مقالات

لزوم توجه به ایمنی بدن قبل از مواجه با انواع ویرس‌ها

| بازدید : 1573

 

تولید آنتی بادی‌ها یک پاسخ ایمنی کلیدی به ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سایر عوامل بیماری زا است، اما این تنها راه بدن برای مبارزه با عفونت نیست. سیستم ایمنی بدن در دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد، اما گاهی این عملکرد دچار نقص شده و میکروب موفق به حمله و ایجاد بیماری می‌شود. مداخله در این فرآیند و تقویت سیستم ایمنی بدن با مراقبت از خود، داشتن رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی می‌تواند به یک پاسخ ایمنی بدون نقص کمک ویژه‌ای کند.

در این مقاله از هانی ژل در مورد توجه به ایمنی بدن قبل از مواجه با انواع ویروس‌ها صحبت کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

تقویت سیستم ایمن بدن

آنتی بادی چیست؟

آنتی بادی پروتئین‌های Y شکلی هستند که سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت تولید می‌کند. آنها ساختارهای مولکولی خاصی (معروف به آنتی ژن) مانند آن‌هایی که بر روی سطح یک ویروس یا باکتری یافت می‌شوند را تشخیص داده و به آن‌ها متصل می‌شوند. بسیاری از آنتی‌بادی‌هایی که در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی نقش دارند به پروتئین اسپایک ویروس روی سطح متصل می‌شوند که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده می‌کند.

آنتی بادی‌ها توسط سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های B تولید شده که در خون، غدد لنفاوی، طحال و سایر بافت‌ها یافت می‌شوند. هر سلول B نوع خاصی از آنتی بادی تولید می‌کند. محققان برآورد کرده‌اند که سیستم ایمنی انسان می‌تواند حداقل یک تریلیون آنتی‌بادی منحصربه‌فرد تولید کند، اگرچه این میزان می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

هنگامی‌که بدن برای اولین بار با یک ویروس یا پاتوژن دیگر مواجه و یک سلول B به آن پاتوژن متصل می‌شود، سلول B فعال خواهد شد. هنگامی‌که یک سلول B فعال می‌شود، تکثیر شده و سلول‌های مختلفی از جمله سلول‌های پلاسما را تشکیل می‌دهد که کارخانه‌های تولید آنتی بادی هستند. آنتی بادی‌ها برای مدتی پس از عفونت در بدن باقی می‌مانند، اگرچه تعداد آنها در طول ماه‌ها یا سال‌ها کاهش می‌یابد.

 

سیستم ایمنی تطبیقی ​​و ذاتی

سلول‌های B و آنتی بادی‌ها بخشی از سیستم ایمنی تطبیقی ​​هستند، شاخه ای که پاتوژن‌های خاص را هدف قرار می‌دهد. شاخه دیگر به عنوان سیستم ایمنی ذاتی شناخته می‌شود که یک دفاع کلی در برابر عفونت ایجاد می‌کند. این دو شاخه می‌توانند قبل از اینکه شما به شدت بیمار شوید برای دفع ویروس یا باکتری با هم کار کنند. اگر یک ویروس یا باکتری وجود داشته باشد که سیستم ایمنی شما قبلاً هرگز با آن برخورد نکرده است، پاسخ ایمنی ذاتی ممکن است احساس کند چیزی اشتباه است و به سرعت به یک ویروس یا باکتری مهاجم پاسخ دهد.

هنگامی‌که سیستم ایمنی شما در معرض این عامل بیماری زا قرار گیرد، می‌تواند دفعه بعد آماده واکنش سریع تر باشد. به این معنی که ممکن است بتواند باکتری یا ویروس مهاجمی را که در معرض آن قرار دارید قبل از بروز هر گونه علائمی دفع کند. مقاله ما درباره علامت های ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را مطالعه فرمایید؛ کلیک کنید.

 ایمنی بدن مقابل ویروس ها

نحوه عملکرد واکسن‌ها در بدن

واکسن‌ها پاسخ ایمنی مشابهی را بدون خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از عفونت طبیعی ایجاد می‌کنند. واکسیناسیون ترفندی برای تأمین آنتی‌بادی‌های بدن است، بنابراین وقتی در معرض «چیز واقعی» قرار می‌گیرید، حداقل تا حدودی از این حمله محافظت خواهید شد. واکسن‌ها این کار را با ارائه آنتی ژن از یک پاتوژن به سیستم ایمنی انجام می‌دهند.

برخی از واکسن‌ها حاوی کل پاتوژن هستند اما به شکل ضعیف یا غیر فعال. برخی دیگر فقط حاوی یک قطعه خاص از پاتوژن هستند. پس از واکسیناسیون یا عفونت طبیعی، سطح آنتی بادی افزایش می‌یابد اما سپس شروع به کاهش می‌کند. این غیر منتظره نیست. به گفته پانتوفلت: «آنتی بادی‌ها فقط برای مدت معینی زنده می‌مانند و این بستگی به مجموعه‌ای از عوامل بیولوژیکی دارد که چقدر ممکن است باقی بمانند.» مدت زمان باقی ماندن آنتی بادی‌ها در خون متفاوت است.

 

چه سطح آنتی بادی برای بدن لازم است؟

سیستم ایمنی تنها یک آنتی بادی در پاسخ به یک پاتوژن تولید نمی‌کند، بلکه انواع مختلفی از آن را تولید می‌کند. برخی از این آنتی بادی‌ها به شدت به یک آنتی ژن متصل می‌شوند، برخی دیگر کمتر. آن‌ها همچنین می‌توانند به آنتی بادی‌های خنثی کننده و غیر خنثی کننده تقسیم شوند. همانطور که از نام آن پیداست، آنتی بادی‌های خنثی کننده می‌توانند یک پاتوژن را خنثی کنند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی

همانظور که اشاره کردیم، سیستم ایمنی شبکه پیچیده ای از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها است که با هم کار می‌کنند تا از بدن شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت کنند. واکسن‌هایی وجود دارند که در برابر بیماری‌های خاص ایمنی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال واکسن‌های COVID-19، خطر ابتلا و انتشار ویروس را کاهش می‌دهند و به جلوگیری از بیماری‌های جدی و مرگ کمک می‌کنند. برخی از داروها و درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن قبل از مواجه با ویروس‌ها کمک کنند. برخی از استراتژی‌های زندگی سالم برای داشتن سیستم ایمنی قوی عبارتند از:

  • ورزش منظم: کارشناسان حداقل 150 دقیقه ورزش متوسط ​​در هفته را توصیه می‌کنند.
  • داشتن رژیم غذایی سالم: خوردن یک مواد غذایی سالم و متعادل سرشار از میوه‌ها و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.
  • حفظ وزن سالم: BMI 25 یا کمتر را هدف قرار دهید. بهترین راه برای کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش بیشتر است.
  • داشتن خواب کافی: پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ای برای خواب خود تنظیم کرده و مطابق با آن بخوابید و بیدار شوید.
  • کاهش استرس و ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای خوب: فعالیت‌هایی را در زندگی روزمره خود بگنجانید که به شما در مدیریت استرس کمک می‌کند. برقراری ارتباط با عزیزان، برنامه‌های تفریحی، تمرینات منظم مدیتیشن، ورزش یا سرگرمی از جمله موارد کمک کننده در کاهش استرس هستند.
  • ترک سیگار: اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید تا بدن سالمی داشته باشید.
  • قطع مصرف الکل: نوشیدنی‌های حاوی الکل سیستم ایمنی بدن را به میزان بالایی تضعیف می‌کنند.
  • اقدامات لازم برای جلوگیری از عفونت: این اقدامات شامل شستن مکرر دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

 توجه به ایمنی سیستم بدن

مصرف مکمل‌ها کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدن

علاوه بر شیوه زندگی و شیوه‌های رفتاری ذکر شده در بالا، استفاده از مکمل‌های زیر در حد اعتدال نیز می‌توانید به عملکرد سیستم ایمنی خود در بهترین حالت کمک کند:

  • ویتامین C: این ویتامین می‌تواند با کوتاه کردن مدت سرماخوردگی و عمل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی و ضد التهاب از عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و سایر عفونت‌ها جلوگیری کند.
  • ویتامین D: یکی از مهمترین مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین D است که می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. لازم است به طور منظم ویتامین D مصرف کنید.
  • ویتامین A: زمانی که به صورت کوتاه مدت از این ویتامین استفاده نمایید، می‌تواند به افزایش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها، به ویژه در مورد عفونت‌های تنفسی کمک کند.
  • روی: روی به کاهش تعداد عفونت‌ها و مدت زمان سرماخوردگی کمک کرده که لازم است در عرض 24 ساعت پس از شروع بیماری مصرف شود.
  • سلنیوم: یک ماده مغذی کلیدی برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی است و به راحتی از مواد غذایی مانند آجیل و دانه‌ها بدست می‌آید. سلنیوم همچنین یک آنتی اکسیدان است که سیستم دفاعی بدن را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.
  • عسل: این ماده شگفت انگیز در تسکین دردهای جزئی و التهاب غشاهای مخاطی مانند غشاهای مخاطی مفید است و خواص آنتی اکسیدانی و برخی اثرات میکروبی دارد. علاوه بر این، برای سرفه و گلودرد مفید است و می‌توان آن را به چای یا آب گرم با لیمو اضافه کرد. شما همچنین می‌توانید از محصول هانی ژل برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، قبل از مواجه با ویروس‌ها استفاده کنید.
  • سیر: عصاره سیر 7 ساله و سایر مکمل‌های سیر می‌تواند شدت عفونت‌های تنفسی ویروسی فوقانی را کاهش داده و در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی کمک کنند.
  • پروبیوتیک‌ها: این مواد حاوی باکتری‌های خوب هستند که هم سلامت روده را تضمین کرده و هم بر عملکرد و تنظیم سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند. پروبیوتیک‌ها همچنین می‌توانند تعداد عفونت‌های تنفسی را به خصوص در کودکان کاهش دهند.

موارد زیر نیز ممکن است به تقویت ایمنی شما کمک کند:

  • بتا گلوکان: آزمایشات انسانی متعدد نشان داده است که بتا گلوکان فعالیت در برابر حملات ویروسی را تحریک می‌کند.
  • قارچ : نشان داده شده است که انواع گونه‌های قارچ به روش‌های بی شماری به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
  • بربرین: این ترکیب طبیعی که در ریشه و پوست ساقه گیاهان مختلف یافت می‌شود، خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد.
  • سنجد: مطالعات نشان داده اند که سنجد دارای خواصی است که به نظر می‌رسد به مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کند.

 

نکات نهایی برای داشتن ایمنی بیشتر در بدن

سیستم ایمنی دارای بخش‌های متحرک متعددی است که همگی بر تامین نیازهای تغذیه‌ای شما متکی هستند. گیاهان و مکمل‌های زیادی وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفید هستند. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی معمولاً بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما قبل از مواجعه با ویروس‌ها هستند. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید، حتماً نکات گفته شده در این مقاله را درنظر بگیرید.

درک این نکته بسیار مهم است که این موارد تنها پیشنهاد و در حد راهکارهای اضافی هستند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و می‌خواهید هر یک از این گزینه‌ها را امتحان کنید، حتماً از قبل با پزشک خود مشورت کرده و این مواد را در حد اعتدال و طبق توصیه پزشک مصرف نمایید. علاوه بر موارد ذکر شده، محصول شربت هانی ژل با داشتن مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن شما در برابر بسیاری از ویروس‌ها محافظت می‌کند. برای خرید آنلاین شربت هانی ژل و سفارش این محصول می‌توانید با کارشناسان ما در گروه هانی ژل در ارتباط باشید.

شربت هانی ژل

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات