مقالات

درمان دیابت با استفاده از ژل رویال

| بازدید : 10295

این روزها نام ژل رویال را زیاد می‌شنویم. این ماده به مغذی بودن و خواص درمانی متعدد خود معروف است. اما خیلی از افراد در مورد این ژل و خواص درمانی دقیق آن اطلاعی ندارند. خواص آنتی اکسیدانی، تأثیر روی کاهش سطح کلسترول خون، کاهش خطر سکته قلبی، بهبود زخم و ترمیم پوست از جمله خواص این ژل هستند. اما در این مقاله قصد داریم به طور خاص در مورد درمان دیابت و کاهش قند خون با استفاده از ژل رویال صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

جهت مشاوره و تهیه هانی ژل با مشاوران ما در ارتباط باشید.

021-22893497

 

ژل رویال چیست؟

ژل رویال یک ماده بسیار مغذی است که از غدد زنبورهای کارگر ترشح می‌شود و ملکه مادر و لاروها از آن تغذیه می‌کنند. در فرهنگ کشور چین، اعتقاد بر این است که خوردن ژل رویال در انسان‌ها می‌تواند باعث افزایش انرژی و جوانی شود. برای به دست آوردن این ژل باید زنبوردارها لاروهای کارگر 18 تا 24 ساعته را به داخل محفظه مخصوص ملکه وارد کند. سپس لاروها به «کلونی پرستار» در کنار زنبورهای کارگر وارد می‌شوند تا این زنبورها آن‌ها را تغذیه کنند. سه روز بعد، زنبوردار با استفاده از لوله مکش، ژل رویال را برداشت می‌کنند.

ژل رویال یک ماده شیری سفید رنگ است که دارای آب، پروتئین، قند، چربی، اسیدهای آمینه و ویتامین‌هاست. البته نوع ترکیبات ژل رویال در هر منطقه‌ای با توجه به شرایط آب و هوایی می‌تواند متفاوت باشد. شاید جالب باشد که بدانید زنبور ملکه تنها از ژل رویال تغذیه می‌کند و عمری برابر با 7 سال دارد. درحالی‌که زنبورهای کارگر تنها هفت هفته زندگی می‌کنند.

رویالاکتین که ماده مؤثر ژل رویال است، پروتئین منحصربه‌فردی است که مسئول رشد زنبور ملکه است.  این ترکیب ماده‌ای که توسط زنبورها ترشح می‌شود نوعی ماده غذایی برای کل کندو است و عاملی برای رشد لاروها نیز هست. تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیب از خواص آنتی اکسیدانی و توانایی کم کردن کلسترول برخوردار است.

 

ژل رویال

 

دیابت چیست و چرا نیاز به درمان دارد؟

شیوع دیابت نوع 2 در طی سی سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است و آن را به عنوان پرهزینه‌ترین بیماری برای آژانس‌های بهداشتی در سراسر جهان می‌شناسند. از سال 2017، پیش‌بینی‌ها برای شیوع جهانی دیابت در سال 2030 از پیش‌بینی‌های گذشته نیز پیشی گرفته است. تا سال 2040، پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد دارای بیماری دیابت نوع 2 به 642 میلیون نفر در سراسر جهان برسد. اعتقاد بر این است که این اپیدمی ناشی از تغییرات سریع در جامعه از دهه 1980 است که بیشتر شدن عدم تحرک و مصرف بیش از حد مواد غذایی مضر از عوامل ایجاد آن هستند. با این حال، فعل و انفعالات اپی ژنتیکی و ژنتیکی بیشتر همچنان توسط دانشمندان مورد بررسی قرار می‌گیرد. دیابت نوع 2 به شدت با بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی همراه است که تا حد زیادی عوارض و مرگ و میر در بیماران مبتلا به این بیماری را نشان می‌دهد. بنابراین، برای به حداقل رساندن خطر عوارض در بیماران، مصرف مواد غذایی و غلظت گلوکز خون باید به شدت کنترل شود.

دیابت نوع 1

اگر دارای دیابت نوع 1 هستید، بدن شما انسولین نمی‌سازد. در واقع سیستم ایمنی بدن شما به سلول‌های موجود در پانکراس شما که انسولین می‌سازند، حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. دیابت نوع 1 معمولاً در کودکان و بزرگ‌سالان دیده می‌شود، اگرچه ممکن است در هر سنی ظاهر شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای ادامه زندگی باید هر روز انسولین مصرف کنند.

دیابت نوع 2

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، بدن شما انسولین را به خوبی تولید نمی‌کند و یا از آن استفاده نمی‌کند. شما می‌توانید در هر سنی، حتی در دوران کودکی، به دیابت نوع 2 مبتلا شوید. اما، این نوع دیابت بیشتر در افراد میان‌سال و سالخورده رخ می‌دهد. نوع 2 شایع‌ترین نوع دیابت است.

 

ژل رویال و دیابت

همان‌طور که گفتیم ژل رویال اثرات درمانی متعددی دارد. مکمل‌های این ژل نیز مانند قرص‌ها، می‌توانند در شرایطی که لوزالمعده به اندازه کافی کار نمی‌کند، برای کنترل قند خون، وارد جریان خون شده و برای ایجاد انرژی در افراد استفاده شود. دیابت مربوط به آترواسکلروز است که در آن قند خون بالا باعث افزایش التهاب در شریان‌های شما و سرعت بخشیدن به این روند می‌شود. این مسئله همچنین بدان معنی است که دیابتی‌ها 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد بدون دیابت احتمال حمله قلبی دارند.

بنابراین چگونه ژل رویال در این زمینه می‌تواند کمک کند؟ تحقیقات انجام شده توسط گروهی از دانشمندان ایرانی در سال 2014 طی 8 هفته انجام شد. آن‌ها دریافتند که ژل رویال ممکن است به ویژه به دیابت نوع 2 و کاهش قند خون کمک کند. این گروه از دانشمندان آزمایش‌هایی را روی 50 زن مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند که نیمی از آن‌ها ژل رویال مصرف می‌کردند و نیمی دیگر به عنوان گروه کنترل تحت مطالعه بودند.

پس از این که این دانشمندان به زنان منتخب ژل رویال (به طور تصادفی) برای مصرف دادند، مقدار قند خون ناشتا (مدت‌زمان لازم برای واکنش بدن به تغییر قند خون)، به میزان قابل‌توجهی در این افراد کاهش یافت. همچنین در این مدت میزان غلظت انسولین نیز افزایش یافته بود. این نتایج به ما می‌گوید که ژل رویال 100٪ خالص می‌تواند یک مکمل مفید برای مبتلایان به دیابت باشد.

 

فواید ژل رویال بر دیابت

 

مطالعات بیشتر در زمینه تأثیر ژل رویال بر دیابت

بسیاری از محصولات بهداشتی طبیعی، از جمله ژل رویال، به عنوان درمان‌های احتمالی هیپوگلیسمی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. هیپوگلیسمی یکی از عوارض بیماری دیابت است که در آن فرد به طور ناگهانی گرسنه، عصبی، رنگ پریده یا گیج می‌شود. در چنین حالتی سطح قند خون فرد کاهش یافته و در سیستم عصبی فرد تغییراتی مشاهده می‌شود. تغییر در نحوه رفتار، عصبانیت، احساس ضعف و عدم هوشیاری کامل از نشانه‌های این عارضه هستند.

 10-هیدروکسی-2-دکنوئیک اسید (10H2DA)، یک اسید چرب منحصربه‌فرد در ژل رویال است که به عنوان یک ترکیب مؤثر در مدیریت قند خون شناخته می‌شود. عده‌ای از دانشمندان با مطالعه در این زمینه دریافته‌اند که 10H2DA به طور قابل‌توجهی فسفوریلاسیون وابسته به انسولین AMP کیناز (AMPK) در ماهیچه‌های اسکلتی را افزایش می‌دهد، باعث افزایش جابجایی حمل کننده گلوکز به سطح سلول و در نتیجه، انتقال گلوکز به داخل سلول می‌شود. به زبان ساده‌تر، انتقال گلوکز به ماهیچه‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین، ضعف، بی حالی و شل شدن عضلات که در اثر کاهش قند خون در افراد دیابتی مشاهده می‌شود با استفاده از این ژل می‌تواند برطرف شود.

نقش تعدیل‌کننده گلوکز بهترین مکانیسمی است که ژل رویال با استفاده از آن می‌تواند برای بیماران دیابتی نوع 2 بسیار مفید باشد. اگرچه سایر ترکیبات ژل رویال مانند سباسیک اسید نیز ممکن است در این میان مهم باشند.

علاوه بر مطالعات آزمایشگاهی و انسانی، مطالعات دیگری نیز بر روی جوندگان انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه کپسول‌های حاوی 3000 میلی‌گرم ژل رویال به مدت هشت هفته به طور قابل‌توجهی قند خون ناشتا (FBG) را در افراد دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش می‌دهد.

البته مطالعات روی جوندگان نشان داده است که افزودن 100 میلی‌گرم ژل رویال در محلول آشامیدنی باعث بهبود انسولین در گردش خون و کاهش قند خون ناشتا در موش‌های دیابتی می‌شود. البته به دلیل تغییر در فرآیندهای فیزیولوژیکی، به ویژه جذب و توزیع مواد مغذی مانند 10H2DA، نمی‌توان به طور کامل نتایجی که از مطالعه بر روی جوندگان کسب شده است را به انسان‌ها نیز نسبت داد. در حال حاضر، عدم و تجزیه و تحلیل این مطالعات انسانی و حیوانی در بررسی اثرات درمانی ژل رویال وجود دارد.

 

تاکنون مطالعات مختلف آزمایشگاهی، انسانی و حیوانی نشان داده‌اند که مصرف ژل رویال علاوه بر خواص درمانی دیگری که دارد، می‌تواند سطح قند خون را کنترل کرده و در کاهش اثرات جانبی بیماری دیابت نوع 2 مفید باشد. خطرات احتمالی ناشی از مصرف این ماده و دوز مناسب برای استفاده از آن، نیاز به بررسی‌های بیشتر از جانب دانشمندان را دارد. علاوه بر این، فروشنده‌های زیادی در بازار وجود دارند که ادعا می‌کنند ژل رویال طبیعی را به شما می‌فروشند. اما ممکن است درصد واقعی ژل رویال در این محصولات بسیار کم باشد. بنابراین پیش از خرید حتماً مطمئن شوید که از یک فروشنده یا برند معتبر خرید می‌کنید. مشورت با یک پزشک متخصص نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای میزان مصرف این ژل باشد.

 

 

تقویت سیستم ایمنی

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
1 نظر ثبت شده است
نازنین عدالت

سلام آیا ژل رویال برای دیابت نوع ۱ در کودکان قابل درمان

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات