عناب که مدت‌ها در پزشکی سنتی استفاده می‌شد، برای تسکین سرفه و دستگاه تنفسی قابل استفاده است. اما چیزی که ممکن است ندانید، این است که عناب سرشار از ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

مقالات

آیا عناب برای درمان سرماخوردگی موثر است؟

| بازدید : 7984

 

میوه عناب که خرمای سرخ نیز نامیده می‌شود، از هزاران سال پیش در آسیای جنوب شرقی به دلیل خواص زیاد و فواید سلامتی آن مورد استفاده قرار گرفته است. میوه تازه عناب سرشار از فلاونوئیدها، فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و 20 برابر بیشتر از مرکبات ویتامین C دارد. همچنین دارای منگنز و آهن است و 18 اسید آمینه از 24 اسید آمینه مهم را داراست که برای تشکیل بیش از 50000 پروتئین موجود در بدن انسان ضروری است.

برخی مطالاعات علمی نشان می‌دهد که عناب برای بی خوابی، بهبود خلق و خو، مشکلات عمومی گوارشی، کاهش التهاب، جلوگیری از سرطان و فشار خون مفید است. سطوح بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عناب به تقویت سیستم ایمنی و ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و برای انرژی و سرزندگی کلی بدن مفید است.

عناب همچنین به عنوان یک آداپتوژن در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند با نیازهای بدن تطبیق داده شود و به کاهش استرس کمک کند. اما عناب با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند! در این مقاله از هانی ژل با این خاصیت عناب بیشتر آشنا می‌شویم.

 

شربت ژل رویال

 

ریشه میوه عناب

برخلاف نامی که به عناب داده می‌شود یعنی خرمای سرخ، میوه عناب یک خرما نیست، بلکه یک گونه از Ziziphus از خانواده میوه‌ها است. منشا آن در چین به بیش از 4000 سال قبل باز می‌گردد. امروزه می‌توان آن را در جنوب اروپا مانند ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، در خاورمیانه، استرالیا و ایالات متحده آمریکا نیز یافت. درخت عناب می‌تواند در هوای بسیار سرد دوام بیاورد و به آب زیادی نیاز ندارد. درخت عناب اغلب برای مبارزه با بیابان زایی در مناطق خشک کاشته می‌شود که می‌توان آن را هدیه‌ای از طرف طبیعت دانست. حتما به خواص عناب در تقویت سیستم ایمنی بدن توجه کنید.

خواص عناب

عناب چگونه مصرف می‌شود؟

خرمای قرمز یا عناب در طب سنتی چینی به عنوان یک ماده غذایی گرم شناخته می‌شود و برای رفع رطوبت، تغذیه خون، آرامش ذهن و تقویت بدن کاربرد دارد. عناب ارگانیک و کاملا رسیده به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و کمی چروکیده است. این میوه بیشتر به صورت خشک خورده می‌شود و بافتی نرم، طعمی شیرین و معطر دارد. این ماده مغذی یک میان وعده خوشمزه برای مبارزه با شیرینی و شکر است.

به عنوان مثال از عناب می‌توان برای شیرین کردن فرنی، اسموتی، شیرینی و... استفاده کرد. آنها همچنین می‌توانند در پخت و پز به جای سیب خشک یا خرما استفاده شوند.

در آسیای جنوب شرقی مانند چین و کره، به طور سنتی، مردم از عناب به عنوان یک میان وعده استفاده می‌کنند، آن‌ها عناب را در آب داغ خیسانده یا به عنوان یک ماده برای سوپ استفاده کرده و در زمان سرماخوردگی مصرف می‌کنند.

عناب برای درمان سرماخوردگی

عناب که مدت‌ها در پزشکی سنتی استفاده می‌شد، نوع خشک شده میوه‌ای است که به عنوان عناب هندی یا عناب معمولی نیز شناخته می‌شود و برای تسکین سرفه و دستگاه تنفسی قابل استفاده است. اما چیزی که ممکن است ندانید، این است که عناب سرشار از ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

در واقع، بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2017 صورت گرفت و در مجله بین المللی ماکرومولکول‌های بیولوژیکی بیان شد، نشان می‌دهد که عناب می‌تواند تولید سلول‌های ایمنی را در بدن افزایش دهید. بنابراین اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید، گلو درد دارید یا سرفه می‌کنید، حتماً برای تسریع روند بهبودی از عناب در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

برای درمان سرماخوردگی چای عناب بنوشید.

چای عناب یک نوشیدنی محبوب است و به دلیل فواید مختلف آن شناخته شده است. بسیاری از محققان ثابت کرده‌اند که چای عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی است و می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. همچنین برای بی خوابی، اضطراب و سایر شرایط سلامتی مفید است. این دمنوش فوق العاده همچنین در زمان سرماخوردگی به کمک شما آمده و با نرم کردن گلو، به بهبود گلودرد و سرفه شدید کمک می‌کند.

امروزه از عصاره میوه عناب برای تهیه چای عناب نیز استفاده می‌شود که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. هرچند که نمی‌توان از خواص بی نظیر عناب غافل شد، اما با این حال بهتر است قبل از گنجاندن چای عناب در رژیم غذایی روزانه خود، با یک پزشک طب سنتی برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن یا تداخل دارویی مشورت کنید.

همانطور که اشاره کردیم، چای عناب یک دمنوش گیاهی است که امروزه برای درمان انواع بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آرتریت، بی خوابی، سرماخوردگی، روماتیسم و ​​پیری پوست به طور گسترده استفاده می‌شود.

با عناب با سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا مبارزه کنید.

عناب برای سرماخوردگی

یکی از فواید رایج مصرف عناب برای سلامتی این است که می‌تواند برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا در افراد مفید باشد. از آنجایی که عناب سرشار از پتاسیم، ویتامین A، B و C است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده که به بهبود سریع سرماخوردگی، بدن درد، گلودرد، آنفولانزا و سرفه کمک می‌کند. اگر عناب را همراه با شیرین بیان، زنجبیل و نعناع مصرف کنید، به دلیل خواص موسیلاژینی که دارد، می‌تواند برای تسکین گلودرد و تسکین سرفه مفید باشد. همچنین می‌توانید عناب را با عسل نیز میل کرده و از خواص بی‌نظیر این دو ماده در کنار هم بهره ببرید.

فعالیت آنتی اکسیدانی؛ یک مزیت مهم برای مصرف عناب

میوه ای که از آن چای گیاهی عناب استخراج می‌شود سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها و فنل‌ها است. همه این مواد مغذی آنتی اکسیدان‌های محبوبی هستند که از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین می‌تواند روند پیری را معکوس کند و انواع بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را درمان کند. بنابراین یک مزیت عمده مصرف چای عناب برای سلامتی این است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند از بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف عناب

تقویت سیستم ایمنی یکی از مهمترین فواید سلامتی مصرف عناب است. از آنجایی که عناب سرشار از محتوای آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A و C و سایر ترکیبات آلی و اسیدها است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در عناب برای تثبیت رادیکال‌های آزاد مفید است که محصول جانبی مضر ترمیم سلولی و عامل بسیاری از اختلالات و بیماری‌های مزمن هستند. ویتامین‌های موجود در این میوه خوشمزه می‌توانند تولید گلبول‌های سفید خون را تحریک کرده که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

جمع بندی

عناب به عنوان یک درمان خانگی برای درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار مفید است. طبیعت آرام‌بخش عناب همچنین استرس و اضطراب را تسکین می‌دهد و به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند. بنابراین اگر شب‌ها به سختی می‌خوابید مخصوصاً در مواقعی که دچار سرماخوردگی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این میوه را امتحان کنید.

می‌توانید عناب را همانطور که هست بخورید؛ تازه یا خشک. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را در دهان خود قرار داده و سپس هسته را خارج کنید. همچنین می‌توانید با خیساندن در آب جوش آن را به صورت یک دمنوش میل نمایید. عناب در کنار عسل به عنوان یک معجون فوق العاده برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً عناب را به صورت ارگانیک تهیه کنید تا بتوانید از بیشترین مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

محصول هانی ژل که حاوی ژل رویال، عسل و عناب است، یک ترکیب فوق العاده برای درمان سرماخوردگی بوده و تمامی خواص عناب را در خود گنجانده است. اگر طعم عناب را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این محصول را امتحان کنید. برای خرید و سفارش هانی ژل می‌توانید با کارشناسان ما در گروه هانی ژل تماس بگیرید.

 

خرید آنلاین هانی ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات