مقالات

با معروف ترین انواع عسل ترکیه ای آشنا شوید.

| بازدید : 2331

 

عسل که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مواد دارویی شناخته می‌شود، همیشه جایگاه ویژه ای در فرهنگ ترکیه داشته است. عسل یا «بال»، هزاران سال است که به دلیل طعم عالی و فواید دارویی خود معروف شده است. عسل ترکیه یکی از بهترین عسل‌های جهان است و انواع مختلفی دارد، از انواع عسل کاج و گل گرفته تا انواع مرکبات، شاه بلوط و اسطوخودوس. اگر عاشق این شهد طلایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم شده عسل ترکیه را امتحان کنید. در این مقاله از هانی ژل با انواع عسل در ترکیه بیشتر آشنا خواهیم شد.

 شربت هانی ژل رویال

عسل در ترکیه

عسل محصولی است که عمیقاً با فرهنگ ترکیه درآمیخته است. برای بسیاری از مردم محلی، زنبورداری مهارتی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در پیاده‌روها و مسیرهای جنگلی یا ساحلی، کندوهایی را می‌بینید که در دشت‌های جنگلی لانه کرده‌اند. این محیط زنبورهاست که به عسلی که ما از آن لذت می‌بریم طعم می‌بخشد، بنابراین طعم همه عسل‌ها یکسان نیست.

آیا خواص دارویی عسل را می‌دانید؟ کلیک کنید و مقاله ما درباره عسل درمانی را مطالعه فرمایید.

 

گران ترین عسل دنیا، عسل ترکیه است!!

ترکیه یکی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمده انواع عسل در جهان است که به دلیل تاریخچه گسترده ای که در این کشور با این شهد دوست داشتنی یافت می‌شود، جای تعجب ندارد. نقاشی‌های دیواری و سایر نقوشی که تنها در چاتالهویوک یافت شده‌اند به 8000 تا 7000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، در حالی که سکه‌های یافت شده در افسوس و ذکر عسل در آثار کلاسیک هومر همگی به اهمیت این محصول زنبور عسل در طول تاریخ اشاره می‌کنند.

این روزها، عسل تقریباً در خانه هر فردی از ترکیه و وعده صبحانه آن‌ها یافت می‌شود؛ در حالی که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پزشکی نیز استفاده قابل استفاده است. سالانه بیش از 100000 تن عسل در ترکیه تولید می‌شود و بیشتر آن در داخل کشور مصرف می‌شود. وقتی صحبت از این شهد شیرین زنبور عسل به میان می‌آید، ممکن است تعجب کنید که بفهمید همه عسل‌ها طعم یکسانی ندارند. طعم و خواص عسل بسته به محل و تنوع گیاهی که از آن تهیه شده است می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. در ترکیه طعم‌های عسل بسیار متنوعی وجود دارد که از مناطق مختلف به دست آمده و در ظرفیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع عسل در ترکیه که آن را طلای مایع ترکیه نیز می‌نامند، پرداخته‌ایم.

 

معروف ترین انواع عسل ترکیه ای

انواع عسل با رایحه‌ها و خواص مختلف در ترکیه یافت می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها روی میز صبحانه یا در دستورالعمل‌های مختلف غذا و نوشیدنی استفاده کنید. مراقبت زنبورها باشید و خود را برای آشنایی با انواع عسل در ترکیه و این که کدام یک شیرین‌تر از دیگری است آماده کنید:

عسل گل (Çiçek Balı)

 عسل گل

عسل گل که از شهد جمع آوری می‌شود، مستقیم از گل‌ها توسط زنبورهای کارگر تولید شده و محبوب ترین و گسترده ترین گونه ای است که در میزها، خانه‌ها و بازارهای ترکیه یافت می‌شود. به طور کلی، این عسل از انواع گل‌ها تهیه شده، بنابراین یک عسل «چند گل» است که هیچ طعم مشخصی به جز شیرینی آشنای ما با محصول ندارد. این نوع عسل محبوب ترین عسل ترکی بوده و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از میز صبحانه کلاسیک ترکی و همچنین سایر غذاهای ترکی محسوب می‌شود.

در حالی که طیف گسترده‌ای از عسل‌های ساخته شده از گل‌های یک گیاه یا گونه درختی که به آن «تک گل» می‌گویند، در ترکیه وجود دارد، این تغییرات معمولاً با نام گونه‌های گیاهی شناخته می‌شوند. به طور کلی، رایج ترین انواع عسل تک گل که در ترکیه یافت می‌شود عبارتند از شاه بلوط، آفتابگردان، اسطوخودوس، خرنوب، لیمو و شکوفه پرتقال، در حالی که برخی از انواع کمیاب تر آن عبارتند از یونجه، اکالیپتوس، آهک، نعناع و رزماری.

 

عسل کاج (Çam Balı)

 عسل کاج

 این نوع عسل که 92 درصد از تولید عسل کاج جهان را تشکیل می‌دهد، به طور گسترده در ترکیه موجود است و عمدتاً در مناطق جنوبی دریای اژه و غرب مدیترانه این کشور تولید می‌شود. سه چهارم عسل کاج تولید شده در ترکیه در واقع تنها از استان موغلا به دست می‌آید. برخلاف عسل گل، عسل کاج در واقع از عسلک تولید می‌شود که مایعی است که از نوعی حشره که روی درختان کاج زندگی می‌کند ترشح می‌شود. در واقع، عسل کاج توسط زنبورها با استفاده از دفع حشرات به جای شهد آزاد شده از گل‌ها تولید می‌شود.

عسل کاج دارای رنگی تیره و نسبت به عسل گل کمیاب‌تر است. همچنین گفته می‌شود که میزان گلوکز و فروکتوز کمتری دارد و در عین حال حاوی بالاترین سطح آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی در میان انواع مختلف عسل است. اعتقاد بر این است که عسل کاج به کاهش وزن کمک کرده به طوری که پیشنهاد می‌شود صبح خود را با نوشیدن یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذاخوری عسل کاج شروع کنید.

 

عسل مرکبات (Narenciye Balı)

 عسل مرکبات ترکیه ای

 عسل مرکبات معطرترین عسل موجود در ترکیه است. این نوع عسل بیشتر در منطقه مدیترانه موجود است و انواع عسل مرکبات به دلیل طعم معطرشان در ترکیه مورد توجه قرار می‌گیرند. این نوع عسل شامل لیمو، پرتقال، ماندارین و گریپ فروت است یا از یک یا چند نوع شکوفه درخت مرکبات گرفته می‌شود.

عسل مرکبات ترکیه به دلیل داشتن طعم و بوی عطر مانند و همچنین به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C و نیز داشتن شاخص گلیسمی پایین‌تر، نسبت به سایر عسل‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع عسل دارای قوام کمتری بوده و سریع‌تر به صورت کریستال درمی‌آید، به همین دلیل توصیه می‌شود شیشه عسل را در یک کاسه آب گرم قرار دهید تا کریستال‌ها از بین بروند.

 

عسل شاه بلوط (Kestane Balı)

عسل شاه بلوط

عسل شاه بلوط از شهد گل‌های درختان شاه بلوط به دست می‌آید که فقط برای یک هفته در ماه ژوئن در جنگل‌های شمال منطقه ساحلی دریای سیاه شکوفا می‌شوند. عسل شاه بلوط که به‌خاطر طعم تلخ و قوی‌اش شناخته می‌شود، بیشتر برای اهداف دارویی که شامل کاهش علائم آسم و مشکلات تنفسی، انرژی‌بخشی و درمان بوی بد دهان است، استفاده می‌شود. همچنین به صورت موضعی برای بهبود سوختگی نیز قابل استفاده است.

 

عسل آفتابگردان (Ayçiçek Balı)

عسل آفتابگردان

این عسل خاص که هم رنگ و هم طعم روشن‌تری دارد، در منطقه تراکیه غربی ترکیه تولید می‌شود. این عسل که به دلیل تمایل به کریستالیزه شدن شناخته شده است، گاهی اوقات برای مصرف با انواع دیگر عسل گل مخلوط می‌شود. از جمله اهداف دارویی آن می‌توان به رفع تب و تقویت سیستم ایمنی، درمان بیماری‌های روده و معده، بیماری‌های ریوی و کلیوی و به ویژه برای بیماری‌های قلب و عروق اشاره کرد.

 

عسل آویشن (Kekik Balı)

عسل آویشن

عسل آویشن دارای طعم تند و خالصی است که می‌تواند برای برخی قوی باشد، رنگ عسل آویشن روشن و دارای عطر و بویی قوی و مطبوع است. این گیاه که به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار گرفته و برای درمان علائم آنفولانزا و سرفه، رفع نفخ و افزایش اشتها و همچنین به صورت موضعی برای اگزما و رفع خارش استفاده می‌شود.

 

عسل اسطوخودوس (Lavanta Balı)

عسل اسطوخودوس

عسل اسطوخودوس نوعی کمیاب از انواع عسل ترکی بوده که دارای طعم مشخص و رنگ کهربایی عمیق است و عمدتاً در ماه ژوئن در استان‌های اسپارتا و بوردور در غرب آناتولی تولید می‌شود. عسل اسطوخودوس یک عسل تک گل درجه یک، معطر، خوش طعم و میوه‌ای با نت‌های گلی است. این نوع عسل به دلیل خواص درمانی خود برای اختلالات خواب و به عنوان یک مسکن طبیعی، می‌تواند در میزهای صبحانه یا عصرانه استفاده شود.

 

عسل اقاقیا (Akasya Balı)

عسل اقاقیا

یکی دیگر از انواع بسیار ارزشمند و کمیاب عسل، عسل اقاقیا است که از شهد گل‌های اقاقیا در کوه‌های کچکار در آرتوین تولید می‌شود. از جمله فواید عسل اقاقیا می‌توان به توانایی آن در بهبود زخم‌های دهان، بهبود علائم بیماری ریوی و حافظه، التیام عفونت‌های روده، پاک‌کننده خون و کاهش لک‌های پوستی اشاره کرد.

 

عسل‌ هایلند (Anzer Balı)

عسل‌ ترکیه ای هایلند

عسلی کوهستانی که از شهد گل‌های بومی کوهستانی در فلات انزر در استان ریزه گرفته می‌شود. این نوع عسل به دلیل خواص دارویی خود برای بیماری‌هایی مانند درد معده، تورم لوزه‌ها، ریزش مو، از دست دادن حافظه و حتی واریس مورد استفاده قرار می‌گیرد. عسل هایلند یا انزر نوعی عسل بسیار کمیاب اما مفید است.

 

عسل مجنون (Deli Bal)

عسل مجنون (Deli Bal)

عسل مجنون که در ترکی به آن دلی بال می‌گویند، متأسفانه به خاطر اثرات منفی آن در مصرف زیاد شهرت دارد. این نوع منحصربفرد عسل که باید دارای برچسب هشدار دهنده باشد، تنها در دو نقطه در جهان شامل کوه‌های کاچکار دریای سیاه و در دامنه‌های هیمالیا تولید می‌شود. خواص روانگردان خطرناک آن نتیجه یک نوروتوکسین از رودودندرون‌هایی است که زنبورهای این دو ناحیه عسل را از آن تولید می‌کنند.

گفته می‌شود زمانی که این نوع عسل در دوزهای کم مصرف شود، برای دردهای معده، اضطراب، دیابت و فشار خون بالا مفید است، اما حتی یک قاشق کوچک آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود. مصرف بیش از حد این نوع عسل به راحتی می‌تواند منجر به توهم، حالت تهوع، غش، تشنج، آریتمی قلبی، کاهش خطرناک فشار خون و در نهایت منجر به مرگ شود.

اعتقاد بر این است که این نوع عسل در واقع اولین سلاح شیمیایی بود که در جنگ مورد استفاده قرار گرفت.

 

عسل ترکیه در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

عسل قنطورس با قیمت 10000 یورو (12200 دلار) در هر کیلوگرم، توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان گرانترین عسل جهان شناخته شد. عسل قنطورس واقع در منطقه دریای سیاه شیله، از غاری 2500 متری بالاتر از سطح دریا و دور از سکونتگاه‌های انسانی و سایر کلنی‌های زنبور عسل برداشت می‌شود. گفته می‌شود که محدوده برداشت این عسل مملو از انواع گیاهان دارویی از جمله خارمریم است که باعث شده این عسل بسیار کمیاب به دلیل سطوح بالای منیزیم، پتاسیم، فنل‌ها، فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها دارای خواص دارویی قوی باشد.

 

خرید آنلاین شربت هانی ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات