مقالات

عسل، طبیعی‌ترین آنتی بیوتیک برای درمان انواع عفونت

| بازدید : 10705

 

عسل تازه یک ترکیب بسیار مفید است که برای هزاران سال به عنوان یک روش درمانی برای انواع بیماری‌ها در بین مردم رواج داشته است. اما محققان سوئدی دریافته‌اند که عسل می‌تواند خواص بسیار گسترده‌تری داشته باشد. آن‌ها دریافتند که عسل حاوی بیش از 13 باکتری لاکتیک اسید است که مستقیماً از معده زنبور عسل جذب می‌شوند. این باکتری‌ها در کنار هم می‌توانند ترکیبات ضد میکروبی فعالی را ایجاد کنند که با شایع‌ترین عفونت‌ها و باکتری‌های موجود در بدن انسان مبارزه کنند.

جهت مشاوره و خرید هانی ژل رویال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • 02122893167
  • 02122893473

 

طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مشخص شده که عسل می‌تواند باکتری‌های بیماری‌زای انسانی که باعث ایجاد عفونت می‌شوند را درمان کند. همچنین بهبود زخم و بثورات پوستی نیز از دیگر مزایای پیرامون استفاده از عسل هستند. در ادامه انواع عفونت‌های رایج و درمان آن‌ها با استفاده از عسل را بررسی می‌کنیم.

درباره ژل رویال بخوانید!

 

عسل چه کاربردی برای درمان عفونت دارد؟

عسل به عنوان یک ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی شناخته شده است و می‌تواند در مقابله با عفونت‌های مختلف کمک کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که عسل دارای خواص ضدباکتری و ضد قارچی قویی است که می‌تواند در مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف مؤثر باشد.

همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عسل در درمان عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های دستگاه گوارش و حتی زخم‌های قرمز و التهابی مؤثر است. با این حال، برای درمان عفونت‌های شدید و خطرناک، بهتر است به دنبال درمان‌های پزشکی باشید و به توصیه‌های پزشک خود برای درمان عفونت با عسل عمل کنید.

 

عسل برای عفونت چشم

چندین مطالعه پیرامون اثرات عسل برای درمان عفونت چشم انجام شده است. اگرچه هنوز هم به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، آنچه تاکنون در این خصوص می‌دانیم عبارت است از:

عسل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد که می‌تواند آن را به یک درمان خانگی مؤثر در عفونت‌های چشمی بدل کند. بررسی‌های انجام شده در سال 2016 نشان می‌دهد که عسل می‌تواند بیماری‌های خاص چشمی را درمان کند؛ بیماری‌هایی مانند خشکی و التهاب قرنیه چشم. در این مطالعات که عفونت‌های چشمی را هم شامل می‌شده است، اثر مثبت کاهش عفونت و التهاب چشم با استفاده از قطره‌های عسل، مشخص شده است. به یاد داشته باشید که شما هرگز نباید عسل را به طور مستقیم در چشمان خود بریزید. استفاده از قطره‌های عسل را نیز حتماً تحت نظر پزشک خود انجام دهید.

نکاتی برای پیشگیری از عفونت چشم

  • از لمس مستقیم چشمان خودداری کنید.
  • مرتباً دستان خود را بشویید، مخصوصاً بعد از تماس با سطوح کثیف.
  • اگر از عدسی‌های تماسی استفاده می‌کنید، همیشه آن‌ها را تمیز کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش چشم یا برس آرایشی با دیگران خودداری کنید.

 

خواص عسل

 

عسل برای عفونت گلو

عسل با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضد میکروبی و همچنین ضد قارچ و ویروس، می‌تواند برای عفونت گلو بسیار مفید باشد. با آنکه در موارد بسیار نادر واکنش‌های آلرژیک به عسل دیده شده است، اما می‌توانید تقریباً بدون ترس از این محصول طبیعی برای درمان عفونت و التهاب گلوی خود استفاده کنید. بهتر است برای درمان عفونت گلو از عسل خام به جای عسل پاستوریزه استفاده کنید. دلیل آن هم این است که فرآیند پاستوریزه کردن عسل می‌تواند بسیاری از مواد مغذی موجود در آن را از بین ببرد.

شما می‌توانید برای کاهش گلو درد، از عسل رقیق شده همراه با آب ولرم و چند قطره آب‌لیمو استفاده کنید. این ترکیب را می‌توانید میل کرده یا قرقره کنید. چای و عسل نیز می‌توانند همراه با هم یک ترکیب با خاصیت ضد باکتریایی قوی ایجاد کنند که به پاک‌سازی و رفع التهاب گلو منجر شود. همچنین مطالعات نشان داده که مصرف روزانه عسل می‌تواند به کاهش سرفه و کم شدن درد گلو نیز کمک کند.

اگر گلو درد شما شدید است، می‌توانید در روز سه بار از ترکیب یک فنجان چای گرم، به همراه 2-3 قاشق چای‌خوری عسل و چند قطره آب‌لیموی تازه استفاده کنید. در چند روز آینده روند بهبود شما کاملاً چشمگیر خواهد بود.

پیشگیری از عفونت گلو

  • از افرادی که سرما خورده‌اند، دوری کنید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  • غذا یا نوشیدنی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • دستان خود را به چشم و صورت خود نزنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • به قدر کافی استراحت کرده و مایعات بنوشید.

 

عسل برای عفونت لثه

عفونت لثه از عوارض التهاب لثه است که در صورت عدم مراقبت و درمان می‌تواند بر استخوان فک و ریشه دندان نیز اثرات منفی بگذارد. عفونت لثه همچنین می‌تواند باعث ایجاد دردهای شدید شود. معمولاً دندان‌پزشکان عفونت لثه را به سه دسته خفیف، متوسط و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌کنند. از علائم عفونت لثه می‌توان به قرمزی و تورم بافت لثه، خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن، حساسیت یا درد شدید در لثه، بوی بد دهان و افزایش جرم در بین دندان‌ها و لثه اشاره کرد. همچنین گاهی عفونت لثه منجر به ایجاد درد در گلو نیز می‌شود.

جدا از داروهای گران‌قیمت معمولی، یک راه‌حل جایگزین یا خانگی وجود دارد که می‌تواند لثه‌های شما را درمان کند. بله! عسل می‌تواند یک شفادهنده بسیار مناسب برای کاهش عفونت لثه و حتی درمان آن باشد. تحقیقات نشان داده که عسل می‌تواند تورم و التهاب لثه را درمان کرده و رشد باکتری‌های مضر بر روی دندان و لثه را کاهش دهد.

دقت کنید که هنگامی که عسل با آب مخلوط می‌شود، می‌تواند هیدروژن پراکساید تولید کند. این ترکیب در درمان عفونت‌ها بسیار مفید است. اگر عسل را بر روی لثه‌ها بمالید ، عناصر آنتی‌اکسیدانی عسل به عنوان یک عامل ضد میکروبی فوراً عمل می‌کنند تا یک هدف واحد را انجام دهند: مبارزه با عفونت لثه و تسکین درد شما.

چگونه می‌توان از عسل برای عفونت لثه استفاده کرد؟

بسیاری از دانشمندان و محققان در حال تولید خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های تهیه شده از عسل هستند. از آنجایی که این محصولات هنوز تولید نشده‌اند؛ شما می‌توانید برای درمان عفونت دندان و لثه به دنبال روش‌های خانگی زیر باشید:

هر روز برای درمان عفونت لثه، دهان خود را با آب ولرم و دو قاشق چای‌خوری عسل بشویید. برای خلاص شدن از باکتری موجود در لثه خود، چند روز این روش درمانی مؤثر را انجام دهید.

مخلوطی از لیمو و عسل را روی لثه‌ها بمالید تا عفونت آن کاهش یابد و به آن تسکین دهد.

یا می‌توانید به راحتی به مدت 10 دقیقه عسل را روی لثه‌ها ماساژ دهید تا تفاوت قابل توجهی در کاهش عفونت لثه خود مشاهده کنید.

پیشگیری از عفونت لثه

جدا از روش‌های درمان عفونت با عسل که در بالا ارائه کردیم، شما حتماً برای پیشگیری از عفونت یا گسترش آن، باید همیشه بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. دندان‌های خود را به درستی مسواک زده و نخ دندان بکشید.

 

عسل برای عفونت سینوس‌ها

 

عسل، آنتی بیوتیک طبیعی

 

بسیاری از افراد که با عفونت سینوس روبرو هستند، معمولاً بارها و بارها انواع آنتی بیوتیک های ضعیف و قوی را تجربه کرده‌اند و معمولاً بعد از یک دوره افول، عفونت سینوس آن‌ها دوباره عود کرده است. شاید روش‌های مختلفی را برای درمان عفونت سینوس تجربه کرده باشید؛ اما راه‌حل ما بسیار ساده‌تر است: تنها کافی است که عسل را در بینی خود فرو کنید!

تحقیقات علمی نشان داده است که شستشوی بینی با عسل می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث ایجاد عفونت‌های سینوسی می‌شوند را از بین ببرد. در واقع عسل حاوی مقادیر زیادی از ترکیباتی به نام متیل گلیوکسال است که دارای خواص ضد باکتری قدرتمند هستند. یک مطالعه که در سال 2018 انجام شده، نشان می‌دهد که عسل – به خصوص عسل مانوکا- می‌تواند برای کلونی‌های باکتریایی اثر گذاشته و روند رشد آن‌ها را متوقف کند.

 

آیا عسل برای عفونت مزمن سینوس شما مناسب است؟

استفاده از عسل برای درمان عفونت سینوس که توسط مطالعات مختلف نیز ثابت شده است، واقعاً کارآمد است. بنابراین آیا تمام این حرف‌ها به این معنی است که هر وقت فکر می‌کنید سینوزیت دارید، باید عسل را به داخل بینی خود بریزید؟ مسلماً نه!

در مرحله اول، ممکن است شما یک نوع عفونت سینوسی داشته باشید که ناشی از باکتری‌های مختلفی باشد و در این صورت عسل ممکن است فواید کمی برای درمان آن‌ها داشته باشد. دوم اینکه ممکن است شما یک بیماری داشته باشید که به هیچ وجه عفونت سینوس باکتریایی نباشد. آلرژی‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند، می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

از آنجا که عفونت‌های سینوسی می‌توانند در اثر بسیاری از عوامل ایجاد شده باشند و به راحتی با سایر بیماری‌ها نیز اشتباه گرفته می‌شوند، باید با پزشک خود مشورت کنید تا درمانی را پیدا کنید که مناسب شما باشد. در مواردی که عفونت شما چندان پیشرفته نباشد، استفاده از محلول رقیق شده آب و عسل می‌تواند اثرات مثبتی بر کاهش عفونت سینوس شما داشته باشد.

در مطالعات مختلف نشان داده شده است که عسل می‌تواند برای بهبود زخم و همچنین عفونت بسیار مفید باشد. حتی در مواردی که برای درمان عفونت، بیمار نسبت به داروهای مختلف مقاومت نشان داده است، با استفاده از عسل توانسته بهبود پیدا کند.

اما میزان عفونت، نوع باکتری‌هایی که عفونت را ایجاد کرده‌اند و حتی نوع عسل و طبیعی یا پاستوریزه بودن آن می‌توانند باعث شوند که شما نسبت به درمان عفونت با عسل، درمان‌های بسیار متفاوتی را نسبت به دیگران تجربه کنید. ممکن است عسل بتواند به کلی عفونت موجود در بدن شما را از بین ببرد و در بدترین حالت، می‌تواند اثری بر بهبود عفونت نداشته باشد. به طور کلی، اثرات جانبی استفاده از عسل بسیار محدود است و در موارد نادر رخ می‌دهد.

بنابراین، پیش از آنکه تصمیم بگیرید که از عسل برای درمان عفونت خود استفاده کنید، بهتر است از طریق پزشک خود مطمئن شوید که عفونت شما پیشرفته نیست و نیازی به آنتی بیوتیک های قوی ندارید. بعد از آن می‌توانید از عسل‌های خام برای کاهش عفونت موجود در بدن خود استفاده کنید. خرید عسل از فروشنده‌هایی که مورد اعتماد شما نیستند، می‌تواند در حکم دور ریختن پول و البته انرژی شما برای درمان عفونت باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات