مقالات

چای ماسالا نوشیدنی با طبع گرم مناسب برای این روزها

| بازدید : 18403

 

هندوستان همیشه جایگاه شگفت انگیزها بوده است. این کشور را با ادویه‌های خوش عطر و طعم آن می‌شناسیم. یکی از دمنوش‌هایی که در این کشور ریشه‌های تاریخی و طولانی مدت دارد، چای ماسالا است. این چای خواص بسیار زیادی دارد و حتی مصرف یک فنجان آن در طول روز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در تقویت سیستم دفاعی بدن و رفع برخی بیماری‌های دیگر داشته باشد.

ترکیبی از دانه‌های خوش عطر به همراه شیر و چای سیاه که تاثیر شگفت انگیزی روی سلامتی بدن دارد. اگر شما هم مشتاق دانستن این خواص و روش تهیه چای ماسالا هستید، در این نوشتار از هانی ژل همراه ما بمانید.

تاریخچه چای ماسالا

این چای هندی ریشه‌ای پنج هزار ساله در آسیای جنوبی دارد. دمنوشی که پادشاهان از خواص دارویی و درمانی آن استفاده می‌کردند و به صورت گرم و سرد مصرف می‌شد. کشور هند مزارع بسیار زیادی دارد که زیر کشت چای سیاه هستند. به همین دلیل هندی‌ها با خلاقیت خود در تهیه چای ترکیبات مختلفی را وارد می‌کند. چای ماسالا یکی از این ترکیبات جالب و پرخاصیت است که با روش‌های مختلف می‌توان آن را تهیه کرد. البته تهیه این چای با کمک ادویه‌های مختلف انجام می‌شود.

فواید چای ماسالا

 روش‌ های تهیه چای ماسالا

در قسمت‌های مختلف دنیا به روش‌های متفاوت این چای خوش عطر و طعم تهیه می‌شود. به عبارت دیگر دستور‌العمل ثابتی برای ترکیب ادویه‌ها، شیر و چای در این دم‌نوش گرم و خوش عطر وجود ندارد. شما می‌توانید طبق سلیقه و علاقه خود دانه‌های گیاهی خوش عطر را استفاده کنید و میزان آن را کم یا زیاد کنید.

 اما یکی از روش‌های تهیه این چای با مزاج گرم به روش زیر است:

 برای تهیه چای ماسالا نیاز به ۶ عدد میخک، ۷ عدد هل، دو عدد چوب دارچین و دو عدد زنجبیل داریم. همچنین یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه، دو عدد فلفل سیاه، دو پیمانه آب ولرم و دو پیمانه شیر استفاده می‌شود. همه ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید و روی آن آب بریزید. این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید که نصف آب آن تبخیر و جوش بیاد. بعد از آن شیر را حرارت دهید و اجازه دهید کمی تبخیر شود. شیر را به این ادویه‌ها و آب اضافه کنید. همچنین مقداری چای سیاه به شیر اضافه کنید و اجازه بدهید تا چای دم بکشد.

 برای شیرین کردن مواد چای می‌توانید از شیرین‌کننده‌های مختلف استفاده کنید. اما استفاده از عسل با طبع گرم آن تاثیر شگفت انگیزی در این چای پر خاصیت دارد. بعد از اینکه همه مواد ترکیب شد، به آن ۳ تا ۴ دقیقه زمان دهید تا روی حرارت ملایم باقی بماند. بعد از آن چای ماسالا آماده خوردن است. چای را صاف و میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

 

خواص هانی ژل

 

خواص بیشمار چای ماسالا

 این چای اعجاب انگیز هندی با طعم خوشمزه خود خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه این خواص را با هم مرور می کنیم:

 تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای با ادویه‌هایی تهیه می‌شود که مزاج گرم دارند. تمامی مواد تشکیل دهنده این چای تاثیرات مثبتی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. به عنوان مثال میخک و دارچین می‌تواند در مقابل عفونت‌ها یک خط دفاعی قوی ایجاد کند. علاوه بر آن اگر برای شیرین کردن چای ماسالا، به جای شکر از عسل استفاده کنید، تاثیرات چای چندین برابر می‌شود. عسل یکی از مواد غذایی لطیف برای تقویت سیستم دفاعی بدن است.

آنتی اکسیدان قوی

 مهم‌ترین فاکتور که موجب می‌شود این چای اثر شگفت انگیزی داشته باشد، خواص آنتی اکسیدانی آن است. تنها این فاکتور کافی است تا شما با مصرف این چای بتوانید تأثیرات زیادی در درمان بیماری‌های مختلف را ببینید.

 به طور مثال تحقیقات نشان می‌دهد که چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود مانع بیماری سرطان و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی این چای در عسل، زنجبیل و دارچین پنهان شده است. بهتر است بدانید که سلول‌های سرطانی زمانی اجازه بروز و تشکیل پیدا می‌کند که سلول‌های سالم بدن آسیب دیده باشد. اما مصرف چای ماسالا راهکاری موثر برای تقویت سلول‌های سالم بدن و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها است.

 علاوه بر آن، خواص آنتی اکسیدانی این چای شگفت انگیز در کاهش کلسترول بد خون موثر است. در مقابل کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل از انسداد عروق و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین ادویه‌های چای ماسالا راهکاری برای کنترل فشار خون و ضربان قلب است.

 کنترل فشار خون

 مصرف این چای هندی راهکار موثری در درمان فشارخون بالا است. به عبارت دیگر ادویه‌های موجود در چای ماسالا گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشند و آن را تنظیم می‌کنند. در نتیجه مانع از بروز نوسانات فشار خون و افزایش آن می‌شود.

 نفخ شکم را درمان می‌کند

 یکی از علت‌های نفخ شکم، طبع سرد معده است. چای ماسالا از ترکیب گیاهان و دانه‌های معطر با طبیعت گرم تهیه می‌شود. این مواد به هضم غذا کمک می‌کند و در گرم شدن طبع معده موثر هستند.

 

اینستاگرام هانی ژل

 

 کاهش وزن با چای ماسالا

 شاید تعجب کنید اما این چای شگفت انگیز و پرخاصیت در کاهش وزن شما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. تمامی ادویه‌های موجود در این چای طبع گرم و خشکی دارند که در کاهش وزن موثر هستند. به همین دلیل مصرف روزانه یک فنجان چای ماسالا می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

 البته فراموش نکنید که در کنار مصرف این چای، رژیم غذایی کم کالری هم داشته باشید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید. علاوه بر آن این چای با تمام خواص بی نظیر خود کالری بسیار کمی دارد. به عبارت دیگر این دمنوش گرم با ارزش غذایی بالای خود فقط کمتر از ۱۰۰ کالری انرژی تولید می‌کند. پس بدون نگرانی این چای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ترسی از اضافه وزن نداشته باشید. اگر به جای شکر از عسل برای شیرین کردن این چای استفاده کنید، تاثیر بیشتر و کالری کمتری خواهد داشت.

 این چای فوق‌العاده مسیری مناسب و خوشمزه برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن است. پروتئین‌های موجود در شیر نیز در چای ماسالا راهی برای کاهش گرسنگی و کاهش اشتها هستند. همچنین چای سیاه موجود در ترکیب این چای، راهی موثر در جلوگیری از افزایش ناخواسته وزن و افزایش چربی‌های دور شکم است. در طب سنتی هند نیز از دانه هل و میخک برای چربی سوزی استفاده می‌شود.

خواص ضد التهابی

تمام ادویه‌های به کار رفته در تهیه این نوشیدنی با هم کار می‌کنند و تاثیر عمیقی بر بدن دارند. چای ماسالا دارای اثرات ضد التهابی بوده که بیشتر به خاطر زنجبیل آن است. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل تاثیر مثبتی در کاهش التهاب در بدن دارد. میخک یکی دیگر از موادی است که اثرات ضدالتهاب دارد. این دو ادویه به عنوان مسکن‌های موثر نیز شناخته شده‌اند.

افزایش انرژی

چای سیاه ماده اصلی چای ماسالا است که دارای کافئین بوده و انرژی شما را افزایش می‌دهد. در حالی که کافئین به تنهایی در مقادیر زیاد اثرات منفی دارد، سایر ترکیبات چای ماسالا آن را متعادل می‌کند. ادویه‌جات و ترشی‌جات همراه با چای ماسالا انرژی متعادلی را آزاد می‌کند که برای شروع روز به آن نیاز دارید. این یک محرک طبیعی و سالم است که می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی آن را بنوشید.

به هضم غذا کمک می‌کند.

ادویه‌های مورد استفاده در چای ماسالا، به ویژه میخک به فرآیند هضم کمک می‌کنند. هنگامی‌که زنجبیل به مخلوط اضافه می‌شود، اثرات آن دارویی‌تر می‌شود. چای ماسالا اثر آرام بخش و طراوت بخشی بر بدن دارد.

جلوگیری از سرطان

تحقیقاتی نشان می‌دهد که خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند. سلول‌های سرطانی زمانی تشکیل می‌شوند که تعداد سلول‌های شورشی افزایش یافته و به سایر سلول‌های سالم و DNA آسیب برسانند. این را می‌توان با مصرف منظم چای ماسالا کنترل کرد.

بهبود متابولیسم

متابولیسم سریع برای تناسب اندام و سالم بودن بسیار مهم است. متابولیسم نشانه این است که همه اعضای بدن به خوبی کار می‌کنند. مهمتر از آن، نشان می‌دهد که غذا به خوبی هضم شده و بدن به طور موثر از آن استفاده می‌کند. کل فرآیند هضم را می‌توان با مصرف روزانه چای ماسالا بهبود بخشید که مطمئناً متابولیسم بدن را در مدت زمان کوتاهی افزایش می‌دهد.

کاهش دردهای قاعدگی

یکی از مزایای کمتر شناخته شده مصرف چای ماسالا این است که طبیعی و موثرترین راه برای مبارزه با گرفتگی عضلات PMS است. اکثر زنان در طول دوره قاعدگی خود از گرفتگی عضلات رنج می‌برند. موادی در چای ماسالا وجود داشته که اثر آرام بخشی بر اعصاب و ماهیچه‌ها دارد. خواص ضد التهابی ادویه‌های مختلف مورد استفاده در چای ماسالا باعث تسکین درد می‌شوند.

پیشگیری از دیابت

 امروزه بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در تمام جهان وجود دارد  وهمه افراد در سنین مختلف را درگیر می‌کند. یکی از روش‌های جالب برای پیشگیری از این بیماری و کاهش عوارض آن، مصرف چای ماسالا است. این چای به دلیل ادویه‌های پرخاصیت خود سطح قند خون را کاهش می‌دهند و خطرات ابتلا به بیماری دیابت تا حد زیادی پایین می‌آورد.

یکی از شایع ترین بیماری‌های امروزی در جهان دیابت است. ترکیبات موجود در چای ماسالا دارای خواصی است که به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند. چای ماسالا، این کار را با افزایش حساسیت انسولین در بدن انجام می‌دهد. همچنین سطح قند خون را کاهش داده و بدن پس از نوشیدن چای ماسالا برای کنترل قندها بهتر عمل می‌کند.

خواص چای ماسالا

 مزایای چای ماسالا در درمان کرونا

در این روزهای کرونایی همه به دنبال راهی برای کاهش اثرات بیماری کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستیم. از سوی دیگر اگر شخصی دچار بیماری کرونا شود، ضعف بدنی هم پیدا می‌کند. مصرف چای ماسالا راهی برای رفع ضعف بدن در بیماری کرونا و تقویت سیستم دفاعی بدن است؛ علاوه بر آن چای ماسالا خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد. در نتیجه این چای در درمان عوارض بیماری‌های تنفسی مانند کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر بسیار قوی خواهد داشت.

زنجبیل موجود در این چای سرفه‌های خشن را کاهش می‌دهد. همچنین دارچین و میخک با طبع گرم خود گرمای بدن را بالا می‌برند. عسل نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر شگفت آوری دارد. مجموعه این ترکیب شگفت‌آور راهکاری ضد التهابی در درمان کرونا و رفع عوارض آن است.

 

چه کسانی نباید چای ماسالا مصرف کنند؟

 تا به اینجا خواص شگفت آور این دمنوش شگفت‌انگیز را بیان کردیم. مسلما مزایا و خواص این چای بیشتر از عوارض آن است. اما فراموش نکنید که مصرف بیش از حد هر نوع خوراکی می‌تواند تاثیر بدی در بدن داشته باشد. این مسئله درباره چای ماسالا نیز صدق می‌کند. به همین دلیل مصرف آن در حد متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 اما افرادی که طبع بسیار گرمی دارند، باید در مصرف این چای حد تعادل را رعایت کنند. به عبارت دیگر چای ماسالا طبیعی بسیار گرم دارد که علت آن عسل و ادویه‌های موجود در چای است. به همین دلیل مصرف بیش از حد این چای توسط افراد با مزاج خیلی گرم، ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در آن‌ها شود.

 از طرف دیگر در دوران بارداری باید در مصرف ادویه‌ها احتیاط کرد. بهتر است خانم‌های باردار نیز از مصرف این چای خودداری کنند. زیرا می‌تواند روی هورمون‌های بدن تاثیرات بدی داشته باشد و تعادل آن‌ها را در بارداری به هم بزند. در نتیجه احتمال خطر برای جنین وجود دارد.

 چای ماسالا با ارزش غذایی بسیار بالای خود روش موثری برای تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌های مختلف است. در حال حاضر با بروز بیماری کرونا مصرف این چای بیشتر از گذشته پیشنهاد می‌شود.

 با کمک چای ماسالا می‌توان از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و کرونا جلوگیری کرد. علاوه بر آن افراد می‌توانند اندامی متناسب داشته، راحت‌تر لاغر شوند و به وزن مطلوب برسند. این چای اصیل هندی را می‌توانید خودتان در خانه تهیه کنید و یا از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید. بهتر است در تهیه این چای از عسل طبیعی به عنوان شیرین کننده استفاده کنید. در این صورت تأثیر چای بسیار بیشتر خواهد شد.

 تولیدکنندگان متعددی در سطح کشور در تولید عسل فعال هستند. بهتر است برای تهیه عسل به فروشگاه‌ها و برندهای معتبر مراجعه کنید. هانی ژل از تولید کنندگان مطرح عسل و ژل رویال در سطح ایران است. این شرکت دانش بنیان با تیم تحقیقاتی و پزشکی مجرب خود، هر روز محصولات جدیدی از فرآورده‌های زنبور عسل تولید می‌کند. محصولاتی باکیفیت که سلامتی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

خرید هانی ژل از داروخانه


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات