مقالات

درمان سرطان سینه با طب سنتی

| بازدید : 19749

 

قرن‌هاست که از گیاهان و محصولات طبیعی و سنتی برای اهداف درمانی و همچنین به عنوان مواد غذایی استفاده می‌شود. با این حال، در قرن اخیر و با توجه به شیوع بیماری سرطان، بسیاری از محققان طب سنتی بر آن شدند تا با بررسی اثر داروهای سنتی و گیاهی، راهی برای درمان این بیماری همه گیر در بین زنان و مردان پیدا کنند. هرچند که تاکنون هیچ درمان قطعی برای سرطان کشف نشده، اما برخی از داروهای سنتی تأثیرات مثبت قابل‌توجهی بر بهبود آن از خود نشان داده‌اند. هانی ژل با ترکیبی از ژل رویال، عسل طبیعی و عصاره عناب کمک بسیار بالایی در تقویت سیستم ایمنی بدن می کند.

اما موضوع مورد بحث در این نوشتار، سرطان سینه و درمان آن با طب سنتی است. در سراسر دنیا دومین علت مرگ زنان، سرطان سینه است. نتیجه یک بررسی در کشور انگلستان نشان داد که به طور متوسط از هر 9 زن، یکی از آن‌ها به سرطان سینه مبتلا می‌شود. عوامل مختلفی در ارتباط با توده‌های سرطانی در پستان وجود دارند مانند جنسیت، رژیم غذایی، نوشیدن مشروبات الکلی، کم تحرکی، سابقه خانوادگی، سبک زندگی و عملکرد غدد درون ریز. با این حال هنوز مشخص نیست که کدام دلایل بیشتر بر شیوع سرطان سینه اثر می‌گذارند.

 

شربت هانی ژل

 

سرطان سینه چیست؟

سرطان به عنوان تقسیم غیر کنترل‌شده سلول‌ها در بدن ما تعریف می‌شود که در بدترین حال منجر به مرگ می‌شود. چراکه سلول‌های طبیعی و سالم بدن توسط سلول‌های سرطانی از بین می‌روند. در کشورهای پیشرفته میزان بقا در سرطان پستان 73 درصد و در کشورهای غیر صنعتی برابر با 57 درصد است. تشخیص زودرس، آگاهی جامعه و غربالگری باعث می‌شوند که در کشورهای پیشرفته روند تشخیص و درمان سرطان سینه به‌صورت زودهنگام آغاز شده و میزان بهبود در بین بیماران بالاتر برود.

داروهای طب سنتی که برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طور عمده مبدأ گیاهی دارند و از میوه‌ها، گل‌ها، برگ گیاهان، بذر و قارچ‌ها به دست می‌آیند. امروزه عموم مردم هم تمایل بیشتری به استفاده از داروهای سنتی نسبت به داروهای شیمیایی از خود نشان می‌دهند. داروهایی که در ادامه به بررسی آن‌ها و اثراتشان بر سرطان سینه خواهیم پرداخت.

 

سرطان سینه چیست؟

 

 سرطان سینه چگونه درمان می‌شود؟

در درمان سرطان، پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف درمان مانند جراحی، انکولوژی پرتوشناسی و انکولوژی پزشکی با رادیولوژیست‌ها و پاتولوژیست‌ها همکاری می‌کنند تا برنامه درمانی کلی بیمار را برنامه ریزی کنند که انواع مختلف درمان را ترکیب می‌کند. برنامه درمانی خلاصه ای از سرطان و درمان سرطان برنامه ریزی شده است. این به معنای ارائه اطلاعات اولیه در مورد سابقه پزشکی شما به پزشکانی است که در طول زندگی از شما مراقبت می‌کنند. بیولوژی و رفتار سرطان سینه بر برنامه درمانی تأثیر می‌گذارد. برخی از تومورها کوچکتر هستند اما به سرعت رشد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بزرگتر هستند و به کندی رشد می‌کنند. گزینه‌ها و توصیه‌های درمانی بسیار شخصی هستند و به عوامل مختلفی بستگی دارند.

اولین درمان در سرطان سینه پیشرفته، جراحی است. اگر جراحی سینه انجام داده‌اید، پس از جراحی، گام بعدی در مدیریت مراحل اولیه سرطان پستان، کاهش خطر عود و تلاش برای خلاص شدن از شر سلول‌های سرطانی باقی مانده در بدن است. این سلول‌های سرطانی با آزمایش‌های فعلی قابل شناسایی نیستند، اما اعتقاد بر این است که مسئول عود سرطان هستند، زیرا می‌توانند در طول زمان رشد کنند. درمانی که پس از جراحی انجام می‌شود «درمان کمکی» نامیده می‌شود

 

درمان سرطان سینه با روش های طب سنتی

درمان‌های کمکی ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی و یا هورمون درمانی باشد. شما می‌توانید از درمان‌های کمکی مانند درمان‌های طب سنتی برای درمان سرطان سینه نیز استفاده کنید. اما چه درمان‌های طب سنتی می‌تواند به شما کمک می‌کند، در ادامه در مورد این درمان‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

سیر، موثر در درمان سرطان سینه

صدها سال است که از سیر برای معالجه بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. سیر حاوی اسیدهای آمینه ضروری و ترکیبات آنتی‌اکسیدان است. خواص ضد سرطانی سیر هم به دلیل مقدار زیادی سولفیدهای آلی و پلی سولفید در ترکیبات آن است. ترکیبات موجود در سیر می‌توانند در از بین بردن سلول‌های سرطانی مفید باشند و متابولیسم آن‌ها را دچار اختلال کنند. سیر همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بدن در برابر عوامل بیماری‌زای داخلی و خارجی محافظت می‌کند. به این معنی که می‌تواند عوامل سرطان‌زا در بدن را تضعیف کند. سیر همچنین فعالیت آنزیم‌های سم‌زدا را در بدن تقویت می‌کند تا به دفع سموم از بدن کمک کرده باشد.

محققان دریافته‌اند که سیر رسیده همچنین برای پیشگیری و بهبود چندین نوع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، درمان سرطان سینه ، سرطان ریه‌ها و مثانه بسیار مفید است. اگر فردی مبتلا به انواع سرطان بوده و تحت درمان شیمی درمانی قرار گرفته باشد، با استفاده مرتب از سیر می‌تواند عوارض جانبی شیمی درمانی و رادیوتراپی در درمان سرطان سینه و انواع دیگر را کاهش دهد.

 

سیر موثر در درمان سرطان

 

زردچوبه با خاصیت ضد سرطان

زردچوبه یک گیاه خوشرنگ است که از پودر کردن چوب آن ادویه زردچوبه برای استفاده در غذاها تهیه می‌شود. کورکومین نوعی ماده فعال موجود در زردچوبه است که در ریشه آن موجود است و به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولیک، دارای خاصیت ضد سرطان است.

تحقیقات نشان می‌دهد که زردچوبه انتشار توده‌های سرطانی در سرطان سینه، ریه، پوست و معده را کاهش می‌دهد. همچنین مشخص شده که کورکومین موجود در زردچوبه در تمام مراحل شروع، رشد و انتشار سرطان در بدن، می‌تواند خاصیت مهارکننده در برابر سلول‌های سرطانی داشته باشد و رشد و حیات آن‌ها را محدود کند. مصرف زردچوبه همچنین عملکرد آنتی‌اکسیدانی طبیعی موجود در بدن را افزایش می‌دهد.

 

خواص درمانی چای سبز در سرطان سینه

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های معروف سنتی است که خواص آن در درمان سرطان سینه و سایر انواع سرطان، قابل انکار نیست. محققان نشان داده اند که چای سبز نه تنها می‌تواند برای بهبود سرطان مفید باشد، بلکه نوشیدن آن در افراد سالم هم می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کند. چراکه ترکیبات این چای، از جهش DNA و به وجود آمدن سلول‌های سرطانی جلوگیری به عمل می‌آورند.

برخی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند از سرطان روده بزرگ هم پیشگیری کند. مصرف چای سبز همچنین برای کسانی که به هر دلیلی در معرض تابش اشعه قرار دارند بسیار مفید است؛ چراکه خواص آنتی‌اکسیدانی آن از تولید و انتشار سلول‌های سرطانی در اثر اشعه، جلوگیری می‌کنند.

 

خواص درمانی چای سبز

 

درمان سرطان سینه با ژل رویال

ژل رویال (RJ) نوعی ماده مغذی مورد استفاده برای تغذیه زنبور ملکه و لاروهای جوان است که از غدد هیپوفارنکس و فک پایین روی سر زنبورهای کارگر (Apis mellifera) آزاد می‌شود. ژل رویال از 50 تا 70 درصد آب، 7 تا 18 درصد کربوهیدرات، 9 تا 18 درصد پروتئین، 3 تا 8 درصد لیپیدها و 1.5 درصد نمک‌های معدنی، پلی فنل‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و ویتامین‌ها تشکیل شده است. این ژل همچنین از مقادیر زیادی پپتید، استرول و اسیدهای چرب مانند هیدروکسی و دسنوئیک اسید تشکیل شده است. بر طبق تحقیقات انجام شده، پروتئین‌ها و پپتیدهای موجود در ژل رویال به از بین بردن ROS مانند آنیون و رادیکال هیدروکسیل کمک می‌کنند.

ژل رویال به دلیل عوارض جانبی و مواد سمی‌کمتر به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک به سزایی می‌کند. با این حال به دلیل تحقیقات کمی‌که در این زمینه انجام شده است، هنوز هم مطالعات بیشتری برای تعیین این که ژل رویال بر تعادل اکسیدان و آنتی اکسیدان بافت سرطان سینه قبل از تشکیل سرطان، مورد نیاز است.

 

ترکیبات گیاهی جنسینگ در درمان سرطان سینه

احتمالاً نام چای جنسینگ را شنیده‌اید. جنسینگ گیاهی شرقی است که به طور عمده در کشورهای چین، ژاپن و کره رشد می‌کند. بخش خوراکی این گیاه، ریشه آن است. جنسینگ خواص درمانی متعددی دارد که یکی از آن‌ها درمان سرطان سینه است.

ترکیبات فعال موجود در جنسینگ طبق تحقیقات از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و انتشار آن‌ها را کاهش می‌دهند. البته تحقیقاتی هم در کشور کره انجام شده‌اند که نشان می‌دهند مصرف جنسینگ به‌صورت تازه یا چای آن، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. البته گفته می‌شود که عصاره و پودر خشک شده جنسینگ قوی‌ترین ترکیبات برای جلوگیری از تهدید سرطان و همچنین تغییرات DNA است. مصرف جنسینگ تشکیل آنتی‌بادی در بدن را هم تقویت می‌کند که به معنی مبارزه همه جانبه با عوامل بیماری‌زای درون بدن است.

 

جنسینگ ضد سرطان

 

افزایش اثرات درمان سرطان با قهوه سیاه

قهوه سیاه از درختچه‌ای بومی گرفته می‌شود که در جنگل‌های شرقی آمریکای شمالی می‌روید. بیماران مبتلا به سرطان سینه در طول رادیوتراپی و شیمی درمانی می‌توانند از قهوه سیاه برای افزایش اثرات درمانی خود استفاده کنند. به عبارت دیگر قهوه سیاه اثر داروها و درمان‌های شیمیایی را بیشتر کرده و به درمان سرطان سینه کمک می‌کند.

معمولاً زنان بومی آمریکا از این گیاه برای درمان علائم یائسگی، ناراحتی‌های قبل از قاعدگی و سایر مشکلات زنانه استفاده می‌کرده‌اند. به طور کلی گیاه شناسان نشان داده‌اند که قهوه سیاه یک درمان بی خطر و موثر برای کاهش علائم یائسگی است.

 

تخم کتان موثر در مقابله با سلول های سرطانی

گیاه کتان بذرهای کوچکی به رنگ قهوه‌ای و طلایی دارد که حاوی ترکیبات فعال هستند. تخم کتان منبع غنی از فیبر، چربی و امگا 3 است. یک تحقیق علمی نشان داده است که بذرهای کتان به طور قدرتمندی می‌توانند با سلول‌های سرطانی سینه مبارزه کنند و در درمان سرطان سینه نقش موثری داشته باشند. این تحقیق علمی با آزمایش بر روی موش‌های مبتلا به تومور سرطانی انجام شده و نتیجه آن مشخص کرد که با مصرف تخم کتان در وعده‌های غذایی برای مدت 8 هفته، فعالیت تومور سرطانی تا 45 درصد در این موش‌ها کاهش یافته است.

 

هر آنچه که در مورد ژل رویال باید بدانید!

تخم کتان موثر در درمان سرطان

 

نیاز بدن به ویتامین D برای درمان سرطان

ویتامین D تنها در اثر تابش نور خورشید روی پوست در بدن ساخته می‌شود. در فصل تابستان مقدار زیادی از این ویتامین از طریق پوست دست، بازو و صورت در بدن ما تولید می‌شود که برای بدنمان کافی است. ویتامین D دارای فعالیت ضد سرطانی است و اثر آن بر روی اندام‌های حیاتی بدن و همچنین سینه‌هایی که درگیر تومورهای سرطانی هستند، به شکل مثبت ارزیابی شده است.

 

نکته مهم در استفاده از گیاهان دارویی ضد سرطان

گیاهان دارویی ضد سرطان عوارض جانبی کمتری را نسبت به داروهای شیمیایی دارند. اما هنوز هم این خطر وجود دارد که نسبت به یک گیاه حساسیت نشان داده یا با مصرف بیش از اندازه آن، به بدن خود آسیب بزنید. بنابراین پیش از آن که هر کدام از ترکیبات بالا را به عنوان یک دارو به میزان زیاد در رژیم غذایی خود بگنجانید، با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

خرید شربت هانی ژل رویال

فاکتورهای زیادی بر سرطان سینه تأثیر می‌گذارند. برخی از عوامل به طور مستقل باعث ایجاد این سرطان می‌شوند و برخی از آن‌ها نیز در کنار هم قرار گرفته و خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند. شناخت ریشه‌های این بیماری که با مرگ و میر بالایی همراه است، می‌تواند محققان طب سنتی را به سمتی راهنمایی کند که با استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی، نسخه‌های پرقدرت‌تر و قابل اطمینان تری صادر کنند. اما در خصوص درمان سرطان سینه چه باید کرد؟

پیش از هر چیز سطح آگاهی خود را بالا برده و سعی کنید هر ساله معاینات مربوطه را انجام بدهید تا در صورت بروز سرطان، با تشخیص به موقع، درمان ساده‌تر و کوتاه‌تری را پشت سر بگذارید. در کنار غربالگری‌ها و افزایش آگاهی، سبک زندگی سالم نیز تأثیر به سزایی روی طول عمر و حفظ سلامت زنان خواهد گذاشت. تقریباً تمام ترکیبات گیاهی که در این مقاله معرفی کردیم، هم می‌توانند از سرطان سینه پیشگیری کنند و هم می‌توانند درمانی سنتی برای آن باشند. بنابراین مصرف آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در صورتی که در حال حاضر مبتلا به سرطان سینه هستید، هنوز هم با استفاده از این گیاهان دارویی در کنار سایر درمان‌های شیمیایی می توانید درمان خود را تکمیل کرده و این مرحله دشوار از زندگی را پشت سر بگذارید. به خاطر داشته باشید که زنان زیادی در سراسر دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم کرده‌اند و بیش از نیمی از آن‌ها توانسته‌اند که آن را شکست بدهند. بنابراین حفظ روحیه، ایمان، اصلاح سبک زندگی، تکمیل کردن طول درمان و تغییر عادات غذایی غلط را به جزئی از زندگی و شخصیت خود بدل کنید. با این کار شما هم می توانید جزو زنان قهرمانی باشید که این بیماری را شکست داده و برای سال‌ها به زندگی خود ادامه داده‌اند.

 

ژل رویال


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات