مقالات

۷ توصیه طب سنتی برای پیشگیری از کرونا

| بازدید : 7055

 

 درحال حاضر یکی از مسائلی که تمامی مردم جهان دچار آن شده‌اند و می‌توان گفت که همگی نوعی درد مشترک دارند، بیماری کرونا است. این بیماری که ریشه وجودی آن را از کشور چین می‌دانند، هم‌اکنون در تمامی جهان با شدت و ضعف متفاوت می‌تازد و برخی کشورها بیشتر و برخی کمتر درگیر این بیماری هستند.

 شاید بتوان گفت این اولین باری است که یک بیماری توانسته در تمام جهان شیوع کند و تقریباً تمامی جهان را درگیر خود کند. پزشکان طب مدرن همگی به دنبال راهکار مناسبی برای درمان این بیماری هستند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. البته تابه‌حال هیچ واکسن و دارویی که خاص برای درمان بیماری کرونا باشد، کشف و اختراع نشده است و تنها روشی که به علمی روز پیشنهاد می‌کند پیشگیری است.

 راه پیشگیری از بیماری کرونا در طب مدرن، استفاده از ماسک، حضور بسیار محدود در جامعه، رعایت فاصله اجتماعی، کاهش معاشرت‌ها و در نهایت ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح مختلفی است که با آن‌ها تماس پیدا می‌کنیم که با استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده انجام می‌شود. البته همین روش نیز می‌تواند روش مناسب برای پیشگیری از کرونا باشد، اما موضوع این است که ممکن است باوجود رعایت تمامی اصول بهداشتی باز هم درگیر کرونا شد. در این صورت چه باید کرد؟ آیا راهکار بهتری وجود دارد؟ آیا به غیر از طب مدرن، طب‌های موازی مانند طب سنتی راهکاری ارائه داده‌اند؟

آیا هانی ژل با ترکیبات ژل رویال، عسل طبیعی و عصاره عناب برای بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس هایی مانند کرونا مفید است؟ ما در این نوشتار تلاش می‌کنیم ۷ توصیه طب سنتی برای پیشگیری از کرونا را بیان کنیم و راهکارهای این طب را در مبارزه با بیماری کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

 

طب مدرن چه روشی را برای پیشگیری از کرونا بهتر می‌داند؟

کرونا COVID19

 

 همان‌طور که گفتیم طب مدرن تنها راه را پیشگیری می‌داند و راه اصلی آن هم استفاده از ماسک عنوان می‌کند و در صورتی که فرد دچار بیماری کرونا شود، هیچ راهکار علمی برای درمان آن تابه‌حال ارائه نشده است. البته برخی از کشورها واکسن‌هایی اختراع کرده‌اند. اما هنوز همگی به یک نقطه‌نظر واحد در این زمینه نرسیده‌اند. در صورتی که شخص دچار بیماری کرونا شود باید در بیمارستان و محل‌های درنظر گرفته شده برای این بیماری بستری شده و به دور از بقیه طول درمان بگذراند.

 البته عده‌ای که بیماری آن‌ها کمتر پیشرفته است، می‌توانند در منزل استراحت کنند تا درمان شوند. ولی ذکر این نکته مهم است که فرد بیمار در منزل باید در اتاقی جدا از بقیه که تهویه مناسبی دارد نگهداری شود و در هنگام استفاده از سایر قسمت‌های مشترک خانه مانند سرویس بهداشتی حتماً آن قسمت‌ها ضدعفونی شوند. علاوه بر آن بهداشت دست‌ها و شستشوی با آب و صابون و محدود کردن ترشحات تنفسی فرد با کمک ماسک نیز باید رعایت شود، تا بقیه افراد خانه به این بیماری دچار نشوند.

 

خرید ایرنترنتی هانی ژل

 

 همان طور که می‌بینید تنها راهکارهای پیشگیری از بیماری برای افرادی که در معرض یک بیمار کرونایی هستند دو چیز است: ماسک و ضدعفونی کردن سطوح. باوجود اینکه این روش‌ها راهی مناسب محسوب می‌شوند و البته تا به امروز هم توانستند تا حدود زیادی از بیمار شدن بقیه جلوگیری کنند، اما موضوع مهم این است که به‌هرحال در صورت مواجهه افراد مختلف با بیمار کرونایی احتمال انتقال بسیار زیاد است. در این صورت راهکار بهتر چیست؟ آیا راه دیگری وجود دارد؟

 

روش‌های طب سنتی برای پیشگیری از کرونا

 با جهانی شدن بیماری کرونا همه پزشکان و متخصصان طب مدرن و سنتی در کشورهای مختلف به دنبال راه‌حل بهتر برای رفع این مشکل و بیماری بودند. پزشکان طب مدرن تنها راه پیشگیری را استفاده از ماسک می‌دانستند اما پزشکان طب سنتی نظر دیگری دارند که جالب توجه است. ازنظر طب سنتی منشا  و علت هر بیماری در بدن کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است. به عبارت بهتر در صورتی که سیستم ایمنی بدن تقویت شود، در مقابل هر نوع بیماری کوچک و بزرگی مقاومت می‌کند.

در صورت بیمار شدن نیز واکنشی سبک و کم نسبت به آن بیماری نشان خواهد داد و سریع‌تر نیز بهبود می‌یابد. به همین جهت تدابیری برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از سوی طب سنتی ارائه شده است که با رعایت آن‌ها تا حدود زیادی می‌توان از بروز بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری همه‌گیر کرونا پیشگیری کرد. ما در اینجا به ۷ توصیه طب سنتی برای پیشگیری از کرونا که موثر هستند اشاره می‌کنیم:

 

1) گرم نگه‌داشتن بدن

 آنچه که تمامی پزشکان طب مدرن درباره بیماری کرونا دریافته‌اند و درباره آن اتفاق‌نظر دارند این است که ویروس کووید۱۹ در فضای مرطوب و سرد امکان رشد بیشتر و بهتری پیدا می‌کند. به همین خاطر گرم نگه‌داشتن بدن می‌تواند توصیه مناسبی برای پیشگیری از کرونا باشد.

 البته باید گفت ازنظر طب سنتی تمامی بیماری‌ها طبع سرد دارند. به همین جهت اگر خوراکی‌هایی استفاده کنید که طبع گرم دارند، این کار باعث تقویت بهتر و بیشتر سیستم ایمنی بدن خواهد شد و مبتلابه بیماری کرونا نخواهید شد.

 طب سنتی معتقد است که بدن انسان از چهار مزاج دم، صفرا، بلغم و سودا تشکیل‌شده است و هر شخصی یکی از این مزاج‌ها را در بدن خود دارد. در صورتی که مزاج سرد بلغم و سودا در کسی باشد، جذب بیماری‌ها توسط بدن این فرد سریع‌تر خواهد بود.

 

کرونا COVID19

 

 برای رفع سردی بدن می‌توان با گرم نگه‌داشتن طبع بدن تا حدود زیادی پیشگیری از کرونا انجام داد. خوردن غذاهای گرم مانند گوشت گوسفندی، زیتون، دارچین، نعناع، آویشن، عرقیات سنتی با طبع گرم و بسیاری موارد دیگر می‌تواند بدن را در مقابل بیماری‌ها و ازجمله بیماری کرونا ایمن نگه دارد.

 اما نباید فراموش کنید که مصرف برخی غذاها به مقدار زیاد، ممکن است در عده‌ای عوارضی ایجاد کند. علاوه بر آن برخی افراد مانند زنان باردار در مصرف برخی مواد غذایی گرم مثل دارچین تقریباً ممنوعیت دارند. پس برای اینکه بتوان یک تغذیه مناسب گرم ضد کرونایی داشته باشید حتماً نظر متخصصان طب سنتی را در این زمینه جویا شوید و طبق روش پیشنهادی آن‌ها عمل کنید و خودسرانه ماده غذایی خاصی را به مقدار زیاد و طولانی مصرف نکنید.

 اما به‌طور کل خوردن غذاهای سرد مانند سوسیس، کالباس، فست فودها و همبرگر تاثیر بدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد داشت. بهتر است توصیه طب سنتی در پیشگیری از کرونا را جدی بگیرید و از مصرف این نوع غذاها خودداری کنید. البته می‌توان گفت که ممنوعیت خوردن غذاهایی مثل سوسیس و کالباس بین متخصصان طب مدرن و طب سنتی مشابه بوده و هر دو اتفاق‌نظر در این زمینه دارند.

 

 2) نفس کشیدن در هوای پاک

 یکی از اصول طب سنتی در تقویت سیستم ایمنی بدن توجه به هوای تنفسی است. در حال حاضر با گسترش ویروس کرونا در اماکن عمومی که تجمع زیاد است، میزان بیشتری از آلودگی ویروسی امکان انتقال پیدا می‌کند و به همین جهت باید سعی کنید از تجمع در چنین اجتماعاتی خودداری کنید.

 سعی کنید در هوای پاک نفس بکشید و بدون دلیل خود را در معرض شلوغی و ترافیک قرار ندهید. از سوی دیگر باوجود اینکه در حال حاضر راه‌کار ضدعفونی کردن محیط و سطوح با استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده‌ای مثل وایتکس اعلام شده است و برای از بین بردن این ویروس موثر هستند؛ اما باید در نظر بگیرید که درصورت استفاده از این مواد شما هم مانند ویروس کرونا در معرض وایتکس و الکل هستید!

 راهکار پیشنهادی طب سنتی که راهی معقول می‌باشد این است که وقتی از این مواد استفاده می‌کنید حتما هنگام تنفس هوای محیط ماسک بر روی صورت داشته باشید. همچنین سعی کنید هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده مثل وایتکس محیط را خالی کنید و اجازه دهید بوی مواد ضدعفونی کننده در معرض هوای آزاد از بین برود و بعد در آن محیط نفس بکشید.

  البته یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای ضدعفونی کردن هوا طبق توصیه طب سنتی دود کردن اسفند می‌باشد که می‌تواند روش موثر در پاک‌سازی هوای محیط باشد. می‌توان در کنار اسفند از کندر و گلپر هم استفاده کرد.

 

کرونا VOVID19

 3) اصلاح تغذیه به روش طب سنتی در پیشگیری از کرونا

طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر روی نوع تغذیه و غذای مصرفی انسان دارد. ازنظر این طبقه اگر غذا اصلاح شود تا حدود زیادی مشکلات انسان از بین خواهد رفت و دچار بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری کرونا نخواهد شد.

 نسخه طب سنتی در این راه برای پیشگیری از کرونا خوردن دمنوش و عرقیات گرم مانند نعنا، پونه، آویشن، کاکوتی و مرزنجوش است. سوپ سبزیجات که در آن گشنیز، هویج و سبزیجات مختلف استفاده شده است نیز می‌تواند راهکار موثر باشد.

 موضوع دیگر در اصلاح تغذیه توجه به حجم غذای مصرفی است. همان طور که می‌دانیم ازنظر تمامی پزشکان سنتی و مدرن پرخوری نکوهش شده است. نوع غذا خوردن ما ازجمله زیاد خوردن غذاهای مختلف در یک‌زمان و به عبارتی درهم خوردن و همچنین مصرف غذاهای سنگین و پرکالری و دیرهضم مانند فست‌فودها و گوشت گاو و ماکارونی به مقدار زیاد می‌توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارد.

 البته تاکید می‌کنیم تمام آنچه که طب سنتی با آن مخالف است، زیاده‌روی در مصرف این غذاهاست. برخی غذاها مانند فست‌فودها نیز بهتر است اصلاً مصرف نشوند که این موضوع توصیه مشترک از طب مدرن و طب سنتی است.

 

کرونا 

  برای تهیه هانی ژل اینجا کلیک کینید.

 4) اصلاح خواب

 باز هم تاکید می‌کنیم که تمامی راهکارهای طب سنتی در پیشگیری از کرونا روش‌های کلی و همگی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. یکی از این موارد اصلاح خواب است تغییر ساعت و میزان خواب و بیداری می‌تواند باعث تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شود و کیفیت مزاجی فرد را دچار تغییر خواهد کرد.

 البته برای افراد با مزاج‌های مختلف ‌نمی‌توان یک نوع خاص از خواب را تجویز کرد. بلکه ممکن است تجویزی برای مزاج دم موثر و مفید باشد، اما فرد بلغمی در صورت تبعیت از آن نوع تجویز خاص دچار مشکل و بیماری شود.

 اما به‌طور کلی و درمجموع درباره خواب همگی اتفاق‌نظر دارند که بهتراست بیداری نیمه‌شب نداشته باشید. به همین جهت سعی کنید ۲ ساعت قبل و دو ساعت بعد از نیمه شب حتماً در خواب باشید. بیداری در این ساعت از شبانه روز تاثیر بسیار بد و مخربی بر میزان سلامتی شما می‌گذارد.

 در کنار آن پرخوابی هم ضررهای زیادی بر سیستم ایمنی بدن خواهد گذاشت. به همین جهت می‌توان نگاهی به توصیه بزرگان دین هم در این زمینه داشت که از خواب زیاد نهی کردند و در کنار آن بیداری سحر و بین الطلوعین را روشی مناسب برای بهبود سلامتی معرفی کرده‌اند.

 

5) اصلاح نوشیدن آب

 طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر روی تعدیل مزاج انسان دارد و هر آنچه باعث بر هم خوردن تعادل شود، ازنظر طب سنتی باعث بیماری و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. طب سنتی به نوع آب خوردن نیز توجه می‌کند و راهکارهای ارائه داده است. از این موارد عدم استفاده از رژیم‌های غیراصولی آب‌درمانی، مصرف آب در هنگام غالب شدن تشنگی، خوردن آب در سه نفس (جرعه جرعه خوردن آب)، پرهیز از نوشیدن زیاد آب و خوردن آب جوشیده همگی راهکارهای طب سنتی در اصلاح آب مصرفی و نوع خوردن آن هستند.

 

6) اصلاح حرکت و سکون

موضوع مهم بعدی توجه به میزان سکون و عدم تحرک است و یکی از راه‌های دفع مواد زائد از بدن نیز تعریق مناسب است. ورزش کردن می‌تواند باعث تعریق و دفع مواد زائد باشد. به همین جهت باید مواظب بود در این ایام که تاکید شده بدون دلیل در محیط‌های شلوغ و اجتماعی نباشیم، با کم‌تحرکی و سکون بیش‌از حد موجبات بیماری را به شکل دیگر برای خود فراهم نکنیم. با ورزش‌های سبک و تحرک می‌توان تا حدود زیادی به سلامتی بدن کمک کرد.

 

کرونا

  7) مناجات

ارتباط با خالق هستی راهی بسیار مناسب در افزایش آرامش و کاهش اضطراب و استرس است و به‌تبع آن موجب بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن است. در روایات اسلامی از دعا به‌عنوان سلاح یادشده است. همچنین روانشناسان غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که معنویت تأثیر شگرفی بر سلامتی بدن انسان دارد. تاکید می‌کنیم که دعا درمانی روش جایگزین سایر درمان‌ها برای بیماری‌ها ازجمله بیماری کرونا نیست، بلکه روش مکمل در این زمینه به‌حساب می‌آید.

 سخن پایان اینکه درمجموع می‌توان گفت که طب سنتی در پیشگیری از کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر حتما توجه کنید در صورت مراجعه به طب سنتی با کمی تحقیق از متخصصان متبحر در این زمینه کمک بگیرید و از مشاوره آن‌ها استفاده کنید. آرزوی ما برای شما سلامتی است.

 

هانی ژل


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
1 نظر ثبت شده است
zahra

kheyli mofid bood. mersi

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات