مقالات

آیا امکان رسیدن مجدد به پیک کرونا و افزایش مبتلایان وجود دارد؟

| بازدید : 2328

 

زمانی که آخرین نوع COVID-19 یعنی Omicron در 26 نوامبر 2021 شناسایی شد، به سرعت شروع به پیش روی و سرایت کرد. امیکرون در کمتر از سه ماه در سرتاسر جهان گسترش یافت و در بسیاری از نقاط اوج زیادی گرفت. با این حال شدت این ویروس به مرور کاهش یافت و بیشتر کشورها، بدترین موج امیکرون را پشت سر گذاشتند، به طوری که برخی از این کشورها اقدامات بهداشتی عمومی را تا حدی کاهش دادند.

این روزها بر خلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کردند کرونا پایان یافته است، مجدداً شاهد رشد و از سرگرفتن این ویروس در سراسر جهان هستیم. اما آیا امکان رسیدن موج جدید کرونا و افزایش مبتلایان وجود دارد؟ در این مقاله از هانی ژل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آیا امکان رسیدن مجدد کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر از نظر اپیدمیولوژیک، کووید-19 زمانی می‌تواند قابل کنترل تعریف شود که در سطح قابل پیش بینی وجود داشته و نیازی به مداخلات تعریف کننده جامعه نداشته باشد. در حالی که همه ما آرزو می‌کنیم این سطح صفر باشد، حذف بیماری برای هیچ کشوری با مرزهای باز امکان پذیر نیست. همانطور که خطر آنفولانزا طبیعی تلقی می‌شود، خطر COVID-19 نیز ممکن برای همیشه وجود داشته باشد. علاوه بر این، آنچه توسط جامعه قابل قبول تلقی می‌شود در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

همانطور که تصور می‌شد، بعد از یک دوره، احتمال از سر گرفتن ویروس و رشد مجدد آن وجود داشت. تصور می‌شود که ساب واریانت‌های BA.4 و BA.5 از اواسط مرداد 1401 مجددا باعث بروز پیک هفتم کرونا در ایران شوند. اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از پیک پنجم خواهد بود اما ممکن است میزان مرگ و میر و بستری شدن افزایش یابد. زنگ خطر موج جدید کرونا، زودتر از زمانی که کارشناسان پیش بینی کرده بودند به گوش رسیده و آمار به طور عجیبی در حال افزایش است. البته می‌توان گفت که این بیماری نسبت به قبل کنترل شده است، با این حال کنترل شدن ‌COVID-19 به این معنی نیست که این بیماری هیچ خطری ندارد. در سطح جهانی، هر جامعه ای باید چهار کار را برای مدیریت موثر کووید-19 انجام دهد:

  • تا جای ممکن بهداشت عمومی در تمامی مکان‌های عمومی، اقتصادی و اجتماعی رعایت شود.
  • نظارت و پیگیری پیشرفت ویروس، با روش‌هایی که امکان پاسخ هدفمند در صورت نیاز را فراهم کند.
  • از طریق استفاده مؤثر از واکسن‌ها، داروهای درمانی و سایر اقدامات متقابل، بیماری را محدود کنند.
  • کاهش انتقال از طریق آزمایش و تغییرات محیطی یا محل کار

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ کلیک کنید.


 

ده ماه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

چشم انداز برای بقیه سال و پس از آن به این سوال بستگی دارد که تا چه زمانی این رشد و افزایش مبتلایان کرونا ادامه دارد؟ در پاسخ باید گفت تا زمانی که Omicron نوع غالب باقی بماند، دلیلی برای خوش بینی نسبی وجود دارد. اما در حال حاضر تجزیه و تحلیل سناریوی ما نشان می‌دهد که احتمال دارد میزان بستری‌های مرتبط با Omicron افزایش یافته و امکان رسیدن مجدد به پیک جدید کرونا وجود خواهد داشت.

این پیش بینی برای فصول پاییز و زمستان درنظر گرفته شده بود که متاسفانه در حال حاضر شاهد رشد آن هستیم. پس از آن نیز ممکن است که در پاییز و زمستان آینده شاهد موجی از بیماری‌های ناشی از فصلی باشیم، اما بستری شدن در بیمارستان احتمالاً بسیار پایین‌تر از سطح موجی است که در گذشته تجربه کرده‌ایم.

 انواع جدید سویه‌های کرونا

انواع جدید و ناشناخته سویه‌های کرونا

به طور کلی، چشم انداز شش ماهه در بسیاری از کشورها روشن تر از هر زمان دیگری در دو سال گذشته است. اما چندین عدم قطعیت می‌تواند خوش بینی را کاهش دهد که از مدت زمان مصونیت شروع می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که هم ایمنی طبیعی و هم ایمنی ناشی از واکسن در طول زمان کاهش می‌یابد، به‌ویژه در برابر عفونت! در حالی که ما هنوز میزان کامل کاهش ایمنی برای Omicron را نمی‌دانیم، شواهد جدید نشان می‌دهد کسانی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند ممکن است از مزایای آن بهره ببرند.

در عین حال، دریافت دوز بوستر به طور قابل توجهی کمتر از دوز اول و دوم در بسیاری از کشورها بوده است. برای مثال، در حالی که 215 میلیون آمریکایی به طور کامل واکسینه شده اند، اما تنها 93 میلیون نفر دوز بوستر دریافت کرده اند.

موج بعدی در پیشرفت‌های پزشکی نیز سوالاتی را ایجاد خواهد کرد. این که واکسن‌های قبلی می‌توانند در برابر موج جدید امیکرون مصونیت ایجاد کنند مشخص نیست. از سوی دیگر، این امید وجود دارد که استفاده گسترده‌تر از داروهای خوراکی پاکلووید و مولنوپیراویر تعداد موارد شدید را کاهش دهد، اما تأثیر واقعی استفاده از آنها در مقیاس هنوز مشخص نیست.

در حالی که این عدم قطعیت‌ها مهم هستند، اما خطر اصلی برای افزایش مبتلایان به کرونا، یک نوع جدید به طور قابل توجهی متفاوت است که جایگزین Omicron به عنوان سویه غالب می‌شود. لازم است این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید و متأسفانه مانند همیشه صادق است. SARS-CoV-2 تحت همه سناریوها به جهش خود ادامه خواهد داد، اما اکثر جهش‌ها به اشکال جدید پایدار ویروس با مزیت تکاملی منجر نمی‌شوند. آلفا، دلتا و Omicron این استاندارد را رعایت کرده‌اند و مسیر همه‌گیری را تغییر داده‌اند. بتا و گاما نیز بر مسیر تأثیر گذاشته اند، اما به میزان کمتر و مزیت تکاملی آنها آنقدر شدید نبود که در سطح جهانی فراگیر شوند.

Omicron در حال حاضر یکی از عفونی ترین ویروس‌های انسانی شناخته شده در علم است. در حالی که عفونی بودن حتی بیشتر (مانند گونه فرعی BA.2) از قبل امکان پذیر است، اما مشخص شده است که برای غالب شدن یک نوع جدید، احتمالاً باید به طور نسبی یا کامل از ویروس قبلی اجتناب کند. اگر گونه جدید پدیدار شود، میانگین شدت بالینی آن حیاتی خواهد بود.

آیا درمان ضعف بعد از کرونا با ژل رویال ممکن است؟ کلیک کنید.

 

حفاظت در برابر رشد مجدد ویروس کرونا

همانطور که می‌دانید، Omicron نسبت به سایر ویروس‌های رایج کوید، عفونی‌تر و نسبت به دلتا گشندگی کمتری دارد. موج قبلی Omicron چندین درس در مورد اثربخشی واکنش‌های مختلف اجتماعی به ما آموخت. اول از همه وضعیت به روز واکسیناسیون به ویژه در محافظت در برابر امیکرون مهم است. کشورهایی که بخش قابل توجهی از افراد در معرض خطر، سه دوز واکسن یا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده بودند، شاهد جدایی قابل ملاحظه ای از بستری شدن در بیمارستان بودند. این بدان معناست که بسیاری از کشورها شاهد رشد زیادی از این بیماری بودند اما موارد بستری شدن کمتری را مشاهده کردند.

دوم، پیوند بین موارد و تنظیمات رفتاری تا حد زیادی شکسته شد. داده‌ها نشان می‌دهد که افراد بیشتری به این نتیجه رسیده‌اند که حفاظت در برابر COVID-19 امکان پذیر نیست زمانی که بتوانند رفتار خود را تغییر دهند. چه به دلیل وضعیت واکسیناسیون یا رعایت بهداشت توسط افراد جامعه، برخی از دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مجموع خسارت و هزینه‌های اجتماعی قرنطینه‌ها یا محدودیت‌های کسب‌وکارها بیشتر از هزینه برای واکسیناسیون در کشورهاست. با این حال، هنوز هم توصیه می‌شود، بهداشت عمومی توسط افراد جامعه رعایت شود.

در بسیاری از کسب و کارها، افراد نسبتاً محتاط هستند و پاسخ بهداشت عمومی به امیکرون، نسبت به موج‌های قبلی بیشتر جواب داده است. به همین دلیل توصیه می‌شود، در صورت افزایش مبتلایان، حتماً بهداشت عمومی و استفاده از ماسک را فراموش نکنید. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش تعداد مبتلایان، تست کرونا است. توصیه می‌کنیم، اگر علائمی دارید، در اولین فرصت برای دادن تست PCR اقدام کنید.

در پایان باید گفت که یک نوع جدید ممکن است فصل دیگری را در همه گیری کووید-19 آغاز کند و جوامع باید آماده واکنش در صورت وقوع آن باشند. در حال حاضر بسیاری از محدودیت‌های بهداشت عمومی در کشور ایران نیز لغو شده است، اما با احتمال رسیدن مجدد پیک کرونا، لازم است بهداشت عمومی و استفاده از ماسک مجدد از سر گرفته شود.

 

بهبود ایمنی بدن

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات