مقالات

نشانه‌ ها و علامت‌ های ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

| بازدید : 65

 

سیستم ایمنی بدن انسان مجموعه کاملی از بافت‌ها و سلول‌هایی را تشکیل می‌دهد که در کنار هم در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌های بیرونی از بدن محافظت می‌کنند. زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف می‌شود، انواع بیماری‌های مختلف ویروسی و یا میکروبی به انسان هجوم می‌آورند. همچنین در ادامه، بروز این بیماری‌ها می‌تواند به حاد شدن شرایط انسان بیانجامد و بیماری‌های دیگری نیز برای انسان ایجاد شود.

به یاد داشته باشید که سیستم دفاعی بدن، مجموعه‌ای منظم و گسترده از بافت‌هایی است که با ورود بیماری و میکروب، وارد فاز حمله شده و از ورود آن میکروب و ویروس به بدن جلوگیری می‌کند.

این موضوع به‌خوبی اهمیت سیستم دفاعی بدن را روشن می‌کند و به‌خوبی می‌توانیم به ضرورت این بخش اساسی از بدن انسان پی ببریم. به عبارت دیگر قوی بودن این سیستم می‌توان به بقای انسان و طول عمر او کمک کند. در عین حال با ضعیف شدن این ارگان مهم، سلامتی انسان نیز در خطر تهدید قرار می‌گیرد و با کوچک‌ترین ویروس و بیماری، ضعیف می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از هانی ژل قصد داریم، نشانه‌ها و علائم مختلف ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن را بررسی کنیم. همچنین در ادامه مواردی که در تقویت این ارگان مهم تاثیرگذار هستند، با هم مرور می‌کنیم.

 

بهبود ایمنی بدن

 

علامت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

  • استرس و نگرانی: یکی از موارد بسیار مهم و اساسی در کاهش توان مراقبتی بدن و ضعف سیستم ایمنی، داشتن نگرانی‌های زیاد و استرس است. ممکن است شما هم در طول روز با موضوعات مختلفی روبرو شوید و حل آن‌ها از شما انرژی زیادی بگیرد. همچنین گاهی اوقات راه حل مناسب برای رفع آن مشکل را پیدا نمی‌کنید و دچار استرس و نگرانی می‌شوید.

گاهی اوقات این نگرانی‌ها به‌جا و منطقی هستند و با داشتن کمی استرس می‌توان امور مختلف زندگی را سروسامان داد. اما به یاد داشته باشید که نگرانی‌های زیاد و بی مورد، نه تنها راهگشا نیستند، بلکه تاثیر مخربی روی سیستم دفاعی بدن شما می‌گذارند. در عین حال ممکن است با یک پروژه سنگین کاری مواجه شده باشید و بخواهید آن را به بهترین شکل پشت سر بگذارید و یا یک حادثه خاص میزان هیجان و استرس شما را افزایش داده باشد.

در هر صورت تمامی این موارد در صورتی منطقی هستند که در حد متعادل نگه داشته شده باشند. در غیر این صورت، استرس و نگرانی‌های بلندمدت می‌تواند واکنش سیستم دفاعی بدن را ضعیف کند. همچنین سطح لنفوسیت‌ها پایین می‌آید و بیشتر در معرض بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا و کرونا قرار می‌گیرید.

 

  • الگوی خواب نامناسب: اگر ازجمله افرادی هستید که خواب کمی دارید و یا اینکه شب‌ها را به بازی‌های کامپیوتری و گشت‌و‌گذار در فضای مجازی می‌گذرانید، احتمال کاهش توان سیستم دفاعی بدن شما بیشتر می‌شود. فراموش نکنید که خواب مناسب و در زمان مشخص و با برنامه، تاثیر زیادی در بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین می‌تواند سطح انرژی بدن شما را به‌طور محسوسی افزایش دهد تا بتوانید به امور مختلف زندگی خود سروسامان بدهید.

 

  • سرماخوردگی مکرر: اگر در طول سال چندین بار دچار سرماخوردگی می‌شوید، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال شده است. گاهی اوقات افراد در طول سال چندین بار سرما می‌خورند و هر بار نیز به مدت 10 روز یا بیشتر درگیر بیماری و دوره نقاهت آن هستند. این موضع باعث می‌شود که توان دفاعی بدن شما به‌طور محسوسی کاهش پیدا کند و در مقابل بیماری‌های دیگر نیز مقاومت کمی داشته باشید.

 

ضعیف شدن ایمنی بدن

 

  • سیستم گوارش ضعیف: اگر به میزان زیادی با علائم مختلف گوارشی مانند اسهال، نفخ و یا یبوست روبرو می‌شوید، به این معنی است که سیستم دفاعی بدن شما ضعیف شده است. در نظر داشته باشید که بیشتر از 70 درصد از سیستم ایمنی بدن با سیستم گوارشی ارتباط دارد. به عبارت دیگر اگر گوارش خوبی داشته باشید، می‌تواند تاثیر مستقیمی روی سلامت سیستم دفاعی بدن شما داشته باشد.

همچنین تحقیقات صورت گرفته پزشکی نشان می‌دهند که باکتری‌های مفید ساکن در روده انسان می‌توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند و مانع ورود عفونت به بدن شوند. این باکتری‌های مفید نیز در صورتی در اندازه متعادل و متناسب قرار می‌گیرند که سیستم دفاعی بدن سالم باشد.

 

  • خستگی مکرر و بیش از حد: اگر نتوانید یک الگوی درست و مناسب برای خواب خود در نظر بگیرید، بعد از مدت کوتاهی دچار خستگی‌های مفرط خواهید شد. این خستگی و خواب‌آلودگی نیز می‌تواند تاثیری منفی روی سیستم دفاعی بدن شما بگذارد.

 

  • عفونت زیاد در بدن: ممکن است در طول سال با عفونت‌های مختلفی در بدن دست و پنجه نرم کنید. داشتن عفونت‌های پوستی، برونشیت و یا عفونت گوش، نشانه‌های مختلف از وجود عفونت در بدن هستند. در این موارد بهتر است به یک پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید تا در یک دوره زمانی مشخص مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را برای شما تجویز کند. همچنین به یا د داشته باشید که عفونت‌های طولانی مدت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

برای درک بهتر این موضوع باید گفت که عفونت داشتن در بدن علامت کاهش در توان سیستم دفاعی است و ادامه دار بودن این عفونت‌ها و عدم رسیدگی به آن می‌تواند ضعف در سیستم دفاعی بدن را بیشتر کند. بنابراین با دیدن علامت‌های مختلف عفونی در خود، سریعا به فکر درمان آن باشید.

بیشتر بخوانید؛ درمان عفونت با عسل

 

  • مشکلات پوستی: اگر با بروز یک زخم روی بدن، مدت زمان طولانی نیاز است تا روند خوب شدن آن طی شود، این موضع می‌تواند نشانه‌ای بر ضعف سیستم ایمنی بدن شما باشد. کبودی، زخم بریدگی و مشکلات دیگر پوستی باید در یک مدت زمان معقول و مناسب ترمیم شده و تمام شوند. در غیر این صورت و عدم التیام آن‌ها می‌تواند نشانه مشکل در سیستم ایمنی بدن باشد.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر ژل رویال بر پوست

 

  • افسردگی و غم: همه ما در برخی از روزهای سال و به خاطر برخی از مسائل دچار ناامیدی می‌شویم و دوست داریم مدتی در تنهایی به سر ببریم. اما اگر این غم و اندوه و افسردگی مدت زمان بیشتری طول بکشد، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. آزمایش‌های مختلف پزشکی و تحقیقات مختلف نیز نشان می‌دهند که غم و اندوه سیستم دفاعی بدن را سرکوب می‌کند و باعث بروز بیماری‌های دیگر در بدن می‌شود. این موضوع در سنین پیری و میان‌سالی تشدید می‌شود و این افراد را با خطرات جدی در سیستم ایمنی بدن مواجه می‌کند.

 

تقویت ایمنی بدن

 

راه‌های قوی کردن سیستم ایمنی بدن

با آگاهی از دلایل کاهش و ضعیف شدن توان و قدرت دفاعی بدن، به‌خوبی می‌توان راهکارها موثر برای رهایی از آن را پیدا کرد. یکی از راه‌های آسان برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تغییر در سبک زندگی است. توصیه پزشکان متخصص طب مدرن و سنتی این است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

همچنین انجام ورزش و نرمش‌های روزانه مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و حتی یک پیاده‌روی ساده می‌تواند تاثیرات مثبتی روی تقویت سیستم دفاعی بدن داشته باشد. در عین حال فراموش نکنید که تغییراتی اساسی در سبک غذایی خود بدهید.

مصرف غذاهای سرخ کردنی به میزان زیاد و یا خوردن فست فودها، می‌تواند روی این سیستم و ارگان مهم و حیاتی تاثیر مخرب داشته باشد. بنابراین بهتر است این موارد را تا جای ممکن حذف کنید و به‌جای آن، مصرف میوه و سبزی‌های تازه را جایگزین کنید.

در کنار این موارد خوردن عسل و قرار دادن آن در برنامه غذایی هر روزه، راهکاری سریع، ایمن و مناسب برای بهبود سیستم ایمنی بدن و تقویت آن است. خوشبختانه عسل ازجمله خوراکی‌های مفیدی است که تقریبا بدون عارضه است و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید؛ خواص ژل رویال

 

خواص عسل

 

همواره سعی کنید، مصرف ویتامین‌ها را بیشتر کنید. البته دلیلی وجود ندارد که این ویتامین‌ها را با قرص‌ها و مکمل‌های تقویتی جبران کنید. بهترین راهکار این است که این موارد را با خوردن خوراکی‌های تازه و مقوی به بدن خود برسانید. همچنین بهتر است مصرف قند، شکر و کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید.
علاوه بر موارد گفته شده، مصرف ویتامین D در طول هفته و با دستور پزشک متخصص، تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی بدن شما دارد و از بروز بیماری‌های متخلف جلوگیری می‌کند. همچنین گیاهان دارویی و دم‌نوش‌ها نیز عامل موثری در بهبود سیستم ایمنی بدن هستند. به‌طور مثال می‌توانید دمنوش آویشن و زنجبیل را در برنامه غذایی خود قرار دهید و یا اینکه مقدار بیشتری سیر، زنجبیل و یا آویشن در غذا بریزید.

به یاد داشته باشید که برای مصرف دم‌نوش‌ها حتما از نظرات متخصصان طب سنتی کمک بگیرید. زیرا این پزشکان به‌طور حکیمانه می‌توانند با توجه به مزاج شما، دمنوش بهتر را به شما معرفی کنند.

همچنین می‌توانید سایر خوراکی‌ها و مواد مغذی تولید شده توسط زنبور عسل را هم در برنامه غذایی روزانه و هفتگی خود قرار دهید. تمامی خوراکی‌های تولید شده توسط زنبور عسل مانند ژل رویال، بره موم، عسل و... دارای خواص درمانی بی‌شمار هستند. همچنین مجموعه گسترده‌ای از املاح و  ویتامین‌های مفید برای سیستم ایمنی بدن را در خود دارند و با مصرف آن‌ها می‌توانید به راحتی در مقابل بیماری‌های مختلف بدن خود را مقاوم کنید.

 

در این مقاله از هانی ژل، علائم و  نشانه‌های مختلف کاهش در توان سیستم ایمنی بدن را بررسی کردیم. داشتن استرس، برنامه غذایی نامناسب، عفونت و یا تحرک کم، عوامل مختلفی هستند که می‌توانند توان و قدرت این ارگان مهم را به خطر بیاندازند. اما در مقابل با رعایت برخی موارد مانند ورزش کردن، تغییر در سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی  و اصلاح آن می‌توان این سیستم حیاتی را تقویت کرد تا از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند.

همچنین قرار دادن ویتامین‌ها و املاح معدنی و یا خوردن خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین و املاح مفید هستند در این مورد راهگشا است. بنابراین بهتر است خوردن عسل، میوه، سبزی‌های تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بدنی سالم، قوی و پرانرژی داشته باشید.

 

خرید اینترنتی هانی ژل رویال


کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات