 50 گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و صبر کنید تا بجوشد و بعد آن را بنوشید. همچنین برای درمان آنفلوانزا و کرونا که گلودرد و سرفه بخشی از این دو بیماری است بهتر است جوشانده عناب را مصرف کنید. تقویت سیستم ایمنی مقابل سرماخوردگی؛ کلیک کنید.
  • لاغری و کاهش وزن: برای کاهش وزن بهتر است از یک روش ساده به مدت یک ماه بهره بگیرید که خیلی مؤثر است. در حد یک مشت از برگ درخت عناب را در داخل یک لیتر آب قرار داده و یک شب کامل آن را خیس بگذارید. روز بعد قبل از آنکه صبحانه بخورید از آب برگ‌های خیس‌خورده یک لیوان بنوشید. این کار باعث می‌شود تا چربی‌ها از بین رفته و ماهیچه‌ها و عضلات بدن افزایش یابند.

 

خواص عناب

  • باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود: مصرف عناب برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. به‌طوری که کم اشتهایی را رفع می‌کند و ترکیب آن با نمک و فلفل به‌عنوان هضم‌کننده کاربرد دارد. برای کسانی که مداوم یبوست دارند پیشنهاد می‌شود که عناب را با زنجبیل در یک لیوان آب جوش بگذارند و بعد از چند دقیقه بنوشند. برای کسانی که سوءهاضمه و صفراوی دارند مخلوط عناب با نمک تجویز می‌شود.
  • زخم معده و ورم روده: افرادی که از زخم معده و ورم روده رنج می‌برند می‌توانند عناب را بکوبند و بعد از غذا یک قاشق از آن میل کنند.
  • فواید عناب برای اعصاب و روان: مصرف عناب کم خوابی را درمان می‌کند؛ زیرا خواب‌آور است. در طب سنتی چین از عناب برای کاهش استرس و ناراحتی عصبی استفاده می‌شود. همچنین این گیاه باعث تقویت حافظه و شستشوی سلول‌های مغزی می‌شود.

باوجود فواید بسیار زیاد، عناب مضرات زیادی نیز دارد. ازجمله اینکه زیاده‌روی در خوردن آن باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود. در افرادی که سردمزاج هستند، مصرف عناب باعث نفخ می‌شود. به افرادی که غلظت خون دارند به هیچ عنوان مصرف عناب توصیه نمی‌شود. زیرا دارای ویتامین k است و باعث غلظت خون می‌شود. کسانی که دیابت دارند باید در مصرف عناب بسیار دقت و توجه داشته باشند زیرا عناب دارای کربوهیدرات است و بر قند خون انسان تأثیر منفی دارد.

خواص عناب و عسل

مصرف عناب و تقویت سیستم ایمنی بدن

برای اینکه بدن سالم داشته باشیم و در مقابل بیماری‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی در امان بمانیم نیازمند داشتن سیستم ایمنی قوی در بدن خود هستیم. سیستم ایمنی بدن همواره از بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کند و باعث سالم ماندن آن می‌شود.

حتی در مواقعی که ما بیماری داریم سیستم ایمنی بدن به سرکوب و نابودی میکروب‌ها می‌پردازد و بدن ما را سالم نگه می‌دارد. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن میوه‌ها و داروهای فراوانی وجود دارند که ما آن‌ها را روزانه مصرف می‌کنیم. عناب یکی از میوه‌هایی است که به علت داشتن ویتامین C و A، پلی فنول‌ها و فیتون‌ها که همگی آنتی اکسیدان هستند باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود.

صرف عناب به هر شکلی از آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و این کار موجب می‌شود که بدن ما در مقابل میکروب‌ها تحمل دفاع داشته باشد و تسلیم نشود. درنتیجه بدن در برابر آنفلوانزا، سرماخوردگی، تب و سرفه به‌خوبی از خود واکنش نشان می‌دهد. همچنین عصاره عناب یک میوه ضد حساسیت است و مصرف آن از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می‌کند. این میوه دارای فلاونوئید است که ضد میکروب قوی به شمار می‌رود. جالب است بدانید برای درمان عفونت کودکان از عصاره اتانولی عناب استفاده می‌شود. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف عناب به علت داشتن اسید بتولینیک با عفونت‌های ویروس HIV مقابله می‌کند.

 

خواص عسل طبیعی

عسل خوراکی بامزه شیرین و بسیار دل‌چسب است که خواص درمانی و ارزش غذایی بی‌نظیر و فوق‌العاده دارد. معجون‌های آن با گیاه‌های دیگر ترکیب می‌شود که برای درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و در حال حاضر کرونا استفاده می‌شود. همچنین از عسل برای بهبود و تسکین زخم‌های مختلف موضعی استفاده می‌شود.

 

چگونه عسل به ایمنی بدن کمک می‌کند؟

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در سراسر بدن به دنبال مولکول‌های اکسیژن اضافی برای پایدار کردن آن‌ها حرکت می‌کنند و با انجام این کار، می‌توانند به سلول‌ها، بافت‌ها و DNA ما از جمله سلول‌ها و بافت‌های سیستم ایمنی آسیب بزنند. این آسیب می‌تواند منجر به شرایطی به نام استرس اکسیداتیو شود که می‌تواند منجر به بیماری مزمن شود. آنتی اکسیدان بالای عسل به جلوگیری از آسیب‌های سیستم ایمنی و بیماری‌ها کمک می‌کند.

در واقع، هر چه سطح آنتی اکسیدان بالاتر باشد، عسل تیره تر است. به همین دلیل است که ژل رویال یا محصول هانی ژل که حاوی عسل، عناب و ژل رویال است به طرز شگفت آوری مفیدتر و کارآمدتر است. عسل همچنین تولید گلبول‌های سفید خون، به ویژه سلول‌های T و B و سلول‌های کشنده طبیعی را که همه اجزای مهم سیستم ایمنی هستند، افزایش می‌دهد. 

خواص عسل

بهبود سرماخوردگی با عسل طبیعی

  • عسل به علت داشتن خواص آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان و آنتی میکروبی قوی باعث نابودی ویروس‌ها می‌شود. همچنین مصرف آن التهابات بدن را کاهش داده و باعث می‌شود بدن در حالت پایداری قرار بگیرد و به‌طور کلی علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.
  • مصرف عسل سرفه‌هایی که به علت سرماخوردگی مداوم به وجود می‌آیند و باعث عفونت‌های تنفسی می‌شوند را بهبود می‌بخشد.
  • برای گلودرد ناشی از سرماخوردگی بهترین راه مصرف عسل است؛ زیرا این ماده با دارا بودن خاصیت ویسکوزیته در درمان گلودرد بسیار مفید واقع می‌شود.

 

 سه معجون فوق‌العاده که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود

  1. معجون عسل و لیمو: برای کسانی که مدام سرماخوردگی می‌گیرند پیشنهاد می‌شود هرروز یک لیوان شربت عسل و آب لیمو تازه را با آب ولرم ترکیب کرده و بنوشند. این کار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود زیرا علاوه بر خواص عسل، لیمو تازه منبع سرشار ویتامین C است.
  2. معجون عسل و زنجبیل: با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، آن‌ها دریافتند که مصرف زنجبیل با تکثیر گلبول‌های سفید در بدن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. درنتیجه مصرف عسل با زنجبیل باعث بهبود عملکرد مؤثر سیستم ایمنی بدن خواهد شد.
  3. معجون عسل با دارچین: هر دو ماده دارای خواص فوق‌العاده ای هستند که باعث مبارزه با عوامل بیماری‌زا می‌شوند و همچنین التهابات و عفونت‌های بدن را کنترل و درمان می‌کنند. دارچین علاوه بر اینکه خواص دارویی زیادی دارد، عطر و طعم بسیار دلنشینی هم دارد و باعث می‌شود این معجون بسیار خوشمزه و خوش‌بو باشد.

جمع بندی

عناب و عسل دو ماده فوق‌العاده مؤثر در بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند که خواص بی‌شماری دارند. توصیه می‌شود به‌جای روی آوردن به مصرف داروهای شیمیایی برای رفع بیماری‌های مانند سرماخوردگی از این دو خوراکی استفاده شود که بسیار مؤثر هستند. همچنین در این روزهایی که مردم با اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و روزانه افراد زیادی جان خود را از به علت اینکه سیستم ایمنی قوی ندارند از دست می‌دهند، توصیه می‌شود از موادی که در طبیعت به‌وفور یافت می‌شوند و خاصیت دارویی فوق‌العاده‌ای دارند ازجمله عسل طبیعی و عناب بیشتر استفاده شود تا به‌راحتی به این بیماری دچار نشویم.

خرید آنلاین هانی ژل


1 نظر ثبت شده است
رضا

کسی عناب بیرجند خواست.هم بصورت کلی و هم جزیی .بزنگه09157401294

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات