مقالات

عوارض جانبی ژل رویال

| بازدید : 21385

 

ژل رویال که با اسامی دیگری همچون ژل سلطنتی نیز شناخته می‌شود یکی از مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا -منبع غنی از پروتئین‌های موثر در رشد و تکثیر و فعالیت سلول‌ها- بوده که به عنوان غذای زنبور ملکه و توسط زنبورهای کارگر ساخته می‌شود. این ژل با رنگ زرد کمرنگ و بوی تندی که دارد ژلاتینی به نظر می‌رسد و ترش‌مزه است.

ژل رویال دارای فواید متعددی است اما عموما برای افزایش سطح انرژی بدن و همچنین به‌واسطه بهره‌مندی از خواص متعددی همچون خواص ضد باکتریایی، ضد پیری و اثرات قدرتمندی که در کاهش فعالیت سلول‌های سرطانی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشتار به بررسی عوارض جانبی مصرف ژل رویال می‌پردازیم. ژلی که خواص افسانه‌ای آن در طول قرن‌ها زبانزد بوده است. اما پیش از آن به صورت فهرست‌وار و خلاصه نگاهی به فواید آن می‌اندازیم:

 

فواید ژل رویال

  •  درمان و کنترل بیماری آلزایمر
  •  کاهش و در مواردی از بین بردن کامل علائم و عوارض ایجاد شده پس از یائسگی
  •  برخورداری از خواص ضد سرطان و همچنین ارتقا و تقویت سیستم ایمنی در بدن انسان
  •  مؤثر در کنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان به خصوص در زنان
  •  مؤثر در مبارزه با چین و چروک‌های سطح پوست و کمک به داشتن چهره‌ای بشاش‌تر و جوان‌تر
  •  مؤثر در درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها
  •  اثر مثبت بر باروری مردان (هانی ژل می‌تواند کیفیت اسپرم در مردان و حتی تعداد آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت باروری را ارتقا دهد)
  •  مؤثر در درمان و کاهش علائم بیماری‌های اعصاب و روان
  •  این ژل حتی می‌تواند برای افرادی که از بیماری دیابت (به ویژه دیابت نوع دو) رنج می‌برند به عنوان یک درمان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
  •  موثر در درمان کم‌خونی در بدن انسان از طریق اثرات مطلوبی که بر روی تعداد سلول‌های خونی دارد.

لازم به ذکر است که در کنار فواید گفته شده این ژل می‌تواند بنا بر دلایل مختلفی که در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره شده است در افراد مختلفی منجر به ایجاد حساسیت گردد:

  •  ممکن است افراد نسبت به گرده گلی که این عسل از آن به دست آمده، حساسیت داشته باشند. از این رو پس از استفاده از آن بدون شک با عوارض جانبی پس از مصرف این عسل سلطنتی مواجه خواهند شد.
  •  این عسل از دو نوع پروتئین خاص تشکیل شده و استفاده از آن می‌تواند در بدن افرادی که نسبت به این دو پروتئین حساسیت دارند مشکلاتی را ایجاد کند.

خرید هانی ژل رویال

اگر برایتان سؤال شده که آیا این ژل با این همه خاصیت می‌تواند عوارض نامطلوب هم داشته باشد، ادامه این مطلب برای شما نوشته شده است.

 

عوارض جانبی ناشی از مصرف ژل رویال

عوارض جانبی ژل رویال اگرچه نادر است، اما می‌تواند شدید باشد. البته اگر به درستی و با احتیاط آن را مصرف کنید، می‌توانید از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید. منظور از مصرف درست ژل رویال این است که آن را به آرامی و در دوزهای بسیار کم وارد سیستم بدن خود کنید و به هیچ عنوان بیش از دوز توصیه شده ژل رویال را مصرف نکنید. برخی از عوارض جانبی ژل رویال که ممکن است با آن‌ها روبه رو شوید عبارتند از:

  • اگزما
  • کهیر
  • سرفه‌های شدید و دردناک
  • سبکی سر
  • افزایش ضربان قلب
  • ناراحتی معده و حالت تهوع
  • بدن درد
  • سرگیجه
  • تحریک نواحی خاص بدن
  • مشکلات تنفسی
  • افت فشار خون
  • تداخلات دارویی

به طور کلی این عوارض در ابتدا دیده می‌شوند اما پس از کاهش دوز و فرصتی برای حساسیت زدایی نسبت به ژل رویال از بین می‌روند. با این حال اگر عوارض تسکین نیافت، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید توجه داشت که ممکن است ژل رویال عملکردهای بدن را غیرعادی کرده و گاهی اوقات می‌تواند نوعی واکنش «بحران شفابخش» را ایجاد کند، زیرا بدن به سمت وضعیت سالم‌تر پیش می‌رود. این می‌تواند شامل سردرد، احساس درد عمومی، بثورات و حتی شل شدن روده باشد.

در واقع، یافتن گزارش‌های منتشر شده در مورد عوارض جانبی ژل رویال به دلیل نادر بودن آن‌ها بسیار دشوار است، به طوری که تنها چیزی که در هنگام تحقیق در مورد این موضوع پیدا کردیم، گزارش یک زن ژاپنی ۲۶ ساله بود که پس از نوشیدن یک نوشیدنی دچار آنافیلاکسی شد. پس از تحقیق متوجه شدیم که او سابقه آسم برونش، رینیت آلرژیک، ورم ملتحمه آلرژیک، درماتیت آتوپیک و آلرژی غذایی داشته که به هیچ عنوان نباید ژل رویال مصرف می‌کرد.

در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین عوارض ثبت شده برای استفاده از ژل رویال پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که در کنار هر یک از عوارض جانبی ژل رویال به راه‌حل‌هایی برای درمان و یا کنترل آن‌ها اشاره شده است.

 

داروی کاهش فشار خون

اسپاسم برونشی و یا ایجاد سرفه‌های دردناک

همه ما از سرفه‌های دردناک و تاثیرات نامطلوبی که می‌توانند بر روی سلامت گلو داشته باشند، آگاه هستیم. این مشکل عموما پس از مصرف مداوم ژل رویال تحت عنوان عوارض جانبی آن دیده می‌شود و برای کنترل آن استفاده از چای زنجبیل می‌تواند به کاهش سرفه‌ها و تسکین آسیب‌های ایجاد شده به علت سرفه‌های مداوم منجر شود. لازم به ذکر است که در موارد حاد مصرف بیش ‌از اندازه ژل رویال می‌تواند منجر به ایجاد آسم شود و یا در افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، تشدید علائم و عوارض آن را بیشتر کند. از این رو به افرادی که از آسم رنج می‌برند توصیه می‌شود که مصرف ژل رویال را فراموش کرده یا با احتیاط آن را مصرف کنند.

 

اختلال در سیستم گوارشی بدن

این مشکل به ویژه در افرادی که به کرات و به صورت مداوم از این ماده استفاده می‌کنند، شایع است. جهت رهایی از این مشکلات و به صورت خاص خلاص شدن از معده درد ایجاد شده پس از مصرف ژل رویال بهتر است که مصرف موز و یا برنج قهوه‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف نان سبوس‌دار نیز برای رهایی یافتن از معده درد به عنوان یکی از عوارض جانبی ژل رویال، توصیه شده است. از دیگر مشکلات گوارشی تحت عنوان عوارض جانبی ژل رویال می‌توان به دل درد و اسهال (در تعداد اندکی از موارد) اشاره کرد.

 

افت فشار خون

این ژل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. به همین علت لازم است که در صورت استفاده از داروهای کاهش قند خون نظر پزشک خود را نسبت به تداخل احتمالی دارو و ژل رویال برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی، جویا شوید.

 

تداخل دارویی

ژل رویال همچنین ممکن است در افرادی که داروی کومادین یا اصطلاحا وارفارین را برای جلوگیری از انعقاد خون مصرف می‌کنند، تداخل دارویی ایجاد کرده و منجر به ایجاد خونریزی و در موارد حاد حتی کبودی شود.

 

اگزما

اگزما هم از عوارض جانبی ژل رویال است. بنابراین استفاده از ژل رویال توسط افرادی که نسبت به نیش زنبور دچار حساسیت‌های جدی می‌شوند، باید کنترل شده و محدود باشد. در این افراد مصرف ژل رویال می‌تواند منجر به ایجاد خارش‌های وحشتناک شود. در این صورت باید از تماس مستقیم دست‌های خود با پوستتان پرهیز کنید و با استفاده از یک پنبه آغشته شده به روغن‌های طبیعی اقدام به ماساژ دادن ناحیه ملتهب و اگزمای ایجاد شده کنید.

در تعدادی از موارد نیز در افرادی که نسبت به عسل از خود حساسیت نشان می‌دهند دیده شده که بثورات قرمز رنگی به عنوان عوارض جانبی ژل رویال ایجاد می‌شود که در این صورت استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین و مالش آن بر روی بثورات می‌تواند اثر چشمگیری در کاهش آن‌ها داشته باشد.

 

سرگیجه

بروز این مسئله نیز می‌تواند تحت تأثیر استفاده مداوم و بیش از حد ژل رویال باشد که برای جلوگیری از بروز آن به شما توصیه می‌شود که ژل رویال با مقادیر کافی آب مصرف شود.

 

ایجاد مشکلات تنفسی

این مشکلات منجر به ایجاد دشواری‌هایی در عمل دم و بازدم شده و گهگاه می‌توانند سبب تنگی قفسه سینه شود. در این صورت تنها راهی که می‌توانید برای مبارزه با مشکلات تنفسی به عنوان عوارض جانبی ژل رویال داشته باشید این است که مصرف آن را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

ژل رویال

ایجاد احساسات ناخوشایندی همچون حالت تهوع و یا استرس بیش از حد

برای مدیریت مشکلاتی از این قبیل مصرف موادی همچون آب لیموترش، نان تست و یا چای زنجبیل توصیه می‌شود. شما می‌توانید به این لیست هرگونه آب‌میوه‌ای که یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف است را اضافه کنید.

 

ایجاد تحریک در نواحی خاص همچون چشم‌ها

از جمله این تحریکات می‌توان به مواردی همچون خارش و یا قرمزی در چشم‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که در مواردی نیز پف کردن چشم‌ها بعد از مصرف ژل رویال در برخی از افراد ثبت شده است. بروز این مشکلات می‌تواند در افراد مختلف منجر به ایجاد عوارضی همچون آبریزش بینی و یا حتی سوزش در چشم و بینی شود.

در این صورت لازم است که از تماس مستقیم دست با چشم‌ها و بینی خودداری شود و همچنین شما می‌توانید با شستشوی مداوم چشم‌های خود با آب سرد تا حدی عوارضی همچون قرمزی و یا خارش را به حداقل برسانید. دقت داشته باشید که این توصیه برای کاهش پف ایجاد شده در چشم نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

 

گسترش و پیشرفت سرطان

این ژل علیرغم تاثیرات ضد سرطانی خود و قدرتی که در ارتقای سیستم ایمنی بدن انسان دارد می‌تواند در مواردی همچون سرطان سینه منجر به شدت گرفتن علائم شود. از این رو بهتر است که در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای حتما پیش از استفاده از ژل رویال نسبت به نداشتن عوارض جانبی آن از سوی پزشک خود اطمینان کافی به دست آورید.

 

بدن درد

به صورت کلی باید گفت عوارض جانبی ژل رویال بسیار نادر هستند اما درصورتی‌که به موارد منع استفاده از آن و همچنین دوز مصرف ژل رویال دقت نشود، می‌تواند مشکلاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد در بدن افراد مختلف ایجاد شود. پیش از پرداختن به هرگونه مسئله دیگری لازم است اشاره شود که ژل رویال برای افراد و کودکان زیر یک سال و همچنین کلیه اشخاصی که از آلرژی و حساسیت‌های مختلف رنج می‌برند، منع مصرف دارد و لازم است از هرگونه استفاده خودسرانه آن پرهیز شود. به ویژه اگر نسبت به گرده گل‌های خاص و یا نیش زنبور عسل در گذشته حساسیت داشته‌اید لازم است که هشدارهای مرتبط با منع مصرف آن را بیش از هرکس دیگری جدی بگیرید.

 

مصرف بیش از حد ژل رویال

مانند بسیاری از مکمل‌ها، مصرف بیش از حد ژل رویال می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود. به هیچ عنوان ژل رویال را بیش از آنچه نیاز است مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ژل رویال باعث خشکی گلو، سرفه و تقریباً احساس سبکی در شده و گاهی نیز ممکن است ضربان قلب را افزایش دهد. اگر پس از یک دوره مصرف ژل رویال هر یک از این عوارض را احساس کردید، بهتر است دوزهای مصرفی را کم کرده یا حتی مصرف آن را برای مدتی قطع کنید.

جمع بندی

در آخرین قسمت این مقاله لازم است شما را با یکی از جدی‌ترین عوارض استفاده از ژل رویال که در موارد بسیار نادر شاهد وقوع آن هستیم، آشنا کنیم و آن‌هم خطر مرگ است. این خطر به ویژه در افرادی که از مشکلاتی همچون ضعف شدید سیستم گوارشی رنج میبرند، بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که در هضم مواد غذایی با مشکلات زیادی روبرو هستید و یا سبک‌ترین مواد غذایی را نمی‌توانید هضم کنید از مصرف ژل رویال پرهیز کنید چرا که استفاده از آن می‌تواند منجر به مرگ یا سایر عوارض جدی در بدن شما شود.

 

 تقویت سیستم ایمنی بدن


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
1 نظر ثبت شده است
نگار

ممنونم از پست خوبتون من تو سایت شما تونستم بفهمم خارش بدنم از عوارض قرص این ژل است

پاسخ
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات