مقالات

نحوه و روش مصرف ژل رویال

| بازدید : 454

 

ژل رویال ماده‌ای شبیه شیر است که توسط زنبورها ترشح می‌شود و غذای لاروهای در حال رشد و همچنین ملکه زنبور عسل را تامین می‌کند. پزشکان اغلب از ژل رویال برای تقویت سیستم ایمنی و جهت مبارزه با اثرات پیری استفاده می‌کنند. علاوه بر این موارد، ژل رویال می‌تواند به درمان یا پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند دیابت کمک کرده و باروری را افزایش دهد.

شما ممکن است ژل رویال را به صورت خام یا فرآوری شده و یا در سایر محصولات مانند محصول هانی ژل بیابید. اما این که چگونه باید ژل رویال را مصرف کنید، در این مقاله از هانی ژل به آن پرداخته‌ایم.

 

ژل رویال برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

ژل رویال ترکیبی از آب، شکر، اسیدهای چرب و برخی پروتئین‌های دیگری بوده که یکی از این پروتئین‌ها با عنوان رویالاکتین شناخته می‌شود. بسیاری از مزایای ژل رویال بر اساس تأثیر رویالاکتین بر رشد لارو زنبور عسل است. هنگامی که یک ملکه می‌میرد، زنبورهای کارگر مقادیر زیادی ژل رویال را به لارو ماده انتخابی خورانده که مصرف آن باعث تغییر DNA حشره و تبدیل آن به ملکه می‌شود، بر اساس همین نظریه می‌توان گفت که ژل رویال به بهبود باروری در خانم‌ها و آقایان کمک می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، نشان داده شده است که ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی بوده که به همین دلیل فواید سلامتی زیادی برای انسان دارد. برخی از بیماری‌هایی که ژل رویال می‌تواند درمان کند عبارتند از:

  • آسم
  • دیابت
  • خستگی
  • آترواسکلروز
  • التهاب
  • بیماری کلیوی
  • پانکراتیت
  • تب یونجه
  • کلسترول بالا
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

 علاوه بر موارد ذکر شده، ژل رویال به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به این ترتیب از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. این ماده منحصربه فرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، در ضمن برای افزایش استقامت و تندرستی نیز مناسب است.

دیابت

یک مطالعه در سال 2016 در مجله Canadian Journal of Diabetes نشان داد که ژل رویال ممکن است قند خون را تنظیم کند. علیرغم نتایج مثبت، یک بررسی در سال 2019 در مجله جهانی دیابت نشان داد که استفاده از ژل رویال در افراد مبتلا به دیابت بدون خطر است. با این حال اگر دیابت دارید، بهتر است این محصول را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

کلسترول بالا

کلسترول بالای خون یا هیپرکلسترولمی یک اختلال خطرناک است که با بستن و سخت شدن شریان‌ها، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه منتشر شده در Gynecological Endocrinology، 36 زن یائسه که روزانه 150 میلی گرم ژل رویال دریافت کردند، 7.7 درصد افزایش کلسترول خوب یا HDL و همچنین کاهش 4.1٪ کلسترول بد یا LDL داشته‌اند. که به این ترتیب 3.1 درصد کاهش کلسترول کل را تجربه کرده‌اند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

یکی از مهم‌ترین خواص ژل رویال، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است. در یک مطالعه در سال 2014 که در Complementary Therapies in Medicine منتشر شد، به 110 دانشجوی دختر مبتلا به PMS، 1000 میلی گرم ژل رویال داده شد. درمان از روز اول قاعدگی شروع و تا دو سیکل قاعدگی ادامه یافت. پس از دو دوره، خانم‌هایی که ژل رویال مصرف کرده بودند، بیش از 50 درصد کاهش علائم PMS را تجربه کردند.

 

طریقه، نحوه و روش مصرف ژل رویال

ژل رویال با توجه به نوع بیماری در دوزهای مختلفی با توجه به توصیه پزشکان طب سنتی ایرانی تجویز می گردد. معمولا اکثر پزشکان استفاده از ژل رویال را در دوره های 1 الی 3 ماه تجویز می کنند و پس از هر دوره استفاده یک دوره استراحت در نظر می گیرند. میزان و طریقه استفاده  ژل رویال برای افراد مختلف بسیار متفاوت است ولیکن استفاده خام آن بیش از مقدار ۱ الی ۲ گرم در روز توصیه نمی شود.(البته با توجه به شرایط افراد بسیار متفاوت است.)

روش دیگری که برای روش مصرف و نگهداری از ژل رویال اکثرا از آن استفاده می کنند، ترکیب ژل رویال با عسل می باشد که در این روش علاوه برای مصرف هر 10 روز می توان ژل رویال را با عسل مخلوط کرد و برای یک دوره 10 روزه استفاده کرد و در این طریقه مصرف، شرایط نگهداری از ژل رویال در خارج از محیط یخچال نیز آسیبی به آن و عسل نمی زند.

هانی ژل

 

هانی ژل ترکیبی از عسل و عناب و ژل رویال است که بصورت شربت غلیظ شده در بسته بندی‌های 150 گرمی تهیه و تولید شده است و برای نگهداری و مصرف‌های مختلف قابل استفاده می‌باشد.

 

روش مصرف و نگهداری ژل رویال

نگهداری ژل رویال توسط شرکت تولید کننده بسیار مهم است؛ زیرا ژل رویال پس از جدا شدن از کندو پس از چند دقیقه فاسد می‌شود و باید آنها را به سرعت به محیطی خشک و خنک منتقل کرد برای همین امر روش مصرف و نگهداری و نحوه استفاده از ژل رویال بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از آنجاییکه ژل رویال یک ماده غذایی می‌باشد در نگهداری از آن باید نهایت دقت را بعمل آورد زیرا امکان فاسد شدن آن بسیار زیاد است. بهترین روشی که برای نگهداری ژل رویال برای طولانی مدت توصیه شده است استفاده و نگهداری از آن در فریزر می باشد که در این روش تا مدت 6 ماه می توان ژل رویال را در فریزر نگهداری کرد.

در صورتیکه مصرف و دوز استفاده شما و خانواده شما بالا هست و در طول مدت 10 روز یک پک از ژل رویال را استفاده می نمایید، میتوانید آنرا دریخچال نگهداری کنید ولیکن برای استفاده دراز مدت نگهداری در یخچال توصیه نمی گردد.

در قدیم نیز دیده شده که ژل رویال را بصورت قرص های خشک شده در پک های مخصوصی قرار می دادند و آنها را بصورت روزانه استفاده می کنند ولیکن ساده ترین روش نگهداری یخچال و یا فریزر است.

شرکت هانی ژل دایا با استفاده از ترکیب معجزه آسای خود توانسته است علاوه بر افزایش قدرت ژل رویال مدت زمان استفاده از این دارو مغذی را نیز افزایش دهد. برای تهیه این دارو از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 

موارد منع مصرف ژل رویال

مصرف ژل رویال در صورت استفاده مناسب، کاملاً ایمن و بدون خطر است و تقریباً هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانید این ژل را به مدت سه ماه و روزانه تا 1000 میلی گرم بدون عوارض جانبی مصرف کنید. با این حال، ممکن است این محصول در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شده که از این واکنش‌ها می‌توان به علائم خفیف تنفسی یا آنافیلاکسی‌های خطرناک اشاره کرد.

اگر پس از مصرف ژل رویال دچار تنگی نفس، خس خس سینه، کهیر، ضربان قلب سریع، سرگیجه یا تورم صورت، گلو یا زبان شدید، با 115 تماس گرفته یا سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. این موارد، علائم آنافیلاکسی هستند، یک واکنش آلرژیک شدید که می‌تواند منجر به غش، شوک، کما، نارسایی تنفسی یا قلبی و مرگ شود.

ژل رویال همچنین ممکن است با داروهای ضد فشار خون تداخل داشته و باعث کاهش غیرطبیعی فشار خون (افت فشار خون) شود. بنابراین اگر داروهای فشار خون مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از عوارض احتمالی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، قبل از مصرف هرگونه محصول حاوی ژل رویال بهتر است پزشک را در جریان بگذارید.

 

انتخاب، آماده سازی و ذخیره سازی ژل رویال

ژل رویال در اشکال مختلفی از جمله قرص، ژل، مایعات، خمیرها و ژله خام فرآوری نشده موجود است. شما می‌توانید محصولات حاوی ژل رویال مانند هانی ژل را به صورت آنلاین سفارش دهید یا آن را فروشگاه‌های حضوری پیدا کنید.

مکمل‌های ژل رویال تا حد زیادی ساده ترین شکل برای استفاده هستند. قرص‌ها و ژل‌های نرم هر دو با ژل رویال لیوفیلیزه (خشک شده در انجماد) ساخته شده اند که می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را در دمای اتاق نگهداری کنید. همیشه قبل از تهیه محصولات حاوی ژل رویال، برچسب آن را بخوانید تا ببینید چه مواد دیگری در آن گنجانده شده است.

 

جمع بندی

ژل رویال یکی از محصولات زنبور عسل بوده که خواص بی‌نظیری برای انسان دارد. ژل رویال خام اغلب در بطری‌های تیره رنگ و در دوزهای 250 تا 500 میلی گرم عرضه می‌شود. از آنجایی که ژل رویال خام دارای طعمی تلخ است، اغلب برای مصرف و بهبود طعم آن، با عسل مخلوط می‌شود. عیب اصلی ژل رویال خام و فرآوری نشده این است که مدت زمان نگهداری آن کوتاه و فقط 2 هفته در یخچال یا چند ماه در فریزر ماندگاری دارد؛ همچنین بسیار گران است.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که همیشه از ژل رویال فرآوری شده استفاده کنید. مکمل‌ها و محصولات حاوی ژل رویال ماندگاری بیشتری داشته، اما اغلب شامل تثبیت کننده‌ها و نگهدارنده‌ها برای طولانی‌تر شدن تاریخ انقضا هستند. به طور کلی می‌توان محصولات فرآوری شده ژل رویال را تا 6 ماه در یخچال و تا 3 سال در فریزر نگهداری کرد. هنگامی‌که ژل رویال در معرض هوا قرار می‌گیرد، رنگ آن از زرد کرمی به قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شود.

 

فروش اینترنتی ژل رویال


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات