مقالات

چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن را باهم بررسی می‌کنیم!

| بازدید : 11921

 

سیستم ایمنی بدن شما در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا کار قابل توجهی انجام می دهد. اما گاهی اوقات یک میکروب با موفقیت حمله می کند و شما را بیمار می کند. آیا مداخله در این فرایند و تقویت سیستم ایمنی بدن امکان پذیر است؟ اگر رژیم خود را بهبود بخشید، چطور؟ اگر ویتامین و یا داروهای خاصی مصرف کنید تاثیری بر تقویت سیستم ایمنی دارد!؟ تغییر سبک زندگی چطور؟! در ادامه مقاله به تمام این موارد می پردازیم.

هانی ژل باعث افزایش توانايي دفاعي بدن در فعاليت های ضد ويروسی است، به همين دليل است که در زمان يک بيماری همه گير و يا در پيشگيری از آنفلوانزا و درمان آن نیز توصيه مي شود. هانی ژل رویال ترکیبی از عسل خالص، عصاره عناب و ژل رویال است که مصرف آن می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدنتان بسیار موثر باشد.

برای خرید آنلاین هانی ژل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید آنلاین هانی ژل

 شربت تقویت کننده ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کاری می توانید انجام دهید؟

محققان در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، ورزش، سن، فشار روانی و سایر عوامل در سیستم دفاعی هستند. در این میان، استراتژی های مربوط به زندگی سالم، یک روش خوب برای افزایش سیستم ایمنی می باشد. در واقع برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن باید مجموعه‌ای از کارها را انجام داد تا اثرگذاری مطلوب داشته باشد.

 

راه هایی ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اولین خط دفاع شما برای تقویت سیستم ایمنی انتخاب یک سبک زندگی سالم است. پیروی از دستورالعمل های کلی سلامتی بهترین اقدامی است که می توانید برای حفظ طبیعی و سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن داشته باشید. هر قسمت از بدن، از جمله سیستم ایمنی بدن شما، با داشتن یک سبک زندگی سالم  در برابر حملات محیطی می تواند بهتر عمل کند.

سبک زندگی ایده‌آل و مناسب شامل موارد زیر است:

سیگار نکشیدن، داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، ورزش، حفظ وزن متعادل، کم کردن الکل، داشتن خواب کافی،  شستشو مداوم دست ها و پختن گوشت برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، به حداقل رساندن استرس و ...

 

برخی از تقویت کننده های سیستم دفاعی و ایمنی بدن

اگر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها هستید، اولین قدم شما باید مراجعه به فروشگاه مواد غذایی محلی شما باشد. وعده های غذایی خود را طوری برنامه ریزی کنید که شامل این مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

  • 1. میوه های خانواده مرکبات موثر بر تقویت سیستم ایمنی

اکثر افراد پس از سرما خوردن مستقیماً به ویتامین C روی می آورند. دلیل این امر این است که مصرف مرکبات و ویتامین c به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تصور می شود که ویتامین C تولید گلبول های سفید را که برای مبارزه با عفونت ها مهم هستند، افزایش می دهد. تقریباً تمام مرکبات دارای ویتامین C زیادی هستند. با انتخاب چند نوع از میوه ها، به راحتی می توانید یک ویتامین را به هر وعده غذایی اضافه کنید.

مرکبات محبوب برای تقویت سیستم ایمنی:

  • گریپ فروت
  • پرتقال ها
  • نارنگی
  • لیمو
  • لیموترش سبز

از آنجا که بدن شما ویتامین c را تولید یا ذخیره نمی کند، برای حفظ سلامتی روزانه به مصرف ویتامین c نیاز دارید. مقدار توصیه شده روزانه برای اکثر بزرگسالان:

  • 75 میلی گرم برای خانمها
  • 90 میلی گرم برای آقایان

همچنین بخاطر داشته باشید که اگرچه ویتامین C ممکن است به شما در بهبودی سریعتر در سرماخوردگی کمک کند، هنوز هیچ مدرکی اثبات نشده است که نشان دهنده مؤثر بودن آن در برابر coronavirus جدید باشد.

  • 2. عناب تقویت کننده سیستم ایمنی

عناب دارای خواص ضد التهابی، آرامبخش و تقویت کننده سیستم ایمنی است. استفاده از عناب در درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب بسیار مفید است. شما می توانید از عناب میوه آن را مصرف کنید و یا آن را به صورت دمنوش مصرف کنید که یکی از دمنوش های موثر در درمان سرماخوردگی به شمار می رود.

  • 3. ژل رویال ماده ای موثر در تقویت سیستم ایمنی

ژل رویال دارای خواص ضد میکروب است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که در نتیجه باعث افزایش گلبول های سفید در بدن می شود. با قرار دادن ژل رویال در رژیم غذاییتان می توانید بدنتان را در برابر بیماری های واگیر دار مانند سرماخوردگی و کرونا مقاوم کنید.

  • 4. فلفل قرمز موثر بر تقویت سیستم ایمنی

فلفل قرمز موثر بر تقویت سیستم ایمنی

فلفل قرمز نیز مانند مرکبات منبعی غنی از ویتامین c است. علاوه بر آن ویتامین c به حفظ سلامت پوستتان کمک می کند. فلفل قرمز همچنین دارای بتاکاروتن است که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود و به سالم نگه داشتن چشم و پوست شما کمک می کند.

  • 5. کلم بروکلی موثر بر تقویت سیستم دفاعی بدن

کلم بروکلی منبعی از ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده است. کلم بروکلی با داشتن ویتامین های A ،C و E و همچنین فیبر و بسیاری آنتی اکسیدان های دیگر، یکی از سالم ترین سبزیجات است که می توانید در رژیم غذاییتان بگنجانید.

نکته مهم در استفاده از کلم بروکلی این است که از پختن زیاد آن اجتناب کنید و حتی تا حد امکان به آن حرارت ندهید. در صورت نیاز آن را بخار پز کنید که تمام خواص آن حفظ شود و در پروسه پختن از بین نرود.

  • 6. سیر ماده موثر بر تقویت سیستم ایمنی

سیر ماده موثر بر تقویت سیستم ایمنی

سیر تقریباً در همه دنیا یافت می شود. سیر برای بدن شما ضروری است و تنها با افزودن مقدار کمی از آن به غذایتان برای رفع نیاز بدن شما کافی است.

تمدنهای اولیه ارزش آن را در مبارزه با عفونت ها تشخیص داده اند. شواهد ضعیفی وجود دارد که نشان می دهد سیر به کاهش فشار خون کمک می کند.

  • 7. زنجبیل ماده موثربر تقویت سیستم ایمنی

زنجبیل ماده دیگری است که بسیاری بعد از بیمار شدن به آن روی می آورند. زنجبیل به کاهش التهاب کمک کند که این التهابات می تواند گلودرد و سایر بیماریهای التهابی دیگر باشد که مصرف زنجبیل به کاهش التهاب ناشی از آن کمک می کند. زنجبیل ممکن است به حالت تهوع نیز کمک کند. همچنین استفاده از زنجبیل باعث کاهش کلسترول نیز می شود.

  • 8. سبزی اسفناج موثر بر تقویت سیستم ایمنی

سبزی اسفناج موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

اسفناج نه تنها سرشار از ویتامین c است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن های زیادی است که همه ی این ها در کنار هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

مشابه با کلم بروکلی، اسفناج وقتی در حد خیلی کم طبخ می شود، سالم تر است به طوری که مواد مغذی خود را حفظ کند. همچنین پخت و پز سبک جذب ویتامین A را آسان تر می کند.

  • 9. ماست باعث تقویت سیستم ایمنی می شود

سعی کنید به جای ماست طعم دار که حاوی مقدار زیادی قند است، ماست های ساده تهیه کنید. می توانید ماست ساده را با میوه های سالم مصرف کنید.

ماست همچنین می تواند منبع خوبی برای ویتامین D باشد. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به نظر می رسد دفاع طبیعی بدن ما در برابر بیماری ها را تقویت می کند.

  • 10. بادام موثر بر تقویت سیستم دفاعی بدن

آجیل هایی مانند بادام سرشار از ویتامین و چربی های مفید هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند.

  • 11. تخمه آفتابگردان منبعی برای تقویت سیستم ایمنی

دانه های آفتابگردان پر از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین های B-6 و E هستند. ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • 12. چای سبز موثر در تقویت سیستم ایمنی

هر دو چای سبز و سیاه مملو از فلاونوئیدها هستند که نوعی آنتی اکسیدان است. چای سبز همچنین منبع خوبی از اسید آمینه L-theanine است. L-theanine ممکن است در تولید ترکیبات ضد میکروب در سلولهای T شما کمک کند.

  • 13. کیوی میوه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

مانند پاپایاها، کیوی ها به طور طبیعی پر از مواد مغذی ضروری از جمله پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C هستند. ویتامین C گلبول های سفید خون را برای مبارزه با عفونت تقویت می کند، در حالی که سایر مواد مغذی کیوی باعث می شود بقیه اعضای بدن به درستی کار کنند.

  • 14. زردچوبه ادویه موثر بر تقویت سیستم ایمنی

زردچوبه ادویه موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه ادویه است که ما ایرانیان تقریبا در هر غذایی از آن استفاده می کنیم. استفاده از زردچوبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

  • 15. پاپایا موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

پاپایا میوه دیگری است که دارای ویتامین C است. شما می توانید مقدار ویتامین C که روزانه توصیه می شود را از طریق مصرف یک میوه دریافت کنید. پاپایا همچنین یک آنزیم هضم کننده به نام پاپائین دارد که دارای اثرات ضد التهابی است.

پاپایاها مقادیر مناسبی از پتاسیم و منیزیم دارند که همگی برای سلامت کلی شما مفید هستند.

  • 16. مرغ، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

وقتی مریض می شوید سوپ مرغ حال شما را خوب می کند این به دلیل خاصیت دارویی آن است. این سوپ به کاهش التهاب نیز کمک می کند که می تواند علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد.

مایع ساخته شده توسط جوشاندن استخوان های مرغ حاوی ژلاتین، کندرویتین و سایر مواد مغذی برای بهبود روده و ایمنی بدن است.

  • 17. صدف غذایی مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

صدف ها حاوی روی هستند که ماده ای بسیار قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. بدن ما به روی احتیاج دارد تا سلول های ایمنی بدن بتوانند به درستی فعالیت خودشان را انجام دهند. انواع مختلف صدف و خرچنگ  دارای مقدار زیادی روی هستند که گنجاندن آن ها در رژیم غذایی می تواند برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.

تنوع کلید اصلی تغذیه مناسب است. خوردن فقط یکی از این غذاها به اندازه کافی برای مقابله با آنفولانزا یا سایر عفونت ها کافی نخواهد بود، حتی اگر مرتباً آن را بخورید. به اندازه توصیه شده روزانه توجه کنید و در مصرف غذاها زیاده روی نکنید، سعی کنید تمام ویتامین ها را در کنار هم مصرف کنید تا بدنتان در برابر ویروس های مختلف مقاوم باشد.

 

راهکارهایی دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در اینجا به چند نکته که می‌توانید به طور طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار برید، اشاره کرده‌ایم.

۱- به میزان کافی بخوابید.

خواب و ایمنی ارتباط نزدیکی با هم دارند. در واقع، خواب ناکافی یا بی کیفیت باعث کاهش سلامتی می‌شود. طبق مطالاعات انجام شده، افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابیدند، نسبت به افرادی که هر شب 6 ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، بیشتر در معرض سرماخوردگی یا بیماری هستند.

استراحت کافی می‌تواند ایمنی طبیعی شما را تقویت کند. همچنین، افرادی که بیمار هستند بیشتر می‌خوابند تا به سیستم ایمنی اجازه داده شود با بیماری مبارزه کند. اگر مشکل خواب دارید، بهتر است یک ساعت قبل از خواب استفاده از گوشی یا تلویزیون را محدود کنید، زیرا نور آبی ساطع شده از تلفن، تلویزیون و رایانه ممکن است ریتم شبانه روزی یا چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن را مختل کند.

خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۲- ورزش کنید.

اگرچه ورزش شدید ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما ورزش‌های ملایم ​​می‌تواند آن را تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی یک جلسه ورزش متوسط ​​می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف افزایش دهد. علاوه بر این، ورزش منظم و سبک ​​التهاب را کاهش داده و به بازسازی منظم سلول‌های ایمنی شما کمک خواهد کرد. نمونه‌هایی از ورزش‌های سبک ​​عبارتند از پیاده‌روی سریع یا سبک، دوچرخه‌سواری ثابت، دویدن و شنا. بهتر است در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کنید.

 

۳- هیدراته بمانید.

هیدراتاسیون لزوما از بدن شما در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت نمی‌کند، اما جلوگیری از کم آبی برای سلامت کلی شما مهم است. کم آبی بدن می‌تواند باعث سردرد شده و عملکرد فیزیکی، تمرکز، خلق و خوی، هضم و عملکرد قلب و کلیه را مختل کند. این عوارض می‌توانند امکان ابتلا به بیماری را افزایش دهند.

برای جلوگیری از کم آبی بدن، بهتر است روزانه مایعات کافی بنوشید. آب فاقد کالری، مواد افزودنی و شکر است. در حالی که چای همراه با قند و آبمیوه با این که آبرسان هستند اما حاوی میزان قند بالایی می‌باشند، به همین دلیل بهتر است در نوشیدن آن‌ها دقت داشته باشید.

 

۴- سطوح استرس خود را مدیریت کنید.

کاهش استرس و اضطراب کلید تقویت سیستم ایمنی بدن است. استرس طولانی مدت باعث التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلول‌های ایمنی می‌شود. برای مدیریت استرس، فعالیت‌هایی که ممکن است به شما کمک کند مانند مدیتیشن، ورزش، یادداشت روزانه، یوگا و سایر تمرین‌های تمرکز حواس را انجام دهید.

 

جمع بندی

امروزه با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی خود می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. اینها شامل تغذیه صحیح، هیدراته ماندن، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت سطح استرس است. علاوه بر این موارد، می‌توانید با مصرف مکمل‌هایی مانند هانی ژل به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال جهت خرید هانی ژل با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

هانی ژل


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
کلمات کلیدی
4 نظر ثبت شده است
مهدی کمال آبادی

خسته نباشین. مصرف چه دوره زمانی از هانی ژل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه؟

پاسخ
هانی ژل

مصرف همیشگی شربت هانی ژل بدلیل ترکیباتش (ژل رویال، عسل و عنال) پینشهاد می شود در صورتیکه مشکل دیابت نداشته باشید.

هادی منیرزاد

مصرف هانی ژل برای تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر داره. البته باید یه مدت استفاده بشه

پاسخ
مرضیه اکبرزاده فرج

هم خودم هم مامانم مصرف کردیم شربت هانی ژل شمارو. احساس میکنم از نظر قوای جسمی بهتر شدیم. و ایمنی بدن هم مقابل ویروس ها .... بالاتر رفته.

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات