مقالات

با خواص دارویی عناب بیشتر آشنا شوید.

| بازدید : 3961

 

میوه عناب (jujube) که به نام خرمای قرمز یا چینی نیز شناخته می‌شود، بومی آسیای جنوبی است که در سراسر جهان محبوبیت خود را دارد. این میوه‌های گرد کوچک روی درختچه‌ها یا درختان گلدار بزرگ رشد می‌کنند. هنگامی که عناب رسید، به رنگ قرمز تیره یا قهوه‌ای درآمده و ممکن است کمی چروک به نظر برسد. عناب دارای طعمی شیرین و بافتی جویدنی و خواص دارویی عناب بی‌نظیر است. در طب سنتی نیز از عناب به طور گسترده‌ای استفاده شده و به بهبود خواب و کاهش اضطراب کمک ویژه‌ای می‌کند.

در این مقاله از هانی ژل قصد داریم در مورد خواص درمانی عناب، فواید و کاربردهای آن بیشتر صحبت کرده و تأثیر عناب در ژل رویال هانی ژل را بررسی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 شربت هانی ژل

توصیه‌ های طب سنتی بر استفاده عناب

بر اساس گفته‌های طب سنتی، عناب قرن هاست که به طور گسترده به عنوان یک داروی گیاهی شفابخش و مؤثر مورد استفاده قرار گرفته است. کل گیاه عناب شامل میوه، دانه و برگ‌ها دارای ویژگی‌های شفابخش باورنکردنی و ارزشمندی بوده و می‌توان از تمام قسمت‌های آن استفاده کرد. میوه عناب حاوی ویتامین C و B است که به درمان اختلالات خونریزی، تشنگی مفرط، تب و احساس سوزش کمک می‌کند. در طب سنتی از برگ‌های گیاه عناب نیز به صورت موضعی استفاده شده که برای کاهش تب مؤثر است.

در ضمن پوره میوه عناب نیز به همراه عسل دارای خواص درمانی قوی جهت بهبود سریع‌تر زخم‌ها است. همچنین می‌توانید از آن برای التیام عفونت‌های پوستی استفاده کنید. در کل میوه تازه و خشک شده عناب دارای خواص درمانی بسیاری بوده که بسیاری از دردهای شما را درمان می‌کند.

عناب یک میوه کم کالری سرشار از فیبر رژیمی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آن را به گزینه ای عالی به عنوان یک میان وعده سالم تبدیل می‌کند. از آنجایی که عناب سرشار از ویتامین C است، به یک آنتی اکسیدان قوی برای جلوگیری از عفونت‌ها تبدیل شده و در طب سنتی نیز توصیه می‌شود.

عناب همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که نقش مهمی در تنظیم عملکرد عضلات و حفظ تعادل الکترولیت دارد. علاوه بر این، دارای 18 اسید آمینه از 24 اسید آمینه ضروری بدن است که باعث رشد و نمو می‌شود. جدای از این، میوه‌های فوق‌العاده مفید عناب، نیروگاهی از چندین آنتی اکسیدان از جمله فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هستند که سموم مضر را از بین برده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به طور طبیعی مملو از مواد قندی است که انرژی شما را افزایش می‌دهد. عناب خشک منبع غلیظ تری از قند است.

مصرف همیشگی عنال

خواص درمانی و دارویی عناب چست؟

  1. عناب کمک می‌کند بهتر بخوابید.

همانطور که اشاره کردیم، عناب به طور سنتی برای درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی استفاده می‌شود. هم میوه و هم دانه‌ها سرشار از فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و پلی ساکاریدها هستند. در گذشته از ساپونین به عنوان یک محرک طبیعی خواب استفاده می‌شد. خاصیت آرام بخش عناب با ایجاد اثر تسکین دهنده بر کل سیستم عصبی به داشتن خوابی راحت و آرام کمک می‌کند.

 

  1. یبوست مزمن را رفع می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 22 درصد از هندی‌ها از یبوست مزمن رنج می‌برند. در این تحقیقات مشخص شده است که عناب به درمان یبوست در هند کمک ویژه‌ای کرده است. یک مشت عناب می‌تواند به شما کمک کرده تا از شر این مشکل خلاص شوید. کوانتوم بالای فیبر موجود در عناب به تنظیم حرکات روده و هضم غذا کمک کرده و فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد.

 

  1. عناب اضطراب را تسکین می‌دهد.

ثابت شده است که عناب اثرات آرام بخشی بر مغز و سیستم عصبی دارد. همچنین به تسکین اضطراب و استرس کمک می‌کند. اثرات آرام بخش و خواص درمانی عناب یا عصاره روغن عناب همچنین بر سطوح هورمونی نیز تأثیر گذاشته و احساس آرامش را به ذهن و بدن شما القا می‌کند.

 

  1. سرشار از ویتامین C است.

عناب منبعی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن است. آنها به خصوص سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C به شادابی پوست کمک کرده، با رادیکال‌های آزاد مبارزه و با جلوگیری از بیماری‌ها، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. 100 گرم عناب 69 میلی گرم ویتامین C دارد. از آنجایی که بدن ما نمی‌تواند ویتامین C تولید کند، مهم است که از منابع طبیعی موجود حداکثر استفاده را ببریم. عناب می‌تواند بهترین گزینه برای تأمین ویتامین C بدن شما باشد.

 

  1. فشار خون را تنظیم می‌کند.

عناب بدون نمک و حاوی پتاسیم بالا است و هر دوی این ویژگی‌ها این میوه را به عنوان منبعی مناسب جهت تنظیم و کنترل سطح فشار خون تبدیل کرده است. پتاسیم برای آرام نگه داشتن رگ‌های خونی مفید است. هنگامی‌که رگ‌های خونی شل می‌شوند، خون بهتر جریان یافته و فشار تنظیم می‌شود.

 

  1. گردش خون را تنظیم می‌کند.

برای گردش خون بهتر به منبع غنی از آهن و فسفر نیاز دارید. عناب به تنظیم گردش خون نیز کمک می‌کند. کمبود آهن در خون یا کم خونی، ممکن است منجر به ضعف عضلانی، خستگی، سوء‌هاضمه، سبکی سر و مشکلات بسیار دیگری شود. عناب نه تنها جریان خون را افزایش می‌دهد، بلکه گردش خون را نیز هموارتر می‌کند.

 

  1. استخوان را قوی می‌کند.

یکی از خواص درمانی عناب تقویت استخوان است. مصرف عناب کمک کرده تا استخوان‌های قوی تری داشته باشید. عناب سرشار از کلسیم، فسفر و آهن است که به بهبود استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. به افرادی که از پوکی استخوان و سایر شرایط تخریب کننده استخوان رنج می‌برند، توصیه می‌شود به میزان کافی این میوه فوق‌العاده مفید را مصرف کرده تا بتوانند وضعیت بدنی بهتری داشته و پوکی استخوان را متوقف کنند.

 خواص عناب

آیا ترکیب عسل و عناب بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد؟

برای این که بتوانید در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاومت کرده و بدن سالم‌تری داشته باشید، باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سیستم ایمنی بدن از بدن در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها محافظت کرده و باعث می‌شود بدن سالم‌تری داشته باشید. حتی زمانی که بیمار هستید نیز، سیستم ایمنی بدن باعث نابودی و از بردن بردن میکروب‌ها می‌شود. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، می‌توانید از میوه‌ها و داروهای طبیعی بسیاری استفاده کنید. عسل و عناب از جمله این موارد هستند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن عسل و عناب به عنوان یک ماده غذایی قوی و خوشمزه نقش بسیار مفیدی دارند. این 2 ماده در کنار هم باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شده و بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها قوی می‌کند.

عسل حاوی ساپونین‌ها، فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها است که به عنوان عوامل پشتیبانی از سیستم ایمنی شناخته می‌شوند. عناب نیز به دلیل داشتن ویتامین C و A، پلی فنول‌ها و فیتون‌ها که همگی آنتی اکسیدان هستند باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و در نهایت تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر عسل و عناب بر سیستم ایمنی بدن

 

مصرف عناب برای چه بیمارانی منع شده است؟

برای اکثر مردم، میوه عناب بدون ضرر بوده و خوردن آن مشکلی ندارد. با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SSNRIs) استفاده می‌کنید، باید از مصرف عناب اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل دارویی داشته باشد.

علاوه بر این، بر اساس مطالعه‌ای که انجام شد، عصاره میوه عناب ممکن است اثرات جانبی برخی از داروهای تشنج از جمله فنی توئین، فنوباربیتون و کاربامازپین را افزایش دهند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید، حتماً قبل از مصرف عناب، با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت نمایید.

 

آیا مصرف عناب عوارض دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، مصرف عناب برای بیشتر افراد بی خطر است و تنها در صورت مصرف داروی خاصی مانند داروهای ضدافسردگی بهتر است از مصرف آن خودداری کرده و قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد عناب در موارد نادری باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، نفخ و بی حالی می‌شود.

 

عوارض مصرف عناب

معجون هانی ژل؛ ترکیبی از عناب عسل و ژل رویال

معجون هانی ژل نوعی شربت غلیظ شده است که حاوی مواد مغذی مانند عسل طبیعی، عصاره عناب، ژل رویال می‌باشد. این معجون به دلیل ترکیبات و خواص هر کدام از مواد اصلی که دارد، به عنوان یک داروی سودمند برای تمامی افراد و گروه سنی قابل استفاده است.

هانی ژل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توانی دفاعی بدن در فعالیت‌های ضد ویروسی شده و در زمان همه گیر شدن بیماری‌های مانند آنفولانزا یا کرونا به شدت توصیه می‌شود. عصاره عناب موجود در هانی ژل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، باعث بهبود هضم، محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، شکنندگی عروق، افزایش ترشح اریتروپویتین، بهبود خونسازی و خونرسانی، افزایش توان جسمی و کمک به تعدیل سیستم ایمنی می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ شرایط نگهداری ژل رویال

کلام پایانی

عناب میوه‌ای کم کالری و سرشار از فیبر بوده که به عنوان یک میان وعده سالم برای همه علاقه‌مندان به تناسب اندام مناسب است. از آنجایی که سرشار از ویتامین‌های C، A و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است به داشتن خواب سالم، تقویت سلامت مغز، بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. خواص درمانی عناب همچنین در کنار عسل که در معجون هانی ژل استفاده شده است، بی‌نظیر بوده که پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل آن را تهیه کرده و علاوه بر طعم بی‌نظیرش از خواص آن نیز بهره ببرید.

 

خرید اینترنتی هانی ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات