مقالات

جلوگیری از حمله قلبی با عسل

| بازدید : 21943

از قدیم‌الایام عسل به‌عنوان یک معجون همه چی تمام یاد می‌شد! این قضیه تا حدی پیش رفت که می‌گفتند عسل می‌تواند هر دردی را درمان کند. همچنان در طب سنتی به این اصل معتقدند که اگر عسل اصلی پیدا کنید، با آن می‌توانید تقریباً تمام مشکلات بدنتان را برطرف کنید (البته این صحبت ما نیست و صرفاً مطالبی که افراد دیگر می‌گویند را بیان کرده‌ایم!). امروزه در تحقیقات ثابت‌شده است که عسل می‌تواند به‌اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها و حتی بیشتر از آنان، در بهبود بیماری‌های قلبی، مؤثر باشد.

درباره هانی ژل بیشتر بدانید!

قلب؛ اندامی که حفظ سلامت آن امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. عادات غلطی که در زندگی داریم، همانند رژیم غذایی غلط، کمبود تحرک و ورزش نکردن و... اهمیت توجه به این عضو مهم از بدن را بیش‌ازپیش مطرح می‌کند. هم‌چنین اینکه قلب عضو زحمت‌کش و پرکاربردی است که از ابتدای زندگی‌مان تا انتهای زندگی، بدون استراحت، مشغول به کار است.

عسل قندی دارد که به‌سادگی در اختیار بدن قرار می‌گیرد می‌تواند از تنگ شدن رگ‌ها جلوگیری کند و همین امر به نحوی باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و باز شدن رگ‌ها به‌نوعی فشارخون را تنظیم می‌کند و از سکته یا حمله قلبی، پیش‌گیری می‌کند. در ادامه همراه ما باشید که نتیجه دو تحقیق معتبر که در آمریکا انجام‌شده است را ببینید. هردوی این تحقیقات بر روی تأثیر عسل بر روی سلامت قلب و عروق کارکرده‌اند.

 

آب و عسل؛ یک معجون کامل

در یک مطالعه که بر روی 25 مرد 18 تا 68 ساله انجام شد، مشاهده شد که افرادی که ترکیب آب و عسل را می‌نوشند، اندازه آنتی‌اکسیدان موجود در خون آن‌ها تقویت‌شده و بیشتر از میزان آنتی‌اکسیدان عادی موجود در خون بقیه افراد بود. احتمالاً می‌دانید که اسفناج باعث می‌شود که رگ‌های شما تنگ نشود و باید بدانید که همان‌قدر که اسفناج در این امر مؤثر است، عسل نیز همان‌قدر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

میزان آنتی‌اکسیدان موجود در عسل می‌تواند با میزان آنتی‌اکسیدان موجود در سیب، موز، پرتغال و توت‌فرنگی رقابت کند و شاید برنده این رقابت شود! پزشکان مطرح دانشگاه ایلینوی آمریکا معتقدند که عسل ترکیب خاصی دارد که گویی می‌خواهد خیلی نرم و آرام از بدن محافظت و مراقبت کند. محققان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که عسل انواع متفاوتی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در مقدار زیادی در خود جای‌داده است که در میان انواع عسل‌ها، آن‌ها که عسل‌های تیره‌ای هستند، بیشتر از بقیه از این خواص بهره برده‌اند.

البته نتایجی که گفته شد، جز نتایج اولیه بررسی مصرف عسل در میان انسان‌ها بوده است. آزمایشی که در آن تنها 4 قاشق چای‌خوری در یک لیوان آب مخلوط می‌شد و به کسانی که در آزمایش موردمطالعه بودند، داده می‌شد. این تحقیق توسط دکتر انگست که تحقیقات خود را در ماساچوست انجام و در بوستون نتایج آن را ارائه داده، انجام‌شده است. باوجود به دست آمدن این نتایج نیز، دکتر انگست و گروهشان هم چنان مشغول کار بر روی این موضوع هستند و می‌خواهند تأثیرات بیشتری که عسل دارد را بر روی بدن و به‌خصوص رگ و قلب پیدا کنند.

 

خواص عسل

عسل و قندش (به‌جای قند و عسل اش)!

قند طبیعی که در عسل یافت می‌شود، می‌تواند از حمله‌های قلبی جلوگیری کند و این موضوع در تحقیقات و مطالعات روز دنیا مشخص‌شده است. قندی که در عسل وجود دارد و در دنیا این قند را بانام ترهالو یا trehalose می‌شناسند، پروتئینی را فعال می‌کند که به کمک گلبول‌های سفید و قرمز موجود در خون می‌روند و درنهایت باعث از بین رفتن سلول‌های چربی که در رگ قرارگرفته‌اند (پلاک‌ها)، می‌شوند. در این روند بهبود، تقریباً می‌توان گفت 30 درصد حجم این چربی‌ها و سلول‌های مخرب، کاهش می‌یابد.

پلاک در شریان‌ها در شرایطی به نام آترواسکلروز ایجاد می‌شود. این امر باعث می‌شود تا شریان‌ها سخت‌تر و غیرقابل انعطاف شوند و همین امر افراد را در معرض فشارخون بالا، بیماری قلبی و حتی حملات قلبی قرار می‌دهد.

البته خوب است بدانید که ترهالوز (قند موجود در عسل که در بالا به آن اشاره کردیم) در قارچ، خرچنگ و میگو نیز یافت می‌شود. پس اگر به فکر حفظ سلامتی رگ‌ها و قلبتان هستید، این خوراکی‌های مفید و مغذی را نیز در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

تحقیق انجام‌شده بر روی ترهالوز

نحوه انجام این مطالعه بدین شکل بوده که محققان دانشگاه واشنگتن، موش‌هایی را در معرض خطر آترواسکلروز قراردادند (یعنی به آن‌ها ترهالوز یا نوع دیگری از قند را تزریق کردند). البته به بعضی از موش‌ها نیز ترهالوز خوراکی داده شد.

سپس بعد از گذشت مدتی از انجام این آزمایش بر روی آن‌ها آزمایش‌های لازم انجام شد. نتایج به‌دست‌آمده هاکی از آن بود که موش‌هایی که به آن‌ها ترهالوز داده‌شده بود، درمجموع دارای 0.25 میلی‌متر پلاک بودند و در مقابل موش‌هایی که قندی را دریافت نکرده بودند، درمجموع 0.35 میلی‌متر پلاک در رگ‌های آن‌ها وجود داشت و این کاهش تقریباً در حدود کاهش 30 درصدی پلاک است.این بدان معنی است که خوردن شیرینی‌ها (منظورمان عسل است!) از نخوردن آن، خواص بیشتری دارد.

اندازه پلاک در موش‌هایی که به‌طور خوراکی ترهالوز دریافت می‌کردند یا آن‌هایی که انواع دیگری از قند به آن‌ها تزریق‌شده بود ، کاهش پیدا نکرده بود. در این تحقیقات نیز به این موضوع پرداخته می‌شود که ترهالوز پروتئینی بنام TFEB را فعال می‌کند که درنهایت به آن‌ها ماکروفاژ می‌گویند و این ماکروفاژها به جنگ با پلاک‌ها می‌روند.

دکتر بابک رازانی ، سرپرست این تحقیق می‌گوید: "در آترواسکلروز ، ماکروفاژها سعی می‌کنند با تمیز کردن ناحیه ، صدمه به عروق را برطرف کنند و در این مسیر پلاک‌ها و التهابات ناشی از آن‌ها نیز کاهش می‌یابد." به بیان ساده‌تر عملکرد ماکروفاژها خیلی کاربردی و ساده است؛ آن‌ها تلاش می‌کنند که محیط زندگی‌شان را تمیز کنند و هر نوع چربی یا پلاکی که در آن محیط وجود دارد را تا حد امکان از بین ببرند. ترهالوز علاوه بر اینکه سلول‌های وسواسی خانه‌داری هستند که می‌خواهند محیط را تمیز کنند و به عملکرد بقیه اجزا کمک کنند، همچنین باعث این موضوع می‌شوند که خود سلول‌ها نیز تشویق شوند که این کار را انجام دهند!

سخن آخر و نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌دانید، عسل جز معدود خوراکی‌هایست که می‌تواند بر روی جنبه‌های مختلف سلامت انسان تأثیر بگذارد، همانند: تقویت سیستم ایمنی بدن، برطرف کردن برخی از آلرژی‌ها، کمک به تسریع بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها، تقویت قلب و جلوگیری از به وجود آمدن حملات قلبی، گشاد کردن رگ‌ها و کمک به عملکرد عروق، درمان مشکلات گوارشی و... حال این‌همه خاصیت، در یک خوراکی خوشمزه و شیرین گردآمده است و شما می‌توانید با خوردن روزانه حدوداً 2 تا 3 قاشق غذاخوری از این ماده پرخاصیت، تندرستی خود را تقویت کرده و از مشکلات و مریضی‌ها مصون بمانید و البته ورزش را نیز فراموش نکنید!

 

 جهت مشاوره و تهیه ژل رویال هانی ژل با مشاوران ما در ارتباط باشید.

02122893497


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات