مقالات

در فصل تابستان و هوای گرم چه عسلی بخوریم؟

| بازدید : 1401

 

همیشه با گرم شدن هوا و آغاز فصل تابستان، تمایل به مصرف شیرینی‌جات مخصوصاً موادی مانند ارده، شیره، خرما، عسل و... کم می‌شود. باید توجه داشته باشید که برخی این مواد غذایی علاوه بر خواص غذایی دارای خواص دارویی نیز هستند و لازم است در تمام فصول آن‌ها را مصرف کنید. عسل یکی از این مواد بوده که علاوه بر سم زدایی بدن از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال اگر به مدت طولانی از مصرف عسل خودداری نمایید، ممکن است سموم در بدن انباشته شده و دچار بیماری شوید. اما این که آیا همه عسل‌ها برای فصل تابستان مناسب هستند، سوالی است که در این مقاله از‌ هانی ژل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بیاید ابتدا در مورد تشخیص بهترین نوع عسل و روش‌های مصرف آن صحبت کرده، سپس به بهترین نوع عسل برای فصل تابستان و هوای گرم بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

شربت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

 

نحوه تشخیص و مصرف عسل طبیعی

بهترین راه برای خرید عسل، خرید عسل محلی یا طبیعی (ترجیحا ارگانیک)، عسل خام در غرفه‌های فروشگاه‌های محلی، بازارهای کشاورزان و فروشگاه‌های کوچک مواد غذایی بهداشتی است. عسل خام فرآوری نشده است، بنابراین محتوای آنتی اکسیدان و فیتونوترینت آن بالاست و در اثر فرآوری از بین نمی‌رود. این نوع عسل وقتی در حد اعتدال استفاده شود، بسیار سالم است. عسل طبیعی به پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کرده، زخم و سایر اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و همچنین به عنوان عامل ضد باکتری و ضد قارچ استفاده می‌شود.

امروزه بیش از هجده نوع عسل وجود دارد. عسلی که نوع گل (به عنوان مثال: عسل قاصدک، عسل آویشن و غیره) روی آن ذکر نشده باشد، از زنبورهایی است که انواع مختلف گل را علوفه می‌کنند. آنها گاهی اوقات دارای برچسب عسل گل وحشی هستند و طعم متفاوتی نسبت به عسل‌های یک گل مشخص دارند.

مصرف عسل در هوای گرم

راه‌های زیادی برای گنجاندن عسل در رژیم غذایی شما وجود دارد. اگر گلویتان خشک است یا به مقداری انرژی اضافی نیاز دارید، می‌توانید یک قاشق چای خوری از عسل را مستقیم بخورید. همچنین می‌توانید عسل را همراه با لیمو به آب اضافه کنید و زمانی که احساس می‌کنید در شرایط آب و هوایی گرم مانند فصل تابستان هستید آن را میل کنید. راه‌های دیگر برای مصرف عسل عبارتند از:

  • عسل را روی بلغور جو دوسر بپاشید.
  • به جای شکر به عنوان یک شیرین کننده سالم به چای اضافه کنید.
  • هویج را با عسل مخلوط کرده و میل نمایید.
  • کیک عسلی درست کنید.
  • یک کره عسل خانگی درست کنید.
  • ژامبون یا بال مرغ لعاب دار عسلی بپزید.
  • کمی عسل به سرکه سیب ارگانیک اضافه کرده و آن را بنوشید.
  • سس عسل، سیر و سس سویا را برای طعم دادن به استیک درست کنید.

عسل همچنین می‌تواند به صورت ماسک صورت و مو در روتین پوستی و زیبایی شما گنجانده شود. درباره طرز تهیه ماسک عسل برای شادابی پوست بیشتر مطالعه فرمایید؛ کلیک کنید.

 

در فصل تابستان و هوای گرم چه عسلی بخوریم؟

عسل باتوجه به منطقه و نوع گیاهی که از آن تغذیه می‌کند، می‌تواند دارای طبعی گرم، خیلی گرم، معتدل و کم باشد. به همین دلیل با توجه به دمای هوا و طبع بدن در فصل تابستان، بهتر است عسل‌هایی که دارای طبع کمی گرم و معتدل هستند، مصرف نمایید. عسل‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، انتخاب مناسبی برای فصول گرم سال هستند.

  • عسل کنار: عسل کنار دارای طبعی معتدل است و خون تمیز را در بدن جابه جا می‌کند. اگر کم خونی دارید، پیشنهاد می‌کنیم عسل کنار را در فصل تابستان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه براین موارد، عسل کنار باعث تقویت سلامت جنسی، سلامت کلی بدن و رفع سرفه و گلودرد می‌شود.
  • عسل عناب: عسل عناب نیز دارای طبعی معتدل است. اگر مزاجی گرم دارید، مصرف این نوع عسل برای شما توصیه می‌شود. عسل عناب همچنین به تصفیه خون، تقویت قلب، درمان جوش و کهیر، اگزما و مشکلات پوستی خاص در فصل گرم سال کمک می‌کند.
  • عسل گشنیز: یکی دیگر از عسل‌های معتدل، عسل گشنیز است، این نوع عسل عطری قوی و طعم بی‌نظیر داشته و برای درمان حساسیت‌های فصل بهار و تابستان مناسب است. عسل گشنیز به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند.
  • عسل گون: یکی از انواع عسل‌ها با طبع گرم، عسل گون است. اگر مزاج شما بیش از حد گرم است، این نوع عسل بهترین انتخاب برای شماست. عسل گون به درمان مشکلات گوارشی، عصبی، کلیوی و... کمک کرده و گزینه مناسبی برای درمان پروستات محسوب می‌شود. طعم و عطر فوق‌العاده عسل گون، مصرف آن را برای فصل تابستان بی‌نظیر کرده است.

 

مصرف عسل در تابستان

 

خواص مصرف عسل در فصل تابستان

عسل می‌تواند یک افزودنی عالی برای هر چیزی از شیرینی‌های تازه گرفته تا یک شربت خنک باشد. عسل نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به بهبود زخم‌ها. در اینجا چهار مزیت علمی عسل و خواص عسل درمانی را بیان کرده‌ایم:

  1. عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی هستند که از طریق فرآیندهای بدن مانند متابولیسم غذا یا از منابع بیرونی مانند آلودگی تولید می‌شوند. در مقادیر زیاد، رادیکال‌های آزاد می‌توانند به مواد ژنتیکی و سلول‌ها آسیب برسانند و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. عسل حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان‌ها است از جمله:

  • گلوکز اکسیداز
  • اسید اسکوربیک که نوعی ویتامین C است.
  • اسیدهای فنولیک
  • فلاونوئیدها

از آنجایی که رژیم غذایی ما حاوی مقادیر زیادی شیرین کننده است، محققان بر این باورند که جایگزین کردن شیرین کننده‌های بسیار فرآوری شده مانند شکر با عسل طبیعی که حاوی آنتی اکسیدان است، می‌تواند برای سلامت عمومی‌ بدن مفید باشد.

 

  1. عسل کلسترول را کاهش می‌دهد.

 یکی دیگر از مزایای عسل این است که می‌تواند سطح کلسترول، به ویژه سطح LDL را که نوع «بد» کلسترول است، کاهش دهد. سطوح بالای LDL می‌تواند خطر ابتلا به موارد زیر را در افراد افزایش دهد:

  • آنژین (درد قفسه سینه)
  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • سکته

یک مطالعه کوچک در سال 2013 بر روی افراد دارای اضافه وزن یا چاق انجام شد، شرکت کنندگانی که روزانه 70 گرم عسل طبیعی به مدت حداکثر 30 روز مصرف کردند، شاهد کاهش 5.8 درصدی کلسترول LDL در مقایسه با افرادی بودند که 70 گرم ساکارز، نوعی قند، بیش از این مقدار مصرف کردند. همان دوره زمانی بیمارانی که عسل مصرف کردند، کاهش 11 درصدی تری اسیل گلیسرول، رایج ترین نوع چربی بدن را نیز مشاهده کردند.

 

  1. عسل سرفه را آرام می‌کند.

عسل همچنین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، سرفه را تسکین می‌دهد. یک مطالعه در سال 2012 اثرات عسل را بر کودکان یک تا پنج ساله مبتلا به سرفه شبانه مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان قبل از خواب از 10 میلی گرم عسل اکالیپتوس یا عسل مرکبات استفاده کردند. این مطالعه بهبود قابل توجهی را در سرفه کردن کودکانی که عسل مصرف می‌کردند، نشان داد.

با این حال، نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود زیرا می‌تواند منجر به بوتولیسم که یک بیماری کشنده است، شود؛ زیرا ممکن است عسل با نوعی سمی آلوده شده باشد که می‌تواند به نوزادان آسیب برساند اما بر کودکان بزرگتر یا بزرگسالان تأثیر نمی‌گذارد.

 

  1. عسل باعث بهبود زخم می‌شود.

خواص ضد باکتریایی عسل می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌ها و تحریک سیستم ایمنی برای بهبود کمک کند. کاربرد موضعی عسل برای درمان بیماری‌هایی مانند موارد زیر شناخته شده است:

  • سوختگی و زخم
  • زخم‌های خارجی
  • سینوس پیلونیدال، سوراخی که در پوست بالای باسن ایجاد می‌شود.
  • ساییدگی‌ها
  • پارگی

یک مطالعه کوچک در سال 2012 نشان داد که کاربردهای موضعی عسل باعث ترمیم زخم در افراد مبتلا به آسیب‌های تروماتیک تازه یا آسیب‌های پوستی می‌شود. برای بهبود زخم با عسل می‌توانید، یک گاز خیس خورده را هر روز صبح و شب روی زخم قرار دهید و این روند را تا 15 روز ادامه دهید.

Jodi Greebel، MS، RDN، مشاور تغذیه، استفاده از عسل خام و فرآوری نشده را برای درمان زخم‌ها توصیه می‌کند، زیرا فرآوری می‌تواند برخی از خواص مفید آن را کاهش دهد. اگر زخم شما شدید است، استفاده از عسل بهتر است در یک محیط پزشکی انجام شود.

آیا تفاوت عسل و ژل رویال را می‌دانید؟ برای دانستن این تفاوت‌ها کلیک کنید و مقاله ما در این زمینه را مطالعه فرمایید.

 

جمع بندی

عسل فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، کاهش کلسترول، بهبود زخم و تسکین سرفه. در حالی که چندین نوع عسل وجود دارد (از عناب گرفته تا گشنیز، مانوکا، شبدر و...)، بهتر است همیشه سعی کنید از عسل خام و ارگانیک بدون مواد نگهدارنده، شکر اضافه شده یا هر نوع افزودنی دیگری استفاده کنید؛ به این دلیل که فرآوری عسل می‌تواند برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مفید آن را حذف کند. شما می‌توانید هر یک از انواع این عسل‌ها را فروشگاه‌های محلی یا فروشگاه‌های مواد غذایی منطقه خود پیدا کنید.

از آنجایی که عسل ماده‌ای است که نباید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، برای فصل تابستان و هوای گرم بهتر است از عسل‌هایی با طبع معتدل یا کمی گرم مانند عسل گشنیز، عسل عناب، عسل کنار و گون استفاده نمایید. این عسل‌ها دارای خواص بی‌نظیری برای سلامتی بوده و همراه با یک نوشیدنی خنک، بهترین انتخاب برای فصل گرم سال هستند.

شما همچنین می‌توانید معجون هانی ژل را تهیه کرده و آن را در فصول گرم سال، در کنار رژیم غذایی خود مصرف کنید. برای خرید و سفارش این محصول با مشاورین ما در هانی ژل تماس بگیرید.

 

خرید شربت هانی ژل رویال

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات