مقالات

خواص دارویی عسل (عسل درمانی) چیست؟

| بازدید : 6894

 

عسل مایع شیرینی است که توسط زنبورهای عسل با استفاده از شهد گیاهان گلدار تهیه می‌شود. حدود 320 نوع عسل مختلف وجود دارد که از نظر رنگ، بو و طعم متفاوت هستند. عسل بیشتر حاوی قند و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان‌ها است.

عسل همچنین به عنوان یک شیرین کننده طبیعی، به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری نیز استفاده می‌شود. مردم معمولاً از عسل به صورت خوراکی برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان سوختگی و بهبود زخم استفاده می‌کنند. این ماده شگفت انگیز دارای خواص دارویی بی‌نظیری است که در این مقاله از هانی ژل در مورد این خواص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

آیا عسل خواص درمانی و دارویی دارد؟ (عسل درمانی)

عسل یک ماده طبیعی بوده که هزاران سال است برای اهداف درمانی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص دارویی عسل می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، سروتونین و آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد. ضد باکتری است، استرس و اضطراب را کاهش داده، به درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرده و خواص بسیار دیگری نیز دارد. که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. عسل در بسیاری از درمان‌های خانگی و درمان‌های طب سنتی نیز استفاده می‌شود.

یک قاشق غذاخوری (20 گرم) عسل حاوی:

  • 61 گرم کالری
  • 0 گرم چربی
  • 0 گرم پروتئین
  • 17 گرم کربوهیدرات
  • 0 گرم فیبر
  • ریبوفلاوین (1% از ارزش روزانه)
  • مس (1% از DV)

 خواص عسل طبیعی

فواید عسل در طب سنتی

عسل در طب سنتی خواص بی‌نظیری دارد. در طب سنتی از عسل برای درمان زخم، زخم بستر، جوش، سوختگی و حتی التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. هر چه عسل تیره‌تر باشد، بهتر عمل می‌کند. یک قاشق چای خوری عسل گلو را تسکین داده و به درمان سرفه کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد، عسل بهتر از داروی سرفه عمل کرده و سرفه را کاهش می‌دهد.

عسل طبیعی حاوی آنتی اکسیدان‌های مهمی از جمله فلاونوئیدها و پلی فنول‌ است که به کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی و سکته کمک کرده، برخی از خطرات سرطان را کاهش داده و چشم را تقویت می‌کنند.

عسل می‌تواند سطح انسولین را افزایش دهد و سروتونین (انتقال دهنده عصبی احساس خوب) را آزاد کند که به ملاتونین (ماده شیمیایی تنظیم کننده خواب) تبدیل می‌شود. از این رو با مصرف عسل می‌توانید راحت‌تر بخوابید. در طب سنتی از عسل برای کاهش اضطراب و رفع استرس نیز استفاده می‌شود. عسل همچنین به آرامش ذهن کمک می‌کند.

اگر آلرژی فصلی دارید، مصرف عسل آلرژی را کاهش می‌دهد، البته اگر بدن شما به مصرف آن واکنش نشان می‌دهد، از خوردن آن خودداری کنید. از خواص درمانی عسل در طب سنتی می‌توان به تسکین التهاب دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. عسل سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک است، اگرچه مقدار آن بسته به منبع گل و کیفیت عسل متفاوت است. علاوه بر این، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی از مواد معدنی فراوان موجود در عسل هستند.

عسل حاوی آنزیم‌های زیادی است که به هضم غذا کمک می‌کند و یک ملین ملایم است. ظرف پنج ساعت پس از خوردن، وارد جریان خون شده و با از بین بردن اسیدیته به هضم غذا کمک می‌کند. از آنجایی که عسل سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند از آسیب سلولی در مغز جلوگیری کند. همچنین باعث جذب کلسیم شده که برای پردازش فکر و تصمیم گیری برای مغز ضروری است.

از آنجایی که عسل حاوی کربوهیدارت است، برای سوخت رسانی به عضلات ایده آل است. کربوهیدرات‌ها به عنوان سوخت اولیه بدن عمل کرده و می‌تواند به حفظ گلیکوژن عضلات کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که ورزشکاران در وعده‌های غذایی و وعده‌های ریکاوری برای جبران عضلات و ذخیره انرژی مصرف کنند. طبق متون طب سنتی، عسل به حفظ تعادل مناسب هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون (RBCs) کمک می‌کند.

خواص درمانی عسل

مهمترین خاصیت‌های درمانی عسل

در این قسمت برخی از مهم‌تری خواص درمانی عسل و فواید دارویی عسل را بیان کرده‌ایم:

1- عسل حاوی انواع مواد مغذی است.

عسل شکر خالص و بدون چربی است و تنها مقدار کمی پروتیئن و فیبر دارد. عسل سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی بوده و مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی را برای بدن فراهم می‌کند.

2- عسل سرشار از آنتی اکسیدان است.

عسل حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال و آنتی اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) در بدن شما کمک می‌کنند. وجود گونه‌های فعال اکسیژن باعث ایجاد پیری زودرس، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی می‌شود. بسیاری از خواص درمانی عسل به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است.

3- برای سطح قند خون مناسب است.

اگرچه عسل مانند انواع قندهای دیگر، سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد، اما آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می‌کند. طبق برخی از مطالعات، عسل سطح آدیپونکتین را افزایش داده و باعث کاهش التهاب می‌شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که مصرف روزانه عسل سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می‌بخشد. هرچند که توصیه می‌شود عسل را نیز در حد اعتدال مصرف کنید.

4- سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

یکی از خواص درمانی عسل کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم است که می‌توانند عملکرد و سلامت قلب را بهبود بخشند. علاوه بر این، عسل سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

5- باعث بهبود سوختگی و زخم می‌شود.

درمان موضعی عسل از قدیم برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شد. این کاربرد هنوز هم استفاده می‌شود. طبق برخی مطالعات، عسل در بهبود سوختگی‌های جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونی شده‌اند مؤثر است. این ماده شگفت انگیز همچنین در درمان زخم‌های پای دیابت و عوارض آن تأثیر به سزایی دارد. قدرت شفابخش عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است. علاوه براین به درمان سایر بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک می‌کند.

6- سرفه و گلودرد را تسکین می‌دهد.

سرفه یک مشکل رایج در زمان سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت‌ها می‌توانند بر خواب و کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. در کنار داروهای سرفه می‌توانید عسل مصرف کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که عسل مؤثرتر از دیفن هیدرامین برای کاهش علائم سرفه عمل می‌کند.

اگر سرما خورده‌اید و دچار گلودرد یا سرفه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

7- به هضم غذا کمک می‌کند.

با ترکیب عسل با سایر محصولات طبیعی مانند آبلیمو یا دارچین، می‌توانید دستگاه گوارش را تقویت کنید. به این ترتیب مصرف عسل متابولیسم غذا را آسان کرده و با رفع اسیدته معده به انتقال و فعالیت صحیح روده کمک می‌کند.

8- باعث هیدراتاسیون بدن و مو می‌شود.

رطوبت موجود در عسل نه تنها بر بافت، طعم یا رنگ آن تأثیرگذار است، بلکه رطوبت بدن را نیز تأمین می‌کند. به این ترتیب عسل به دلیل خواصی که برای مرطوب کردن موها دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- عسل حاوی خاصیت ضد باکتریایی دارد.

یکی از خواص درمانی عسل، ضد باکتریایی بودن آن است. گلوکز اکسیداز موجود در عسل، به آن خاصیت باکتری کشی می‌دهد و همین امر باعث محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد خواهد شد. رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس پوست شده و همچنین امکان ابتلا به بیماری‌های مزمن یا قلبی را افزایش می‌دهند.

10- عسل ضد عفونی کننده و ضد التهاب است.

عسل دارای خواص درمانی ضد عفونی کننده و باور نکردنی است که احتمال عفونت در زخم‌های باز یا سوختی را به میزان بالایی کاهش می‌دهد. برای کاهش عفونت و التهاب، عسل را روی زخم بمالید. علاوه بر این عسل به درمان آفتاب سوختگی، کاهش لک‌های پوستی و درمان زخم‌های عفونی نیز کمک ویژه‌ای می‌کند.

اگر دچار التهاب عضلات شده‌اید، کافی مقداری از عسل را به طور مستقیم روی ناحیه درد مالیده و ماساژ دهید. به این ترتیب عسل به کاهش التهاب عضله کمک می‌کند. عسل نه تنها تورم را کاهش می‌دهد، بلکه به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

11- بیماری دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد.

طبق برخی مطالعات، عسل ممکن است به تسکین مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با گاستروانتریت کمک کند. ابلته بهتر است قبل از مصرف میزان عسل با پزشک مشورت کنید.

12- به رفع مشکلات عصبی کمک می‌کند.

 مطالعات نشان می‌دهد که عسل فواید ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب دارد. در برخی از مطالعات، عسل به پیشگیری از اختلالات حافظه کمک می‌کند.

 

شربت‌ هانی ژل چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

یکی از فرآورده‌های مربوط به عسل، شربت هانی ژل است. هانی ژل یک شربت خوراکی بسیار سودمند است. این شربت حاوی عسل، ژل رویال و عصاره عناب بوده و ترکیبی بسیار مغذی برای بدن است. عسل رویال غذای ملکه زنبورهاست و باعث باروری و عمر طولانی در آن‌ها می‌شود.

هانی ژل یک شربت غلیط شده است و از ترکیبات ژل رویال خالص، عسل طبی و عصاره میوه عناب همراه با سایر مواد مغذی تشکیل شده است. تمامی این مواد خواص بی نظیری داشته، به همین دلیل می‌توان آن را به عنوان یک مکمل بسیار سودمند برای تمام سنین و افراد در نظر گرفت و توصیه می‌شود حتماً آن را تهیه و مصرف نمایید. برخی از خواص بی نظیر و منحصربه فرد عسل به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • قدرت جسمانی بدن را افزایش می‌دهد
  • سردردهای میگرنی را برطرف می‌کند.
  • توان جسمی را متعادل کرده و ضعف بدن را رفع می‌کند.
  • به رفع خستگی ناشی از فعالیت‌های سنگین و ورزشی کمک می‌کند.
  • حافظه را تقویت کرده و آلزایمر را درمان می‌کند.
  • سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد.
  • توان جنسی و قدرت باروری را بهبود می‌بخشد.
  • بسیاری از مشکلات خانم‌ها در دوران یائسگی را برطرف می‌کند.
  • قدرت باروری در آقایان را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

عسل به لطف ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای آمینه، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک که دارد، برای سلامتی بسیار مفید است. عسل را می‌توان یک جایگزین فوق العاده عالی برای شکر در بیماران دیابتی دانست. با این حال بهتر است آن را به حد اعتدال مصرف کنید.

هانی ژل رویال نیز با ترکیبی از ژل عسل و ژل رویال، به عنوان دارویی مؤثر در درمان بسیاری از بیماری‌ها عمل کرده که شما می‌توانید از طریق داروخانه‌های اینترنتی مورد تایید وزارت بهداشت یا به طور حضوری از داروخانه‌های تهران و شهرستان‌ها تهیه کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد شربت هانی ژل با ما تماس بگیرید.

 

شربت تقویت سیستم امنی بدن


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات