مقالات

شاه انگبین چیست؟

| بازدید : 14922

 

هر کدام از فرآورده‌های تولیدی زنبور عسل، خواص معجزه‌گری دارند و در صنعت غذایی و درمانی کاربرد خاص خود را دارند. البته زنبور عسل بیش از هرچیز به تولید عسل شناخته شده است؛ اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین فرآورده زنبور عسل تولید شاه انگبین است. به طوری که اگر بخواهیم هر کدام از فرآورده‌های زنبور عسل را بر اساس میزان اهمیت و خواص درجه بندی کنیم، شاه انگبین در صدر محصولات این حشره مفید قرار می‌گیرد. در اینجا قصد داریم درباره تولید نحوه تولید شاه انگبین اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

هر آنچه که در مورد هانی ژل باید بدانید؛ کلیک کنید.

 

 شاه انگبین، غذای ملکه

انگبین به معنای عسل و شهد است و شاه انگبین به معنای عسل و شهد شاهانه است. شاه انگبین یا همان ژل رویال این غذای ملوکانه، ماده مصرفی ملکه زنبورهای عسل است. به طور معمول تعدادی از زنبورهای کارگر جوان در کندو مسئول تهیه شاه انگبین برای ملکه هستند. این ماده توسط غده‌های بزاقی حلقی این زنبورهای کارگر ترشح می‌شود. البته تمامی زنبورهای کارگر در تهیه شاه انگبین، مهارت و کارایی ندارند، بلکه زنبورهای کارگر پرستار این ماده را توسط یک جفت غده مغزی خود ترشح می‌کنند.

 

شاه نگین

 

جالب است بدانید که شاه انگبین غذای ملکه و لارو‌ها است. تعداد زیادی از لاروها در آینده زنبور کارگر می‌شوند و فقط تا سه روز از شاه انگبین تغذیه می‌کنند. اما تعداد کمتری از لاروها نیز به عنوان ملکه‌های آینده انتخاب می‌شوند؛ به همین دلیل همچنان از این ماده مغذی مصرف می‌کنند.

این غذای ملوکانه آن‌قدر ارزشمند و پر اهمیت است که به طور مستقیم توسط ملکه و لاروها مصرف می‌شود و چیزی از آن باقی نمی‌ماند که در کندو ذخیره و نگهداری شود. نکته قابل توجه دیگر درباره ملکه و شاه انگبین این است که تمامی زنبورهای عسل ماده به صورت بالقوه می‌تواند ملکه شوند، اما از میان تمامی آن‌ها تنها زنبوری ملکه می‌شود که به طور کامل و مداوم توسط شاه انگبین تغذیه شود.

مصرف این غذای شاهانه باعث تغییرات شیمیایی و هورمونی در زنبور ماده جوان (شفیره) می‌شود تا آن را تبدیل به زنبور ملکه کند. به همین دلیل ملکه تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به یک زنبور عسل کارگر دارد. این تفاوت‌ها از نظر ساختاری، روند تکامل، حیات و رفتاری قابل تقسیم هستند.

مصرف شاه انگبین موجب می‌شود که زنبور ملکه عمری تا پنج سال داشته باشد، در حالی که زنبور عسل کارگر فقط عمری بین ۴۵ تا ۶۰ روز دارد و بعد از آن می‌میرد. ملکه به طور متوسط در هر روز می‌تواند ۲۰۰۰ عدد تخم بگذارد و علاوه بر آن از نظر ساختاری درشت‌تر، متناسب‌تر و زیباتر نسبت به سایر زنبورهای کارگر است.

در حالت معمول یک زنبور کارگر که فقط سه روز از شاه انگبین در زمان نوزادی (لارو بودن) استفاده می‌کند، به مدت ۲۱ روز در مرحله شفیرگی باقی می‌ماند تا به بلوغ برسد. اما زنبور ملکه با مصرف مداوم این ماده فقط طی ۱۶ روز در مرحله شفیرگی باقی می‌ماند و بعد از آن وارد بلوغ می‌شود. آنچه که موجب تمایز و تفاوت‌های بی‌شمار میان ملکه و زنبورهای عسل کارگر می‌شود، مصرف شاه انگبین در دوران شفیرگی ملکه است؛ غذای معجزه‌گری که زنبورهای عسل کارگر از مصرف آن محروم هستند.

ملکه از همان ابتدا از شاه انگبین به عنوان تغذیه خود استفاده می‌کند و فقط با مصرف آن در پنج روز ابتدایی، وزنی معادل ۱۲۵۰ برابر وزن اولیه پیدا می‌کند و با ادامه مصرف این ماده، از یک زنبور کارگر عادی تبدیل به یک ملکه می‌شود.

 هانی ژل


 ترکیبات شیمیایی شاه انگبین

این ماده مغذی از مواد بسیار زیادی تشکیل شده است. مواد قندی، چربی‌ها، اسید پانتوتنیک، پروتئین‌ها اسید نوکلئیک شبیه به DNA و RNA، بیوپترین، نئوپترین، گاماگلوبین، مواد و ترکیبات این فراورده هستند که با نسبت‌ها و درصدهای متفاوت در آن وجود دارد.

چند ماده معدنی مثل آهن، کلسیم، سیلسیم و ویتامین‌هایی مانند A، C، E، D و ویتامین‌های گروه B در آن وجود دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع مثل دکنوئیک اسید و هیدروکسی در شاه انگبین موجود است و خواص زیادی را برای آن ایجاد می‌کند.

کلاژن، پروتئینريال، کربوهیدرات و هشت نوع اسید آمینه ضروری جزء دیگری از ترکیبات این ماده معجزه آسا است. این ماده به طور میانگین از ۶۵ درصد آب، دو تا سه درصد چربی، ۱۰ تا ۱۶ درصد قند، ۱۲ درصد پروتئین و 3 درصد ویتامین به همراه مقداری نمک تشکیل شده است.

 

خواص فیزیکی شکل شاه انگبین

شاه انگبین یا ژل رویال ماده‌ای با حالت اسیدی، طعم و بوی تند، مزه ترش و زننده است که در آب حل می‌شود. این ماده سفید و شیری رنگ است و برخی اوقات رنگی مایل به زرد کمرنگ پیدا می‌کند. اگر شاه انگبین را بر روی پوست قرار دهید، بعد از چند لحظه خشک ‌می‌شود. شکل ظاهری این ماده غذایی به صورت خامه‌ای شکل و غلیظ است.

 

نحوه تشخیص شاه انگبین اصل از تقلبی

در حال حاضر با توجه به اهمیت و ارزش غذایی بالایی شاه انگبین افراد بسیاری به خرید این ماده ارزشمند ترغیب می‌شوند؛ اما در کنار آن افرادی نیز وجود دارند که با شیادی برای سود بیشتر و راحت‌تر، شاه انگبین تقلبی را به جای اصل به فروش می‌رسانند. به همین دلیل اگر قصد خرید این اکسیر سلطنتی را دارید، بهتر است که نمونه اصل آن را از تقلبی تشخیص دهید و بعد اقدام به خرید کنید. در ادامه خصوصیات شاه انگبین اصل و واقعی را بیان می‌کنیم:

_ شاه انگبین اصل ماده محلول در آب است و اگر آن را در آب بیندازید، بعد از چند لحظه حل می‌شود.

_ نمونه تقلبی و فاسد شاه انگبین یا ژل رویال به رنگ قهوه‌ای است.

 _اگر شاه انگبین اصل را در مقابل نور سفید مانند نور لامپ قرار دهید، نور آبی رنگ ملایم فلورسنتی از آن بازتاب می‌شود.

_ طعم و مزه بسیار مهم است. در نمونه اصل با وجود طعم تند و ترش، مقداری شیرینی نیز در مزه احساس می‌شود.

روش دیگر برای تشخیص شاه انگبین اصل از تقلبی، آزمایش آن در محیط آزمایشگاهی است. البته با توجه به اینکه این شرایط برای تمامی افراد مهیا نیست، نمی‌توان از این روش استفاده کرد. به همین دلیل بهترین مطمئن‌ترین و آسان‌ترین روش برای خرید شاه انگبین اصل خرید آن از فروشگاه‌ها، سایت‌ها و برندهای معتبر است.

 

روش تولید شاه انگبین یا همان ژل رویال

تولید این اکسیر معجزه گر به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت می‌گیرد. البته در روش طبیعی تمامیِ شاه انگبین تولید شده در کندو به مصرف لاروها و ملکه می‌رسد و نمی‌توان مقدار زیادی از آن را برداشت کرد. از سوی دیگر این ماده، غذای مصرفی لاروها و ملکه است. ملکه تمام شاه انگبین را مصرف می‌کند، اما لاروها برای مصرف آن ضعیف هستند و مدتی زمان می‌برد تا آن را مصرف کنند. به همین دلیل اگر از روش طبیعی بتوان این ماده را استخراج کرد، در اصل غذایی مصرفی لاروها برداشت شده است.

تولید شاه نگین

 

برای شاه انگبین یا ژل رویال به روش مصنوعی، زنبورداران باید تدابیر خاصی را در کندوهای زنبور عسل به کار بگیرند تا بتوانند میزان تولید را افزایش دهند. برای این کار باید کندوی با جمعیت بالا انتخاب شود و وقتی جمعیت زنبورهای عسل در هر کندو به حدود هشت قاب رسید، کار تولید شاه انگبین آغاز می‌شود.

برای این کار زنبورداران کندو را به دو طبقه تقسیم می‌کنند و ملکه را در طبقه پایین قرار می‌دهند. شربت خوری و قاب‌های شفیره و تخم‌ریزی نیز در طبقه بالا هستند. با انجام این کار دو قاب لارو جوان ایجاد می‌شود. هرچه تعداد لاروها بیشتر باشد، زنبورهای کارگر مسئول تولید شاه انگبین میزان بیشتری از این ماده تولید می‌کنند.

به طور متوسط از هر حجره کندوی عسل میزان شاه انگبین به دست آمده بسیار ناچیز و کمتر از یک گرم است. البته این مسئله به شرایط آب و هوایی و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و به روز نیز ارتباط دارد. به طوری که کشور چین توانسته با ارتقای دانش فنی و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، میزان تولید شاه انگبین را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده شاه انگبین در جهان است و در هر کندو به میزان ۵ برابر ایران شاه انگبین برداشت می‌کند.

البته نباید فراموش کرد که نمونه ایرانی کیفیت بسیار بالایی نمود نسبت به نمونه چینی دارد. در کشور ایران از هر کلونی تنها ۷ تا ۸ کیلو گرم شاه انگبین به دست می‌آید، اما در چین در همین حجم بیشتر از ۲۰ کیلوگرم برداشت می‌شود. به همین دلیل کشور ما توان صادرات این محصول را ندارد وحتی تامین نیاز داخلی نیز با سختی مقدور است. این موضوع موجب کمیاب شدن و ارزشمندی بسیار بالای این محصول غذایی اعجاب‌آور شده است.

 

روش نگهداری از شاه انگبین

 نگهداری رویال ژلاین فراورده زنبورهای عسل ماده‌ای بسیار حساس به هوای آفتابی و باز است، زیرا در این شرایط خواص اولیه خود را از دست می‌دهد. این ماده به طور متوسط فقط تا ۲۰ ساعت قابلیت نگهداری در فضای باز محیط را دارد و بعد از آن فاسد می‌شود، به همین دلیل بهترین شرایط برای نگهداری از آن قرار دادن شاه انگبین در دمای بین ۴ تا ۵ درجه سانتی‌گراد و در محیط یخچال است تا خواص آن کاملا حفظ شود؛ در این صورت در یخچال تا شش ماه سالم می‌ماند و قابل مصرف است.

برای محافظت هر چه بهتر از شاه انگبین، بهتر است آن را داخل شیشه‌های ضخیم رنگی نگهداری کنید تا نور به درون آن نفوذ نکند. همچنین از قرار دادن آن در مقابل نور خورشید خودداری کنید.

اگر شاه انگبین در محیط آزمایشگاهی نگهداری شود، ماندگاری آن تا ۱۸ ماه نیز افزایش پیدا می‌کند. اما در حالت معمول اگر شاه انگبین از همان ابتدای تولید با عسل ترکیب شود و در ظرف شیشه‌ای رنگی نگهداری شود، خواص خود را حفظ می‌کند.

شما اگر قصد دارید شاه انگبین را برای مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است آن را درون فریزر یا سردخانه و در دمای زیر صفر درجه قرار دهید. در این حالت میزان ماندگاری محصول تا دو سال افزایش پیدا می‌کند.

 

روش‌های مصرف شاه انگبین

مصرف رویال ژل

شاه انگبین یا ژل رویال خواص بسیار زیادی است، اما این مسئله موجب نمی‌شود که به هر شکل و میزانی بتوان از این ماده استفاده کرد. مطالعاتی که در این مورد صورت گرفته نشان می‌دهد که در حالت معمول و به طور متوسط بهترین میزان مصرف شاه انگبین در طول روز، به مقدار یک نخود است.

طریقه مصرف نیز به این صورت است که مقدار کمی از آن را زیر زبان قرار دهید تا به مرور با کمک بزاق دهان به آرامی جذب شود. از سوی دیگر این اکسیر شاهانه با وجود خواص بسیار زیادی که دارد برای برخی از افراد عوارض ایجاد می‌کند. به همین دلیل برای مصرف آن حتما باید از متخصصان طب سنتی مشاوره و راهنمایی گرفت و به همان میزانی که متخصص تجویز می‌کند، از شاه انگبین برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

برای مصرفش شاه انگبین می‌توان ده گرم از آن را با ۳۰۰ گرم عسل ترکیب کرد و مصرف نمود. در این صورت نحوه مصرف آن با روش زیر زبانی متفاوت است و حجم بیشتری از ترکیب عسل و این ماده را در طول روز می‌توان مصرف نمود. البته برای آگاهی از مقدار دقیق و مناسب مصرف از متخصصان طب سنتی کمک و راهنمایی بگیرید.

روش دیگر مصرف این ماده غذایی شگفت آور به صورت کپسولی است. از جمله مزایای این روش این است که ترشحات معده بر روی آن تاثیر منفی نگذاشته و به خوبی توسط روده جذب می‌شود. اما در میان تمامی روش‌های ذکر شده، بهترین روش مصرف شاه انگبین یا ژل رویال، مصرف به صورت زیر زبانی است. زیرا خیلی سریع با کمک بزاق دهان جذب خون شده و پروتئین‌های آن در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شوند.

 

قیمت شاه انگبین

با توجه به کمیاب و ارزشمندی بالای این اکسیر سلطنتی، بسته‌بندی آن در اندازه‌های کم و از ۱۰ تا ۵۰ گرمی صورت می‌گیرد. همچنین در صورتی که با عسل ترکیب شود، در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ گرمی عرضه می‌گردد.

با توجه به افزایش تقاضا برای این فراورده ارزشمند، افراد زیادی نمونه‌های تقلبی و فاسد آن را عرضه می‌کنند. به همین دلیل برای خرید بهتر است به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه کنید تا نمونه ایرانی و با کیفیت آن را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

همچنین موقع خرید فراموش نکنید که نمونه‌های وارداتی چینی، آلمانی و اروپایی را خرید نکنید؛ زیرا با وجود قیمت پایینی که دارند، نظارت درستی بر کیفیت آن‌ها صورت نمی‌گیرد و تاثیرات شاه انگبین اصل و با کیفیت را ندارند.

 

شاه انگبین یا ژل رویال ماده غذایی شگفت انگیزی است که خواص بسیار زیاد و تاثیر زیادی برای سلامتی و افزایش سیستم ایمنی بدن دارد. اما در تهیه آن باید نهایت دقت صورت گیرد تا نمونه اصل و با کیفیت تهیه شود. به همین دلیل برای خرید به سایت‌ها و برندها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. هانی ژل سابقه طولانی و درخشان در تولید ژل رویال دارد. برای تهیه شاه انگبین یا ژل رویال اصل، از فروشگاه آنلاین هانی ژل خرید کنید و از خریدی راحت، سریع و مطمئن لذت ببرید.

 

خرید هانی ژل


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات