مقالات

عسل و ژل رویال

| بازدید : 26368

هانی ژل معجونی از ژل رويال و عسل و عصاره عناب و غذا دارويي است كه بسياري از اجزاي ضروري و موثر براي حفظ سلامتي و عملكرد صحيح بدن انسان را تامين مي كند. با توجه به طيف گسترده اين اجزاي موثر كه مواد معدني، ويتامينها، آنزيمها، قندها، اسيدهاي آمينه و بعضي اسيدهاي چرب ويژه را شامل مي شود، تعيين دوز توصيه شده آن در افراد مختلف هم، عملا طيف گسترده اي از پيشنهادات را شامل مي شود.

ژل رویال ترکیبی مغذی است که از غدد بزاقی زنبور عسل کارگر ترشح می شود و به عنوان غذای ملکه زنبورها موجب باروری فوق العاده و عمر طولانی او می گردد. این ماده انرژی زا محتوای ویژه ای از قندها، چربی ها و پروتئین ها دارد و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی موثری را در خود جای داده است.

تمام اسید های آمینه ضروری برای انسان، انواع ویتامین های گروه B و مواد معدنی چون پتاسیم، کلسیم، آهن و روی به همراه سایر مواد مغذی و مورد نیاز برای انسان که در ترکیب عسل موجود است، باعث می شود تا مجموعه ژل رویال و عسل، غذایی حافظ سلامتی و شفابخش قلمداد شود. در عین حال مطالعات معتبر،  اثرات آنتی اکسیدانی، ایمونو مدولاتوری، ضد توموری، افزایش باروری، کاهش کلسترول، کاهش پرفشاری خون و افزایش حافظه آن را بازگو می کند و تحقیقات در این زمینه و سایر موارد در حال گسترش است.

 

خواص درمانی ژل رویال

ژل رویال فرآورده ای است طبیعی که با اثرات تغذیه ای و حمایتی خود، می تواند شاخص های سلامتی فرد را حفظ و بهبود بخشد. تقویت عمومی بدن و تحریک و تعدیل سیستم ایمنی بیشترین انتساب در اثرات شبه دارویی و مکمّلی آن دارد . مطالعات بسیار متنوعی در مورد اثرات درمانی از سالیان دور تا به حال انجام شده که مقالات معتبر مربوط به بعضی آنها، پیوست خواهد گردید.

 

عسل و ژل رویال

 

عمده مطالعات بر روی اثرات آنتی اکسیدانی، ایمونو مدولاتوری، ضد توموری، افزایش باروری، کاهش کلسترول و کاهش پرفشاری خون می باشد. با توجه به تولید اندک جهانی ژل رویال و قیمت نسبتاً بالای آن، شرکت های بزرگ دارویی با وجود مطالعات گسترده بر روی اثرات مثبت درمانی آن، کمتر به سرمایه گذاری مستقیم در جهت تولید دارو تمایل نشان داده اند؛ به همین خاطر هم با وجود شناخته بودن و محبوبیت این فرآورده، حداقل در صد سال گذشته، هنوز هم استاندارد مشخص مثل عسل برای آن وجود ندارد.

در عین حال در دهه اخیر به خاطر تولید فراوان آن از سوی کشور چین با قیمت بسیار مناسب، توجه تازه ای به سمت تولید محصولات از دسته مکمل ها، شبه دارو و دارو از آن شده که لیستی از تمام شرکت های تولید کننده موجود به پیوست اضافه خواهد گردید.

ژل رویال از لحاظ محتوای ویتامین های محلول در آب و نیز مواد معدنی مورد نیاز برای بدن به ویژه پتاسیم غنی می باشد و عسل در همراهی با ژل رویال، ارزش تغذیه ای مکملی آن را افزایش می دهد. بدیهی است این ترکیب نباید به عنوان جایگزینی برای سایر معالجات، مورد استفاده قرار گیرد. مگر اینکه درمان بوسیله پزشک صلاحیت دار تایید شده باشد.

 

 مستندات مربوط به FAO در ارتباط با ژل رویال

همه اسیدهای آمینه ضروری برای انسان در ژل رویال وجود دارد که مهمترین آنها اسید اسپارتیک و اسید گلوتامیک می باشند. پرولین ولیزین هم اسیدهای آمینه آزاد می باشند. قندها بیشتر شامل فروکتوز و گلوکز بوده و تقریباً با همان نسبت های موجود در عسل یافت  می شود. محتوای چربی هم از بسیاری جهات، شاخص جالب توجه ژل رویال محسوب می گردد. این چربی تا 90-80% وزن خشک از اسیدهای چرب آزادی که ساختمان های غیر معمول و ناشناخته دارند تشکیل می شود. بیشتر آنها اسیدهای چرب با زنجیر کوتاه هستند( 8 تا 10 اتم کربن) که این اسیدهای چرب، بیشترین خواص زیستی ژل رویال را تحت تاثیر قرار می دهند. اسید چرب اصلی، اسید 10 هیدروکسی- 2- دکانوئیک می باشد.

نمک های معدنی عمده به ترتیب نزولی عبارتند از : پتاسیم، کلسیم، سدیم، روی، آهن، مس و منیزیم با مقدار موثر پتاسیم.

ژل رویال غنی از ویتامین های محلول در آب به جز ویتامینC است که به مقدار جزئی یافت می شود. جدول مربوط به ویتامین ها آورده می شود. مقدار ویتامین موجود در ژل رویال برحسب میکرو گرم در هر گرم وزن تازه:

 

 

بیوتین

تیامین

ریبوفلاوین

اسید پانتوتنیک

پیریدوکسین

نیاسین

اسید فولیک

حداقل

1/1

44/1

5

159

1

48

13/0

حداکثر

8/19

7/6

25

265

48

88

53/0

 

 هانی ژل رویال

 


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات