مقالات

عسل بهاره و خواص آن در طراوت بدن

| بازدید : 9839

 

همان‌طور که می‌دانیم، خواص عسل و دیگر محصولات زنبور عسل مانند ژل رویال بر کسی پوشیده نیست. این مواد شگفت آور طبیعی در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر کدام خواص بی نظیری دارند. به طور مثال عسل‌های مختلفی بر اساس شهدی که زنبور از آن تغذیه می‌کند، وجود دارد. این موارد شامل عسل اقاقیا، گون، بهار نارنج، یونجه، گشنیز، کنار، مریم گلی و ... است. اما بر اساس زمان تولید عسل نیز انواع مختلفی شامل عسل بهاره و پاییزه تولید می‌شود که هر کدام خواص و ویژگی‌های جداگانه‌ای دارند.

در این نوشتار از هانی ژل قصد داریم، ویژگی و نشانه‌های عسل بهاره و خواص آن را بررسی کنیم؛ همراه ما بمانید.

 

هانی ژل

 

عسل بهاره را بهتر بشناسیم

عسل‌های متنوع بر اساس زمان برداشت آن، مختلف هستند. اگر عسل تولیدی در فصل بهار برداشت شود، به آن عسل بهاره گفته می‌شود. البته ذکر این نکته مهم است که این عسل بیشتر از شهد مرکبات تهیه می‌شود،. به همین دلیل به آن عسل مرکبات نیز می‌گویند.

از سوی دیگر به عسل بهار نارنج نیز عسل بهاره گفته می‌شود. در این صورت اگر زنبور عسل فقط از شهد بهار نارنج تغذیه کند، عسل تک گیاه  و یا عسل بهاره نامیده می‌شود. در عسل تک گل، بیشتر از نیمی از شهد گل از یک گل تامین می‌شود. به همین دلیل به نام آن گیاه خاص شناخته می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که عسل‌های مختلفی مانند عسل گون، آویشن و ... با نام این گیاهان شناخته شوند.

همچنین عسل مرکبات نیز از شهد میوه‌هایی مانند لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنگی، پرتقال و نارنج تغذیه می‌کنند. زنبورهای عسل از اوایل زمستان تا اواخر فروردین ماه از گل‌های این میوه‌ها تغذیه می‌کنند تا عسل بهاره تولید شود. به همین دلیل این نوع عسل بیشتر در مناطق شمالی ایران تولید می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که عسل بهاره صرفا عسل تک گل و یا تهیه شده از شهد مرکبات نیست. بلکه با توجه به منطقه‌ای که زنبور در آن قرار دارد و شهد گل جمع آوری می‌کند، عسل‌هایی با رنگ، طعم و عطر متفاوت تولید می‌گردد.

 

عسل بهاره

 

عسل بهاره و پاییزه

هرکدام از این عسل‌ها از شهد گیاهان خاصی تهیه می‌شوند و خواص و طبعی متفاوت دارند. عسل بهاره از میوه‌های خنک تهیه شده و طبعی متعادل به سمت خنک دارد. اما عسل پاییزه از گیاهان با طبع گرم و در فصل تابستان و پاییز تهیه می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به عسل گون و آویشن اشاره کرد.

 عسل پاییزه نیز با طبع گرم خود خواص ضد سرطانی دارد. علاوه بر آن برای کاهش فشار خون، تقویت رشد مو، افزایش هوش کودکان و تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده می‌شود. به همین دلیل هر کدام از این عسل‌ها دارای خواصی متفاوت هستند.

 عسل پاییزه عسلی است که اواخر تابستان و اوایل پاییز به دست می‌آید. برای تهیه عسل گون و آویشن، زنیورهای عسل از شهد این گیاهان استفاده میکنند. اما بعد از این محدوده زمانی، گل‌ها شهدی ندارند و در نتیجه تغذیه مصنوعی برای زنبورهای عسل در نظر گرفته می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که عسل پاییزه قیمتی کمتر و مناسب‌تر نسبت به عسل بهاره داشته باشد.

 به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که تغذیه مصنوعی زنبورها، همان خواص و تاثیرات تغذیه طبیعی را به دنبال داشته باشد. اما به هر حال عسل پاییزه نیز خواص زیادی در درمان بیماری‌ها دارد. اما اگر به دنبال عسل بهاره و خواص بی نظیر آن هستید، حتما هنگام خرید از فروشنده بپرسید که عسل بهاره می‌فروشد یا پاییزه؟

 

بافت عسل بهاره

 عسل بهار نارنج یا عسل مرکبات در دو شکل مایع و جامد وجود دارد. این نوع عسل که از شهد مرکبات تهیه می‌شود، تمایل زیادی به رسوب کردن دارد. به طوری که بعد از برداشت عسل و طی زمانی کوتاه، حدود 80 درصد عسل رسوب می‌کند و به مرور همه کف ظرف را می‌پوشاند.

این عسل دارای رنگی شفاف  و روشن است و طبعی متعادل و متمایل به خنک دارد. همچنین به طور معمول عسل بهاره طی مدت زمانی حدود 8 ماه کدر شده و رسوب می‌بندد که به این فرایند رس بستن گفته می‌شود. این مسئله را هم باید یادآور شد که ته نشین، رسوب و شکرک زدن این عسل یک اتفاق کاملا معمولی است که نشانه طبیعی بودن و سلامت عسل است.

 این در حالی است که عسل‌های تقلبی رس نمی‌بندد، شکرک نمی‌زنند و ته نشین نمی‌شوند. همین ویژگی می‌تواند راه کار خوبی برای شناسایی یک عسل بهاره سالم و طبیعی باشد.

علاوه بر آن شهد میوه‌هایی که زنبور برای تهیه عسل بهاره تغذیه می‌کند، دارای طبعی خنک هستند. در نتیجه عسل بهاره مانند عسل کنار دارای طبعی خنک خواهد بود این طبع خنک در عسل خواص درمانی زیادی برای برخی بیماری‌ها دارد. به همین دلیل می‌توان از عسل بهاره و یا عسل کنار برای درمان بیماری‌های کبد استفاده کرد. این در حالی است که عسل‌هایی مانند عسل آویشن و گون طبعی گرم دارند و مناسب درمان بیماری‌های دیگری هستند.

 

تولید عسل بهاره

 

خواص بی نظیر عسل بهاره

در حالت کلی تمامی عسل‌ها دارای خواص بسیار زیادی در درمان بیماری‌های مختلف و افزایش سلامتی و نشاط هستند. اما عسل بهاره ویژگی‌های جالبی در درمان بیماری‌های اعصاب و روان دارد. از این ماده شفابخش بهاره می‌توان در درمان افسردگی استفاده کرد و از تاثیرات آرام بخش آن بهره برد.

علاوه بر آن خواص ضد سرطانی، درمان درهای معده و نفخ آن، برطرف کردن سکسکه و سرفه را باید به این خواص اضافه کرد. همچنین این عسل دارای خاصیت ضد آلرژی و حساسیت است و مانند یک آنتی هیستامین قوی عمل می‌کند.

این نوع عسل خوش عطر و طعم، بیشتر از شهد شکوفه‌های درخت پرتقال، لیمو، گریپ فروت، کیوی و نارنج تهیه می‌شود، ویتامین ث دارد. در نتیجه خواص ویتامین ث را می‌توان در این عسل نیز جستجو کرد.

درمان دردهای مفصلی، درمان سینوزیت و سردرد، تسکین عوارض و ناراحتی‌های گوارش و تنفسی از جمله خواص دیگر این نوع عسل است. همچنین خواص ویتامین ث در این عسل باعث می‌شود که ورم لثه و برفک دهان را بتوان با این عسل درمان کرد.

 

عسل بهاره و درمان سرماخوردگی

همان‌طور که بیان شد این عسل دارای ویتامین ث است و این ویتامین تاثیر زیادی در درمان و بهبود بیماری سرماخوردگی و انواع آلرژی دارد. برای اینکه نتیجه بهتری به دست بیاورید می‌توانید شربت عسل بهاره تهیه کنید.

با مصرف این عسل طی چند روز و به طور مداوم، احساس خستگی و ضعف از بین می‌رود و تعداد گلبول‌های سفید خون افرایش می‌یابد. با افزایش گلبول سفید، توان بدن در مقابله با میکروب‌ها افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سرماخوردگی و گلودرد را می‌توان با این شربت بهبود بخشید.

 

عسل بهاره و طراوت صورت

در حالت کلی هنوز هم دلیلی برای ارتباط میان عسل و شفاف سازی صورت پیدا نشده است. اما با این حال، این ماده شگفت آور، تاثیر بسیار خوبی در شفاف سازی، طراوت و از بین بردن لکه‌های روی پوست دارد. برای دریافت نتیجه بهتر، باید ابتدا صورت خود را با آب و صابون بشویید. بعد از آن مقداری عسل بهاره را روی صورت خود قرار دهید و به آن کمی زمان بدهید.

برای کاهش چسبندگی عسل و روان کردن آن می‌توانید آن را با مقداری آب ولرم ترکیب کنید  و بعد روی صورت خود بکشید تا راحت‌تر جدا شده و چسبنده نباشد. بعد از چند دقیقه عسل را از صورت خود پاک کنید و صورت را شستشو دهید.

با انجام مداوم این کار و استفاده از ماسک عسل بهاره شاهد لایه برداری و حذف سلول‌های مرده از روی پوست صورت خواهید بود. همچنین به مرور مشاهده  می‌کنید که پوست صورت شما شفاف‌تر شده و روشن‌تر به نظر می‌رسد.

خواص عسل بهاره فقط مربوط به روشن کردن آن و لایه برداری صورت نیست؛ بلکه با کمک این عسل می‌توانید اسکارهای ناشی از سوختگی و بریدگی را هم به مرور کاهش بدهید.

 

برای تقویت سیستم ایمنی با ژل رویال کلیک کنید.

تقویت سیستم ایمنی با ژل رویال

 

جایگزین مناسب شیرینی‌های مصنوعی

اگر به دنبال حذف شیرینی‌های مصنوعی و قندها هستید، انواع عسل بهترین جایگزین است. تمامی عسل‌های طبیعی بهاره و پاییزه را می‌توان به عنوان جایگزین قندها به کار برد. اما اگر به دنبال نتیجه بهتر و خواص بیشتر هستید، عسل بهاره را انتخاب کنید.

این عسل که یکی از آنتی بیوتیک‌های قوی و طبیعی است، سیستم دفاعی بدن را به خوبی تقویت می‌کند. عسل طبیعی و اصل هیچ‌گاه فاسد نمی‌شود و میکروب‌ها در آن رشد نمی‌کنند. به همین دلیل خواص ضد میکروبی آن هم در درمان بیماری‌های میکروبی تاثیر گذار است.

می‌توانید از این ماده به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده کنید و در کنار آن، بیماری‌های میکروبی مانند زخم معده را هم درمان کنید. برای درمان معده درد کافی است که به مدت چهل روز و به طور مداوم، شربت عسل بهاره بخورید. برای این کار شربت عسل با آب ولرم تهیه کنید و هر روز ناشتا میل کنید. بعد از مدت کوتاهی نتیجه شگفت آور آن را مشاهده خواهید کرد.

 

عسل وحشی بهاره

عسل وحشی بهاره توسط زنبورهای عسلی که نژاد ریزی دارند، تهیه می‌شود. این زنبورهای وحشی غالبا در مناطق جنوبی ایران زندگی می‌کنند و جثه کوچک‌تری نسبت به زنبورهایی دارند که توسط انسان پرورش پیدا می‌کند. زنبورهای وحشی در کوهستان زندگی می‌کنند و انسان نمی‌تواند آن‌ها را در حصار کندوهای جعبه‌ای پرورش دهد.

این عسل نیز خواص بسیار زیاد و بی نظیری دارد و از آن در درمان کم خونی، آرام بخشی اعصاب و روان، تنظیم متابولیسم بدن و تناسب اندام، ضد عفونی کردن زخم‌ها و رفع مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

این نوع عسل بهاره به عنوان ضد سرطان‌ترین ماده روی زمین شناخته می‌شود و سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل خواص آن بسیار بیشتر از عسلی است که توسط انسان و در کندو پروش پیدا می‌کند.

 

قیمت عسل بهاره

برای تعیین قیمت عسل بهاره باید چندین فاکتور مختلف را در نظر گرفت. به طور مثال منشا گیاهی عسل، فصل برداشت آن، روش استخراج عسل بهاره، شیوه بسته بندی عسل بهاره و وضعیت فیزیکی آن در قیمت عسل موثر است.

عسل بهاره نیز فقط نمی‌توان به یک نوع عسل محدود کرد. این عسل با گیاهان متعدد و حتی چهل گیاه تهیه می‌شود. گاهی نیز فقط از یک گیاه خاص و به صورت تک گل، عسل را تهیه می‌کنند. همین موارد باعث می‌شود که عسل‌های بهاره قیمت‌های مختلفی داشته باشند.

اما در حالت کلی این عسل نسبت به عسل پاییزه قیمت بیشتری دارد. زیرا این عسل در فصل گل‌دهی درختان تهیه می‌شود و زنبورهای عسل به میزان بسیار زیادی از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند. اما در عسل پاییزه فصل گل‌دهی به پایان رسیده و زنبورها به کمک تغذیه مصنوعی، عسل تولید می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که قیمت عسل بهاره با انواع متخلف آن بسیار بیشتر از عسل پاییزه باشد.

 

عسل بهاره با خواص بی نظیر خود برای درمان بیماری‌های مختلف قابل استفاده است. فروشندگان بسیاری در سطح کشور به تولید و ارائه عسل می‌پردازند. اما برای تهیه عسل طبیعی مراجعه به تولیدکنندگان مطرح عسل، بهترین راه است.

هانی ژل یکی از تولید کنندگان بزرگ و مطرح ژل رویال و سایر فراورده‌های زنبور عسل است. هانی ژل با تولید ژل رویال اصل، یکی از بهترین تولید کنندگان این محصولات در سطح کشور است. علاوه بر آن هانی ژل تنها دارنده رسمی مجوز تولید ژل رویال در ایران است که محصولی طبیعی و کاملا ارگانیک تولید می‌کند.

 

 فروش اینترنتی ژل رویال هانی ژل


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات