مقالات

عوامل موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

| بازدید : 27422

 

یکی از مهم ترین عملکردهای هانی ژل، تقویت سیستم ایمنی است؛ ژل رویال به علت محتوای بالای آنتی اکسیدانی خود، دارای تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی می باشد. شواهد بیانگر آن هستند که ژل رویال، دارای خواص آنتی باکتریال بوده و سبب تعدیل پاسخدهی سیستم ایمنی می گردد. تجویز ژل رویال با کاهش سطح پروستاگلاندین ها و افزایش درصد لنفوسیتها، پلاکت ها، پروتئین و آلبومین موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد.

در سال 2011 مطالعه ای در مجله ی North American Journal of Medical Sciences منتشر گردید؛ این مطالعه اثرات ژل رویال در جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو را مورد بررسی قرار داد؛ نتایج نیز بیانگر آن بود که مصرف ژل رویال به علت خواص آنتی اکسیدانی خود موجب بهبود بیوشیمیایی، هماتولوژیک و بافت شناختی گردیده و دارای نقش موثری در ارتقاء سطح سیستم ایمنی می باشد.

 

ژل رویال اثر حفاظتی قابل توجهی بر روی کبد و کلیه دارد، و با کاهش سطح پراکسیداسیون چربی و افزایش سطح گلوتاتیون دارای تاثیر بسزایی در کاهش استرس اکسیداتیو و مرگ سلولی است؛ در همین راستا مطالعه ای نیز در سال 2011 در مجله ی Oxidative Medicine and Cellular Longevity به چاپ رسید؛ این مطالعه بیانگر آن بود که مصرف ژل رویال در دوران شیمی درمانی، موجب کاهش عوارض داروی سیس پلاتین (داروی شیمی درمانی) و تقویت سیستم ایمنی می گردد.

مطالعات منتشر شده در مجله ی World J Urol نیز، به طور ویژه ای بیان می کنند که داروی سیس پلاتین (داروی شیمی درمانی) دارای عوارضی بر کلیه می باشد؛ که مصرف ژل رویال به علت خواص آنتی اکسیدانی خود موجب بهبود این نارسایی های کلیوی می گردد؛ علاوه بر آن لازم به ذکر است که تجویز پیش از موعد ژل رویال، به شکل موثرتری عمل می کند.

ماده ای به نام بیسفنول A در ظروف پلاستیکی غذا و نوشیدنی ها، کمپوزیت های دندانی و بسیاری از لوازم منزل وجود دارد که خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد؛ یافته ها حاکی از آن هستند که ترکیبات فعال موجود در ژل رویال می توانند با مهار این ماده از رشد این سلول های سرطانی جلوگیری کرده و موجب ارتقای سیستم ایمنی گردند.

در رژیم درمانی ژل رویال، یافته ها حاکی از آن هستند که با مصرف ژل رویال، 59 درصد مهار رشد تومور دیده شده و در رژیم پیشگیرانه-درمانی نیز 56 درصد مهار رشد تومور مشاهده می شود؛ بنابراین مصرف ژل رویال در غلظت های خاص و با تناوب مشخص می تواند رشد انواعی از تومورها را مهار کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی شود.

گزارش­های تایید شده­ ای از تاثیر عسل در کاهش سرفه، گرفتگی بینی و علایم آلرژی، سرفه شبانه ی کودکان و افزایش کیفیت خواب کودکان مبتلا به عفونت­های تنفسی فوقانی (در مقایسه با دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین)، و بهبود علایم سرماخوردگی در مقایسه با استفاده از سایر درمان هایی که در آن ها استامینوفن، ناپروکسن و کلرفنیرامین مورد مصرف قرار می گیرد.

به نظر می رسد که دلیل این امر تاثیر عسل بر عملکرد سیستم ایمنی باشد، عسل با تحریک ترشح TNF-α از مونوسیت­ها، مهار تولید گونه­ های اکسیژن واکنش­پذیر موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.

 

ژل رویال

 

مکمل های موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

تاثیر ژل رویال در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت و ویروس

ژل رویال نیز همانند عسل از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است. در یک مطالعه که بر روی موش‌ها انجام گرفت مشاهده شد که مصرف مکمل ژل رویال در موش ها میزان آنتی بادی ها و رشد سلول های ایمنی را افزایش می دهد.

ژل رویال از دیرباز با هدف مبارزه با عفونت در میان مردم کاربرد داشته است؛ خوشبختانه امروزه نیز شاهد آن هستیم که رویالیزین موجود در مکمل ژل رویال دارای خاصیت باکتری کشی بوده و می تواند بیش از ۱۸ نوع باکتری متفاوت را از بین ببرد. پژوهش های دیگری نیز که در این راستا انجام شدند بیان کردند که ژل رویال می تواند برخی از انواع عفونت ها را نیز از بین ببرد.

برخی پژوهش های دیگر نیز عنوان کردند که ژلئین موجود در ژل رویال نیز می تواند برخی از انواع باکتری ها و مخمرها را نابود کند. بنابراین رویالیزین و ژلئین موجود در ژل رویال در کنار یکدیگر ترکیب منحصر به فردی را ساخته و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، علاوه بر آن امروزه شاهد شیوع مقاومت به آنتی بیوتیک ها هستیم که در این مورد نیز  به نظر می رسد که مصرف مکمل ژل رویال پیشنهاد بسیار راه گشایی باشد.

تاثیر مکمل ژل رویال بر بیماری های خود ایمنی و سیستم ایمنی بدن

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکمل ژل رویال، تنظیم عملکرد سیستم ایمنی است. تعدادی از پژوهشگران دانشگاه Ryukyus در کشور ژاپن، به بررسی اثر مکمل ژل رویال بر عملکرد سیستم ایمنی و بیماری های خود ایمنی پرداختند.

بیماری های خود ایمنی دسته ای از بیماری ها هستند که در آن ها سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول های خودی، عملکرد طبیعی بدن را مورد تهدید قرار داده و موجب بروز برخی بیماری ها می گردد. بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) و بسیاری از آلرژی ها انواعی از بیماری‌های خود ایمنی هستند.

 در طی مطالعه ی انجام شده در دانشگاه Ryukyus در کشور ژاپن، دسته ای از موش ها که به صورت ژنتیکی به بیماری خود ایمنی لوپوس مبتلا بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این مطالعه پژوهشگران دریافتند که مصرف مکمل ژل رویال در این موش ها، به طور چشمگیری روند پیشرفت بیماری لوپوس را کند کرد. همچنین، موش های دریافت کننده ی مکمل ژل رویال نسبت به سایر موش ها از طول عمر بیشتری نیز برخوردار شدند.

 

عناب و عسل، دوستان تقویت کننده ایمنی بدن

چقدر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید؟ چه مدت زمانی در طول روز را به بهبود شرایط جسمانی و روحی خود اختصاص می‌دهید؟ احتمالا در اطراف خود افرادی را دیده یا می‌شناسید که با سن بالا هنوز زیبا و جوان مانده و بسیاری به حالشان غبطه می‌خورند. حتما رازی را بلد است که جوان‌تر از سن خود نشان می‌دهد! احتمالا از کرم‌های جوان کننده استفاده کرده! من مطمئنم که جراحی پلاستیک انجام داده! و... این‌ها تنها نمونه‌هایی از نظراتی است که درباره این مدل آدم‌ها ممکن است شنیده باشید.

بهتر است از بعد دیگری نیز به موضوع نگاه کنیم و به قول معروف یک طرفه به قاضی نرویم. اینگونه افراد به سلامت جسم و روح خود اهمیت می‌دهند. ورزش و از همه مهم‌تر تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن آنها را قوی کرده و در نتیجه به جوان‌تر کردنشان کمک می‌کند. می‌پرسید چه تغذیه‌ای؟ ما دو نمونه از بهترین مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید تا ببینیم این دو چه بوده و چه خواصی دارند. اما قبل از شروع اجازه دهید با شرایط سیستم ایمنی ضعیف آشنا شده تا در صورت دیدن این وضعیت به فکر خود باشیم.

 خواص ژل رویال
 

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم؟

هر کدام از علائم بالا نشان دهنده ضعف در سیستم ایمنی شماست که باید سریعا به فکر راه چاره‌ای باشید. به روش‌های مختلف می‌توان این مشکل را فیصله داد اما چگونه:

 

  1. برای داشتن سیستم ایمنی قوی خوب بخوابید

خواب با کیفیت و در بازه زمانی مناسب بسیار مهم و حیاتی است. برای اینکه خواب با کیفیتی داشته و از آن لذت کافی را برده باید به این نکات توجه نمایید:

  • در طول شب 8 ساعت بخوابید.
  • نوشیدنی‌های کافئین دار قبل از خواب میل نکنید.
  • تا جایی که ممکن است مواد آبکی و ادرار آور را تا 2 ساعت قبل از خواب میل نکنید.
  • حتما دمای اتاق خود را در حد متعادل نگه دارید.
  • می‌توانید قبل از خواب دوش آب گرم گرفته تا استرستان را کم کنید.
  • اگر خوب نمی‌خوابید احتمالا به کمبود روی دچار بوده به همین دلیل باید به مدت 3 ماه روزانه 20 میلی گرم روی مصرف کنید.

 

  1. برای تقویت سیستم ایمنی خود آفتاب بگیرید

همه ما می‌دانیم که آفتاب اصلی ترین منبع دریافت ویتامین D بوده و بهترین گزینه برای کسانی است که خیلی به خوردن داروها میل ندارند. کافیست با رعایت اصول اولیه از جمله استفده از ضد آفتاب روی پوست، عینک آفتابی و کلاه در سایه آن خوابیده و لذت ببرید.

 

  1. تقویت سیستم ایمنی، مراقبت از کلیه ها

از جمله مهم‌ترین غدد بدن را غدد فوق کلیوی می‌دانند. کلیه‌ها جزئی حیاتی در بدن ما هستند که به تصفیه خون می‌پردازند و سلامت آن‌ها بسیار مهم است. اگر در زمان گرسنگی احساس بی‌قراری کرده یا بداخلاق می‌شوید حتما سری کوچک به کلیه‌های خود بزنید.

 

  1. از مکمل‌ها استفاده کنید تا سیستم ایمنی قوی داشته باشید

حواس خود را به میزان ویتامین‌های بدنتان بدهید. ویتامین‌ها سلامت بدن شما را تامین می‌کنند. در صورت دیدن هر گونه ضعف در بدن خود حتما به ویتامین‌ها توجه نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید؛ هرگز سرخود و بدون تجویز دکتر از ویتامین‌های مختلف استفاده نکنید. 

 

  1. پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید

اگر به سلامت روده‌های خود اهمیت می‌دهید حتما از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. این عناصر خوراکی تنظیم روده‌های شما را تضمین می‌کند. مواد لبنی و مکمل‌های مخصوص بهترین منابع این ماده غذایی هستند که حتما به صورت روزانه باید مصرف شوند.

  1. برای تقویت سیستم ایمنی، از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید

اول از همه بهتر است این اعتقاد قدیمی که مصرف آنتی بیوتیک‌ها هر بیماری را درمان می‌کند، از ذهن خود پاک کنید؛ چراکه بسیاری از بیماری‌ها نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. در عین حال اگر به جا و در زمان مناسب خود و البته زیر نظر پزشک مصرف شود در افزایش سیستم ایمنی بدن شما بسیار موثر است. آنتی بیوتیک‌ها در درمان ویروس هیچگونه اثری نداشته و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کنند.

تا اینجا دیدیم که برای افزایش ایمنی بدن رای با تغذیه مناسب بوده و بهتر است در این مورد بیشتر زمان و سرمایه بگذاریم. اگر تنبل بوده و خیلی اهل ورزش نیستید حداقل تغذیه مناسبی در برنامه غذایی خود قرار داده و این مورد را رعایت نمایید. در این بین دو محصول بسیار مفید و کاربردی در این زمینه وجود داشته که بسیاری از پزشکان تغذیه آن دو را پیشنهاد می‌دهند و آن چیزی نیست جز عسل و عناب. اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده که این دو چطور می‌خواهند سیستم ایمنی بدن من را از شر بیماری و عفونت حفظ کنند؟!، کار سختی نیست. کافیست در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

 

عسل، سربازی قدرتمند در دفاع از ایمنی بدن

عسل برای تقویت سیستم ایمنی

 

از معرفی عسل و خواص آن می‌گذریم که بر همه مشهود و ملموس است. این مایع غلیظ و شیرین با ترکیبات گیاهی زیست فعال و آنتی اکسیدان‌هایی که در ترکیباش است به ماده غذایی جذاب و دلچسبی تبدیل شده و در سفره بسیاری از ما وجود دارد. عسل به دلیل فقدان هر گونه چربی، فیبر یا پروتئین چاق کننده نبوده و تنها یک قاشق آن گلوکوز، مالتوز و ساکارز بدنتان را تامین کرده. عسل در بسیاری از موارد مفید بوده و اینگونه نقش خود را در حفظ سلامت و تقویت ایمنی بدن ایفا می‌کند. ازجمله این فواید شامل موارد زیر هستند:

 

  • عسل، دشمن سرماخوردگی

بسیاری از مادربزرگ‌ها وقتی سرما می‌خوریم سریع عسل را پیشنهاد می‌دهند. فکر می‌کنید چرا؟ این ماده خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و از همه مهم‌تر آنتی اکسیدانی داشته و در زمانی کوتاه به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر از قبل نیز خود را به خوردن عسل عادت دهید چه بهتر؛ چراکه سیستم امنیتی بدنتان تقویت شده و کم‌تر سرما می‌خورید.

 

  • عسل، سم زدایی قوی

شنیده‌اید که می‌گویند عسل شفابخش است. عسل را به دلیل محتویات طبیعی و مفیدش برای بهبود زخم استفاده می‌کرده‌اند. در زمان قدیم عسل را به عنوان یک دارو بهبود دهنده مورد استفاده قرار می‌دادند. مواد غذایی مانند ویتامین B6، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز در عسل به بهبود بیماری‌ها و به نوعی سم زدایی از بدن شما کمک می‌کند. اگر عسل را با چای دارچین، آبلیمو و آب یا چای گیاهی ترکیب کنید شاهد اثر معجزه وار آن در کوتاه مدت خواهید شد.  

 

  • عسل، کاهش دهنده مشکلات سینوسی

مشکلات سینوسی اغلب از مواجهه مداوم با استرس و مواد شیمیایی نشات می‌گیرد. عسل را که با سرکه سیب یا دارچین ترکیب کنید، خاصیت ضد عفونی پیدا کرده و از عفونت‌های سینوسی جلوگیری می‌کند.

 

  • عسل موثر بر درمان سرفه‌های مداوم

احتمالا بارها این روش را امتحان کرده باشید. عسل به همراه لیمو و آب گرم حنجره شما را نرم کرده و در کاهش سرفه یا حتی قطع آن نقشی معجزه آسا دارد. این آنتی اکسیدان قوی سیستم امنیتی بدن را قدرت بخشیده و سرفه‌های مداوم شما را کاهش می‌دهد.

 

  • عسل، دارویی برای دندان درد

یکی از سخت‌ترین دردها دندان درد بوده که عسل برای آن نیز چاره‌ای اندیشیده. ترکیب عسل و دارچین برای دندان درد عالیست. گذاشتن این ترکیب روی دندانی که خراب شده در تسکین سریع آن بسیار کمک می‌کند.

 

عناب و ترفندهای آن در تقویت ایمنی بدن

عناب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • عناب، راهی برای بهتر خوابیدن

عناب دارای ترکیباتی ارگانیک بوده که با خود خاصیت آرامش بخشی به همراه دارد. اگر در خوابیدن مشکل داشته و نمی‌توانید خوابی با کیفیت داشته باشید حتما جوشانده عناب را قبل از خواب میل کنید تا خاصیت آن را ببینید.

 

  • عناب، تنظیم کننده‌ای برای گردش خون

عناب در تامین آهن و فسفر بدن بسیار مفید است. این دو عنصر در گلبول‌های قرمز ما یافت می‌شوند. یکی از بهترین مواد خوراکی برای افزایش این دو و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از عناب است. این میوه خوشمزه با افزایش مصرف آهن و فسفر گردش خونتان را بهبود بخشیده و موجب اکسیژن رسانی راحت‌تر به بدن شما خواهد شد.

 

  • عناب، تقویت کننده استخوان‌ها

از بچگی به ما گفته‌اند که برای تقویت اسخوان‌هایتان کلسیم زیادی مصرف کنید؛ درحالیکه بسیاری از مردم منابع کلسیم مانند شیر یا تخم مرغ را دوست ندارند. در این شرایط بهتر است از جایگزین‌های آنان استفاده شود که یکی از آنها عناب است. این میوه به تقویت سیستم ایمنی و استخوان‌های شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

  • عناب، کمک کننده هضم بهتر

برای اینکه همیشه احساس سلامت و شادابی داشته باشید باید سیستم گوارشی بی دردسری داشت. هضم مناسب غذا و سیستم گوارشی قوی در احساس سلامتی بسیار موثر است. عناب مشکلات این قسمت را نیز حل می‌کند. وجود فیبر، ساپونین و تریترپین‌ها در عناب به هضم بهتر غذا کمک شایانی کرده. پیشگیری از یبوست، شکم درد، نفخ و بیماری گوارشی مثل سرطان روده استفاده از عناب را در برنامه غذایی واجب می‌کند.

 

 ژل رویال هانی ژل

 

نشانه‌ های ضعف سیستم ایمنی در بدن

به کسانی که همیشه مریض‌اند و با هر بادی زمین گیر می‌شوند دقت کرده‌اید؟ این‌ها باید زمان زیادی را در بیمارستان‌ها و صرف ملاقات دکتر و خوردن دارو بکنند. آدم‌هایی نزار و لاغر یا بعضا چاق که به راحتی پذیرای هر میکروب و ویروسی هستند. شما چطور؟ آیا جزء این دسته هستید؟ علائم زیادی وجود دارند که گویای یک سیستم ایمنی ضعیف هستند. در ادامه با چند نوع از این علائم آشنا شوید:

 

  1. با استرس بالایی رو به رو هستید

احتمالا این جمله را بارها شنیده یا روی دیوار بیمارستان و مطب دکتر دیده‌اید، استرس اصلی‌ترین دشمن سلامت است. استرس در بلند مدت سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کرده و پاسخگویی آن را به مهمان‌های ناخوانده‌ای مثل ویروس کند می‌کند. حتی بعضی آن را مرگ خاموش می‌نامند. استرس لنفوسیت‌های گلبول‌های سفید بدن را که اصلی‌ترین سیستم امنیتی بدن محسوب شده کاهش داده که نتیجه آن ضعف بدن در برابر بیماری‌ها است.   

 

  1. از عفونت‌های همیشگی رنج می‌برید

عفونت یکی از بدترین دردسرهای هر فرد محسوب می‌شود. اگر از این مشکل رنج می‌برید پس به مرحله خط قرمز رسیده و باید دست به کار شوید. یک فرد بزرگسال عموما از علائم عفونی زیر رنج می‌برد:

  • به طور مکرر دچار ذات الریه می‌شود.
  • دوره‌های بالای آنتی بیوتیک را در سال نیاز دارد.
  • بیش از چهار مرتبه در بازه زمانی یک سال به عفونت گوش دچار می‌شود.
  • دچار سینوزیت‌های مکرر و عذاب دهنده می‌شود.

هر کدام از این علائم نشان دهنده عفونت و ضعف در سیستم ایمنی شماست که باید به فکر چاره باشید.

 

  1. احساس خستگی هیمشگی دارید

ممکن است 8 ساعت خواب کامل و بی وقفه داشته باشید اما با بیدار شدن باز هم احساس خستگی بر شما غلبه داشته باشد. پس احتمالا دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن هستید که سریعا باید به فکر چاره‌ای باشید.

 

  1. از مشکلات گوارشی رنج می‌برید

سیستم گوارشی بیشترین تاثیر را در خلق و خوی فرد دارد. اختلال در این بخش از بدن نشانی از ضعف در سیستم امنیتی است. بر اساس بعضی تحقیقات 70 درصد سیستم ایمنی بدن ما از دستگاه گوارشمان تاثیر می‌پذیرد. در روده‌ها باکتری و میکروارگانیسم‌های مفید وجود دارند که این بخش از سیستم گوارشی را در برابر هر گونه عفونتی محفوظ نگه می‌دارند.

 

  1. زخم‌های بدنتان خیلی دیر بهبود پیدا می‌کند

اگر روی پوست شما خراش یا بریدگی ایجاد شود چقدر طول خواهد کشید تا مثل روز اولش بهبود یابد؟ اینکه چقدر طول خواهد کشید تا زخمتان بهبود یابد ارتباط مستقیمی با سیستم امنیتی بدنتان دارد. بعد از هر گونه آسیب از جمله سوختگی، خراش یا بریدگی پوست وارد مرحله‌ای تحت عنوان حالت کنترل می‌شود. بدن در این مرحله به محافظت از زخم پرداخته و با ارسال مواد قوی بدن به این قسمت به بازسازی پوست کمک می‌کند.

 سلامتی بدن بسیار مهم است و نباید آن را تحت هیچ شرایطی پشت گوش انداخت. برای داشتن بدنی سالم با سیستم امنیتی قوی باید به خود رسید و این یک اصل مهم در زندگی است. راز موفقیت افرادی که سال‌ها بدون مشکل و با بدنی سالم زندگی کرده‌اند اهمیت به خود و تغذیه مناسب است. از جمله صدها ماده غذایی مفید برای افزایش ایمنی بدن عناب و عسل هستند. این دو ماده را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید.  

 

خرید هانی ژل

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات