مقالات

خواص موم عسل در کنار ژل رویال

| بازدید : 5664

 

زنبور عسل یکی از حشرات شگفت انگیز در طبیعت است. موجودی که حتی در قرآن کریم نیز سوره‌ای با نام او (نحل) آمده است. زنبور عسل فرآورده‌های متفاوتی تولید می‌کند؛ اما بیش از هر چیز به تولید عسل مشهور شده است. از جمله فرآورده‌های تولیدی این حشره جالب توجه موم عسل و ژل رویال است. موم عسل ماده‌ای خنثی است که قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالایی دارد. این ماده درجه حرارت پایینی در حدود ۳۲ درجه سانتی ‌گراد دارد و در آب حل نمی‌شود.

از زمان‌های بسیار دور از موم زنبور عسل برای ساختن قالب، مومیایی کردن و نوشتن استفاده می‌شده است. اما امروزه پژوهشگران متوجه خواص بسیار زیاد موم عسل در درمان بیماری‌ها و کاربردهای دیگر آن شدند. موم زنبور عسل ماده‌ای طبیعی است که زنبورهای عسل کارگر آن را با کمک غدد زیر شکمی خود تولید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم درباره خواص شگفت ‌انگیز موم عسل و استفاده از آن در کنار ژل رویال اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

آیا ترکیبات هانی ژل را می دانید؟ کلیک کنید.

 

هانی ژل honey jelly

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی موم زنبور عسل

موم عسل از گذشته‌های بسیار دور مورد توجه بشر بوده است. در مصر باستان برای مومیایی کردن اجساد از این ماده استفاده می‌شد و رومیان برای رنگرزی، نساجی و کوزه‌گری از موم زنبور عسل استفاده می‌کردند. مردم یونان باستان نیز به کمک نخ و موم زنبور اولین شمع‌ها را ساختند.

زنبور عسل برای تولید یک کیلوگرم موم به طور متوسط حدود ۵ کیلوگرم عسل مصرف می‌کند. به همین دلیل می‌توان متوجه ارزش بالا و قیمت زیاد این محصول شد. هر کلنی در طول سال به طور متوسط ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم موم تولید می‌کند. به طور کلی موم عسل سفید رنگ است، اما گاهی در آن لکه‌های زرد رنگی نیز مشاهده می‌شود که علت زردی این رنگ به خاطر رنگ گرده گل است.

طی مطالعاتی که روی موم زنبور عسل انجام ‌شده است، مواد تشکیل دهنده این ماده شامل هیدروکربن، اسیدهای مختلف، هیدروکسی اسید، رنگ‌دانه‌ها، دیول‌ها، الکل‌های مخصوص و برخی مواد دیگر است. موم عسل ماده‌ای جامد است که به علت قرار گرفتن در کنار عسل بوی عسل می‌دهد، اما طعم خاصی ندارد و کاملا بی مزه است. این ماده انعطاف پذیر است و هنگامی که آن را در گرما بین انگشتان دست فشار دهید، نرم شده و شکل می‌گیرد. اما وقتی که تحت تاثیر سرما قرار بگیرد کاملا خشک و شکننده می‌شود.

 کاربرد موم برای زنبورهای عسل به عنوان محلی برای نگهداری از تخم‌های زنبور ملکه است. زنبورهای کارگر برای تولید موم نیاز به شهد گل و گرده ندارند و در زمانی که عسل تولید نمی‌کنند، موم عسل تولید می‌کنند.

 خواص عسل  و ژل رویال

 

استفاده از موم عسل در صنایع مختلف

 موم زنبور عسل از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی خاصی تشکیل شده است که موجب می‌شود این ماده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. در صنعت داروسازی از این ماده شگفت انگیز برای ساخت انواع کرم‌ها، پمادها و پوشش‌های روی قرص استفاده می‌شود. در ساخت انواع چسب‌ها، صنعت مواد غذایی و ساخت آدامس، ساخت جوهر این ماده به شکل گسترده کاربرد دارد. در حرفه دندانپزشکی نیز برای تهیه قالب دندان از این ماده استفاده می‌شود. همچنین با کمک موم زنبور عسل می‌توان انواع مواد ضد آب، واکس جلا دهنده وسایل منزل و چرم را تولید کرد. علاوه بر آن در صنعت کاغذ سازی نیز این ماده کاربرد دارد. موم زنبور عسل خواص درمانی بسیار زیادی دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

خواص موم زنبور عسل برای زیبایی پوست و صورت

موم عسل منبع غنی از ویتامین آ است و این ویتامین می‌تواند به رشد سلول‌های پوست کمک کند. اگر موم به همراه گلاب ترکیب شود، ماده موثر برای ضد عفونی کردن پوست و دهان است. این ماده شگفت انگیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و در درمان عوارض پوستی، سوختگی و زخم‌ها موثر است و مانند یک لایه بردار طبیعی برای پوست عمل می‌کند.

 

خواص موم زنبور عسل برای پوست

 

موم عسل برای پاک‌سازی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر موم زنبور عسل را با روغن نارگیل ترکیب کنید، یک کرم نرم کننده جالب برای لب‌های خشک تولید می‌شود. در نهایت اینکه برای تسکین بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس و تامین رطوبت پوست می‌توان از موم عسل استفاده کرد.

تسکین دردهای عضلانی و مفاصل

بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل می‌توانند برای تسکین این دردها از موم عسل استفاده کنند. جالب است بدانید که طبق مطالعاتی که به صورت تصادفی روی بیماران آرتروزی صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده‌اند که درمان و تسکین درد با کمک موم زنبور عسل تاثیر سریع‌تری نسبت به مسکن‌های شیمیایی دارد.

درمان موثر بواسیر

ترکیب موم عسل، روغن زیتون و عسل تاثیر بسیار خوبی در تسکین دردهای ناشی از بواسیر دارد. برای تسکین دردهای بواسیر باید این ترکیب را به مدت ۱۲ ساعت بر روی موضعی که به علت بواسیر صدمه دیده، قرار داد. این ترکیب موجب کاهش درد، خارش و خونریزی خواهد شد.

 

مصرف موم عسل به صورت خوراکی

فراموش نکنید در صورتی که قصد دارید به صورت خوراکی از خواص موم عسل بهره ببرید؛ آن را مانند یک آدامس بجوید و وقتی که عسل همراه موم تمام شد، آن را دور بیندازید. هضم موم در معده بسیار سخت است و به آن آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل هیچ وقت موم را قورت ندهید.

 

عوارض موم زنبور عسل

تمام آنچه که درباره خواص موم عسل گفته شده، در صورتی است که برای مصارف خارجی مانند کرم از موم استفاده شود. علاوه بر آن برخی افراد به مصرف خارجی موم عسل نیز بر روی پوست خود حساس هستند. به همین دلیل قبل از مصرف موم عسل حتما از متخصصان طب سنتی در این باره کمک بگیرید و با راهنمایی متخصص موم عسل مصرف کنید. از سوی دیگر از خوردن موم عسل بپرهیزید، زیرا این ماده سخت و غیرقابل هضم است و ممکن است مشکلاتی در سیستم گوارشی شما ایجاد کند.

 

ترکیب شگفت انگیز ژل رویال و موم زنبور عسل

یکی از فرآورده‌های زنبور ژل رویال است که با ترکیب آن و موم عسل می‌توان کرم جادویی برای زیبایی پوست و بسیاری از بیماری‌های پوستی به دست آورد. با کمک ترکیب ژل رویال و موم زنبور عسل کرمی به دست می‌آید که در درمان و از بین بردن ترک‌های پوستی و زخم موثر است. این کرم تاثیر شگفت انگیزی در جوان نگه داشتن پوست دارد. به طور کلی ژل رویال به علت خواص بسیار زیادی که دارد، برای درمان بیماری‌های زیادی به کار می‌رود. وقتی ژل رویال با موم عسل ترکیب می‌شود، حاصل آن اکسیر جوانی خواهد بود.

 

از زمان‌های دور از ژل رویال برای زیبایی و طروات پوست استفاده می‌شد. جالب است بدانید که ژل رویال ویتامین‌های زیادی مانند ویتامین A، B، C، D و E دارد که با کمک آن‌ها می‌توان پیری پوست را به تعویق انداخت. علاوه بر آن ویتامین‌های موجود در ژل رویال از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. ویتامین E موجود در ژل رویال موجب آبرسانی به پوست شده، طراوت و رطوبت آن را حفظ می‌کند و مانع خشکی و پیری پوست خواهد شد.

 

رفع خستگی با هانی ژل   رفع سردرد با هانی ژل

 

برای تهیه کرم ترکیبی ژل رویال و موم زنبور عسل باید از ۵ گرم ژل رویال، 3 گرم موم زنبور عسل، ۱۰ گرم روغن جوانه گندم، ۱۵ گرم روغن جوجوبا، ۳۰ میلی لیتر گلاب، ۵ میلی لیتر آب مقطر و سه گرم روغن نارگیل استفاده کرد. تمامی مواد مورد نیاز برای این ترکیب به راحتی در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را از عطاری و داروخانه‌ها تهیه کرد. البته بهتر است در تهیه ژل رویال دقت و آن را از اماکن معتبر تهیه کنید تا از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

حتما دقت کنید که تمامی وزن‌ها و نسبت‌ها در تهیه این ترکیب به درستی رعایت شود تا کرمی به دست آمده بتواند بهترین تاثیر را روی پوست داشته باشد. برای تهیه کرم ژل رویال و موم زنبور عسل ابتدا باید موم و روغن نارگیل را روی حرارت غیر مستقیم ذوب کنید و بعد از آن سایر روغن‌ها را به این ماده اضافه کنید. بعد از اینکه خمیری منسجم از ترکیب روغن‌ها حاصل شد، آن را از روی حرارت بردارید و گلاب، آب مقطر و ژل رویال را به این ماده اضافه کنید.

بعد از خنک شدن تمامی مواد، کرم ترکیبی ژل رویال و موم عسل آماده شده است. از این کرم می‌توان به عنوان یک مرطوب کننده و جوان کننده پوست استفاده کرد. نحوه استفاده از کرم ترکیبی ژل رویال و موم عسل به این صورت است که باید قبل از استفاده از آن، صورت خود را کاملا بشویید و از آلودگی و آرایش پاک کنید. سپس کرم را روی صورت خود بمالید. بعد از مدت کوتاهی استفاده از این کرم می‌توانید شاهد تاثیر شگفت انگیز آن بر روی صورت خود باشید.

 

موم زنبور عسل از محصولات شگفت انگیزی است که زنبور عسل تولید می‌کند. این ماده در درمان و تسکین دردهای عضلانی و مفصلی تاثیر بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر برای جوان سازی پوست و به عنوان کرم مرطوب کننده می‌توان از ترکیب ژل رویال و موم زنبور عسل استفاده کرد. اما نباید فراموش کرد که تمامی مواد طبیعی در صورتی می‌توانند خاصیت کاملی داشته باشند که از فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند و از اصل بودن آن‌ها اطمینان کامل حاصل شود. از سوی دیگر باید به شکل درست از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل برای مصرف موم زنبور عسل نیز از متخصصان طب سنتی کمک بگیرید و با راهنمایی آن‌ها اقدام به مصرف موم عسل کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

 

خرید اینترننتی هانی ژل

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات