مقالات

نقش تغذیه صحیح و مکمل‌های تقویتی هنگام آلودگی هوا

| بازدید : 1028

 

بیش از 90 درصد مردم در سراسر جهان مجبورند هوای آلوده تنفس کنند. سوخت‌های فسیلی علت اصلی آلودگی هوا هستند. افرادی که بیشتر از همه متضرر این موضوع می‌شوند افرادی هستند که در مکان‌های شلوغی زندگی می‌کنند. این امر به ویژه در کشور ما ایران بسیار مشهود است، جایی که دود بر شهرها غلبه کرده و به روستاها و حتی به خانه‌های مردم نفوذ کرده است. آلودگی هوا حاوی ذرات ریز است که می‌تواند وارد بدن و ریه‌ها شده و باعث مشکلات تنفسی و قلبی عروقی مانند حملات آسم و ضربان قلب نامنظم، افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب و بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در واقع، آلودگی هوا مسئول بیش از 7 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان است، بزرگترین خطر بهداشت محیطی که انسان را تهدید می‌کند.

طبق مطالعات اخیر، تغذیه صحیح و مکمل‌های تقویتی هنگام آلودگی هوا می‌تواند کمک کننده باشد. محققان دریافته اند که تغذیه صحیح می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با هوا جلوگیری کرده و حتی ممکن است اثرات منفی ذرات ریز را معکوس کند. اگر شما یکی از میلیاردها نفری هستید که در معرض هوای آلوده قرار دارید، ممکن است بخواهید ویتامین دریافتی خود را افزایش دهید.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن

عوارض آلودگی هوا

 

چگونه به کمک تغذیه صحیح با آلودگی هوا مقابله کنیم؟

برخی از مهمترین مواد مغذی که در هنگام آلودگی هوا مصرف آن‌ها توصیه می‌شود شامل اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا 3 و همچنین ویتامین‌های C و E هستند. ماهی‌هایی مانند سالمون منبع عالی امگا 3 هستند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. ویتامین‌های C و E که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از بدن در برابر التهابات در زمان آلودگی هوا محافظت می‌کنند. برای افرادی که ویتامین کافی از طریق غذا دریافت نمی‌کنند (که شامل بسیاری از ما می‌شود)، مکمل‌ها منبع خوبی از مواد مغذی تقویت‌کننده سلامتی هستند.

 

آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر اثرات ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌کند!

آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی که می‌خوریم از بدن در برابر اثرات مضر ناشی از آلاینده‌های هوا محافظت می‌کنند. برای مبارزه با اثرات آلودگی هوا، حتماً ویتامین‌های ضروری را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ویتامین C

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای بدن ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به صورت محلول در آب در سراسر بدن وجود داشته و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. این ویتامین همچنین به بازسازی ویتامین E کمک کرده و میزان کافی از آن در رژیم غذایی روزانه ما برای حفظ سطح آن در ریه‌ها بسیار مهم است. شما به عنوان یک بزرگسال روزانه به 40 میلی گرم از این ویتامین نیاز خواهید داشت. ویتامین C در مواد غذایی زیر به وفور یافت می‌شود:

  • سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و شلغم
  • میوه‌هایی مانند پرتقال و کیوی، طالبی، توت فرنگی و.. که سرشار از ویتامین C هستند.

 

تغذیه هنگام آلودگی هوا

 

ویتامین E

ویتامین E به صورت محلول در چربی به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب‌ها و آلودگی‌های هوا عمل می‌کند. این ویتامین بیشتر در روغن‌های پخت و پز یافت می‌شود.

  • روغن آفتابگردان، سبوس برنج، روغن کانولا، بادام زمینی و زیتون از بهترین منابع ویتامین E به شمار می‌روند.
  • بادام، تخمه آفتابگردان بهترین منبع ویتامین E بوده اما از آنجایی که کالری بالایی دارند، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • ماهی آزاد، مارماهی و ماهی قزل آلا نیز سرشار از ویتامین E هستند.
  • برای دریافت ویتامین E روزانه خود می‌توانید از ادویه جاتی مانند پودر فلفل قرمز، پاپریکا، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

بتا کاروتن

بتاکاروتن به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی که دارد به کاهش و درمان التهاب کمک می‌کند. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. سبزیجات سبز برگ مانند گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج سرشار از بتاکاروتن هستند. علاوه بر این هویج و تربچه نیز به عنوان منبع غنی از بتاکاروتن شناخته می‌شوند.

چربی‌های امگا 3

چربی امگا 3 یکی از مفیدترین چربی‌ها برای بدن بوده و به عنوان یک تغذیه صحیح در هنگام آلودگی هوا استفاده می‌شود. این چربی از قلب و پروفایل لیپیدی محافظت می‌کند. آجیل و دانه‌هایی مانند گردو، دانه چیا، دانه کتان، دانه خردل و سبزیجات سبز برگ مانند کاهو، کلم و...، همگی از بهترین منابع حاوی چربی امگا 3 محسوب می‌شوند.

 

مکمل‌های تقویتی هنگام آلودگی هوا

گیاهان و ادویه‌های خاصی به عنوان مکمل در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از ریه‌ها در برابر اثرات سمی ‌آلاینده‌ها محافظت می‌کند.
  2. آب پیاز هرچند که طعم خوبی ندارد اما به عنوان یک منبع فوق العاده عالی از آنتی اکسیدان در هنگام آلودگی هوا شناخته می‌شود. آب پیاز خلط آور بوده و برای درمان سرفه مفید است.
  3. گندم و شیر گاو برای بیماران مبتلا به آسم مفید است.
  4. زنجبیل، فلفل سیاه، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و آویشن نیز از جمله مکمل‌های تقویتی در هنگام آلودگی هوا هستند.

 

عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تغذیه صحیح با عسل

عسل یک ماده مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در هنگام آلودگی هواست. عسل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده که با تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا شناخته می‌شود.

علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، برخی از فواید عسل در زمان آلودگی برای سلامتی عبارتند از:

  • التیام زخم‌ها
  • مبارزه با عفونت‌های باکتریایی
  • کمک به هضم غذا
  • کمک به آلرژی‌های مرتبط با آلودگی هوا
  • بازگرداندن رطوبت بدن
  • جلوگیری از تشکیل پلاک و بیماری لثه

 

چگونه می‌توان از عسل برای التیام بدن استفاده کرد؟

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که می‌تواند به روند بهبودی کمک کند، محبوبیت دارد. عسل از قدیم به طور سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال عسل برای کاهش مشکلات گوارشی و تسکین علائم زخم معده در هنگام آلودگی هوا مفید بوده که این موضوع در مطالعات علمی نیز اثبات شده است. عسل به عنوان یک ضد التهاب قوی، می‌تواند به حمایت از علائم سندرم روده تحریک پذیر و کاهش التهاب کمک کند.

 

در هنگام آلودگی هوا ژل رویال مصرف کنید.

ژل رویال ترشح شیری رنگی است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می‌شود. به طور معمول حاوی حدود 60 تا 70 درصد آب، 12 تا 15 درصد پروتئین، 10 تا 16 درصد قند، 3 تا 6 درصد چربی و 2 تا 3 درصد ویتامین، نمک و اسیدهای آمینه است. ترکیبات ژل رویال بسته به منطقه و آب و هوا تفاوت دارد. ژل رویال در واقع برای رشد و پرورش ملکه استفاده شده و به عنوان غذای ملکه زنبورهای عسل نیز شناخته می‌شود. به ژل رویال، بزاق زنبود عسل، شیره زنبور عسل یا ژله نیز گفته می‌شود. این ژل سرشار از مواد مغذی بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن در هنگام آلودگی هوا بی نظیر عمل می‌کند.

ژل رویال به طور کلی برای درمان آسم، تب یونجه، بیماری کبد، پانکراتیت، بی خوابی، PMS، زخم معده، بیماری‌های کلیوی، شکستگی استخوان، اختلالات پوستی و کلسترول بالا مفید است. در واقع یک تونیک سلامت عمومی است. این تونیک سلامتی به بهبود سلامت روان نیز کمک می‌کند. همچنین برای مبارزه با اثرات پیری، رشد مو و همانطور که گفتیم تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

سیستم ایمنی از بدن ما در برابر همه ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در هنگام آلودگی هوا ممکن است وارد بدن ما شده و باعث مشکلات سلامتی شوند، محافظت می‌کند. بنابراین برای سالم ماندن باید یک سیستم ایمنی قوی داشته که با ورزش، وزن سالم، میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی‌ها و قندها به دست می‌آید. همچنین برای داشتن سیستم ایمنی قوی به سطح ذهنی و سلامت روان نیاز است. مصرف همه مواد مغذی برای فرد آسان نیست.

هر مواد غذایی دارای مواد مغذی خاص خود است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ژل رویال حاوی تمام عناصر مفید برای بدن می‌باشد؛ به همین دلیل ژل رویال برای تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار مفید است. فقط مقدار کمی از ژل رویال می‌تواند تمام نیازهای تغذیه ای بدن را برآورده کرده و در مواقعی که ذرات غبار آلود در هوا زیاد است به کمک شما بیاید.

 

جمع بندی

در پایان باید گفت که ویتامین‌ها و امگا 3 تنها بخشی از راه حل است. این امر آلاینده‌ها و قانون‌گذاران و مقاماتی را که باید سیاست‌هایی را برای جلوگیری از آلودگی وضع و اجرا کنند، کاهش نمی‌دهد. این بدان معناست که دولت‌ها، دانشمندان و بخش خصوصی باید با یکدیگر همکاری کرده و تحقیقات را در این زمینه ادامه دهند. با این حال داشتن تغذیه سالم و مکمل‌های تقویتی، آسان و کم هزینه است و ممکن است یکی از راه‌های کمک به میلیاردها نفری باشد که با نفس بند آمده، به دنبال راهی برای در امان ماندن در هنگام آلودگی هوا هستند.

ژل رویال می‌تواند پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی تقویت کند. پروتئین‌های اصلی ژل رویال و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال برای تقویت فعالیت ضد باکتریایی شناخته شده‌اند که می‌تواند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند. یکی از بهترین راه‌ها برای تغذیه صحیح در هنگام آلودگی هوا و تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده از ژل رویال در کنار عسل است. شما می‌توانید برای دریافت این دو ماده مغذی از محصول هانی ژل استفاده کنید. هانی ژل با داشتن عسل، عناب، ژل رویال و سایر مواد مغذی بهترین گزینه برای استفاده در هنگام آلودگی هواست.

اگر به سلامت خود و عزیزان‌تان اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم این محصول را تهیه کرده و در رژیم غذایی خود استفاده کنید. برای خرید هانی ژل یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات