مقالات

بررسی موارد احتیاط مصرف ژل رویال

| بازدید : 2472

 

استفاده از ژل رویال به عنوان مکمل غذایی و درمان دارویی به مصر باستان و یونان برمی‌گردد. هنگامی که ژل رویال را می‌خورید یا روی پوست استفاده می‌کنید، از خواص بی‌نظیر آن بهره خواهید برد. ژل رویال به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، علائم قبل از قاعدگی را کاهش داده، به دیابت کمک و عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد. اما گاهی مصرف این خوراکی عوارضی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. در این مقاله از هانی ژل موارد احتیاط مصرف ژل رویال را بررسی کرده‌ایم.

درباره موارد منع و عوارض ژل رویال بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

 

توضیح دیگر درباره ژل رویال

قبلا به طور کامل در مورد ژل رویال توضیح داده‌ایم، اما با این حال ژل رویال یک ماده شیری است که توسط زنبورهای عسل ترشح شده و توسط فرزندان در حال رشد تغذیه می‌شود. زنبورهای پرستار ژل رویال را به همه لاروها می‌دهد که به عنوان سیگنال اولیه برای بالغ شدن لارو به ملکه عمل می‌کند. مانند عسل، ژل رویال را می‌توان توسط زنبورداران از کلنی‌های زنبور عسل که در کندوهای ملکه‌سازی منحصربفرد رشد می‌کنند، برداشت کرد.

یونانیان باستان اولین کسانی بودند که ژل رویال را به عنوان بخشی از شهد خدایان توصیف کردند و ارسطو آن را به اندازه کافی مهم می‌دانست که به عنوان صبحانه روزانه برای دانش آموزانش توصیه می‌کرد. ژل رویال به طور سنتی در فرهنگ‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت، اعتقاد بر این است که یکی از اسرار زیبایی کلئوپاترا، غذای فراعنه و کلید طول عمر و دارو توسط سلسله‌های باستانی همین ژل رویال است. ژل رویال امروزه در بسیاری از کشورها یک محصول تجاری زیبایی و رژیمی باقی مانده است.

 

اجزای تشکیل دهنده ژل رویال

ژل رویال یک ژله اسیدی است که از مواد زیر تشکیل شده است:

  • آب (60-70%)
  • قندها (7.5%-23%)
  • لیپیدها (3-8%)
  • پروتئین‌ها (9 تا 18 درصد)
  • سطوح پایین ویتامین‌ها، نمک و مواد معدنی
  • هورمون‌ها

ترکیب دقیق ژل رویال با توجه به موقعیت جغرافیایی، فصل و انواع گل‌های منطقه متفاوت است. مقادیر کمی از دانه‌های گرده گیاهان مجاور در نهایت در ژل رویال به دام می‌افتند و پروتئین‌های گیاهی کمیاب را نیز وارد می‌کنند. ترکیب فعالی که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته، رویالیزین است که یک اسید چرب با خواص ضد باکتری قوی می‌باشد. پپتیدهایی که در ژل رویال نیز یافت می‌شوند، دارای خواص ضد باکتریایی هستند.

ژل رویال اصل

ژل رویال حاوی 185 ماده فعال بیولوژیکی است. هورمون‌هایی مانند تستوسترون، پروژسترون، پرولاکتین و استرادیول در ماده شناسایی شده‌اند. ژل رویال همچنین می‌تواند حاوی فلاونوئیدها (مواد شیمیایی آنتی اکسیدانی که فقط در گیاهان یافت می‌شود) باشد که برخی از مزایای بالقوه سلامتی آن را شامل می‌شود.

به طور کلی ژل رویال:

  • بیشتر از طریق رویالیسین (10H2DA) با میکروب‌ها مبارزه کرده و به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • با باکتری‌ها از طریق ژله مبارزه می‌کند.
  • دفاع آنتی اکسیدانی را از طریق فلاونوئیدها تقویت می‌کند.

 

ژل رویال در مقابل عسل

عسل و ژل رویال هر دو محصول زنبورهای عسل هستند و اثرات مشابهی بر سلامتی دارند. فلاونوئیدهای موجود در ژل رویال و عسل دارای فواید ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد التهابی و بهبود زخم هستند.

با این حال، میزان قند عسل بسیار بالاتر از ژل رویال است. همچنین حاوی انواع اسیدهای آلی و آنتی اکسیدان‌های دیگری است که در ژل رویال یافت نمی‌شود. با این حال، بیشترین ترکیبات مورد مطالعه از ژل رویال در عسل یافت نمی‌شود و ممکن است دامنه عمل بسیار گسترده تری داشته باشد.

 

ژل رویال در ترکیب با سایر مکمل‌ها

مکمل هانی ژل رویال

ژل رویال و گرده زنبور عسل

گرده گل یکی دیگر از محصولات زنبور عسل است که می‌توان آن را با عسل و ژل رویال ترکیب کرد. گرده گل آلرژی را کاهش می‌دهد و ممکن است به کاهش تسلط Th1 کمک کند. از آنجایی که ژل رویال نیز اثرات مشابهی برای کاهش آلرژی دارد، می‌توان این دو را برای دستیابی به اثر قوی‌تر و گسترده‌تر ترکیب کرد.

محصول هانی ژل نیز با ترکیب عسل و ژل رویال، اثرات این دو محصول را بی‌نهایت افزایش می‌دهد. برای خرید هانی ژل با ما تماس بگیرید.

 

ژل رویال جینسینگ

ژل رویال جینسینگ ترکیبی از جینسینگ و ژل رویال است. جینسینگ یک نوتروپیک است و استقامت را افزایش می‌دهد. ترکیب ژل رویال و جینسینگ ممکن است فواید آنها را تقویت و تکمیل کند. در یک کارآزمایی بالینی بر روی 66 نفر، این ترکیب از زوال ذهنی جلوگیری می‌کند.

 

موارد احتیاط مصرف ژل رویال

اگرچه همه عوارض جانبی ژل رویال شناخته شده نیستند، اما تصور می‌شود ژل رویال در صورت مصرف کوتاه مدت بی خطر باشد. با این حال ژل رویال ممکن است باعث واکنش آلرژیک، تحریک پوست در برخی افراد و تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم شود. بزرگترین تهدید، واکنش آلرژیک به ژل رویال است که علائم بالقوه آن شامل شوک آلرژیک، بی حسی و گزگز، سرگیجه، کهیر و سایر واکنش‌های آلرژیک می‌باشد.

از آنجایی که این یک محصول عسل است، هرکسی که به آلرژی مرتبط با زنبور عسل مبتلا است باید از استفاده از ژل رویال خودداری کند. به همین ترتیب، افراد مبتلا به آسم دارای سیستم ایمنی بیش از حد فعال هستند، که آنها را در معرض خطر بیشتر مشکلات تنفسی و واکنش‌های آلرژیک ناشی از ژل رویال قرار می‌دهد. خطرات ناشی از مصرف زیاد ژل رویال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال و تحریک پوست است.

بیشتر بخوانید؛ نحوه مصرف ژل رویال

 

ژل رویال در بارداری و کودکان

مصرف ژل رویال در دوران بارداری یا در کودکان به دلیل عدم تحقیق در مورد اثرات آن بر روی نوزادان متولد نشده، شیر مادر یا کودکان خردسال توصیه نمی‌شود.

محدودیت‌ها و هشدارها

تحقیقات زیادی در مورد اثرات ژل رویال بر بارداری و رشد کودک وجود ندارد. بسیاری از مطالعات مربوط به ژل رویال در انسان دارای حجم نمونه کوچکی بودند.

تداخلات دارویی

تداخل با مکمل، گیاه، مواد مغذی و دارویی می‌تواند خطرناک و در موارد نادر حتی تهدید کننده زندگی باشد. اگر مشکل خاصی دارید، همیشه قبل از مصرف ژل رویال با پزشک خود مشورت کرده و او را از تمام داروها و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید مطلع کنید. ژل رویال ممکن است با وارفارین، رقیق کننده خون، تداخل داشته باشد. ژل رویال سطح وارفارین را به طور خطرناکی افزایش داده و باعث خونریزی داخلی می‌شود.

 

مهمترین اطلاعاتی که باید در مورد ژل رویال بدانم چیست؟

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید. اگر به ژل رویال حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید نباید از این محصول استفاده کنید:

آسم یا آلرژی

اگر مشکلات زیر را دارید، از پزشک، داروساز، یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بپرسید که آیا استفاده از این محصول برای شما بی خطر است:

  • فشار خون پایین
  • تحریک یا تورم پوست

مشخص نیست که آیا ژل رویال به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. اگر باردار هستید از این محصول بدون توصیه پزشک استفاده نکنید. همچنین مشخص نیست که آیا ژل رویال وارد شیر مادر می‌شود یا می‌تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. اگر به نوزادی شیر می‌دهید از این محصول بدون توصیه پزشک استفاده نکنید.

تصور می‌شود که ژل رویال تا 6 ماهگی در کودکان بی خطر باشد. با این حال هیچ مکمل گیاهی- بهداشتی را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید.

 مکمل تقویت کننده با ژل رویال

چگونه ژل رویال را مصرف کنم؟

اگر تصمیم به استفاده از ژل رویال دارید، آن را طبق دستورالعمل روی بسته یا طبق دستور پزشک، داروساز یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنید. از این محصول بیشتر از مقدار توصیه شده روی برچسب استفاده نکنید.

  • از اشکال مختلف (قرص، مایع، مقوی، کرم و غیره) ژل رویال به طور همزمان بدون توصیه پزشک استفاده نکنید. استفاده از فرمولاسیون‌های مختلف با هم عوارض احتمالی آن را افزایش می‌دهد.
  • ژل رویال موضعی (برای پوست) را به صورت خوراکی مصرف نکنید. فرم‌های موضعی این محصول فقط برای استفاده روی پوست می‌باشد.
  • اگر وضعیتی که با ژل رویال درمان می‌کنید بهبود نیافت یا در هنگام استفاده از این محصول بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید؛ نگهداری ژل رویال

 

برخی سوالات متداول در مورد احتیاط های مصرف ژل رویال

1- اگر ژل رویال را بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید یا با اورژانس تماس بگیرید.

2- هنگام مصرف ژل رویال از چه چیزهایی پرهیز کنم؟

از مصرف ژل رویال با سایر مکمل‌های گیاهی یا دارویی که می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد، خودداری کنید. این موارد شامل آندروگرافی، پروتئین کازئین، کوآنزیم Q-10، روغن ماهی، ال آرژنین، لیسیوم، گزنه و تیانین است.

3- چه داروهای دیگری روی ژل رویال تأثیر می‌گذارد؟

اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می‌کنید، ژل رویال را بدون توصیه پزشک مصرف نکنید:

  • وارفارین (کومادین، جانتوون)
  • داروی فشار خون

این لیست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با ژل رویال تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی که همه آن‌ها ممکن در این راهنما ذکر نشده باشند.

جمع بندی

ژل رویال در کنار خواص بی‌نظیر خود ممکن است عوارضی نیز داشته باشد که احتیاط مصرف آن لازم است. به خصوص اگر دارای مشکل خاصی هستید، قبل از استفاده از هر مکمل گیاهی- دارویی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

اگر مصرف ژل رویال برای شما بی‌خطر است، می‌توانید از محصول هانی ژل که ترکیبی از ژل رویال، عسل، عناب و بسیاری مواد مغذی دیگر است جهت استفاده از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

شربت مکمل ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات