مقالات

با انواع عسل و خواص آنها بیشتر آشنا شوید

| بازدید : 2823

 

موضوعی که همه می‌دانند این است که عسل به وسیله زنبور عسل تهیه و تولید می‌شود، اما موضوعی که تقریبا اغلب افراد آن را نمی‌دانند این است که همه عسل‌ها یکسان نیستند و عسل‌ها انواع مختلفی دارند. انواع مختلف عسل مشخصات منحصر به فرد خود را دارند.

اگر می‌خواهید با انواع عسل و خواص آن‌ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از هانی ژل با ما همراه باشید.

درباره نحوه استفاده شربت هانی ژل بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

 

انواع عسل

  • عسل شبدر

عسل شبدر یکی از انواع عسل است که هرجا که دیدید شبدر در حال رشد است، مطمئن باشید زنبورها در اطراف آن در حال تولید عسلی شیرین و کهربایی با نت‌های گلی هستند. این نوع عسل دارای طعمی لطیف و به قدری سبک و ملایم است که از طعم آن به شدت لذت خواهید برد. این عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و همچنین فلاوانول‌ها و اسیدهای فنولیک تقویت کننده سلامتی است که از قلب، ریه‌ها و سیستم عصبی محافظت می‌کند.

 

  • عسل گل وحشی

همانطور که از نام آن پیداست، گل‌های وحشی منبع این نوع عسل هستند و از آنجایی که گل‌های وحشی طیف گسترده‌ای دارند، طعم و عطر این نوع عسل نیز تغییر می‌کند. این نوع عسل معمولاً بسیار سبک بوده و مانند سایر عسل‌ها سرشار از آنتی اکسیدان است. اعتقاد بر این است که این نوع عسل آلرژی‌های فصلی را کاهش می‌دهد.

 

  • عسل قاصدک

این عسل سخت‌تر به دست آمده و کمیاب است. عسل قاصدک در اوایل فصل برداشت شده و دارای رنگ کهربایی تیره‌تری است.

 

  • عسل شکوفه پرتقال

عسل شکوفه پرتقال یک عسل سبک است و دارای طعمی لطیف و ملایم است.

 

  • آویشن

این نوع عسل یکی از محبوب‌ترین عسل‌هایی است که در ایران تولید می‌شود. عسل آویشن دارای رنگی تیره و خواص بی‌نظیری است. از جمله خواص عسل آویشن می‌توان به درمان گلودرد، تقویت اعصاب، ضد افسردگی، درمان عفونت و تسکین دردهای قاعدگی اشاره کرد.

 

  • عسل مانوکا

عسل مانوکا از بوته درخت چای به دست می‌آید و مانند روغن درخت چای، به دلیل عملکرد ضد باکتریایی قوی آن مورد توجه قرار گرفته است. این نوع عسل برای درمان انواع زخم‌ها بسیار مناسب بوده و همچنین به عنوان یک وسیله هومیوپاتی برای حفظ بهداشت دهان و دندان توصیه می‌شود.

 انواع عسل

  • عسل اقاقیا

با توجه به اینکه عسل اقاقیا نه از درخت اقاقیا، بلکه از درخت ملخ سیاه تولید می‌شود، در برخی از مناطق سردسیر ایران نیز دیده می‌شود. عسل اقاقیا طعمی بسیار شیرین و دست نخورده با نت‌های گلی دارد. عسل اقاقیا به رنگ کهربایی روشن است و بسیار دیر متبلور می‌شود، به این معنی که بیشتر از سایر انواع عسل به صورت مایع باقی مانده و بی‌رنگ ترین نوع عسل‌هاست. خواص ضد باکتریایی قوی عسل اقاقیا به درمان یا پیشگیری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه کمک می‌کند.

 

  • عسل شکر تیغال

عسل شکر تیغال یکی دیگر از انواع عسل است که در ایران تولید می‌شود. گیاه تیغال دارای گل‌های خاردار بوده و در قسمت‌های مرکزی ایران یافت می‌شود. رنگ این عسل زرد روشن بوده و برای درمان مشکلات ریه، درمان یبوست، رفع مشکلات عصبی و افسردگی و درمان مشکلات روده بسیار کاربرد دارد.

 

  • عسل گون

به احتمال زیاد نام عسل گون را زیاد شنیده باشید. این عسل در ایران بسیار معروف بوده و در دامنه‌های زاگرس پرورش داده می‌شود. رنگ این نوع عسل به زرد و نارنجی شبیه است. از خواص عسل گون می‌توان به تقویت مغز و اعصاب، رفع کم خونی، تقویت معده و تقویت کلیه و مجاری ادرار اشاره کرد.

 

  • عسل مریم گلی

عسل مریم گلی از شهد گیاه مریم گلی گرفته می‌شود. این نوع عسل دارای رنگی روشن و با طعمی ملایم و دلپسند است. برخی از خواص این نوع عسل شامل رفع تعریق بیش از حد بدن، کمک به سیستم گوارش، بهبود زخم و درمان سرماخوردگی می‌باشد.

 

  • عسل اکالیپتوس

برای کسی که با اکالیپتوس آشنایی دارد جای تعجب نیست که این عسل را دوست داشته باشد. عسل اکالیپتوس دارای طعمی ملایم و کمی قابض است. اگر سرماخورده‌اید، عسل اکالیپتوس به رفع احتقان، سرفه و گلودرد شما کمک خواهد کرد.

 

  • عسل آفتابگردان

این نوع عسل بیشتر در کنار مزارع آفتابگردان تولید می‌شود. اغلب در استان‌های اصفهان، گلستان، کردستان، همدان، یزد و... می‌توانید این نوع عسل را پیدا کنید. رنگ عسل آفتابگردان به رنگ کهربایی بوده و از خواص آن می‌توان به تسکین درد سینه، رفع ناراحتی‌های حنجره، رفع مشکلات ریوی و... اشاره کرد.

درباره عسل بهاره چه می دانید؟ کلیک کنید.

خواص عسل

فواید بیشمار عسل چیست؟

عسل دارای فواید زیادی است که در زیر 3 مورد از آن‌ها را بیان کرده‌ایم:

  1. منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها

عسل حاوی مجموعه‌ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. برخی از انواع عسل به اندازه میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد باعث تسریع روند پیری شده و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل به نام پلی فنول به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کنند.

 

  1. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

تحقیقات نشان داده است که عسل می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های ناخواسته را از بین ببرد. عسل به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن بوده که یک ضد عفونی کننده است. اثربخشی آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است، اما به وضوح به عنوان یک درمان عامیانه برای این نوع عفونت‌ها شناخته می‌شود.

 

  1. حاوی فیتونوترینت

فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و به محافظت از گیاه در برابر آسیب کمک می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از حشرات را دور نگه داشته یا از گیاه در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

فیتونوترینت‌های موجود در عسل مسئول خواص آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن هستند؛ به همین دلیل تصور می‌شود که عسل دارای خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و ضد سرطانی است.

 

خواص درمانی عسل

عسل طبیعی در طول تاریخ به عنوان یک داروی عامیانه مورد استفاده قرار گرفته و دارای خواص درمانی و کاربردهای پزشکی متنوعی است. حتی در برخی بیمارستان‌ها به عنوان درمان زخم‌ها نیز استفاده می‌شود. برخی از خواص درمانی عسل به شرح زیر است:

التیام زخم‌ها

عسل به التیام و درمان زخم کمک کرده و یک قاتل موثر میکروب‌ها است و همچنین به بازسازی بافت کمک می‌کند.

کمک به مشکلات گوارشی

عسل گاهی اوقات برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می‌شود. اگرچه تحقیقات زیادی برای نشان دادن تاثیر آن وجود ندارد اما ثابت شده است که به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلوری محسوب می‌شود.

همچنین یک پری بیوتیک قوی است، به این معنی که باکتری‌های خوبی که در روده زندگی می‌کنند را تغذیه کرده، که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت کلی بسیار مفید هستند.

مبارزه با عفونت‌ها

برخی تحقیقات نشان داده که عسل می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، زیرا حاوی خواصی مانند پراکسید هیدروژن و پروتئین‌های دفنسین-1 است.

رفع سرفه و درمان گلودرد

عسل به عنوان یک سرکوب کننده سرفه عمل می‌کند. تحقیقات نشان داده است که عسل به اندازه دکسترومتورفان - یک ماده رایج در داروهای سرفه بدون نسخه - موثر است. کافی است یک یا دو قاشق چایخوری از عسل را به صورت مستقیم میل نمایید. این ماده طبیعی همچنین به کاهش التهاب گلو و درمان گلودرد کمک می‌کند.

استفاده دارویی

به طور کلی، یک بررسی در سال 2012 نشان می‌دهد که در طب آیورودا، عسل برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و جراحات، از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سکسکه
  • ضعف
  • تکرر ادرار
  • بوی بد دهان
  • درد دندان در نوزادان بزرگتر از 1 سال
  • اگزما و درماتیت
  • سوختگی، بریدگی و زخم
  • سرفه و آسم
  • اختلالات خواب
  • مشکلات بینایی
  • زخم معده
  • اسهال و اسهال خونی
  • استفراغ
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • زردی
  • آرتروز

 عوارض مصرف عسل

معجزه شربت و معجون ساخته شده با عسل طبیعی

شیرینی عسل می‌تواند آن را به جایگزینی ایده آل برای شکر تبدیل کند و تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از عسل به جای افزودن شکر ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. شربت عسل دارای خواص بی‌نظیری است و شما می‌توانید با خیال راحت از شربت عسل یا معجون عسل به جای سایر شربت‌های شیرین و حاوی قند استفاده نمایید. شربت عسل یکی از داروهای قدیمی و طبیعی است و دارای مزایای فوق‌العاده‌ای می‌باشد، از جمله:

  • کاهش وزن
  • بهبود هضم
  • کاهش آلرژی
  • و...

 

تفاوت عسل و ژل رویال چیست؟

ژل رویال که با عنوان ژل سلطنتی ملکه زنبور عسل شناخته می‌شود، ماده‌ای شیری رنگ بوده و تنها زنبور ملکه از آن تغذیه می‌کند. ژل رویال بسیار پر انرژی، گرم و دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. از این نوع ژل در طب سنتی ایرانی بسیار استفاده می‌شد. ژل رویال نوعی عسل است که دارای حالتی ژله‌ای و در دهان آب می‌شود. این ماده گران بها دارای ویتامین‌ها، پروتئین، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی در طب سنتی استفاده می‌شود.

از مهمترین خواص ژل رویال می‌توان به تقویت عمومی بدن اشاره کرد. در زیر به برخی از خواص این ژل اشاره کرده‌ایم:

هانی ژل یک شربت غلیظ شده و ترکیبی از ژل رویال خالص، عسل طبیعی و عصاره میوه عناب همراه با مواد مغذی بوده که در صورت تمایل می‌توانید آن را از هانی ژل سفارش داده و درب منزل دریافت نمایید.

 

جلوگیری از سرماخوردگی با مصرف عسل

سرما خورده‌اید؟ یک قاشق عسل را امتحان کنید. عسل یک داروی قدیمی برای جلوگیری سرماخوردگی و درمان گلودرد است. برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن، مقداری عسل را با لیمو به چای خود اضافه کرده و میل نمایید.

جمع‌بندی

بیش از 5000 سال است که پزشکان در سراسر جهان از عسل به عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. برخی تحقیقات بالینی نشان می‌دهد که عسل ممکن است به بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها، مبارزه با عفونت‌ها و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

عسل جایگزین مناسبی برای قند و مواد قندی است. شما همچنین می‌توانید از هانی ژل به عنوان جایگزین عسل استفاده کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

شربت تقویت کننده ایمنی بدن

 


کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات