مقالات

ژل رویال اصل را چگونه از تقلبی تشخیص دهیم؟

| بازدید : 21673

 

ژل رویال، یک نوع عسل سلطنتی است که از غدد زنبور کارگر ترشح و با بزاق آن‌ها مخلوط می‌شود. این ماده ژلاتینی غذای اصلی ملکه زنبورهای عسل را تشکیل می‌دهد. ژل رویال را می‌توان علت اختلاف طبقاتی ملکه زنبور با سایر زنبورها دانست؛ چون ژل رویال منوی اصلی غذای هر روز ملکه زنبور است. در حالی که هر زنبور کارگر تنها در سه روز از عمر خود فرصت استفاده از آن را دارد. با توجه به میزان بالای پروتئین و مواد مغذی ژل رویال، تاثیر بسیار زیاد آن در بالا بردن عمر زنبور ملکه به میزانی بیش از 52 برابر عمر زنبورهای کارگر قابل توجیه خواهد بود.

ژل رویال از قرن‌ها پیش برای انسان‌ها استفاده دارویی داشته و هر روز در طی تحقیقات جدید به لیست خواص آن اضافه شده است. از جمله این خواص می‌توان به تاثیر آن در کنترل قند خون افراد دیابتی، جلوگیری از بسته شدن شریان‌ها و چند مورد دیگر اشاره داشت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

به دلیل خواص بالای ژل رویال و نایاب بودن ژل رویال اصل، افراد سود جو به تولید و فروش ژل رویال تقلبی پرداخته‌اند و البته این کسب و کار برای آن‌ها بسیار پر سود بوده است. هانی ژل از ترکیب ژل رویال، عسل طبیعی و عصاره عناب تشکیل شده است. اگر می‌خواهید به دام این سودجویان نیوفتید، در ادامه مطلب با ما بهترین نحوه تشخیص ژل رویال اصل را یاد بگیرید.

 

ژل رویال چیست؟

بسیاری از ما غیر از شنیدن نام و یا چند نمونه از خواص ژل رویال چیز دیگری از آن نمی‌دانیم. ژل رویال ماده ای مغذی است که از روز ششم تا دوازدهم عمر هر زنبور کارگر با مخلوط شدن مواد ترشح شده از غدد مغزی زنبور و بزاق دهان آن‌ها، تولید می‌شود. ژل رویال در رشد و تکامل زنبورها بسیار مهم است. تمام زنبورها طی یک دوره 3 روزه پس از خروج از تخم از ژل رویال تغذیه می‌کنند. اما پس از سه روز، زنبور پرستار تنها زنبوری را از این ماده ارزشمند بهره مند می‌سازد که قرار است ملکه بعدی باشد.

ملکه زنبور عسل در تمام طول عمر خود از ژل سلطنتی استفاده می‌کند و به کمک این ژل است که عمری طولانی و قدرت تخم گذاری روزانه بیشتر از 2500 تخم را دارد. این ژل به طور میانگین حاوی 65 درصد آب، 10 الی 16 درصد قند، بین 3 تا 6 درصد چربی، 12 درصد پروتئین، 2 یا 3 درصد ویتامین و نیز میزانی نمک و اسید آمینه است. زنبورهای کارگر چیزی در حدود 40 تا 50 روز می‌توانند زنده بمانند. این در حالی است که هر ملکه زنبور عسل به لطف اکسیر سلطنتی قادر است بیش از 5 سال زندگی کند.

ژل رویال

خواص بسیار زیاد ژل رویال

چشمگیرترین استفاده مردم از ژل رویال در رفع ناباروری زنان است که توسط بسیاری از پزشکان نیز توصیه می‌شود. با اینکه این مورد شناخته شده‌ترین خاصیت ژل رویال است اما تنها مورد هم نیست. پیشگیری و درمان آلزایمر را می‌توان مورد بعدی لیست خواص آن دانست که در بسیاری موارد موفقیت آن تایید شده است. استفاده از شاه انگبین (ژل رویال) برای کمک به کسانی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند نیز بسیار موثر واقع شده است. در لیست بلند بالای خواص ژل رویال خواص دیگری نیز به چشم می‌خورد که در اینجا به مشاهده موردی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • ترمیم زخم‌ها
  • رفع کم خونی
  • جوان سازی پوست
  • کمک به کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تنظیم کلسترول و فشار خون
  • بهبود روند هضم و گوارش
  • افزایش قوای بدنی و انرژی جسمی
  • درمان دیابت افزایش میل و قوای جنسی
  • کمک به درمان سرطان (به ویژه سرطان رحم و سرطان پستان)
  •  درمان افسردگی پس از یائسگی (با افزایش انرژی فرد و همچنین کاهش و کنترل عوارض یائسگی)

 

نحوه استخراج ژل رویال اصل

 ژل رویال اصل به صورت طبیعی یا  مصنوعی تهیه می‌شود. در روش طبیعی ابتدا افراد متخصص، کندوهایی که شرایط تکثیر زنبورها در آن‌ها خوب باشد را شناسایی می‌کنند. در این کندوها به مقدار زیادی ژل رویال تولید شده وجود دارد که با ابزار مناسب از کندو استخراج می‌شود. در روش مصنوعی لاروها (زنبورها پس از خروج از تخم) را در یک روزگی آن‌ها به کندوی زنبور پرستار منتقل می‌کنند و پس از روز سوم، زنبورداران قادر به استخراج ژل رویال از کندو خواهند بود.

خرید اینترنتی ژل رویال

از ژل رویال اصل بیشتر بدانیم

بهترین شیوه برای تمییز دادن ژل رویال اصل از ژل رویال تقلبی، آنالیز آن در آزمایشگاه است. اما هزینه و زمان لازم برای آزمایش ژل رویال زیاد بوده و اکثرا این روش را انتخاب نمی‌کنند. به عنوان مورد دیگری از نحوه تشخیص ژل رویال، مشاهده خواص فیزیکی آن را می‌توان مقیاس تشخیص ژل رویال تقلبی از اصل قرار داد.

  • این ژل در آب حل می‌شود.
  • ژل رویال عموما بر روی پوست خشک می‌شود.
  • به این موضوع دقت داشته باشید که ژل فاسد به رنگ قهوه ای در می‌آید.
  • از ژل رویال اصل در مقابل نور سفید، نور آبی فلورسنت ملایم بازتاب پیدا می‌کند.
  • توجه داشته باشید که رنگ ژل رویال اصل سفید مایل به زرد (شیری رنگ) است.
  • طعم و بوی ژل رویال اصل تند است. اما طعم نوع با کیفیت آن در عین ترش بودن کمی شیرین است.
  • اسیدی بودن ژل رویال اصل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در تشخیص آن می‌باشد.

 با توجه به موارد گفته شده باز هم بهترین نحوه تشخیص ژل رویال اصل، آنالیز آزمایشگاهی آن است. اما قطعا آزمایش کردن پیش از خرید ژل رویال برای همه فراهم نیست و به صرف هزینه زیاد هم نمی‌ارزد. خصوصا آن که قطعا پیدا کردن آزمایشگاهی که این کار را انجام بدهد نیز دشوار است. در این خصوص شما می‌توانید با خرید از برندهای معتبر و فروشگاه‌هایی با کیفیت اجناس اثبات شده از خرید ژل رویال تقلبی دوری کنید.

 

ویژگی های ژل رویال اصل چیست؟

به طور معمول، ژل رویال اصل به رنگ زرد کم رنگ یا سفید مات ژلاتینی خواهد بود. اگر ژل رویال اصل را در دهان بگذارید، متوجه خواهید شد که ژله به تدریج در دهان حل می‌شود بدون اینکه پودری از آن باقی بماند. ژل رویال اصل همچنین به طور کامل در عسل حل می‌شود. از آنجایی که ژل رویال حاوی مقدار زیادی ویتامین E و بسیاری از ویتامین‌های دیگر است، اگر روی قسمتی از پوست بمالید، آن قسمت از پوست نسبت به سایر نواحی دیگر، صاف‌تر و نرم‌تر می‌شود. اگر ژل رویال اصل و خالص نباشد چنین اثراتی نخواهد داشت؛ در واقع آن ژل رویال تقلبی است.

 

نحوه تشخیص ژل رویال اصل از ژل رویال تقلبی

ژل رویال نوعی عسل است، اما ارزش غذایی و طعم ژل رویال از عسل معمولی بالاتر است. علاوه بر این، تولید ژل رویال بسیار سخت‌تر است که آن را ارزشمند می‌کند. مواد غذایی خوب همیشه قابلیت جعل شدن را دارند، ژل رویال نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین در این قسمت از هانی ژل چند راه برای شناسایی ژل رویال اصل از ژل رویال تقلبی را بیان کرده‌ایم:

  • ژل رویال سفید شیری یا زرد روشن، براق، بدون حباب و یکنواخت است در صورتی که ژل رویال تقلبی به رنگ تیره و خاکستری، خیلی غلیظ و ممکن است دارای حباب باشد.
  • ژل رویال مرغوب و اصل دارای رایحه‌ای بی نظیر و شفاف و بویی ملایم می‌باشد. اگر بوی مخلوطی از تخمیر فاسد به مشام برسد، ژل رویال تقلبی است.
  • اگر خیلی شیرین است، ممکن است آن را با عسل یا شکر مخلوط کرده باشند. اگر به اندازه کافی قابض نباشد ممکن است با ژل رویال تقلبی مخلوط شده باشد.
  • ژل رویال معمولی حاوی 20 درصد قند کاهنده است، اما شیرینی آن زیاد نیست. ژل رویال با کیفیت بالا طعمی ترش، گس و تند داشته و طعم آن کمی شیرین است. اما محصولات تقلبی طعمی کاملاً متفاوت دارند.
  • اگر ژل رویال با گلوله‌های گرده و آرد ذرت مخلوط شده باشد، وقتی آنها را با دست ورز می‌دهید، می‌توانید توده‌های سفت را احساس کنید. این ذرات را اگر درون شیشه بریزید و روی چراغ الکلی بپزید، ذوب نمی‌شوند. به علاوه می‌توانید کمی ژل رویال را در کف دست ریخته و با انگشتان دست به آرامی مالش دهید که باید حس لطیف و چسبناکی داشته باشد. اگر ژل رویال خنک شود، ذرات کوچک کریستالی نیز پیدا خواهد شد.

 

استفاده از ژل رویال به چه صورت است؟

استفاده از ژل رویال به چهار صورت انجام می‌شود که در اینجا به توضیحاتی درباره آن‌ها می‌پردازیم. بهترین نحوه استفاده از ژل رویال مانند قرص زیر زبانی است. در این روش مقداری از ژل را زیر زبان قرار داده و حدودا 10 دقیقه نگهدارید. ژل را قورت ندهید؛ این کار برای دستگاه گوارش شما ایجاد مشکل می‌کند. بعد از 10 دقیقه ژل به طور کامل جذب سلول‌های خونی شما شده است.

ژل رویال اصل

در روش‌های بعدی ژل رویال را می‌توان به صورت مخلوط با عسل، به صورت کپسول و نیز به صورت خوراکی استفاده کرد که این موارد زیاد توصیه نمی‌شوند و استفاده به صورت زیر زبانی بهترین گزینه است. دوز استفاده از ژل باید با توجه به شرایط بدن تشخیص داده شود اما به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر فرد بالغ، مصرف میزان 2 تا 10 میلی گرم در روز از آن مناسب است. مصرف این ژل به صورت دو دوره 21 روزه فاصله دار در سال بهترین حالت استفاده از ژل رویال می‌باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از این ژل برای افرادی که از آسم و آلرژی رنج می‌برند منع شده است. همچنین افرادی که به نیش زنبور حساسیتی نشان داده باشند نباید به طور مستقیم از ژل رویال استفاده کنند. مصرف ژل رویال برای زنان باردار و شیرده تنها با تجویز پزشک انجام شود. افراد دارای مشکلات گوارشی از ژل رویال استفاده نکنند. استفاده برای کودکان یک سال به پایین ممنوع است. توجه داشته باشید که مصرف ژل رویال برای افرادی که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها زیاد است کاملا منع شده است.

عوارض استفاده برای موارد منع شده به این صورت است که فرد پس از استفاده ممکن است در پوست احساس سوزش کند، یا تنفس او دچار مشکل شود و یا حتی دچار شوک آنافیلاکتیک شود. در شوک آنافیلاکتیک فرد علائمی مانند خارش، تورم گلو، کاهش فشار خون دارد. این شوک بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ فرد منجر شود. بنابر این منع‌ها را جدی گرفته و با این کار از عوارض خطرناک آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید؛ روش‌های عسل درمانی

 

از نحوه نگهداری ژل رویال بدانیم که...

ژل رویال به مدت 3 تا 5 روز در کندو سالم مانده و پس از این مدت فاسد می‌شود. اما در صورت استخراج و نگهداری در شرایط مناسب می‌توان تاریخ انقضای آن را به عقب انداخت. ژل رویال اگر در بسته بندی مناسب و در فریزر نگهداری شود، به مدت 6 ماه قابل استفاده است. در زمان قدیم ژل رویال را به صورت قرص خشک شده در بسته بندی‌های مخصوصی قرار می‌دادند و روزانه از آن استفاده می‌کردند. اما ساده‌ترین روش به صورت بسته بندی‌های فریزر شده است.

 جمع‌بندی

در مطالب گفته شده چیستی ژل رویال و چگونگی تهیه ژل رویال اصل را بیان کردیم. بنابراین با خواندن نکات بالا می‌توانید ژل رویال تقلبی را تشخیص داده و از خرید خود مطمئن شوید. ژل رویال خواص بسیاری دارد و با تحقیقات بیشتر، موارد دیگری نیز در حال افزوده شدن به خواص گفته شده است. با اینکه ژل رویال خواص بسیاری دارد، برای افرادی با شرایط خاص استفاده از آن منع شده که جدی نگرفتن آن ممکن است ایجاد خطر کند. ژل رویال شرایط و نحوه نگهداری خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید به مدت بیشتری از خواص آن بهره مند شوید. در نظر داشته باشید که بهترین روش برای اطمینان از اصل بودن ژل رویال، تهیه آن از برندهای آزمایش شده و معتبر است.

خرید هانی ژل رویال


1 نظر ثبت شده است
مهدی اشعری

واقعا مصرف کننده معمولی میتونه تشخیص بده؟

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات