مقالات

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کرونایی

| بازدید : 3274

 

کرونا ویروس، ویروسی جدید با سندرم حاد تنفسی است که می‌تواند باعث سرفه مداوم،تب و از دست دادن حس بویایی یا چشایی شود. ویروس کرونا می‌تواند در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، بیماری مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی عروقی، علائم شدیدتری ایجاد کند.

رژیم غذایی بیمار کرونایی و هیدراتاسیون مناسب برای مقابله با این بیماری، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مدیریت علائم بسیار مهم است. شما می‌توانید با انتخاب یک رژیم غذایی متعادل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهینه کرده و با بهبود متابولیسم بدن از علائم مزمن مرتبط با بیماری کرونا جلوگیری نمایید.

علاوه بر دستورالعمل‌های مدیریت رژیم غذایی، مدیریت ایمنی مواد غذایی و شیوه‌های هوشمند غذایی برای جلوگیری از انتشار ویروس، ژل رویال هانی ژل نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و مقابله با ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

 

اهمیت رژیم غذایی برای بیماران کرونایی

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، به ویژه در زمانی که مبتلا به کووید هستید و سیستم ایمنی بدن شما به دلیل این ویروس کشنده ضعیف شده است، می‌تواند به تقویت قدرت داخلی و بهبود سریع کمک شما کند.

همه ما می‌دانیم که این ویروس چقدر عفونی است و اگر در زمان مناسب کنترل نشود، علائم به سرعت پیشرفت کرده و می‌تواند منجر به مرگ شود. برای مبارزه با عفونت و جلوگیری از انتشار آن در ریه‌ها، بدن شما به طور طبیعی به انرژی و مایعات بیشتری نیاز دارد، از این رو تامین انرژی خود با غذاهای غنی از مواد مغذی بسیار مهم است. بر اساس مطالعات انجام گرفته، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بیشتری برای تسریع روند بهبودی و بازسازی ایمنی خود نیاز دارند.

ما در هانی ژل توصیه می‌کنیم که رژیم غذایی بیمار کرونایی از مواد غذایی تازه و فرآوری نشده بیشتر استفاده کرده تا ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن تامین شود. رژیم غذایی صحیح کمک کرده که بدن در وضعیت مناسبی برای شکست دادن ویروس قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید؛ طب سنتي در تقويت سيستم ايمني بدن

 تغذیه در دوران کرونا

تاثیر رژیم غذایی صحیح برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

تحقیقات نشاده داد که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کردند، 73 درصد کمتر به کووید شدید مبتلا شده‌اند. و به همین ترتیب، افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین بالا استفاده می‌کردند، سه برابر بیشتر از افرادی که از رژیم‌های گیاهی داشتند، در معرض ابتلا به عفونت کووید متوسط ​​تا شدید بودند.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا به ریز مغذی‌ها و هم درشت مغذی‌ها در کنار هم نیاز خواهید داشت. ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای حفظ عملکرد روان و سیستم ایمنی بدن ضروری‌اند.

درشت مغذی‌ها به بدن انرژی داده تا عملکردهای بدن حفظ شده و روز خود را سپری کنید. درشت مغذی‌ها را می‌توان تقریباً به سه گروه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها تقسیم کرد.

شما همچنین می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، یک رژیم غذایی حاوی انواع میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات (مانند عدس، نخود، لوبیا، نخود)، آجیل، غلات کامل (مانند برنج قهوه ای، جو دوسر، ارزن، ذرت) و غذاهای حیوانی داشته باشید. بهتر است حداقل پنج وعده (یا در مجموع 400 گرم) میوه و سبزیجات در روز بخورید. اگرچه سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی سالم هستند، اما به عنوان یکی از 5 واحد سبزی شما در روز به حساب نمی‌آیند.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا همچنین نباید مصرف شکر، 12 قاشق چایخوری در روز باشد، این شامل تمام قندهای اضافه شده به غذا و نوشیدنی‌ها و همچنین قندهایی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند عسل، آب میوه و شربت وجود دارد. مصرف نمک را نیز به حدود یک قاشق چایخوری در روز محدود کنید.

 

آیا رژیم و برنامه غذایی بیماران کرونایی متفاوت است؟

همانطور که علائم بیماری کرونا در هر فردی متفاوت است، رژیم غذایی بیمار کرونایی نیز متفاوت است. تغییر حس بویایی و چشایی می‌تواند بر اشتهای بیمار کرونایی تأثیر بگذارد. در این قسمت برخی نکاتی که می‌تواند به خوب غذا خوردن و تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان بیماری کرونا کمک کند، اشاره کرده‌ایم:

هیدراتاسیون بسیار مهم است.

اگر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید، نوشیدن آب بسیار مهم است. به خصوص اگر تب یا اسهال دارید. تب و اسهال باعث از دست دادن آب بدن می‌شود. سعی کنید در این دوران مایعات زیادی بنوشید. تمامی موارد زیر گزینه‌های مناسبی برای شما هستند:

  • آب
  • چای با عسل
  • آبگوشت
  • آبمیوه طبیعی
  • آب نخود
  • آب نارگیل

چای با عسل آرامش بخش است و عسل همچنین می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند. آبمیوه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از مواد مغذی را دریافت کرده و به دلیل طعم خوشی که دارد، هیدارته شدن را آسان می‌کند. در دوران کرونا، مهم است که هیدراته بمانید و تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.

تغذیه مهم است، اما میزان کالری نیز مهم است.

بدن شما برای کمک به مبارزه با عفونت به کالری برای تولید انرژی نیاز دارد. مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین‌های A، C، D و E و روی موجود در مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند.

 بهبود سیستم ایمنی بدن

مصرف چه مواد غذایی در دوران کرونا تاکید می‌شود؟

چند تغییر در برنامه روزانه و رژیم غذایی بیمار کرونایی می‌تواند به بهبودی سریع کمک کند. بهتر است در دوران کرونا مواد غذایی زیر را بیشتر میل نمایید:

پروتیئن

 مصرف پروتئین کافی برای جلوگیری از از دست دادن عضلات و حفظ عملکردهای متابولیک مورد نیاز است. از دست دادن عضلات می‌تواند منجر به ضعف، خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه شود. کمبود پروتئین علاوه بر این باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و ممکن است علائم را بدتر و منجر به طولانی شدن زمان بهبودی شود.

سعی کنید در هر وعده غذایی خود بخشی از مواد غذایی غنی از پروتئین را بگنجانید. حبوبات، آجیل، دانه‌ها، پنیر، بادام زمینی، کشک، قارچ، تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی همگی منابع خوبی برای مصرف پروتیئن هستند.

چربی‌های سالم

سعی کنید مصرف چربی بیش از حد را کاهش دهید و روش‌های پختی را انتخاب کنید که به چربی کمتر یا اصلا به چربی نیاز ندارند. مانند بخارپز کردن، کباب کردن یا تفت دادن به جای سرخ کردن.

برای دریافت چربی، غذاهایی مانند ماهی و آجیل را انتخاب کنید که حاوی چربی سالم و غیراشباع هستند. مصرف غذاهایی مانند گوشت قرمز و چرب، کره و لبنیات پرچرب، روغن پالم، شیرینی و فست فود را کاهش دهید.

میوه و سبزیجات فراوان

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بهترین تغذیه و رژیم غذایی بیمار کرونایی است. سعی کنید حداقل 5 تا 6 وعده میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشید. می‌توانید میوه‌ها را به شیر یا اسموتی‌های خود اضافه کرده و سبزیجات فصلی را به شکل‌هایی مانند پخته، سرخ شده، بخارپز یا آب پز مصرف کنید.

پروبیوتیک‌ها

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. باکتری‌های سالم موجود در پروبیوتیک‌ها به روده و مجرای روده کمک می‌کند تا با میکروب‌های بیماری زا مبارزه کند. ماست، کفیر، ترشی و کیمچی سرشار از پروبیوتیک هستند.

پروبیوتیک‌ها باعث رشد باکتری‌های خوب شده و نقش مهمی در متعادل کردن باکتری‌های خوب بدن شما ایفا می‌کند. این باکتری‌های سالم به تعادل هضم، ایمنی و متابولیسم بدن کمک می‌کنند.

غذاهای سرشار از ویتامین C

ویتامین C با تحریک تشکیل آنتی بادی‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند. ویتامین C را می‌توانید از مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و نارنگی یا فلفل دلمه ای قرمز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کیوی و فلفل دریافت کنید. از تاثیر مصرف ویتامین C برای تغدیه دوران سرماخوردگی نیز غافل نشوید.

مواد غذایی سرشار از روی

روی برای رشد و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. روی را می‌توان در گوشت بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی، شیر، غلات کامل، لوبیا، دانه کدو تنبل و آجیل یافت.

سلنیوم

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است که در تخم مرغ یافت شده و نقش کلیدی در سلامت سلول دارد. منابع دیگر سلنیوم عبارتند از غذاهای دریایی، آجیل، دانه کدو تنبل، غلات و محصولات لبنی.

وعده‌های غذایی کوچک و مکرر

رژیم غذایی بیمار کرونایی بهتر است شامل وعده‌های کوچک و مکرر باشد. این وعده‌های 2 تا 3 ساعته به تامین نیازهای غذایی شما کمک کرده و همچنین از عوارض مرتبط با دستگاه گوارش مانند التهاب، ورم معده، نفخ، سنگینی و اسیدیته جلوگیری می‌کند.

مصرف مایعات

هیدراته ماندن با آب و مایعات در رژیم غذایی بیمار کرونایی بسیار مهم است. حتی اگر برای جایگزینی از دست دادن مایعات و ترشحات تنفسی احساس تشنگی نکنید. اگر ترشحات تنفسی رقیق نشود، می‌تواند منجر به ذات الریه شود. آب زیاد بنوشید و آبمیوه ،نعناع و ​​لیمو را امتحان کنید.

آب میوه‌های طبیعی، سوپ‌های رقیق و اسموتی‌ها کالری و آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. از مصرف زیاد چای و قهوه اجتناب کنید، زیرا کافئین باعث افزایش ضربان قلب و کم آبی بدن می‌شود.

تقویت کننده‌های سیستم ایمنی گیاهی

بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها را می‌توان دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی در رژیم غذایی بیمار کرونایی استفاده کرد.

 

سوالات متداول درباره تغذیه در دوران کرونا

در طول همه گیری کووید از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

غذاهای بسیار فرآوری شده و بسته بندی شده، قندهای تصفیه شده ،غذاهای پرچرب، غذاهای غنی از چربی اشباع شده و ترانس. همچنین باید از مصرف گوشت قرمز اجتناب کرد زیرا باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود.

 

بهترین غذاها در طول همه گیری کرونا کدامند؟

میوه‌ها و سبزیجات فصلی تازه که به درستی شسته شده، حبوبات یا گوشت‌های بدون چربی و غلات کامل بهترین مواد غذایی برای مصرف در طول همه‌گیری هستند. کشک‌های غنی از پروبیوتیک، چربی‌های مفید آجیل، دانه‌ها و گیاهان و ادویه‌هایی مانند زردچوبه ،زنجبیل و سیر که دارای خواص ضدویروسی و ضدالتهابی هستند نیز بسیار مفیدند.

بیشتر بخوانید؛ خواص ژل رویال برای کودکان

 

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است، به خصوص در مواقعی که سیستم ایمنی نیاز به مقابله با بیماری دارد. اگر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید سعی کنید بیشتر به تغذیه خود اهمیت دهید. رژیم غذایی بیمار کرونایی با سایر افراد متفاوت است و نیاز به دریافت مواد مغذی بیشتری است. به یاد داشته باشید که نکات و برنامه غذایی ذکر شده در بالا یک درمان برای ویروس کرونا نیست، بلکه راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است.

هانی ژل معجونی از ژل رويال و عسل و عصاره عناب و غذا دارويي است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتي و عملكرد صحيح بدن کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

خواص هانی ژل

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات