مقالات

بهترین زمان استفاده از عسل و ژل رویال

| بازدید : 17627

 

همه ما عسل را به عنوان ماده‌ای شیرین و بسیار مقوی می‌شناسیم و می‌دانیم که این ماده در طول تاریخ به عنوان ماده‌ای خوراکی مصرف شده است. اما شاید در مورد ژل رویال، اطلاعات کمتری داشته باشیم. باور عموم بر این است که انسان، اخیرا به خواص این ماده پی برده است، اما در واقع این‌چنین نیست. از دیرباز این ماده به عنوان ماده‌ای خوراکی و درمانی مصرف شده است، اما تنها برای افرادی خاص مانند حاکمان و ثروتمندان.

در سال‌های اخیر، همه مردم با خواص شگفت‌انگیز این ماده آشنا شده‌اند و آن را مصرف می‌کنند. در این مقاله به تفصیل در مورد عسل و مخصوصا ژل رویال صحبت می‌کنیم و اطلاعاتی را در زمینه خواص ژل رویال، نحوه تولید آن و بهترین زمان مصرف آن، در اختیار شما خواهیم گذاشت.

در مورد هانی ژل چه می‌دانید؟

هانی ژل

 

بهترین زمان استفاده ژل رویال

ژل رویال را می‌توان یک بار در روز، ترجیحا صبح‌ها بعد از بیدار شدن، مصرف کرد، البته بهتر است این کار را دو بار در روز، صبح و بعد از ظهر انجام دهید. مصرف ژل رویال در شب توصیه نمی‌شود زیرا انرژی بدن را افزایش داده و باعث بی خوابی می‌شود. برای بهره بردن از خواص ژل رویال، مهم است که آن را به طور مداوم و منظم مصرف کنید.

یکی از معمول‌ترین روش‌های مصرف ژل رویال را در بخش قبل توضیح دادیم؛ اما اگر مصرف ژل رویال به منظور درمان نوعی بیماری خاص باشد، روش مصرف مخصوصی نیز توصیه می‌شود. برای مثال، اگر برای درمان بیماری پوکی استخوان قصد مصرف ژل رویال را دارید، دو دوره مصرف 30 تا 60 روزه در سال، توصیه می‌شود و یا برای درمان بیماری ساده‌ای مانند سرماخوردگی، یک دوره 7 روزه مصرف کفایت می‌کند. در واقع به منظور درمان هر نوع بیماری، می‌تواند دوز ژل، دوره‌های مصرف، زمان مصرف و نحوه مصرف تغییر کند. پس به این نکته توجه داشته باشید و از افراد مطلع یا پزشک خود، در این زمینه کمک بخواهید.

 

آیا زمان استفاده از ژل رویال و عسل اهمیت دارد؟

مهم نیست عسل و ژل رویال که به عنوان یک غذای فوق‌العاده معرفی می‌شوند را در چه زمانی مصرف می‌کنید، این دو از خانواده زنبور عسل فواید بسیار زیادی داشته و سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشند که به خواص دارویی بی‌شمار آن نسبت داده می‌شود.

 

بهترین زمان مصرف عسل چه موقعی است؟

عسل را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، با این حال، همواره توصیه متخصصان تغذیه و رژیم درمانی، خوردن عسل به مقدار مناسب و همچنین در ساعات مشخصی از روز برای بهره مندی از بهترین فواید سلامتی آن است. در زیر به برخی از فواید عسل در زمان‌های مختلف اشاره کرده‌ایم.

  • مصرف عسل در صبح: یک لیوان آب گرم شیرین شده با عسل می‌تواند برای سلامت و تندرستی کلی شما معجزه کند. بدن ما به انرژی نیاز دارد که بتواند در طول روز آن را حفظ کند. صبح بهترین زمان برای خوردن عسل جهت افزایش سطح انرژی و حفظ آن است. خوردن عسل در صبح نه تنها برای پوست شما مفید است بلکه فواید سلامتی فراوانی دارد.
  • مصرف عسل در عصر: در زمان غروب، زمانی که نیمی از روز گذشته و فرد خسته و فرسوده است، عسل می‌تواند به شما کمک کند تا بقیه روز را دوباره زنده کنید.
  • عسل در شب: نباید تعجب آور باشد که متخصصان بهداشت مصرف عسل را قبل از خواب توصیه می‌کنند. مصرف عسل با یک لیوان شیر گرم خواب راحت را تضمین می‌کند.
  • مصرف عسل در زمان بیماری: یک درمان خانگی مؤثر برای سرفه و سرماخوردگی، مصرف عسل است. عسل را می‌توانید در مواقعی که بیمار هستید به جای داروهای بدون نسخه مصرف کنید. عسل سرشار از خواص ضد باکتریایی قوی بوده و گلودرد و سرفه را تسکین می‌دهد.

 

ژل رویال و عسل، دو ماده متفاوت

همه ما مزه عسل را چشیده‌ایم. از کودکی، این ماده جزوی از رژیم غذایی ما بوده است. ماده‌ای که به وسیله زنبورعسل از شهد گل ساخته می‌شود را عسل می‌گویند و با توجه به نوع گل و موارد دیگر، به انواع مختلفی تقسیم می‎شود. اما به چه ماده‌ای ژل رویال می‌گویند؟ مایعی ژلاتینی و سفیدرنگ که به منظور تغذیه لاروها و ملکه‌های بالغ، توسط زنبورهای جوان ترشح می‌شود را ژل رویال می‌نامند.

در واقع، تغذیه این ماده است که یک زنبور معمولی را به زنبور ملکه تبدیل می‌کند. زنبور انتخاب‌شده به عنوان ملکه، چند روز پس از تولد، شروع به تغذیه از ژل رویال می‌کند. مصرف ژل رویال تا پایان عمر ملکه ادامه دارد و در واقع، همین ماده باعث تمایز او از سایر زنبورها می‌شود.

 

ژل رویال چگونه به دست ما می‌رسد؟

در مورد اینکه ژل رویال به چه دلیل و توسط چه زنبورهایی در کندو تولید می‌شود، توضیح دادیم؛ اما این ماده چگونه در اختیار ما قرار می‌گیرد؟ روش‌های مختلفی برای تولید و جمع‌آوری ژل رویال وجود دارد که می‌توان به طور کلی آن‌ها را در دو دسته تقسیم‌بندی کرد: روش‌های طبیعی، روش‌های مصنوعی.

روش‌های طبیعی جمع آوری ژل رویال

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها که البته منجر به تولید ژل رویال کمی می‌شود، خارج کردن ملکه از کندو است. این اقدام باعث می‌شود که زنبورها به تولید ژل رویال بپردازند و زنبورداران می‌توانند با ابزارآلات مناسب، ژل رویال تولیدی را خارج کنند. اما امروزه، روش‌های پیشرفته‌تری وجود دارد که بدون خارج کردن ملکه، باعث تولید میزان قابل‌توجهی ژل رویال می‌شوند. برای مثال، روش پرورش ملکه یکی از روش‌های رایج است که به لحاظ اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه به نظر می‌رسد. در این روش، از کندوهای قوی و ابزارآلات مخصوصی استفاده می‌شود تا تولید ژل رویال به حداکثر میزان ممکن برسد.

روش‌های مصنوعی جمع آوری ژل رویال

این روش‌ها در واحدهای تولید و پرورش زنبورعسل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که در این روش‌ها، بعضی از مراحل کار توسط انسان و به شکل غیرطبیعی انجام می‌شود، حساسیت کار بالاست و فرایند تولید باید به طور کامل تحت کنترل قرار گیرد. به طور کلی، صرف‌نظر از اینکه از کدام نوع روش استفاده می‌کنیم، یک کلنی تولید ژل باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • تعداد زنبورهای کلنی بالا باشد و بخش قابل‌توجهی از آن‌ها را زنبورهای کارگر تشکیل دهند. زیرا تولید ژل رویال به‌وسیله این نوع زنبورها انجام می‌شود.
  • کندو باید حاوی مقادیر قابل‌توجهی عسل و شهد باشد.
  • گرده گل به اندازه کافی در دسترس زنبورها قرار گیرد.

 

رویال ژل

ژل رویال، ماده‌ ای معجزه‌ آسا

خواص درمانی بالای ژل رویال باعث شده است که گاهی به جای ماده خوراکی، به عنوان یک ماده درمانی از آن نام ببرند. از مهم‌ترین خواص این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برطرف کردن خستگی: ترکیبات موجود در ژل رویال باعث شده است که آن را به ماده‌ای انرژی‌زا تبدیل کند که در رفع خستگی بسیار موثر است.

درمان بیماری‌های قلبی و فشارخون: مصرف منظم این ماده، کمک زیادی به عملکرد مطلوب قلب خواهد کرد. ژل رویال همچنین در تنظیم فشارخون نقش موثری دارد.

کنترل میزان قند خون: تحقیقات پزشکی، نقش موثر این ماده را در درمان بیماری دیابت و کنترل سطح قند خون اثبات کرده‌اند.

دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین ب12 و کلسیم: دو عنصر ذکرشده، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی دارند و مصرف ژل رویال می‌تواند نیاز بدن ما به این عناصر را تا حد زیادی برطرف کند.

پیشگیری از بیماری‌های گوارشی: ژل رویال تاثیر زیادی بر عملکرد مطلوب دستگاه گوارش دارد و عمل گوارش و هضم را در بدن ما تسهیل می‌بخشد.

تقویت قدرت باروری: مصرف این ماده توسط زنبور ملکه، قدرت تخمک‌گذاری ملکه را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. از این‌رو، گفته می‌شود که این ماده می‌تواند در تقویت قدرت باروری انسان نیز موثر باشد.

افزایش سوخت‌وساز بدن: پایین بودن سوخت‌وساز بدن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های متعددی در انسان شود. از جمله این بیماری‌های می‌توان به بیماری چاقی اشاره کرد. مصرف مداوم و منظم ژل رویال می‌تواند میزان سوخت‌وساز بدن را به شکل مطلوبی کنترل کند و از بروز بیماری‌هایی مانند چاقی که خود منشا بسیاری از بیماری‌های دیگر است، جلوگیری کند.

افزایش قدرت ایمنی: ترکیبات موجود در ژل رویال، باعث تقویت عناصر دفاعی بدن می‌شوند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

اثرات مثبت روانی: بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، اثرات ژل رویال بر روح و روان انسان تایید شده است و می‌تواند در کاهش افسردگی و عصبانیت، موثر باشد.

ژل رویال و عسل، هر دو از منشا یکسانی که همان زنبورعسل است، تولید می‌شوند و به همین جهت دارای ترکیبات و خواص نسبتا یکسانی هستند. بسیاری از خواص ذکرشده را می‌توان به عنوان خواص عسل نیز نام برد. در اینجا به طور مختصر به تعدادی از فواید عسل اشاره می‌کنیم:

  • رفع حساسیت‌ها
  • افزایش انرژی بدن
  • تقویت حافظه
  • درمان زخم و آکنه
  • افزایش لطافت پوست و بسیاری فواید دیگر.

خواص هانی ژل رویال ژلژل رویال را چگونه مصرف کنیم؟

در مصرف ژل رویال، سه نکته بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرند:

نکته اول: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که نگهداری ژل رویال باعث کاهش خاصیت درمانی آن، نسبت به ژل رویال تازه، به میزان قابل‌توجهی می شود. پس به منظور اثرگذاری حداکثری ژل رویال، مصرف ژل تازه توصیه می‌شود.

نکته دوم: افراط در مصرف هر نوع ماده‌ای می‌تواند اثرات منفی کوتاه‌مدت یا بلندمدتی بر بدن ما بگذارد. به‌علاوه، ژل رویال ماده‌ای است که به لحاظ دارا بودن برخی عناصر و منابع مغذی، در سطح بسیار بالایی قرار دارد و مصرف بیش از اندازه این ماده، می‌تواند بسیار برای بدن مضر باشد. به همین جهت، شدیدا به مصرف متناسب و به اندازه ژل رویال، توصیه می‌شود.

نکته سوم: توجه داشته باشید که مصرف ژل رویال با توجه به خواص درمانی که دارد، ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. ابتلا به یک نوع خاص بیماری، سن افراد و سایر شرایط می‌توانند میزان ژل متناسب با بدن هر فرد را تغییر دهند. حتی برای افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خاص، مصرف ژل رویال به هیچ اندازه توصیه نمی‌شود.

به طور کلی 3 روش معمول برای مصرف ژل رویال وجود دارد:

مصرف زیرزبانی: ویژگی خاصی که این روش را از دیگر روش‌های مصرف متمایز می‌کند، جذب مستقیم ژل رویال است. در این روش، ژل رویال وارد معده نمی‌شود و جذب آن در دهان انجام می‌شود که می‌تواند از برخی جهات، باعث افزایش اثرگذاری ژل شود.

مصرف خوراکی: در این روش، تجزیه ژل به وسیله اسید معده باعث کاهش اثرگذاری ژل رویال می‌شود. به همین جهت، این روش مصرف کمتر توصیه می‌شود؛ اما در صورتی که ژل رویال در کپسول قرار داده شود، اسید معده نمی‌تواند به ژل دسترسی مستقیم داشته باشد و ژل رویال پس از ورود به روده، به خوبی جذب بدن شود.

مصرف به همراه عسل: توجه داشته باشید که این ترکیب باید بر اساس دوزهای مناسب تهیه شود و میزان ژل بیش از اندازه نباشد.

همچنان که گفتیم، سن افراد و سایر ویژگی‌های آن‌ها، می‌تواند بر میزان ژل توصیه‌شده به منظور مصرف، تاثیر بگذارد. اما به عنوان یک دستورالعمل کلی، روش مصرف زیر را توصیه می‌کنیم:

دو بازه زمانی سه هفته‌ای را در نظر بگیرید، یکی در فصل بهار و دیگری در فصل پاییز. قبل از شروع هر دوره، ترکیبی شامل 125 گرم عسل و 6 گرم ژل رویال تهیه کنید و هر روز صبح ناشتا، یک قاشق مرباخوری از ترکیب ذکرشده را به روش زیرزبانی مصرف کنید. توجه کنید که برای کودکان، به جای 6 گرم ژل رویال، از یک تا دو گرم ژل در مخلوط استفاده کنید. معمولا مصرف ژل رویال را در هنگام صبح و به صورت ناشتا توصیه می‌کنند؛ اما زمان‌های دیگری مانند قبل از وعده غذا نیز توصیه شده است.

 

خرید اینترنتی هانی ژل روبال


1 نظر ثبت شده است
امیر نوری

ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشیدhttps://soland.ir

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات